UP trekt naar links

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » wo 09 jan 2013, 17:42

Nou Ron ..

Mijn auto staat al 2 maanden bij de dealer voor dit probleem,
vandaag contact gehad met Pon maar opnieuw is er nog niks bekend.

Ook niet dat het er aan zit te komen of iets dergelijks...

helaas!! Ik had graag ook is wat positiefs gehoord

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP trekt naar links

Bericht door up! » wo 09 jan 2013, 18:26

aut5MIIsport60 schreef:De Mii heeft 4 jaar garantie. Vreemd, dat de Up! dat niet heeft terwijl ie van precies dezelfde band afrolt en dezelfde onderdelen.
Op de up! kun je garantie bijkopen als de officiële garantie is afgelopen, kost iets van 99 euro per jaar of zo. Uiteindelijk kun je op de up! dus ook wel 4 jaar garantie krijgen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

harryup
Forum newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 14:35

Re: UP trekt naar links

Bericht door harryup » wo 09 jan 2013, 21:37

Ik heb maandag onze UP! gehaald en heb 3 jaar garantie.
Toch nog 1 jaar verschil met seat.
Maar tot nu toe erg tevreden!

Groet Harry

Gebruikersavatar
Tim
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 31 okt 2012, 16:17

Re: UP trekt naar links

Bericht door Tim » do 10 jan 2013, 20:02

Heb op mij seat 7 jaar garantie.. :shock:
Maarja er komt natuurlijk ook kilometrage bij kijken.

Na de eerste 800 km in de Mii had ik het afwijk probleem naar links al.
Ik heb de Mii toen weggezet en net met de voorbanden een laag stoepje geraakt, iets wat normaal dagelijks voor zou kunnen komen, auto een nacht laten staat met de wielen recht en het probleem was weg. Later ook nooit meer gehad (inmiddels 5700km)
Ik wou destijds ook naar de dealer, maarja.. met een tijdelijk niet merkbaar probleem leek mij dit toen al vrij kansloos.
Seat Mii Style Chiq

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » do 10 jan 2013, 20:25

Mwoah Tim dit verschilt per geval.

Bij mijn auto als ik hem een nacht in de rechtuitstand had geparkeerd kon het inderdaad weg zijn
maar klapte er vervolgens tijdens het rijden weer in... wat voor gevaarlijke situaties zorgt

Gebruikersavatar
Tim
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 31 okt 2012, 16:17

Re: UP trekt naar links

Bericht door Tim » vr 11 jan 2013, 13:29

RaymonK schreef:Mwoah Tim dit verschilt per geval.

Bij mijn auto als ik hem een nacht in de rechtuitstand had geparkeerd kon het inderdaad weg zijn
maar klapte er vervolgens tijdens het rijden weer in... wat voor gevaarlijke situaties zorgt
Ja klopt, ik heb ook niet geïnsinueerd dat het bij iedereen zo is... Heb enkel mijn persoonlijke bevindingen gedeeld ;)
Seat Mii Style Chiq

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » vr 11 jan 2013, 22:00

Dus toch, wat ik hierboven al aangaf, de stuurhoeksensor !!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » zo 13 jan 2013, 08:46

Vrijdag heeft pon contact met mij gezocht met de melding dat er
nog geen oplossing aan zit te komen op korte termijn.

Om mij tegemoet te komen willen ze de auto terug gaan nemen oftewel
inruilen.

Meer weet ik nog niet aangezien het al vrijdag laat in de middag was.

stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

Re: UP trekt naar links

Bericht door stefanup » ma 14 jan 2013, 21:06

Ik heb met onze up precies hetzelfde gehad.. Na ongeveer 200 km al sterk naar links trekkend... was niet mee te rijden op de snelweg. Daarna is het spontaan weer verdwenen voordat ik naar de garage kon. Maar na ongeveer 3000 km begon het weer dus de auto maar achtergelaten bij de dealer. Deze heeft ernaar gekeken en zou onderzoek doen. 3 dagen erna gebeld dat het stuurhuis te ver naar buiten gemonteerd was dus dit hebben ze hersteld en nu is alles vooralsnog goed... Keep my fingers crossed!!!

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » ma 14 jan 2013, 22:11

Vandaag heb ik onder garantie een nieuwe hemel gekregen. Ook kreeg ik gelijk te horen dat mijn andere probleem, het trekken naar 1kant, binnen 3 wekenbopgelost zou worden. De melding was een Diss ?? Melding, rechtrsteeks bij de dabriek vandaan, dus buiten Pon om dus. De stuurhoeksensor werd nogmaals aangegeven als de booddoener...
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » di 15 jan 2013, 18:15

Ik ben m'n auto al meer dan twee maanden kwijt en ik ben het vertrouwen in mijn eigen auto
al even verloren. Niet alleen heb ik een gigantisch vocht probleem (waar de huurauto geen last van heeft)
en trekt mijn Up dus gevaarlijk naar rechts.

