Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Beurt + 1 jaar in bezit
15.000 km beurt (12.038 km)
- Beurtje en slotbouten
Vandaag is de up naar de dealer geweest voor zijn eerste beurtje, 150 euro afgetikt en verder geen bijzonderheden. Daarnaast heb ik slotbouten besteld en die kan ik morgen ophalen.
- Verdere ervaringen na 1 jaar rijden.
Over een week of 2 heb ik de up precies een jaar in bezit, de tijd vliegt voorbij! Hij bevalt mij uitstekend maar een aantal irritaties zijn er toch ook. Hierbij een opsomming
Positief:
- De up heeft mij positief verrast met zijn weggedrag, ik heb er nog dagelijks plezier aan. Ik vind hem leuker en vooral speelser rijden dan de audi Q3 van mijn ouders, maar dat is dan vooral te danken aan het gewicht van de up (900 kilo versus 1650 kg) Verder helt de up nauwelijks over. Ga je echt heel hard over bijvoorbeeld een rotonde ( 60km/u ongeveer) dan is er vanzelfsprekend (beginnend) onderstuur. Dit weggedrag is ook deels te verklaren door de bredere banden van mijn 16 inch velgen.
- Het stuurgevoel is ook dik in orde voor een A segmenter, hij stuurt licht maar met voldoende feedback (dit alles is natuurlijk relatief gezien, kom je uit een bmw dan verbleekt het rijgedrag van de up uiteraard. Maar de Q3 van mijn ouders stuurt nog veel lichter dan de up door de enorme bekrachtiging van het stuur, daar zit letterlijk geen enkele vorm van feedback in.
- De relatief lage gebruikskosten en vaste lasten bevallen mij ook goed, met name het benzineverbruik. Mijn dagelijkse route is grotendeels snelweg en een klein stukje door de bebouwde kom. Ik rijd altijd zo'n 122 op de teller van de up (dit zal zo'n 118 zijn in het echt) en dan verbruik ik tussen de 1 op 17 a 18 (inclusief een aantal korte ritten van onder de 3 km). Rij ik echter 100 dan is een verbruik van 1 op 21-22 goed mogelijk.
- Tot 80 is de up echt snel zat, bovendien klinkt ie heerlijk boven de 4000 toeren en trekt hij na de 75 pk update ook fijn door naar de toerenbegrenzer.
- Het comfort van de stoelen en onderstel is ook dik in orde, laatst een rit van 150 kilometer heen en terug gemaakt, en zonder rugklachten o.i.d uitgestapt. (kanttekening daarbij is dat ik zelf maar 1,72 lang ben, ik weet niet hoe de stoelen bevallen bij langere mensen)
En dan zijn er ook nog wat irritaties:
- Aan de hoedenplank stoor ik mij niet meer omdat ik deze eruit heb gehaald, maar in het begin vond ik het zwaar irritant dat die niet mee ging met het kofferdeksel.
- De achterkant van de up wordt echt heel snel vies, gelukkig is de achterklep geheel van glas dus is het ook heel makkelijk weer schoon te maken
- Bij koud weer is de versnellingsbak de eerste kilometers erg hakerig, dit lost zich vanzelf weer op als de up wat warmer is dus geen heel groot kritiek punt
- Het interieur ziet er door het zwart gelakte paneel erg fris uit naar mijn mening, maar de eerste oppervlakkige krasjes zitten er al op. Ook is het erg stofgevoelig, dus als je schoonmaken haat is het verstandig een andere kleur dan zwart te kiezen
- Dit weet je bij voorbaat al als je de up koopt, maar op de snelweg is hij gewoon echt niet snel. Rijd je achter een vrachtwagen en wil je die voorbij, dan zal je terug moeten naar de drie of vier. Met een warme motor is dit niet erg en zelfs leuk, maar als ie nog koud is is het een ander verhaal... Ook staat het mij niet aan dat je eigenlijk geen grote krachtreserve hebt op momenten als op de snelweg of als je op een 80 weg een tractor wilt inhalen, je moet goed plannen als je dit wilt doen. Als je een typische rechterbaan cruiser bent en niet boven de 100 uitkomt zijn de prestaties uitstekend. ( En als je eenmaal boven de 120 zit draai je zo'n 3500 toeren en hoef je niet meer terug te schakelen naar de drie of vier)
- Het verbruik bij 130 staat mij ook tegen, bij 120 rijd je 1 op 17 a 18 maar bij 130 echt 1 op 15,5- 16 en met tegenwind is 1 op 14,5 geen uitzondering. Echter rijd ik tegenwoordig zelden meer 130 want het loont toch niet veel en kost wel veel.
