Pagina 1 van 2

Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 09:49
door whatsup
Hallo Forumleden!
Mijn naam is Herry en ik sta op het punt om een Up aan te schaffen. Doe mijn bedrijfsbus weg wegens beeindiging werkzaamheden en wil graag " klein maar fijn" rijden. Moet regelmatig van Groningen naar Rotterdam en heb daar ook vragen over.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar een Light Blue maar: Ik heb er nog nergens een gezien. En de folder is erg vaag over dat lichte blauw. Is het een soort Baby-Blauw?
Heeft iemand er al een gezien en bij welke dealer zou er een kunnen staan?
Het thuisfront is nog niet happy met mijn voorkeur, dus misschien moet ik het ook niet doen . Het komt omdat mijn Pa vroeger een Opel had in lichtblauw en ik heb daar als kind mooie herinnerinbgen aan. Zo zie je maar, weer nostalgie.
Vraag aan de leden: Wie heeft ervarin :) g met wat langere afstanden? En: Is het handig om een 75 PK te nemen of gaat die toch aanzienlijk meer benzine gebruiken?
Hoe bevalt een kantel/schuifdak? Ik heb nog veel meer vragen maar dit is eerst even genoeg.
Heb al een proefrit gemaakt en was behoorlijk blij.
Hoop vaak op het forum te kunnen lezen. Groet: Herry

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 09:51
door JuP !
Welkom Herry !!

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 09:57
door Up-Jury
Welkom Herry, de Dochter van Ben heeft een light blue....hier een Linky

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 11:52
door jUPiter
Welkom Herry, veel succes met het maken van je keuzes

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 16:07
door TV_UP!
welkom!

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 17:56
door up!
Welkom Herry. Ik gebruik de up! veel op de snelweg en vind daar de 75pk een stuk fijner dan de 60pk. De 75pk draait namelijk meer toeren (met name in de 5e versnelling), zodat je dan bij elke snelheid meer vermogen en meer koppel hebt. De acceleratie gaat dus een stukje makkelijker in de 5e versnelling. Maar er zijn genoeg mensen die de 60pk ook fijn vinden op de snelweg. Probeer het zelf uit zou ik zeggen, en doe eens acceleratietesten in de 5e versnelling op de snelweg. Door de kortere versnellingsbak is de 75pk iets minder zuinig, reken op 1 op 19 voor de 75pk en 1 op 21 voor de 60pk.

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 18:56
door Up-Jury
je hebt niet meer koppel, koppel is alleen korter :P

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 19:22
door up!
Up-Jury schreef:je hebt niet meer koppel, koppel is alleen korter :P
Het maximale koppel van beide varianten (95Nm) wordt bereikt bij 3.000tpm. Bij 100km/h zit de 75pk op 3.000tpm (met 95Nm), de 60pk zit dan op 2.600tpm (met 85Nm). Bij 100km/h heeft de 75pk dus meer koppel, niet? Als de 60pk de 3.000tpm bereikt, is het koppelvoordeel van de 75pk inderdaad weg. Het zijn uiteindelijk niet heel grote verschillen, maar ik vind de 75pk op de snelweg in de 5e versnelling merkbaar feller, met name tussen 80-120km/h...

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 19:55
door Martin33
up! schreef:
Up-Jury schreef:je hebt niet meer koppel, koppel is alleen korter :P
Het maximale koppel van beide varianten (95Nm) wordt bereikt bij 3.000tpm. Bij 100km/h zit de 75pk op 3.000tpm (met 95Nm), de 60pk zit dan op 2.600tpm (met 85Nm). Bij 100km/h heeft de 75pk dus meer koppel, niet? Als de 60pk de 3.000tpm bereikt, is het koppelvoordeel van de 75pk inderdaad weg. Het zijn uiteindelijk niet heel grote verschillen, maar ik vind de 75pk op de snelweg in de 5e versnelling merkbaar feller, met name tussen 80-120km/h...
boven de 100km/h gaat vermogen de boventoon voeren, om sneller te kunnen heb je vermogen nodig(om de luchtweerstand te overwinnen). Het gaat niet zozeer om het toerental wat de motor draait maar het benodigde brandstofverbruik op dat toerental en hoeveel vermogen je vraagt. Als je niet versneld gebruik je alleen het vermogen om je snelheid te houden. Als je de specs van de 60 en 75pk naast elkaar legt gebruikt de 75pk maar 0,6 liter meer brandstof per tankbeurt en vind ikzelf verwaarloosbaar.

