City Emergency breaking

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
UP!!
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 22:57

Re: City Emergency breaking

Bericht door UP!! » do 06 dec 2012, 23:54

Ik ben nog niet lang in het bezit van een VW UP dus het is misschien een domme vraag. Maar stopt de auto echt in één keer of remt ie langzaam af?

Gebruikersavatar
boattail
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 12:16
Locatie: Zoetermeer

Re: City Emergency breaking

Bericht door boattail » vr 07 dec 2012, 10:09

High UP! 75PK met: Executive Pakket, Panorama kanteldak, Dynamic pakket 'triangle ', Maps and More.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: City Emergency breaking

Bericht door Gert » di 18 nov 2014, 11:40

Witte Reus schreef:Vorige week ook kennis mogen maken met het CEB. Afrijdend op een rotonde liet ik nog even een fietser voorgaan.
Bij het oprijden van de rotonde ging er een waarschuwingslampje knipperen en Up reageerde vreemd/nauwelijks op gas geven. Na teruggeschakeld te hebben deed ie weer normaal.
Schrok daar in eerste instantie behoorlijk van (want geen idee wat het betreffende lampje betekende :oops:) maar bedacht me kort daarna dat dat het CEB moest zijn geweest alhoewel ik geen onbedoelde remvertraging had opgemerkt.

En uitlezen? Daarmee zien ze storingen die zijn opgeslagen en die worden doorgaans eerst aan de bestuurder gemeld middels de lampjes op het dashboard. Tenzij je ook daar geen vertrouwen in hebt lijkt me t uitlezen niet echt zinvol.
Ik denk dat ik precies hetzelfde heb gehad maar dan met een auto in een andere rijbaan van een rotonde. Zie plaatje A van afbeelding 115 op pagina 164 van het boekje. Was inderdaad wel even schrikken. Wat er gebeurde was dat een lampje dat sprekend lijkt op het CEB lampje uit het boek (lampje zit direct naast de km stand) ca. 3 seconden aanging en tegelijkertijd was het net alsof de auto inhield. Het leek een beetje op het remmen wat je krijgt als je de koppeling intrapt. Ook hoorde ik een seconde een geluid dat een beetje leek op een rammelende ketting.

Een driecylinder motor maakt volgens mij ook af en toe heel rare geluiden, vooral bij lagere snelheden maar die klinken anders. Als ze mooi klinken lijken ze op het geluid van de blower, als ze wat minder mooi klinken is het een raspend of gorgelend geluid, een beetje het geluid van een bijna leeggelopen badkuip maar dan wat harder. Dus volgens mij was het geluid niet van de motor. Brrrr. schrok dus wel.

Kan iemand mij ter geruststelling bevestigen dat mijn diagnose van "klein vals alarmpje van de CEB" juist is?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: City Emergency breaking

Bericht door Gert » di 18 nov 2014, 11:57

Van meet af aan leek mij het CEB iets van "kijk mijn auto eens iets hebben!" en niet iets waar je iets aan hebt. Onder de 10 km/uur werkt het niet en dus is het geen park-assist. Boven de 30 km/uur werkt het ook niet en dus kun je er geen serieuze aanrijdingen mee voorkomen. Het werkt volgens mij alleen tegen in een file niet opletten en dan tegen je voorganger aantutten. Iets wat mij niet vlug zal overkomen want ik let dan gewoon op en als het langer dan 5 min. duurt wordt ik volkomen dizzy en neem ik een afslag.

Ik heb op internet een Frans testfilmpje van CEB gezien en dat liet zien dat een opblaas badeend van 50 x 50 cm en opblaas giraffe, met 20 cm brede en 80 cm hoge nek, beiden gewoon aan flarden werden gereden bij de voor werking van het CEB voorgeschreven snelheden. Het werkte prima bij kartonnen dozen van 100 cm breed en 150 cm hoog maar ook bij een doos van 50 cm breed en 150 cm hoog.

Dat laatste geeft een beetje hoop voor de gemoedsrust van de up rijder want het zou kunnen betekenen dat een volwassene die in een max 30 km zone voor je auto springt zijn zelfmoordpoging gefnuikt ziet worden en er dan dus geen bloed op je gril komt.

Overigens begrijp ik het volkomen dat het niks voorstelt want als het wel iets voorstelde dan bracht ik mijn up onmiddellijk terug naar de dealer. Net zoals ik onmiddellijk uit een vliegtuig zou stappen als ik wist dat er alleen een automatische piloot aan boord was en geen mens.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: City Emergency breaking

Bericht door oppermii » di 18 nov 2014, 21:06

Het grijpt bij mij regelmatig in. Laatst nog toen ik achter een overstekende fietser langs wilde rijden.
Of bij slagbomen.
Ook bij t inparkeren al n keer.

Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Re: City Emergency breaking

Bericht door Darryl » di 18 nov 2014, 21:19

Bij mij heeft de CEM nog nooit ingegrepen, ik vraag me af wat de voorwaardes zijn voor wanneer die afgaat.
Doet hij het ook terwijl je gas geeft?
Doet hij het als je op de koppeling druk of schakelt
Doet hij het als je al aan het remmen bent?