Dat was het voor nu, ik heb eigenlijk geen upgrades o.i.d op de planning staan dus gewoon door tokkelen tot de 30.000 km beurt maar weer!
UPDATE:
Ik vermoed dat mijn remschijven voor heel iets krom zijn geworden, dit is een bekend up kwaaltje jammer genoeg . Ik merkte laatst op dat de auto heel iets trilde bij het remmen maar dit verdween weer, totdat ik vandaag hard moest remmen en het stuur flink aan trillen was.... Een paar keer extra geremd hier in de straat maar het stuur trilde totaal niet, ook merkte ik verder geen trilling, erg vreemd. Ik kijk het nog even aan voor nu.
- Beurtje en slotbouten
Vandaag is de up naar de dealer geweest voor zijn eerste beurtje, 150 euro afgetikt en verder geen bijzonderheden. Daarnaast heb ik slotbouten besteld en die kan ik morgen ophalen.
- Verdere ervaringen na 1 jaar rijden.
Over een week of 2 heb ik de up precies een jaar in bezit, de tijd vliegt voorbij! Hij bevalt mij uitstekend maar een aantal irritaties zijn er toch ook. Hierbij een opsomming
Positief:
- De up heeft mij positief verrast met zijn weggedrag, ik heb er nog dagelijks plezier aan. Ik vind hem leuker en vooral speelser rijden dan de audi Q3 van mijn ouders, maar dat is dan vooral te danken aan het gewicht van de up (900 kilo versus 1650 kg) Verder helt de up nauwelijks over. Ga je echt heel hard over bijvoorbeeld een rotonde ( 60km/u ongeveer) dan is er vanzelfsprekend (beginnend) onderstuur. Dit weggedrag is ook deels te verklaren door de bredere banden van mijn 16 inch velgen.
- Het stuurgevoel is ook dik in orde voor een A segmenter, hij stuurt licht maar met voldoende feedback (dit alles is natuurlijk relatief gezien, kom je uit een bmw dan verbleekt het rijgedrag van de up uiteraard. Maar de Q3 van mijn ouders stuurt nog veel lichter dan de up door de enorme bekrachtiging van het stuur, daar zit letterlijk geen enkele vorm van feedback in.
- De relatief lage gebruikskosten en vaste lasten bevallen mij ook goed, met name het benzineverbruik. Mijn dagelijkse route is grotendeels snelweg en een klein stukje door de bebouwde kom. Ik rijd altijd zo'n 122 op de teller van de up (dit zal zo'n 118 zijn in het echt) en dan verbruik ik tussen de 1 op 17 a 18 (inclusief een aantal korte ritten van onder de 3 km). Rij ik echter 100 dan is een verbruik van 1 op 21-22 goed mogelijk.
- Tot 80 is de up echt snel zat, bovendien klinkt ie heerlijk boven de 4000 toeren en trekt hij na de 75 pk update ook fijn door naar de toerenbegrenzer.
- Het comfort van de stoelen en onderstel is ook dik in orde, laatst een rit van 150 kilometer heen en terug gemaakt, en zonder rugklachten o.i.d uitgestapt. (kanttekening daarbij is dat ik zelf maar 1,72 lang ben, ik weet niet hoe de stoelen bevallen bij langere mensen)
En dan zijn er ook nog wat irritaties:
- Aan de hoedenplank stoor ik mij niet meer omdat ik deze eruit heb gehaald, maar in het begin vond ik het zwaar irritant dat die niet mee ging met het kofferdeksel.
