Met de Up! naar Frankrijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » di 10 jul 2012, 01:35

Toch nog een klein verslagje van onze vakantie naar de Auvergne in Frankrijk. We zijn net een paar dagen terug van onze welverdiende vakantie en hebben ten zeerste genoten! Ik kon mijn Up! 4 weken geleden ophalen bij de garage in Heerhugowaard. De eerste kilometers in Nederland bevielen goed! Ik had mijn eerste tank brandstof nog niet leeg of het was al tijd om op vakantie te gaan! ik was dan ook reuze benieuwd naar hoe het zou gaan 1000 km rijden in de Up!, past alles wel in de auto? Wat gaat het verbruik doen?

Afbeelding

Afbeelding

Zonder problemen hebben we de Up! volgeladen met onze spullen. Erg handig dat in het extra opbergvak in de kofferbak een tent/zeil/slaapzakken en een hamer pastte! De achterbank platgegooid en de koelbox, 2 grote koffers, diverse tassen en ook nog een kratje levensmiddelen pasten er prima in. Voor hadden we genoeg ruimte over om prima te zitten, ik ben zelf 190cm lang en zat comfortabel op de rijdersstoel. Radio met mp3 aan, navigatie aan en karren maar! We hebben er voor gekozen om de heenreis in 2 dagen te doen. We hadden de tent mee, om op een simpele camping te overnachten. Kilometer na kilometer bromt de kleine krachtbron ons richting onze bestemming.


We kozen voor de route national, zo konden we de afstand prima in twee dagen verdelen en nog wat zien ook. Autoweg, dorpjes en drempels waren geen enkel probleem ondanks het sport onderstel waarvan je toch enige stugheid verwacht. We waren zo relaxed aan het rijden, dat we de tijd vergaten. We kozen voor een comfortabel hotel en lieten de camping voor wat het was. Na een heerlijke douche, en goede nachtrust vervolgden wij onze route.

Aangekomen in de buurt van ons verblijf werden we verrast door het feit dat we niet verder mochten rijden vanwege een lokale wielerwedstrijd. Ik dacht nog even te vragen aan een regelaar of het toch echt niet de Tour de France betrof.. Elk kruispunt werden we weer doorgestuurd en doorgestuurd. De Up! kreeg de taak om ons over smalle en steile wegen te begeleiden. De heuvels waren wel zwaar voor de 60pk, maar even terugschakelen leert dat er weer vermogen genoeg vrijkomt.

Eindelijk in La Chazotte! Eindelijk bij ons huisje, wat staat in een bescheiden chalet-park met uitzicht op het lac de beserve. De spullen uit de Up! en op het terrasje genieten van een drankje, kijken naar roofvogels boven het meer. De streek staat bekend om zijn vele groen, hoge bergen, watervallen en staat geschreven als gebied voor wandelaars. De mensen leven er anders dan wij Nederlanders gewend zijn, `s middags is alles gesloten, vanaf half 3 ben je de eerste. Je went er vlug aan, en past je planning er op aan.

Na een prachtige bezichtiging, terug naar het park, leidde de navigatie ons via de snelle route terug. Het viel op dat veel wegen vernieuwd zijn, grof bezaaid met kiezels. Plots hoorden we een schreeuwend geluid onder de Up! vandaan komen, wat nu? Gestopt op Aire de la vache, contact met de pechhulp van volkswagen gezocht. Na enige tijd wachten kwam er een franse garage houder met sleepauto om ons probleem te analyseren. Leg dat maar eens uit in het gebrekkig Frans! Vrij vlot, was het euvel gevonden! De remklauwen zaten vol steentjes! Na een hoop vriendelijk gelach, konden we onze weg vervolgen. Later als gepland, maar blij zaten we aan een lekker warm stokbroodje, belegd met heerlijke kaas onze dag nog eens door te nemen.

We gingen een dagje naar Saint-Nectaire, een klein plaatsje met een waterval, we zijn dol op watervallen! De Up! snorde er weer heerlijk op los! De airco werkte echt prima. Dat was wel prettig want het was een warme dag! We hebben een heerlijk stukje gewandeld en genoten van al het moois wat water kan geven. Op de terugweg, begon het weer te verdraaien, rijdend door Saint Saturnin vielen er 3 spetters regen op de voorruit, gevolgd door hagelstenen zo groot als golfballen! Wat een klappen op de auto! We waren bang dat de ramen het zouden begeven! Dan maar doorrijden! Mensen en dieren zochten beschutting onder bomen en huizen. Onderweg veel schade gezien, bomen waren kaalgeschaafd en auto`s hadden deuken. En de Up! dan? meteen na de hagelbui gestopt en de schade bekeken. Ik zag nog niks, mijn vriendin zag meteen diverse deuken! De neus, bovenkant en zijkant! Snel foto`s gemaakt van de hagelstenen en schade. Vlug terug naar het park en nog even genieten van een drankje! Ik heb nog even de deuken geteld, het zijn er 21! Inmiddels is de verzekering ingelicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rijdend door een prachtig stadje, waar de naam mij even van ontschoten is, reden we met een blik van verontwaarding over de straatjes, zo mooi is het stadje! Prachtige hoge herenhuizen, mooie straten, het leefde er! BOEM! STUITER! KLAP!...REM! en Stil........Wat was dat? Let nou toch eens op de weg! zij mijn vriendin. Verontwaardigd stappen we uit de Up! Een net nieuwe nog niet beschilderde mega hoge drempel! Oeps! helemaal niet gezien! Ruzie als gevolg, en een vriendin met pijn in haar rib. Even verderop samen weer een goed gesprek gehad, een knuffel en dan kijken of de Up! niks had. Overleefd! goedzo Up!

Afbeelding

Samen een dagje richting Tulle! Daar hadden we zin in! Tulle heeft prachtige watervallen en is een rit over de tolweg meer dan waard! De Broodjes gesmeerd en de Up! gestart! De Up! reed goed op de snelweg! Voor zo`n kleintje heel comfortabel en stil. Aangekomen in Gimel (cascades de gimel) een prachtige wandeling gemaakt! Rivieren en watervallen en een mooi dorpje met een prachtige ruïne. Een aanrader voor als je er een keer in de buurt bent (met je Up!). Tulle is ook een mooie stad. Op de terugweg was ik steeds benieuwd naar de temperatuur, enig nadeel dat je toch steeds moet schakelen tussen tijd en temperatuur dan al zal het vanzelf wel wennen.

Afbeelding

Het einde van de vakantie is in zicht! We begonnen thuis en onze vier lieve poezen nu toch echt te missen! We besloten om de Tolweg te pakken en met 11 uurtjes weer thuis in Heerhugowaard op de bank te zitten. De Up! ging weer goed op de snelweg. Heerlijk beide afwissellen en doorkarren. In Noord-Frankrijk werd het weer plots wel erg slecht.. "Die wolken lijken we op elkaar in te draaien" zei ik. Niet veel later op het weiland naast de snelweg een pittig grote tornado! "Die bomen hebben het niet overleefd" zei mijn vriendin. De Up! begon flink te trekken, maar de auto bleef goed in koers ondanks de harde wind. Achter ons zien we de tornado de weg oversteken, "en al het verkeer dan" dacht ik nog. Als de Up! het kan houden, dan houden andere auto`s het ook wel.

Iets later als gepland zijn we thuisgekomen. Het weer in Nederland werd er niet beter op, dus vlug de auto leeghalen. Om een uur of één `s nachts hebben we lekker de dekens over ons getrokken en zijn na een heerlijke vakantie weer fijn thuis.

Al met al een zware beproeving voor de Up! Maar wij vinden dat hij de vakantie goed heeft doorstaan. Prima comfort, en verrassend rijdend.

Jeroen en Monique Spits.

Auto: Volkswagen Move Up!
Rit: Nederland-Frankrijk-Nederland
Kortste afstand volgens tomtom: +/- 980km (Heerhugowaard)
Verbruik gemiddeld: 1/17 (zelf berekend, geen boardcomputer).
Hellingen: 4%-12%
Hoogte: 600-1900 meter
temperatuur: +/- 25 graden
Gemiddelde afstand per dag: 80km
Duur vakantie: 14 dagen
Streek: Auvergne
Plaats: La chazotte/ Saint jaques d`ambur
Bezienswaardigheden:
- Puy de dôme
- Puy de sancy
- Autoroute D983 (prachtige weg, helling, daling, bochten)
- Montfermy
- Saint Nectaire
- Saint Floret
- Tulle (Cascades de Gimel)
- Saint priest des champs (wandelroute)
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door eas » di 10 jul 2012, 07:16

een prachtig verslag ! het is een dappere auto die up! dat is zeker !
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Chily
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 10:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Chily » di 10 jul 2012, 08:52

Heel mooi om te lezen, dank je wel voor dit uitgebreide verslag.
Wij gaan 10 september naar de zuid Alpen, wij hebben een hotel op 1600 meter hoog, in een natuur gebied en met veel wandelpaden. Ik hoop het net zo mooi te krijgen als jullie.
Candy white, leder bekleding, panorama dak, high up! Dynamic ' triangle ' pakket, drive en executive pakket, 5 deus, 19-07-2012 afgeleverd.

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Toine » di 10 jul 2012, 09:06

Mooi verslag.... alleen beetje jammer van de hagelstenen, maar als het goed is hou je daar geen zichtbare schade aan over....
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Witte Reus » di 10 jul 2012, 09:38

Leuk zo'n verslag. Idd jammer van die hageldeuken. Maar t Uppie heeft zich bewezen als een prima reiskameraadje. Helemaal tUp. :D
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

stefan
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 13:58

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door stefan » di 10 jul 2012, 11:35

Mooi verlag en ook nog eens erg leuk geschreven!

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Martin33 » di 10 jul 2012, 15:19

Wow zo te lezen hebben julle een leuke vakantie gehad ondanks de hagelstenen....
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » di 10 jul 2012, 19:07

We laten onze vakantie natuurlijk niet tegenhouden door een beetje harde regen :lol:

Misschien leuk als er mensen zijn die ook zulke verhalen kunnen schrijven, van een vakante of iets wat je met de Up! is overkomen.
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » di 10 jul 2012, 19:09

Typfouten voorbehouden trouwens, zie nu toch wel wat foutjes terug! Maar wat wil je, was laat aan het typen afgelopen nacht.
Up! op je bumper!

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door up! » di 10 jul 2012, 21:00

Jeroen Spits schreef:Misschien leuk als er mensen zijn die ook zulke verhalen kunnen schrijven, van een vakante of iets wat je met de Up! is overkomen.
Goed idee! Ik ga met de up! op vakantie naar Noorwegen en zal onder andere de Trollstigen beklimmen, alsmede de Tindevegen en de Aurlandsvegen :) Ik zal verslag doen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » wo 11 jul 2012, 19:19

Ja hoor! natuurlijk weer iemand die niet kan uitkijken met zijn portier, klein deukje met een rode streep..... totaal komt nu op 22 deukjes en deuken.
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » wo 11 jul 2012, 19:49

Zojuist een mail gestuurd voor een afspraak om uit te deuken. Ben benieuwd!
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Martin33 » wo 11 jul 2012, 20:06

Zit niet echt mee zo te horen.... :shock:
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » wo 11 jul 2012, 20:12

Martin33 schreef:Zit niet echt mee zo te horen.... :shock:

Altijd pech met auto`s. De eerste koste meer aan onderhoud dan aanschaf(golf 2), de tweede had een nieuwe versnellingsbak nodig (polo), de derde heeft iemand met de pick up tegen aan gezeten, en is iemand achter in gevolgen (honda), de vierde is bekrast, en roeste dus weg (mazda). Ach je went er aan. ;)
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » zo 19 aug 2012, 10:42

