Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1
Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1
Lekker bezig Theo. Aardig wat kilometers in die 8 jaar netjes!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1
Vanaf nieuw kwamen er elk jaar 30.000 km bij, vooral woon-werk. Sinds Corona zijn die werk kilometers er af en is het jaarlijks veel minder.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1
Vandaag, na ruim 164.000 km, heeft de Mii me laten staan. Na een probleemloze rit van 80 km moest ik even wachten bij een stoplicht. Bij het optrekken leek het ineens of de koppeling ging slippen. Bij het volgende stoplicht voelde het koppelingspedaal sponzig, en kwam de gang er nog moeilijker in. Dus toen de auto op een veilige plek aan de kant gezet en motor stilgezet. Koppeling voelde toen sponzig, en na een paar keer pompen keihard. Na een poos kwam de ANWB. Die vond het koppelingspedaal ook vreemd aanvoelen. Motor gestart, versnelling ging gewoon in z'n 1, maar geen enkele beweging meer bij het op laten komen van de koppeling. Bij diep intrappen een schrapend geluid, en als diagnose waarschijnlijk een defect druklager. Kan dus blijkbaar zo ineens zonder enige vooraankondiging gebeuren. Dus er zat niets anders op dan de auto op transport naar de garage te zetten.
Ach, na 8 jaar trouwe dienst mag die ook een keertje gereden worden. Nu maar afwachten wat ze in de garage vinden.
Ach, na 8 jaar trouwe dienst mag die ook een keertje gereden worden. Nu maar afwachten wat ze in de garage vinden.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1
Vervolg:
De auto is de volgende dag bij mijn eigen garage afgeleverd. Die heeft nog contact met me opgenomen, om ook mijn verhaal van de pech te horen. Ze zijn toen op zoek gegaan naar het defect. Visueel niets te zien, maar ook bij proefrijden en schakelen leek alles weer helemaal in orde te zijn. De auto reed normaal, en schakelen ging probleemloos. De garage nam contact op om te overleggen, omdat het niet zinnig leek om dan toch de boel los te gaan halen. Dus afgesproken dat ik de auto weer kwam ophalen, in de hoop dat het euvel weg zou blijven.
Toen ik de auto op kwam halen, heb ik (met de motor uit) eerst gevoeld hoe het koppelingspedaal aanvoelde. Inderdaad heel normaal. Maar ja, dat was de morgen toen ik wegreed ook het geval. Nog een keer de koppeling ingetrapt, en het bleef normaal aanvoelen. Toen heb ik toch een aantal maal met de koppeling gepompt, en ja hoor, het pedaal ging ineens anders aanvoelen. Eerst leek het even te blijven hangen, toen voelde het sponzig aan, en daarna plotseling keihard. Gelijk de monteur er weer bijgehaald, die nu ook duidelijk kon constateren dat er iets mis was. Hij heeft toen ook de motor gestart om te voelen hoe het bij draaiende motor was. Ook nu kwam bij diep intrappen het schrapende geluid weer naar boven, wat het vermoeden van de wegenwacht bevestigde dat er wat met de drukgroep zou zijn.
De auto dus toch maar achtergelaten bij de garage, die er nu echt mee aan de slag kon. Het bleek dat er een breuk in de diafragmaveer zat. De hele koppelingsset is nu vernieuwd (koppelingsplaten, drukgroep en bijbehorende onderdelen), zodat dat weer als nieuw is. Een dag later was de auto weer klaar, en kon ik hem echt ophalen. Hij rijd nu weer prima!
Hoe het kon dat de diafragmaveer gebroken is, is me niet duidelijk geworden. Die zou toch langer dan 164.000 km mee moeten gaan, lijkt me. Zeker omdat ik voornamelijk lange afstanden heb gereden, en weinig stadsverkeer met voortdurend schakelen. Ik vroeg me af of het er misschien mee te maken kan hebben dat ik de auto altijd parkeer in z'n eerste versnelling, en er dan misschien druk op de diafragmaveer zou kunnen staan die misschien metaalmoeheid in de hand zou werken. Maar van een deskundige begreep ik, dat dat niet zo is, omdat de diafragmaveer alleen tijdens het koppelen belast wordt. Bij normaal gebruik zou het na 150000 km kunnen voorkomen dat er defecten in het koppelingsmechanisme ontstaan.
De auto is de volgende dag bij mijn eigen garage afgeleverd. Die heeft nog contact met me opgenomen, om ook mijn verhaal van de pech te horen. Ze zijn toen op zoek gegaan naar het defect. Visueel niets te zien, maar ook bij proefrijden en schakelen leek alles weer helemaal in orde te zijn. De auto reed normaal, en schakelen ging probleemloos. De garage nam contact op om te overleggen, omdat het niet zinnig leek om dan toch de boel los te gaan halen. Dus afgesproken dat ik de auto weer kwam ophalen, in de hoop dat het euvel weg zou blijven.
Toen ik de auto op kwam halen, heb ik (met de motor uit) eerst gevoeld hoe het koppelingspedaal aanvoelde. Inderdaad heel normaal. Maar ja, dat was de morgen toen ik wegreed ook het geval. Nog een keer de koppeling ingetrapt, en het bleef normaal aanvoelen. Toen heb ik toch een aantal maal met de koppeling gepompt, en ja hoor, het pedaal ging ineens anders aanvoelen. Eerst leek het even te blijven hangen, toen voelde het sponzig aan, en daarna plotseling keihard. Gelijk de monteur er weer bijgehaald, die nu ook duidelijk kon constateren dat er iets mis was. Hij heeft toen ook de motor gestart om te voelen hoe het bij draaiende motor was. Ook nu kwam bij diep intrappen het schrapende geluid weer naar boven, wat het vermoeden van de wegenwacht bevestigde dat er wat met de drukgroep zou zijn.
De auto dus toch maar achtergelaten bij de garage, die er nu echt mee aan de slag kon. Het bleek dat er een breuk in de diafragmaveer zat. De hele koppelingsset is nu vernieuwd (koppelingsplaten, drukgroep en bijbehorende onderdelen), zodat dat weer als nieuw is. Een dag later was de auto weer klaar, en kon ik hem echt ophalen. Hij rijd nu weer prima!
Hoe het kon dat de diafragmaveer gebroken is, is me niet duidelijk geworden. Die zou toch langer dan 164.000 km mee moeten gaan, lijkt me. Zeker omdat ik voornamelijk lange afstanden heb gereden, en weinig stadsverkeer met voortdurend schakelen. Ik vroeg me af of het er misschien mee te maken kan hebben dat ik de auto altijd parkeer in z'n eerste versnelling, en er dan misschien druk op de diafragmaveer zou kunnen staan die misschien metaalmoeheid in de hand zou werken. Maar van een deskundige begreep ik, dat dat niet zo is, omdat de diafragmaveer alleen tijdens het koppelen belast wordt. Bij normaal gebruik zou het na 150000 km kunnen voorkomen dat er defecten in het koppelingsmechanisme ontstaan.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l