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: City Emergency breaking

Bericht door Gert » di 18 nov 2014, 23:53

Ik deed niks tijdens het akkefietje. Dwz ik reed gewoon. Ik scheurde gewoon een rotonde op in druk stadsverkeer maar met redelijke snelheid, weet niet hoe hard.Was op de rondweg in Eindhoven vlak bij een stoplicht en daar mag je 70 maar of ik dat reed in de drukte weet ik echt niet meer. Denk wel iets langzamer maar of ik maar 40 reed????
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Lexris
Donateur member
Berichten: 29
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 11:10
Locatie: Voorschoten

Re: City Emergency breaking

Bericht door Lexris » wo 19 nov 2014, 20:17

De City Emergency Brake werkt volgens mij alleen maar met snelheden van 0 Km tot max 30 Km volgens de gegevens. Dus bij snelheden hoger dan 30 Km zal hij niet reageren
Skoda Citigo Sprint 5 Deurs 44kW Kleur: Silver Leaf. Opties: Media pakket, Comfort pakket, Reservewiel (thuiskomer), Zwarte beschermstrips op de deuren tbv parkeerschade voorkomen, 4 stalen velgen + Semperit winterbanden

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: City Emergency breaking

Bericht door RobertJ » wo 19 nov 2014, 20:45

Daarboven zet het de remmen volgens mij wel op scherp, maar doet het in principe niets. (Als je dan de rem aanraakt grijpt ie extra hard aan)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: City Emergency breaking

Bericht door Gert » do 20 nov 2014, 11:29

RobertJ schreef:Daarboven zet het de remmen volgens mij wel op scherp, maar doet het in principe niets. (Als je dan de rem aanraakt grijpt ie extra hard aan)
Dat moet dan wel haast gespeeld hebben in mijn geval. Zal dat tzt een checken bij de garage. In elk ging het CEB lampje branden en hoorde ik een rammelend geluid. Dat zou dan waarschijnlijk het extra hard remmen geweest moeten zijn. Dat ik geremd heb zou best kunnen. Als je een rotonde opscheurt is dat wel vaker nodig. Ik zei wel dat ik niks deed maar dat "niks" zou best kunnen inhouden dat ik (licht) geremd heb.
Kortom: misschien lulde ik uit mijn nek toen ik zei dat ik niks deed.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: City Emergency breaking

Bericht door CanisLupus » zo 23 nov 2014, 15:23

Pop Up! schreef:Wanneer zetten jullie hem uit? Ik heb namelijk geen idee wanneer dat nou echt nodig is? I
Misschien bij hevige sneeuwval? Anders kom je niet boven de 5 kilometer per uur...

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: City Emergency breaking

Bericht door RobertJ » ma 24 nov 2014, 01:52

In de wasstraat of een lage parkeergarage misschien?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: City Emergency breaking

Bericht door TwitNour » do 27 nov 2014, 17:23

Ik wilde een keer te snel doorrijden bij een parkeergarage toen de slagboom nog niet omhoog was; auto ging in de ankers en stopte mooi op tijd. Niet dat ik niet was gestopt als die slagboom niet omhoog was gegaan ofzo hoor haha :P Het werkt in ieder geval wel. Wil het eens een keer proberen met een grote doos of meerdere dozen. Ooit aan verhuisdozen gedacht maar die dingen zijn nog best duur en niet groot genoeg.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: City Emergency breaking

Bericht door TwitNour » do 27 nov 2014, 17:26

Gert schreef:
Witte Reus schreef:Vorige week ook kennis mogen maken met het CEB. Afrijdend op een rotonde liet ik nog even een fietser voorgaan.
Bij het oprijden van de rotonde ging er een waarschuwingslampje knipperen en Up reageerde vreemd/nauwelijks op gas geven. Na teruggeschakeld te hebben deed ie weer normaal.
Schrok daar in eerste instantie behoorlijk van (want geen idee wat het betreffende lampje betekende :oops:) maar bedacht me kort daarna dat dat het CEB moest zijn geweest alhoewel ik geen onbedoelde remvertraging had opgemerkt.

En uitlezen? Daarmee zien ze storingen die zijn opgeslagen en die worden doorgaans eerst aan de bestuurder gemeld middels de lampjes op het dashboard. Tenzij je ook daar geen vertrouwen in hebt lijkt me t uitlezen niet echt zinvol.
Ik denk dat ik precies hetzelfde heb gehad maar dan met een auto in een andere rijbaan van een rotonde. Zie plaatje A van afbeelding 115 op pagina 164 van het boekje. Was inderdaad wel even schrikken. Wat er gebeurde was dat een lampje dat sprekend lijkt op het CEB lampje uit het boek (lampje zit direct naast de km stand) ca. 3 seconden aanging en tegelijkertijd was het net alsof de auto inhield. Het leek een beetje op het remmen wat je krijgt als je de koppeling intrapt. Ook hoorde ik een seconde een geluid dat een beetje leek op een rammelende ketting.