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 20:05
door up!
Martin33 schreef:
up! schreef:
Up-Jury schreef:je hebt niet meer koppel, koppel is alleen korter :P
Het maximale koppel van beide varianten (95Nm) wordt bereikt bij 3.000tpm. Bij 100km/h zit de 75pk op 3.000tpm (met 95Nm), de 60pk zit dan op 2.600tpm (met 85Nm). Bij 100km/h heeft de 75pk dus meer koppel, niet? Als de 60pk de 3.000tpm bereikt, is het koppelvoordeel van de 75pk inderdaad weg. Het zijn uiteindelijk niet heel grote verschillen, maar ik vind de 75pk op de snelweg in de 5e versnelling merkbaar feller, met name tussen 80-120km/h...
boven de 100km/h gaat vermogen de boventoon voeren, om sneller te kunnen heb je vermogen nodig(om de luchtweerstand te overwinnen). Het gaat niet zozeer om het toerental wat de motor draait maar het benodigde brandstofverbruik op dat toerental en hoeveel vermogen je vraagt. Als je niet versneld gebruik je alleen het vermogen om je snelheid te houden. Als je de specs van de 60 en 75pk naast elkaar legt gebruikt de 75pk maar 0,6 liter meer brandstof per tankbeurt en vind ikzelf verwaarloosbaar.
Ik denk dat je beter technisch onderlegd bent dan ik. Feit is dat de 75pk twee seconden sneller is op de 80-120 sprint (in de vijfde versnelling). Ik houd het erop dat dat te danken is aan een hoger koppel en een hoger vermogen bij die specifieke snelheden (en dat is dan weer te danken aan de hogere toerentallen die de 75pk bij die snelheden draait).

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: za 18 aug 2012, 07:10
door whatsup
Alles bij elkaar ga ik toch voor de 75 PK.
Natuurlijk is het een sport om nu ook met zeer weinig brandstof een aanvaardbaar vermogen te krijgen maar omdat het meer-verbruik bij 75 PK heel klein is ga ik daar toch voor kiezen. Een klein beetje meer pit lijkt me prettig.
Toch nog dit: Hoe is het om enkele uren op langere ritten te rijden? Ben nu dus een grote bus gewend met alle ruimte. Voel je je niet " ingeklemd" in de stoel?
Ik ben nogal lang ( 189 cm), niet dik hoor.
Alle leden bedankt voor jullie begroeting. Ik stuur foto's van mijn Light Blue alks hij er is.Ik doe er Classic wieltjes onder.
Nog een keer: Wie heeft een Light Blue of bij welke dealer staat hij?
Wil hem graag even zien.

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: za 18 aug 2012, 08:41
door THID
hier een link naar foto's van een up! die iemand eerder heeft gepost.

viewtopic.php?f=4&t=283

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: za 18 aug 2012, 08:52
door Jeroen Spits
Ik ben samen met mijn vriendin in de Up! naar Frankrijk geweest. Geen enkel probleem. Comfortabel genoeg. Zelf heb ik de 60pk en haalde toen 1/17,5, das wel met airco aan, koelbox aangesloten, radio aan, en volgepakt.
Moeten er meer mensen mee, dan is de 5 deurs een prima optie.

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: za 18 aug 2012, 12:49
door up!
Op lange afstanden vind ik de up! erg fijn. Tot nu toe is mijn langste rit niet meer dan 230km geweest, maar binnenkort maak ik een rit van 1.000km, ik kijk er naar uit :)

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 10:44
door Toine
Welkom Herry! sterkte met de keuze, wel 75 pk nemen ivm met de snelweg hè.... ;)

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 15:11
door VladUP!
Welkom hier!

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 17:10
door Nemad
Welkom ,

Ook een 60pk kan op de snelweg prima mee!!!
Loopt volgens de kenners zelfs iets rustiger door de andere overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak!

Maar budget en een proefrit geeft uitsluitsel!

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: di 21 aug 2012, 17:10
door whatsup
Dank voor alle sympathieke welkomswoorden.
Nog steeds geen Light-Blue in het echt gezien maar bij de dealer hadden ze een soort bord en daarop grote vlakken met de exacte kleuren.
En ja, de Light-Blue was m.i. behoorlijk flets, bijna tegen grijs aan. Ik had dus meer baby-blauw verwacht maar dat is het echt niet.
Verkoper zei ook dat deze blauwe niet hard liep.
Conclusie: Geen ligt-blue maar liever een witte.
Bij bezoek dealer zijn mijn wensen:
Airco + Panoramadak+Extra pakket+Classic velgen+ 4 deurs + Afleverkosten:
En dan de totaalsomma voor deze High-UP: 15125,- Euro.

Ik kan wel wat hebben maar er ging toch een geringe schrikbeweging door mij heen. Wat vinden jullie nu van deze prijs/kwaliteisverhouding/
Moet ik toch eens naar de Picanto gaan kijken of de kleine Seat?
Graag reaktie en alvast bedankt!

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: di 21 aug 2012, 17:44
door eas
ik zal niet zeggen dat hij het niet waard is , maar ik vind persoonlijk dat zo'n klein autootje met max 11500 betaald moet zijn
voor 15000 eurie weet ik nog wel wat anders

Re: Ik stel me voor...

Geplaatst: di 21 aug 2012, 17:51
door Jeroen Spits
Voor dat geld, zou ik overwegen een polo te nemen.