Bericht
door Wilocat » ma 20 mei 2019, 22:01
Lusten onze auto's in 2030 alleen nog elektriciteit? De Duitse technologiegigant Bosch haalt menig milieuactivist uit zijn droom. ,,Over tien jaar zal driekwart van de nieuwe auto's nog gewoon brandstof tanken, benzine én diesel.'' Maar het bedrijf investeert ook in waterstofauto's.
TON VOERMANS
Als één bedrijf weet wat autofabrikanten willen en waar ze aan werken is het Bosch. De technologiegigant uit Stuttgart is sinds jaar en dag de grootste toeleverancier van de automobielindustrie. 'De enige auto's waarin géén onderdelen en techniek van Bosch zitten, zijn speelgoedautootjes', zeggen de Duitsers. Zelfs in de Tesla's zitten onderdelen en techniek 'made in Germany', al heeft Elon Musk Bosch ten strengste verboden te openbaren wat precies.
Bosch is de uitvinder van ESP, het systeem dat in elke auto zit en voorkomt dat je de macht over het stuur verliest, en bracht de common rail-techniek op de markt voor diesels. Ruitenwissers, pompen, koppelingen, kleppen, dashboardschermpjes, injectoren, turbo's, remmen, software, rijhulpsystemen: Bosch (wereldwijd 410.000 personeelsleden, omzet 78,5 miljard euro) zit overal in de auto.
Dirk Hoheisel van de raad van bestuur van Bosch schetst de showroom van 2030. ,,Er zal heel veel keuze zijn. Auto's op batterijen, auto's op waterstof - vooral de grotere - maar driekwart zijn nog brandstofauto's, al dan niet hybride. En alle auto's zullen zelfrijdende eigenschappen hebben. Ze zullen nog wel een stuur hebben om het zelf te kunnen doen of om in te kunnen grijpen.''
Ook in die elektrische (hybride) auto wil Bosch domineren. Voor 1 miljoen auto's leverde het bedrijf de elektrische aandrijflijn, in 2022 moeten dat er 14 miljoen zijn. Bosch investeert vooral in de motoren en kunstmatige intelligentie. In de productie van batterijen ziet het bedrijf geen verdienmodel; die markt lijkt al vergeven aan China en Azië. Om nu nog een rol van betekenis te spelen is een investering van 20 miljard euro nodig. Te veel, oordeelde de top van Bosch.
Brandstofcel
Met de brandstofcel, die in een auto van waterstof elektriciteit maakt, willen de Duitsers wél de markt op. Al vijftien jaar doet Bosch onderzoek naar de brandstofcel en nu de eerste waterstofauto's leverbaar zijn (Toyota en Hyundai verkopen ze) en alle Duitse automerken werken aan een waterstofmodel, is de tijd rijp om er een massaproduct van te maken. Vorige maand sloot Bosch een overeenkomst met het Zweedse waterstofbedrijf Powercell. ,,Wij hebben de kennis en ervaring om een dergelijk product naar de markt te brengen'', zegt Stefan Hartung die in de raad van bestuur verantwoordelijk is voor het project. ,,De brandstofcel bevindt zich nog in de beginfase, er is nog geen massamarkt voor. Die maken wij in 2022.''
Hartung denkt over een paar jaar het zwaardere wegtransport, vrachtwagens en bestelbusjes, te kunnen voorzien van waterstof. Vervolgens kan de techniek voor grotere personenauto's beschikbaar komen. ,,Waterstof kan de diesel van de toekomst worden, maar dat is vooral afhankelijk van het aanbod van grote hoeveelheden goedkope en groene waterstof. Nederland maakt een grote kans om een waterstofland te worden met al jullie windenergie en mogelijkheden met de getijden.''
Goedkoop en groen waterstof komt er wel, denkt Ad van Wijk, professor Future Energy Systems aan de TU Delft. ,,Er zal in elk geval 10 tot 20 procent van de duurzaam opgewekte elektriciteit in waterstof moeten worden omgezet, zodat je het kunt bewaren. Of je dat later in een energiecentrale of in een auto omzet in elektriciteit, maakt niet veel uit. En waterstof kun je heel goed transporteren. Opwekken in de woestijn van Australië en naar hier verschepen, is goed mogelijk.''
Uitstoot
Bosch is nog niet zover dat het de dieseltechniek begraaft. Sterker, het bedrijf dieselt in de hoogste versnelling door met brandstofmotor. Vorig jaar riep Bosch-ceo Volkmar Denner dat Bosch het probleem van de fijnstof en de NOx die diesels uitstoten onder controle had. Deze week vertelde hij de auto-industrie dat het systeem nu zo robuust is, dat zelfs met de rijstijl van een maniak de uitstoot van roet en NOx ruimschoots onder de normen blijft. Het zijn geen loze woorden. De ADAC, de Duitse ANWB, testte recent een Mercedes diesel die zo weinig NOx uitstootte, dat het niet meetbaar was.
We hebben diesel nodig om de klimaatdoelen te halen, is de boodschap van Bosch. Dieselauto's zijn immers vele malen zuiniger dan benzineauto's. En het bedrijf heeft nóg een reden om de diesel nog niet te begraven: werkgelegenheid. Hoheisel: ,,We hebben een vuistregel: je hebt tien mensen nodig om een dieselmotor te maken, drie personen voor een benzinemotor, en een elektromotor kun je in je eentje monteren.'' Een hightech dieselmotor voor een sportwagen bestaat uit wel 1800 onderdelen, een elektromotor - die nog sneller is ook - slechts uit 25.
Ontslagen voorkomen
Bosch heeft de teruglopende verkoop van diesels tot dusver zonder gedwongen ontslagen kunnen opvangen in de Duitse fabrieken waar 140.000 mensen werken. ,,Het aandeel van diesel in de autoverkoop blijft continu dalen, dus we hebben te maken met een veranderende markt: de verschuiving van mechanische onderdelen naar elektrische.'' Bosch hoopt dat de verandering snel genoeg gaat om grote ontslagrondes te voorkomen.
,,We willen een grote speler zijn in het elektrische tijdperk. Er vindt nu een reset plaats in de autowereld en er is veel concurrentie van bestaande en nieuwe spelers. Maar Bosch heeft een goed uitgangspunt als je kijkt naar onze kennis van halfgeleiders, elektromotoren en zelfrijdende eigenschappen.''
Bron: Tubantia van 18 mei

High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden