Pagina 1 van 1
ID.4 is er !
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 19:20
door rednax
Daar is tie dan
Re: ID.4 is er !
Geplaatst: ma 04 jan 2021, 11:48
door rednax
Na een paar dagen rijden in de ID4 kan ik alleen maar zeggen: wat rijdt dit heerlijk
Snel, stil en comfortabel. Heel kleine draaicirkel voor zo'n grote auto.
Wel even wennen aan het automaat rijden en de selector voor D/B/R/N die naast het display zit bij het stuur, maar dat went snel. Voor mij persoonlijk rijdt de "B stand" het lekkerst, de auto remt dan zelf af bij loslaten van gaspedaal en wint dan de energie van het remmen terug. Zo kan je een rotonde pakken zonder zelf het rempedaal aan te raken, ik vind het ideaal. Je moet jezelf er wel even op instellen dat je minder vroeg van het gas gaat, want de auto remt direct af bij gas los of cruise control uit. 10 tot 20 meter voor een rotonde in de bebouwde kom gas los is ruim zat om op normale snelheid de rotonde over te kunnen.
Op diverse parkeerterreinen aangesproken over de auto en leuke praatjes gehouden, de meesten vinden de auto in het echt er mooier uit zien dan op de plaatjes.
Actieradius beduidend minder dan de 500 km WLTP opgave, bij 80% opgeladen met de huidige buitentemperaturen zo'n 320 km (eco stand).
Klein minpuntje: de passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar bij de 1st en de lane assistent is mij iets te fanatiek. Constant meldingen dat je meer naar rechts of links moet omdat de auto vind dat je buiten de lijnen rijdt.
Re: ID.4 is er !
Geplaatst: ma 04 jan 2021, 15:57
door Gert
Paar opmerkingen:
1) Die tegenvallende range komt door de winter. De range neemt dan af met iets wat aardig in de richting van een factor 2 gaat. Oplossing: beetje vaker "tanken". Dat is een handeling van niks vergeleken met benzine tanken.
2) Lane assist kun je zelf gemakkelijk automatisch op "uit" zetten door met OBDeleven Pro (75 euro) de lane assist van "standaard/default aan" naar "ga terug naar de laatst gebruikte stand" om te programmeren. Althans zo werkt het bij de e-up.
3) Je zult vast wel cruise control hebben en gebruiken. Als die net als de e-up een aan/uit toggeltje bij het stuur heeft kun je nog dichter bij "one pedal drive" of zelfs "zero pedal drive" komen. Dwz je hebt de rem (en zelfs het gas) niet meer nodig. Uiteraard wel stand B gebruiken maar dat doe je terecht al.
Re: ID.4 is er !
Geplaatst: zo 10 jan 2021, 14:08
door Mezelf
Mooie bak!
Range klinkt helemaal niet verkeerd: 80% van 500 is 400 km en dat je dan realistisch 320 overhoud is in de winter heel normaal.
Re: ID.4 is er !
Geplaatst: do 04 feb 2021, 17:30
door rednax
Nu een dikke maand in de ID.4 gereden. Niet gedacht dat electrisch rijden mij zo goed zou bevallen. De stilte, trekkracht vanaf 0, ruimte in de auto, voorklimatiseren waardoor je in een lekkere warme auto met schone ramen stapt, allemaal zaken waar ik zeer over te spreken ben. Ook merk je dat mensen nieuwsgierig zijn naar de auto (of elektrische auto's in het algemeen) wat tot veel leuke gesprekken op parkeerplaatsen heeft geleid. Over het algemeen vinden ze de ID.4 qua model zeer geslaagd, in het echt fraaier dan op de plaatjes en zijn vaak verrast over de ruimte in de auto.
Gelukkig gevrijwaard gebleven van storingen en uitval van zaken waarover je toch wel veel leest (met name bij de ID.3 met de oude software nog). Echt 0,0 problemen. (ff afkloppen op hout). Kleine ergernissen, voor zover je daar van mag spreken: systeem reageert soms ietsjepietsje traag op aanraking van het scherm, bedieningsknoppen die voor je gevoel niet op de meest logische plek zitten, maar alles went zullen we maar zeggen. Je kan veel met spraakbesturing regelen, dat is iets waar je zelf op ingesteld moet raken.
Bereik in de praktijk met 80% opgeladen accu zo'n 295 km in de huidige omstandigheden. Benieuwd wat het volgende week gaat worden als de temperaturen naar -10 gaan en natuurlijk waar het in het voorjaar/zomer op uit gaat komen.
De horrorverhalen over megalange wachttijden voor installatie van een laadpaal en/of verzwaren van de elektrische aansluiting zijn op ons gelukkig niet van toepassing geweest. Binnen 3 weken na aflevering van de autowas de laadpaal geïnstalleerd en daarna na 3 dagen door de netbeheerder de aansluiting verzwaard. Thuis op de oprit kunnen opladen is toch wel een lekkere luxe.