Pagina 1 van 1

Start en stop systeem.

Geplaatst: do 25 aug 2016, 14:13
door RVCVUP
Heeft iemand ervaring wat betreft het start en stop systeem?
Wordt de auto daar echt veel zuiniger door?
Trouwens heel benieuwd hoe zuinig de auto echt.
Kan iemand mij daar iets over vertellen?

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: do 25 aug 2016, 14:15
door TwitNour
Actief gebruik van start stop heeft op lange termijn zeker een positief effect op je verbruik.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: do 25 aug 2016, 19:51
door Autheo
RVCVUP schreef:Heeft iemand ervaring wat betreft het start en stop systeem?
Wordt de auto daar echt veel zuiniger door?
Trouwens heel benieuwd hoe zuinig de auto echt.
Kan iemand mij daar iets over vertellen?
Het effect van het start-stop systeem hangt natuurlijk veel af van waar je de auto gebruikt. In de stad met veel verkeerslichten zal het effect vanzelfsprekend veel groter zijn dan in een dorpje en op buitenwegen en snelwegen. Zelf rijd ik grotendeels buitenweg en snelweg, maar vanaf huis moet ik eerst de stad uit en voor m'n werk weer een stukje de stad in. Op een enkele rit heb ik met 14 verkeerslichten te maken, dus als het tegenzit sta ik een aantal keren naar dat rode licht te staren. Dat is al vlug zo'n 20 à 30 seconden per keer denk ik, als het niet meer is. Stel dat ik van de 14 verkeerslichten de helft groen heb, dan is het toch al vlug zo'n 3 minuten dat ik stil sta. Ik weet niet hoeveel benzine er in die tijd door zou gaan, maar het spreekt voor zich dat met de motor uit het minder is dan met de motor aan ;) Per jaar betekent het voor mij zo'n 20 uur dat de motor dan stil staat, in plaats van stationair draait.

Ik vind zelf het systeem prettig reageren, zelfs als je vooraan bij het stoplicht staat ben je direct weer weg als het groen wordt. Die fractie van een seconde dat je misschien trager bent doordat je even de koppeling in moet trappen en schakelen, vind ik verwaarloosbaar. De stad is immers niet het circuit.

In het volgende topic kun je allerlei ervaringen over het verbruik lezen: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=96. In mijn onderschrift zie je mijn verbruikscijfers (inclusief start-stop).

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 00:11
door TwitNour
Een Up verbruik tussen de 0,7 en 1,0 liter aan brandstof per uur bij stationair draaien. Als we uitgaan van de 20 uur van Autheo, dan zou hem dat zo'n €30,- schelen per jaar. Maar dit is natuurlijk ook weer per persoon verschillend. Ikzelf rijd erg veel stad, waardoor het verschil voor mij misschien groter is.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 09:47
door lupocor
ik ben niet zo weg van het stop/start systeem.
ik denk dat het veel slijtage met zich meebrengt voor de startmotor en de accu.
veel in de stad rijden mag dan voordeliger zijn met stop/start maar ik heb toch liever dat mijn startmotor en accu lang meegaan.
je kunt beter anticiperend rijden, met andere woorden , ver vooruit kijken, uit laten rollen, op tijd op schakelen.
hier bespaar je meer brandstof mee dan het stop/start systeem denk ik.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 11:08
door Autheo
TwitNour schreef:Een Up verbruik tussen de 0,7 en 1,0 liter aan brandstof per uur bij stationair draaien. Als we uitgaan van de 20 uur van Autheo, dan zou hem dat zo'n €30,- schelen per jaar. Maar dit is natuurlijk ook weer per persoon verschillend. Ikzelf rijd erg veel stad, waardoor het verschil voor mij misschien groter is.
Alles wel in verhouding zien, zelf rijd ik dagelijks en zo'n 30.000 per jaar. Als je niet dagelijks rijd, en minder km's maakt, zal het verschil heel anders ervaren kunnen worden.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 11:26
door Autheo
lupocor schreef:ik ben niet zo weg van het stop/start systeem.
ik denk dat het veel slijtage met zich meebrengt voor de startmotor en de accu.
veel in de stad rijden mag dan voordeliger zijn met stop/start maar ik heb toch liever dat mijn startmotor en accu lang meegaan.
je kunt beter anticiperend rijden, met andere woorden , ver vooruit kijken, uit laten rollen, op tijd op schakelen.
hier bespaar je meer brandstof mee dan het stop/start systeem denk ik.
Veel slijtage? Die slijtage voor de accu zal wel meevallen, denk ik. Die is daarvoor gebouwd. Maar de startmotor zal waarschijnlijk wel iets harder slijten bij start/stop, hoewel die er ook voor gemaakt is. Als je je auto helemaal wil afrijden, zou dat een argument kunnen zijn om start/stop niet te gebruiken. Want de kostenbesparing voor brandstof bij start/stop zal op den duur niet of nauwelijks opwegen tegen de reparatiekosten voor een nieuwe startmotor. Maar als je de auto niet afrijdt, maar inruilt, zul je waarschijnlijk nooit aan die vervangingskosten toekomen.
Toch kunnen er ook voordelen zitten aan die start/stop: in de winter bij een motor die nog niet goed op temperatuur is, doet de start/stop het ook al vrij snel. En bij een motor die nog niet goed op bedrijfstemperatuur is, is de inwerking van de zuren door het rijkere mengsel ook niet zo jofel. Dus als dan de motor stilstaat, is dat weer beter voor de motor.
Tja, de argumenten voor het milieu zou je ook nog kunnen noemen. Maar daar begin ik niet aan, want dan zou ik op de fiets en met de trein moeten gaan reizen. En dat kost me te veel tijd en comfort.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 14:06
door Touchwood
Ik start de Up en de volgende handeling is eigenlijk altijd direct het start/stop systeem uitzetten.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 20:42
door dennuus1
Touchwood schreef:Ik start de Up en de volgende handeling is eigenlijk altijd direct het start/stop systeem uitzetten.
+1