Gisteren nog contact gehad met de dealer, de procedure om de auto in te nemen is al begonnen.

Wordt dus vervolgd

pletter
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 16:22
Locatie: Schagen

Re: UP trekt naar links

Bericht door pletter » wo 16 jan 2013, 17:48

Nou zet mij ook maar in het rijdje gister terug van het werk amsterdam.schagen.
Hele weg naar links trekken word je best wel moe van.
Volgende morgen na was het er ook nog na 3 km rijden was het ineens weer weg ???
Vond dit wel rare ervaring zal ook wel De Sensor zijn, zal als ik tijd heb ff melding maken.
Bij Martin Schilder te Schagen

mvgr peter

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » wo 16 jan 2013, 18:51

pletter schreef:Nou zet mij ook maar in het rijdje gister terug van het werk amsterdam.schagen.
Hele weg naar links trekken word je best wel moe van.
Volgende morgen na was het er ook nog na 3 km rijden was het ineens weer weg ???
Vond dit wel rare ervaring zal ook wel De Sensor zijn, zal als ik tijd heb ff melding maken.
Bij Martin Schilder te Schagen

mvgr peter
Ok jij ook al dus :cry: Balen he, en is gewoon geen rijden! Ik heb via mn dealer in Heemskerk , ook Martin Schilder, dus gehoord dat er sne leen oplossing is. Als ik jou was, zou ik gelijk morgen naar de dealer gaan en vertellen dat er in Heemskerk ook een aantal Ups met dit probleem zijn.....Geef mijn naam maar door no problemo, the name is Ron Baltus :D


Groet Ron
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: UP trekt naar links

Bericht door jefvanhouten » do 17 jan 2013, 18:31

mijn up begint ook naar links te trekken verneem het al sinds ander half week maar het word steeds erger
Heb banden spanning al gecontroleert is is allemaal goed
ben er mee na dealer geweest willen er eerst nog niks aan doen moet eerst maar erger worden
dacht vertrouwt een nieuwe auto te kopen maar vertrouwen raak ik zo langzaamerhand wel kwijt vocht probleem.versnellingbak en begint het geauwhoer met na links trekken ook al.. :cry:
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

Artemis
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 17:57

Re: UP trekt naar links

Bericht door Artemis » za 19 jan 2013, 00:28

Heb mijn (Italiaanse) Black Up! vorige week (12 januari 2013) afgehaald (productiereeks "78" - december 2012). 75pk vijfdeurs handgeschakeld (geen BMT) met alle beschikbare opties/pakketten. Er stond bij levering 8 km op de teller.

Had mijn Up! afgelopen maandag geparkeerd met de wielen uiterst links gericht (zgn. full lock positie) met stuurslot geactiveerd (diefstalpreventie). Bleef onaangeroerd tot vanavond.

Eerder vanavond een rit van ± 180 km autosnelweg met drie rijvakken voor de boeg (traject/rijbaan waarmee ik zéér vertrouwd ben) aan maximaal 130 km/u. Het werd een calvarietocht: Up! trok fel naar links en ik moest permanent tegensturen om netjes in mijn rijvak te kunnen blijven. Best wel irritant, temeer omdat ik er niets kon aan doen: het werd waarempel een partijtje armworstelen met het stuur, en dat méér dan anderhalf uur lang.

De trajectafwijking/koerswijziging was zodanig significant dat ik de ganse rit gewoon maar het stuur hoefde los te laten om vlot van rijvak naar links toe te veranderen, andere wagens in te halen of zachte bochten naar links toe te nemen. Ik overdrijf niet. Indien ik het stuur had losgelaten op het linkerrijvak, was ik gegarandeerd gecrasht tegen de vangrail en zou ik dit bericht misschien niet eens hebben kunnen posten vanavond.

Behoorlijk akelige ervaring: niet alleen omwille van het besef van het risico op een verkeersongeval, maar ook omdat het fysiek best wel vervelend is om te blijven tegensturen: een constant gevecht met het stuurwiel. Bij mijn andere wagens rust(en) één of beide handen op het stuur terwijl de wagen netjes kaarsrecht het traject volgt, terwijl het bij de Up! werken geblazen is om de boel onder controle te houden ("Helaba, hier blijven hé, Uppeke !").

Heb al méér dan 22 jaar en een paar honderdduizend kilometer rijervaring, maar dit fenomeen heb ik nog nooit meegemaakt. Net alsof je met een geaccidenteerd voertuig rijdt dat men niet meer fatsoenlijk uitgelijnd krijgt. Maar zelfs als de banden niet behoorlijk zijn uitgelijnd (geometrieprobleem), is de afwijking nog altijd minder significant dan wat ik vanavond heb meegemaakt. En dat voor een fonkelnieuwe 2013 wagen die VW state-of-the-art zou zijn.