Inmiddels is de Up! gemaakt, en weer helemaal glad, we zijn alweer toe aan vakantie! Dit najaar gaan we nog een lang weekend naar België. Wel met 2 auto`s want met 4 man een hond en spullen word het krap in een station. Al grapjes gemaakt om de Up! boven op de andere auto te plaatsen als dakkoffer :D We zien er al naar uit!
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
sneeuw
Vagling liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: do 05 jul 2012, 22:27

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door sneeuw » zo 19 aug 2012, 10:49

Jeroen Spits schreef:Inmiddels is de Up! gemaakt, en weer helemaal glad, we zijn alweer toe aan vakantie! Dit najaar gaan we nog een lang weekend naar België. Wel met 2 auto`s want met 4 man een hond en spullen word het krap in een station. Al grapjes gemaakt om de Up! boven op de andere auto te plaatsen als dakkoffer :D We zien er al naar uit!
Cool verslag. Goed te lezen dat 't weer gerepareerd is.

Zodra mijn Up! geleverd wordt (ergens rond 20/11) ga ik ook op vakantie. Altijd leuk om dan in een nieuwe auto te rijden!

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Toine » zo 19 aug 2012, 11:57

Jeroen Spits schreef:Inmiddels is de Up! gemaakt, en weer helemaal glad, we zijn alweer toe aan vakantie! Dit najaar gaan we nog een lang weekend naar België. Wel met 2 auto`s want met 4 man een hond en spullen word het krap in een station. Al grapjes gemaakt om de Up! boven op de andere auto te plaatsen als dakkoffer :D We zien er al naar uit!
Lekker dat je Up weer glad is... :mrgreen: hebben ze het helemaal kunnen herstellen zonder spuiten?
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door Jeroen Spits » zo 19 aug 2012, 16:28

Toine schreef:
Jeroen Spits schreef:Inmiddels is de Up! gemaakt, en weer helemaal glad, we zijn alweer toe aan vakantie! Dit najaar gaan we nog een lang weekend naar België. Wel met 2 auto`s want met 4 man een hond en spullen word het krap in een station. Al grapjes gemaakt om de Up! boven op de andere auto te plaatsen als dakkoffer :D We zien er al naar uit!
Lekker dat je Up weer glad is... :mrgreen: hebben ze het helemaal kunnen herstellen zonder spuiten?
De deukjes denk ik wel, maar de dankzij de parkeerdeuk mocht de zijkant meegespoten worden. Dus helaas, ja ze moesten spuiten. :D
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door GunSpeed » zo 19 aug 2012, 17:15

Jeroen Spits schreef:Ja hoor! natuurlijk weer iemand die niet kan uitkijken met zijn portier, klein deukje met een rode streep..... totaal komt nu op 22 deukjes en deuken.
Niet veel geluk als ik alles zo lees :oops: Het is eigenlijk toch vreselijk hoe weinig mensen nog respect hebben voor de dingen van iemand anders, maar gelukkig is alles behoorlijk hersteld nu!! :D
up! Black BMT 75pk 3d

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Met de Up! naar Frankrijk

Bericht door stUp! » zo 19 aug 2012, 23:52

GunSpeed schreef:
Jeroen Spits schreef:Ja hoor! natuurlijk weer iemand die niet kan uitkijken met zijn portier, klein deukje met een rode streep..... totaal komt nu op 22 deukjes en deuken.
Niet veel geluk als ik alles zo lees :oops: Het is eigenlijk toch vreselijk hoe weinig mensen nog respect hebben voor de dingen van iemand anders, maar gelukkig is alles behoorlijk hersteld nu!! :D
Ik woon boven een kinderdagverblijf, echt niet normaal wat ik allemaal zie :x

Plaats reactie