Een driecylinder motor maakt volgens mij ook af en toe heel rare geluiden, vooral bij lagere snelheden maar die klinken anders. Als ze mooi klinken lijken ze op het geluid van de blower, als ze wat minder mooi klinken is het een raspend of gorgelend geluid, een beetje het geluid van een bijna leeggelopen badkuip maar dan wat harder. Dus volgens mij was het geluid niet van de motor. Brrrr. schrok dus wel.

Kan iemand mij ter geruststelling bevestigen dat mijn diagnose van "klein vals alarmpje van de CEB" juist is?

Dat kettinggeluid kan ik bevestigen. Dat heb ik ook vaak gehoord bij het gebruik van CEB. Ik hoor het soms ook wanneer de CEB nét niet ingrijpt.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: City Emergency breaking

Bericht door Gert » do 27 nov 2014, 18:17

Fijn dat iemand het kettinggeluid herkent. Was al wel een beetje gerustgesteld door het feit dat de up er niets aan over leek te houden en daarna weer reed als een zonnetje.

Ik wil ook nog ooit de test gaan doen. Denk dat ik bij Appie 3 of 4 bananendozen haal. That should do the trick. Die dozen zijn gratis. Als je ze uit elkaar haalt heb je zelf het dubbele aantal en kunnen ze minder kwaad als het fout gaat. Opstellen op straat, cruise controll op 30, benen uit het raam hangen en gaan met die banaan ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: City Emergency breaking

Bericht door TwitNour » ma 01 dec 2014, 17:30

Gert schreef:Fijn dat iemand het kettinggeluid herkent. Was al wel een beetje gerustgesteld door het feit dat de up er niets aan over leek te houden en daarna weer reed als een zonnetje.

Ik wil ook nog ooit de test gaan doen. Denk dat ik bij Appie 3 of 4 bananendozen haal. That should do the trick. Die dozen zijn gratis. Als je ze uit elkaar haalt heb je zelf het dubbele aantal en kunnen ze minder kwaad als het fout gaat. Opstellen op straat, cruise controll op 30, benen uit het raam hangen en gaan met die banaan ;)
Vergeet het niet op film vast te leggen!! Haha

Nicka
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 apr 2015, 09:43

Re: City Emergency breaking

Bericht door Nicka » vr 03 apr 2015, 09:46

Is er een manier om gemakkelijk te testen of de CEB werkt?

Ik heb gister helaas in een file mijn voorganger geraakt.
Nadeel van de zelfde route continu rijden en standaard file: je let steeds minder op.....

Maar ik reed zeker niet harder dan 30! maar mijn Up heeft niet uit zich zelf geremd... stond niet op tijd stil ect.

Ik was geen gas aan het geven, dus ik betwijfel of mijn CEB wel werkt. Als hij de auto voor mij al niet kan zien wil ik niet weten wat er gebeurt met een voetganger!

Iemand enig idee?

Jbtwee
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 18:49

Re: City Emergency breaking

Bericht door Jbtwee » vr 03 apr 2015, 09:58

Ben van de week voorzichtig op een slagboom afgereden en het systeem werkt. Een controlelampje op het dashboard begon te branden.
Up! White 75 pk. Upsilonvelgen met zomerbanden en de Classicvelgen met winterbanden, drive pakket, panorama schuif-/kanteldak, software aanpassingen, chroomlook sierlijst op de achterklep.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: City Emergency breaking

Bericht door Gert » vr 03 apr 2015, 12:57

at Nicka
Weet je wel zeker dat je CEB aanstond? Ik geloof dat je het uit kunt zetten.
Daarnaast kan het zeer wel zo zijn dat jij helemaal geen CEB hebt. Het zit
niet op elke uitvoering.

Een week terug greep mijn CEB weer een klein beetje in. In elk geval ging het lampje branden en ik hoorde iets. Het was toen ik mijn eigen garage in wilde rijden en de neus van de auto alvast onder de opgaande roldeur in wilde schuiven. Dat vond de laserstraal kennelijk niet goed.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: City Emergency breaking

Bericht door TwitNour » za 04 apr 2015, 09:11

Gert schreef:at Nicka
Weet je wel zeker dat je CEB aanstond? Ik geloof dat je het uit kunt zetten.
Daarnaast kan het zeer wel zo zijn dat jij helemaal geen CEB hebt. Het zit
niet op elke uitvoering.

Een week terug greep mijn CEB weer een klein beetje in. In elk geval ging het lampje branden en ik hoorde iets. Het was toen ik mijn eigen garage in wilde rijden en de neus van de auto alvast onder de opgaande roldeur in wilde schuiven. Dat vond de laserstraal kennelijk niet goed.
CEB is inderdaad uit te zetten, maar het is niet standaard. Na elke rit staat het systeem weer meteen aan. Als je het dus altijd uit wilt hebben, dan zul je voor elke rit de knop van CEB moeten indrukken,

Voor wat betreft Nicka, ik denk dat je niet snel genoeg reed. Dat klinkt heel raar, maar ook dan doet het systeem niks. Pas boven de 5km/h grijpt hij in. Daarnaast is het systeem eigenlijk alleen gemaakt voor auto's, en moet je er niet op rekenen dat hij bij een voetganger stopt.

Plaats reactie