- De achterkant van de up wordt echt heel snel vies, gelukkig is de achterklep geheel van glas dus is het ook heel makkelijk weer schoon te maken
- Bij koud weer is de versnellingsbak de eerste kilometers erg hakerig, dit lost zich vanzelf weer op als de up wat warmer is dus geen heel groot kritiek punt
- Het interieur ziet er door het zwart gelakte paneel erg fris uit naar mijn mening, maar de eerste oppervlakkige krasjes zitten er al op. Ook is het erg stofgevoelig, dus als je schoonmaken haat is het verstandig een andere kleur dan zwart te kiezen
- Dit weet je bij voorbaat al als je de up koopt, maar op de snelweg is hij gewoon echt niet snel. Rijd je achter een vrachtwagen en wil je die voorbij, dan zal je terug moeten naar de drie of vier. Met een warme motor is dit niet erg en zelfs leuk, maar als ie nog koud is is het een ander verhaal... Ook staat het mij niet aan dat je eigenlijk geen grote krachtreserve hebt op momenten als op de snelweg of als je op een 80 weg een tractor wilt inhalen, je moet goed plannen als je dit wilt doen. Als je een typische rechterbaan cruiser bent en niet boven de 100 uitkomt zijn de prestaties uitstekend. ( En als je eenmaal boven de 120 zit draai je zo'n 3500 toeren en hoef je niet meer terug te schakelen naar de drie of vier)
- Het verbruik bij 130 staat mij ook tegen, bij 120 rijd je 1 op 17 a 18 maar bij 130 echt 1 op 15,5- 16 en met tegenwind is 1 op 14,5 geen uitzondering. Echter rijd ik tegenwoordig zelden meer 130 want het loont toch niet veel en kost wel veel.
Dat was het voor nu, ik heb eigenlijk geen upgrades o.i.d op de planning staan dus gewoon door tokkelen tot de 30.000 km beurt maar weer!
UPDATE:
Ik vermoed dat mijn remschijven voor heel iets krom zijn geworden, dit is een bekend up kwaaltje jammer genoeg . Ik merkte laatst op dat de auto heel iets trilde bij het remmen maar dit verdween weer, totdat ik vandaag hard moest remmen en het stuur flink aan trillen was.... Een paar keer extra geremd hier in de straat maar het stuur trilde totaal niet, ook merkte ik verder geen trilling, erg vreemd. Ik kijk het nog even aan voor nu.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Mooie uiteenzetting!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Vandaag de up maar eens grondig gepoetst, zie hier het resultaat
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Hoi, even voorstellen
Ik heb een zelfde High Up! gehad met Triangle velgen en daar zaten gewoon wielslotbouten op de velgen (standaard)damianw26 schreef:Vandaag de up maar eens grondig gepoetst, zie hier het resultaat
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Die staat weer mooi te glimmen zeg!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Hmm dat is dan goede service van de dealer, ik had ze iedergeval niet..damianw26 schreef:Vandaag de up maar eens grondig gepoetst, zie hier het resultaat
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Hoi, even voorstellen
Zo stond het ook in de folder volgens mij.damianw26 schreef:Hmm dat is dan goede service van de dealer, ik had ze iedergeval niet..damianw26 schreef:Vandaag de up maar eens grondig gepoetst, zie hier het resultaat
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Het zou kunnen, maar het lijkt mij sterk dat de dealer mij 2x slotbouten heeft verkocht.JoVe schreef:Zo stond het ook in de folder volgens mij.damianw26 schreef:Hmm dat is dan goede service van de dealer, ik had ze iedergeval niet..damianw26 schreef:Vandaag de up maar eens grondig gepoetst, zie hier het resultaat
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Op het moment ben ik op vakantie op Ibiza, erg lekker maar daar hoort ook een huurauto bij. Ik heb de beschikking over een fiat panda met 20000 km op de klok. Ik moet zeggen de up is echt veel meer auto om mee te rijden. Het begint al bij het rijden, de koppeling is heel erg "kort" en de pedaaltjes zijn mini. De versnellingsbak staat redelijk hoog op t dashboard, even wennen maar hij schakel lekker soepel. Verder helt de panda echt over in de hier vele scherpe bochten, de bandjes beginnen al te zingen, het zijn banden van een vaag Chinees merk en op standaard 14 inch wieldoppen, dus dat speelt vast mee. Ik had gehoopt op een TwinAir maar het is de gewone oude 1.2 vierpitter, welke minder pittig aanvoelt dan in de up. Het maakt
namelijk niet uit voor extra snelheid om 3500 of 5500 toeren te draaien. Verder is de
panda wel een stukje zachter geveerd dan de up, een hele goede bijkomstigheid gezien de vele slechte wegen hier. Ook is de kofferbak een stukje ruimer, er past een grote koffer in en daarnaast nog een tas. Verder is in het interieur letterlijk alles vierkant, zelfs de handrem zelf is een vierkantje, je moet er van houden.
