Dit ladaatje, was uniek, zowel in voorkomen, als in gebruik. Medeweggebruikers staken duimpjes omhoog op naar je, en met een glimlach stapte ik in de auto...
De eerste donkere wolken pakten zich samen boven de dappere lada, letterlijk, en de regen kwam naar binnen door het dakraam, ik stapte nog steeds in met een glimlach, maar wel met een nat achterwerk.
Daarnaast werden er steeds meer kilometers gereden met deze russische veteraan.
Op de snelweg, was het 100 max, in de 4, en niet teveel praten, want ik hoor je toch niet. De radio kon op standje max net boven het motorgeronk uitkomen, dus prima. Na een rit van 200 kilometer stapte zijn baasje kapot uit de auto, pijn in de rug, kramp in de benen, spierpijn in de armen van het immense busstuur.
De positieve geluiden van de medeweggebruikers waren nog steeds een opsteker en ik wist nog steeds te glimlachen als een boer met kiespijn.
Daarna kwam de roestduivel om de hoek kijken, en deze kreeg de lada stevig in zijn roodbruine klauwen. Ondanks de tectiel, het wijwater in de radiator en de zilveren wieldoppen.
Als nekslag kwam de grote boze overheid met een mooi plan voor oldtimers. Het huilen stond me inmiddels nader dan het lachen en het was wel duidelijk dat er een nieuwe auto moest komen.
Dan ga je zoeken, op marktplaats, autoscout, de dealers in de omgeving...
Inmiddels ben ik zo ver, dat ik reeds 2 jaar een focus wagon mk2 facelif uit 2010 heb, rijkelijk uitgerust, met regensensor, lichtsensor, zelf dimmende binnenspiegel, inklapbare en verwarmbare spiegels, voorruitverwarming etc etc.

Echter de benzine prijzen blijven maar stijgen, en de 1.6 in de focus is met 1:14 niet heel zuinig. De wegenbelasting kost me 139,- per kwartaal en het ergste is dat hij in het afgelopen jaar maar 4000 km gereden heeft. Ik werk thuis en werk op loopafstand als ik naar kantoor moet.
7/10 dagen staat hij mooi te zijn op de parkeerplaats. Al enige tijd overweeg ik om te verkleinen naar een A-segmenter, want zuiniger, lichter, minder vaste en variabele lasten en mijn boos betaalt graag een beetje mee aan een zuinige auto.
Budget ruim 5000euro, en wat de ford nog opleveren kan tja wat koop je daar nog voor....
Bij voorkeur iets dat niet te zwaar is, en lekker zuinig, want iedere liter gaat door de portomonnee heen.
Vol vertrouwen een proefrit gemaakt in een Peugeot 108 fantastische auto, jong, weinig kilometers, zuinig en lekker licht, 5 deuren en een redelijke kofferbak.
Leek de perfecte keuze, tot het rijden tegenviel, het rumoer, en de zenuwachtige wegligging speelden parten, dit ging hem niet worden. Laat staan de prijs, want hij was het kaal en net binnen mijn budget.
Nu ben ik altijd groot alfa liefhebber geweest, maar tja Alfa Mito, die heeft nogal een naam he.... roest, gescheurde koppen, duur onderhoud, verhalen vol ellende als je een beetje zoekt op google. De een nog heftiger dan de ander.
Ietwat bleek weggetrokken besloot ik dat het maar geen alfa romeo moest worden, een opel agila is een degelijke keuze.... verstandig.
Kijken, kijken, om de opel agila heenlopen, en tja, hier mist wat... een stukje emotie, een stukje gevoel.
Een Fiesta 1.0 ecoboost bekeken, maar ook dit leverde op google meer dan voldoende gezeur op, motorschade door bevroren Carter pluggen, relatief onzuinig, olieverbruik en kantelende zuigers. Hmm
Dan maar een suzuki alto proberen, nieuwe type, 2009 Automaat en 5 deurs, dus de kids kunnen ook mee.
Zuinig, klein, maar eigenlijk een beetje een truttenschuddertje als je het mij vraagt.
De hyundai i10 bekeken, en hoewel dit een goede auto is met 7 jaar garantie, mist het de uitstraling. Zelfde voor de kleinste opel telg, de Karl.
Ik vind de mito nog steeds mooi, maar de 1.4T heeft serieus last van koppakkingen. Helaas ben ik niet handig, dus zelf sleutelen is geen optie. Voor nu kijk ik naar de VAG drieling, en dan na de vochtprobleem jaren, dus na 2014, liefst zelf vanaf de facelift.
Heb mijn oog laten vallen op een citigo uit 2017, met weinig kilometers en rijkelijk uitgerust. Proefrit was prima, inruilprijs ook. Ik denk er nog even over na, want ik vraag me af of ik geen overhaaste beslissingen aan het maken ben. Ik lever namelijk ook wat in: de mogelijkheid om een aanhanger te trekken (nog nooit gedaan overigens, maar bij de ikea kan het erg handig zijn). Ik heb tijdens covid regelmatig bij de bouwmarkt gestaan voor planken van 3 meter, wat ik in de focus schuiven kan.

Snelweg is de citigo meer dan prima, op drempels vond ik hem erg springerig vanwege de korte wielbasis waarschijnlijk.
Zonder overdrijven lig ik al nachten wakker, de skoda citigo roept mijn naam, ik lig te overpeinzen wat ik moet doen, doorrijden, inruilen, ga ik geen spijt krijgen. Mijn vrouw is geen sparrings partner, die zegt op alles, doe maar wat je wil lieverd.

Heb ik wel voldoende aan die 60pk, ga ik de ford niet missen, krijg ik geen last van de kromme schijven, de hakerige bak, (ja, hij ging wat lastig in de achteruit, ik dacht dat ik de oorzaak was, maar ik lees dat er meer mensen wat last mee hebben).
Is er toevallig iemand die voor dezelfde keuze gestaan heeft als ikzelf, van een grotere auto teruggaan naar een kleiner segment, en hoe is het bevallen? Dan kan ik eindelijk die knoop eens doorhakken en mijzelf volgende week aanmelden in het project gedeelte

Dank!
Marxje