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 13:57
door JoVe
Wat mij opviel was dat als ik de motor laat afslaan en mijn koppeling in trap de motor weer aanslaat.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 16:09
door TwitNour
JoVe schreef:Wat mij opviel was dat als ik de motor laat afslaan en mijn koppeling in trap de motor weer aanslaat.
Klopt inderdaad. Als je per ongeluk de motor laat afslaan, gaat hij na het intrappen meteen weer automatisch aan. Hoef je zelf niet onrustig en snel de motor weer draaiend te krijgen als je op het punt staat weg te rijden bij groen licht.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: di 30 aug 2016, 19:25
door RVCVUP
Bedankt voor de reacties betreft het start en stop systeem.
We hebben het systeem nu sinds de levering van onze UP uitgeprobeerd,en we kunnen wel zeggen het goed en snel werkt.
Ook al sta je als 1e bij het stoplicht,kost geen extra tijd.
2 dagen terug voor het eerst getankt. Verbruik 1:19 viel niet tegen.

Nog een vraagje,hebben jullie last dat de ramen,vooral de voorruit snel beslaat bij vochtig weer?
Met de airco aan is het redelijk snel weg, maar bij onze vorige auto's was dat anders.

Ik vind dat de speakers niet echt geweldig klinken.
Als mijn partner (zij vind het geluid prima) goed vindt komen er andere speakers in.
Maar waar zullen we die dan kopen, bij de garage of ergens anders?

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: di 30 aug 2016, 19:34
door Autheo
RVCVUP schreef: Nog een vraagje,hebben jullie last dat de ramen,vooral de voorruit snel beslaat bij vochtig weer?
Met de airco aan is het redelijk snel weg, maar bij onze vorige auto's was dat anders.
Over de beslagen voorruiten is een heel topic te vinden: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=1209
Maar voordat je die helemaal doorleest: zorg er in ieder geval voor dat je de ventilatieschuif goed hebt staan, dat de verse lucht van buiten naar binnen kan komen! Anders beslaan de ruiten extra snel.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: wo 31 aug 2016, 01:14
door TwitNour
Sowieso is het heel slecht voor de gezondheid om langere tijd met aanwezige lucht te blijven blazen. Tekort aan frisse en schone lucht enzo...

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: wo 31 aug 2016, 06:42
door lupocor
TwitNour schreef:Sowieso is het heel slecht voor de gezondheid om langere tijd met aanwezige lucht te blijven blazen. Tekort aan frisse en schone lucht enzo...
je zal maar achter een oude Mercedes diesel staan (of andere stinkende diesel) bij het stoplicht, dan wil je hem wel gauw op op circulatie zetten (circuleren binnen lucht).
daar is het eigenlijk ook voor bedoelt, die stand zodat je niet vergiftigd word in een slecht geventileerde tunnel of achter een rokende diesel staat.
te lang is inderdaad niet goed maar altijd nog beter dan in de boven geschetste situatie.

Re: Start en stop systeem.

Geplaatst: wo 31 aug 2016, 11:53
door TwitNour
lupocor schreef:
TwitNour schreef:Sowieso is het heel slecht voor de gezondheid om langere tijd met aanwezige lucht te blijven blazen. Tekort aan frisse en schone lucht enzo...
je zal maar achter een oude Mercedes diesel staan (of andere stinkende diesel) bij het stoplicht, dan wil je hem wel gauw op op circulatie zetten (circuleren binnen lucht).
daar is het eigenlijk ook voor bedoelt, die stand zodat je niet vergiftigd word in een slecht geventileerde tunnel of achter een rokende diesel staat.
te lang is inderdaad niet goed maar altijd nog beter dan in de boven geschetste situatie.
Wat je zegt klopt, maar in die situaties doe je dat als het goed is allemaal voor een korte periode. Tot de oude diesel weg is of tot de tunnel voorbij is. Je hebt mensen die continu met circulatie aan rondrijden, en dát is wat ik bedoel met slecht voor de gezondheid.

Ik gebruik de circulatiestand overigens ook vaak in de zomer. Wanneer ik de airco net aanzet in een hele warme auto. Dan geef in de airco eerst de kans om wat binnenlucht te koelen. Dit is vaak ook niet meer dan 10 min nodig.