namelijk niet uit voor extra snelheid om 3500 of 5500 toeren te draaien. Verder is de
panda wel een stukje zachter geveerd dan de up, een hele goede bijkomstigheid gezien de vele slechte wegen hier. Ook is de kofferbak een stukje ruimer, er past een grote koffer in en daarnaast nog een tas. Verder is in het interieur letterlijk alles vierkant, zelfs de handrem zelf is een vierkantje, je moet er van houden.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Snelste auto ter wereld.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Hoi, even voorstellen
En dat vond ik nou het mindere aan de Panda, maar ja alles went.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Petrolhead Tom schreef:Snelste auto ter wereld.
10000% mee eens, een helling van 45 graden in de 1 trekt ie niet onder de 3000 toeren, dus lekker met slippende koppeling en spinnende banden omhoog
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Deze week heb ik weer de beschikking over een 3 deurs Audi A1 1.0 tsi.
Eerst even positief, terugschakelen op de snelweg behoort echt tot de verleden tijd, wat een soepele en stille motor is het toch. Ook is ie echt zuinig als je niet te veel het gas gebruikt, 5l op de 100 heb je zo voor elkaar ook op de snelweg.
Nadelig blijft de besturing, veel te licht en zonder enig gevoel, dit doet de up toch echt veel beter. Ook is het irritant dat hij variabel is, op de snelweg kunstmatig zwaar en onder de 30 veel en veel te licht.
Een 3 deurs auto is wel mooier, maar het is even stoeien om bij de gordel te kunnen.
Eerst even positief, terugschakelen op de snelweg behoort echt tot de verleden tijd, wat een soepele en stille motor is het toch. Ook is ie echt zuinig als je niet te veel het gas gebruikt, 5l op de 100 heb je zo voor elkaar ook op de snelweg.
Nadelig blijft de besturing, veel te licht en zonder enig gevoel, dit doet de up toch echt veel beter. Ook is het irritant dat hij variabel is, op de snelweg kunstmatig zwaar en onder de 30 veel en veel te licht.
Een 3 deurs auto is wel mooier, maar het is even stoeien om bij de gordel te kunnen.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Hoi, even voorstellen
blijft toch een mooie auto die a1.
rijd zelf de a1 1.2 tfsi uit 2011.
heerlijke wagen hoor ,mag wel iets meer vermogen hebben onderin.
rijd zelf de a1 1.2 tfsi uit 2011.
heerlijke wagen hoor ,mag wel iets meer vermogen hebben onderin.
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
De A1 is echt een schitterende auto, zeker in de pre facelift versie met een s line pakket . Hoe stuurt de pre facelift versie, want eigenlijk stoort mij de irritante bekrachtiging dusdanig dat ik nooit een a1 zou kopen. De wegligging is wel veel beter, hij onderstuur net wat later dan de up, maar is net zo stoterig en hard geveerd, maar dat maakt mij niet veel uit.lupocor schreef:blijft toch een mooie auto die a1.
rijd zelf de a1 1.2 tfsi uit 2011.
heerlijke wagen hoor ,mag wel iets meer vermogen hebben onderin.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Niets dat een chipje niet op kan lossen toch Lupocor?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
De 1.2 tsi is goed te chippen tot 120-150pk, zeker bij JD een goede vermogenswinst!Petrolhead Tom schreef:Niets dat een chipje niet op kan lossen toch Lupocor?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Ik zou zelf liever naar Vagtechniek gaan maar inderdaad. Een goede chip en je hebt een hele fijn motor.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
De 1.0 tsi blijft een topper, met 130 van Westervoort naar Ede (32km) met wat wind: 5,7 liter per 100 volgens de bc. Nette waarde, de up is onzuiniger bij die snelheid i.c.m veel wind. Nadeel blijft wel dat wanneer je een beetje gaat lopen spelen het verbruik zeer rap oploopt, tot 8 liter bij extreme gevallen.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Hoi, even voorstellen
Op het moment word de kras hersteld, en de andere zeer dunne krasjes weggepollijst. Ben erg benieuwd
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...