Heb dan ook zonet gezocht op dit forum en ben zo bij dit draadje terecht gekomen. Wist er voordien niets van (dus geen inbeelding na suggestie).
RaymonK schreef:Leuk en aardig dat het euvel zich kenbaar niet voordoet als je met de wielen recht parkeert maar het hoort zich ook gewoon niet voor te doen wanneer je dit wel hebt gedaan.
Draconian schreef:Ik had vannacht als test ook mijn stuur naar één kant gedraaid in parkeer stand. Zo de hele nacht laten gestaan maar de volgende dag geen last van trekken gehad op de weg. Bouwjaar eind september 2012 dus zal hierin misschien verholpen zijn?
Misschien heb ik de Up! electronica misleid door te parkeren (en later te herstarten) met de wielen in maximale stand naar links ?

I am not amused. :evil:

Artemis
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 17:57

Re: UP trekt naar links

Bericht door Artemis » za 19 jan 2013, 01:52

Lees zonet op een Duits Up! forum dat iemand een oplossing heeft die bij zijn Up! werkt: parkeer je wielen netjes recht(uit) (dus niet gedraaid). Hij heeft wat getest en kwam tot de bevinding dat zijn Up! naar links trok indien zijn wagen voordien met de wielen volledig naar links geparkeerd had gestaan, en naar rechts trok indien zijn Up! voordien met de wielen volledig naar rechts geparkeerd had gestaan:

"Lenkung, mein UP zieht gelegentlich nach links
Seit heute kann ich den Fehler genauer festmachen. Die letzten drei Tage habe ich meinen UP mit voll eingeschlagener Lenkung abgestellt und zwar 2X nach links und 1x nach recht. Und siehe da! Er zieht in die Richtung in der die Räder gestanden haben. Bin durch Zufall darauf gekommen und deswegen habe ich es extra ausprobiert. Mit gerade stehenden oder leicht eingeschlagenen Rädern fährt er gerade aus. Er merkt sich den Fehler auch einige Zeit, aber nach zweimaligen Starten oder über Nacht geht er wieder in den Normalzustand zurück.
Mein Fazit ist nun. Die Lenkung vor dem Abstellen des Motors immer gerade stellen. So tritt das Problem nicht auf.
Habe meine Beobachtungen auch meiner Werkstätte mitgeteilt. Die wollen dies mit dem Importeur klären und sobald es eine Lösung gibt das Problem beheben. Aber schwach finde ich es von VW schon, dass sie nach 6 Monaten immer noch keine Lösung für diesen Fehler haben.
Manfred
[26.11.2012]"

(http://www.motor-talk.de/forum/lenkung- ... tml?page=3)

Op het Britse Up! forum maakten sommigen melding van een gelijkaardige vaststelling: stuurproblemen nadat de Up! een avond geparkeerd had gestaan met de wielen (volledig) afgedraaid:
http://www.upownersclub.co.uk/forum/ste ... page4.html

En omgekeerd, iemand die de wielen van zijn Up! altijd netjes recht(uit) parkeer, had nog nooit het stuurprobleem ervaren (maar goed, dat is op zichzelf niet representatief om een oorzakelijk verband aan te tonen):
"I have never had steering problems and have never switched the engine off with the wheels in any position other than straight ahead. If I park the car on a slope, then I put it in first gear - irrespective of the slope direction. As a result of this thread, I will definitely not change from what I already do! "
(http://www.upownersclub.co.uk/forum/ste ... page5.html - http://www.upownersclub.co.uk/forum/ste ... page6.html)

Vandaar de vraag aan eenieder die dit stuurprobleem heeft ervaren: stond de Up! vóór de vervelende rit geparkeerd met de wielen gedraaid (eventueel in maximale afdraaipositie), en zo ja, geparkeerd gedurende minstens een paar uur (en dus niet louter maar een paar minuten) ?

Hm, dit gaan we eens moeten uittesten. Kleine moeite die het proberen waard is.

Zoals ik in mijn vorig bericht had vermeld, trok mijn fonkelnieuwe Up! onafgebroken fel naar links tijdens een rit van ± 180 km, maar was hij voordien dagenlang geparkeerd geweest met het stuurwiel volledig afgedraaid naar links (maximale stand), met stuurslot geactiveerd. Volgende keer ga ik eens met wielen recht(uit) parkeren. Is misschien minder optimaal qua diefstalpreventie, maar nog liever dat dan een irritant partijtje armworstelen met een tegendraads stuurwiel.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » za 19 jan 2013, 08:39

Aha, en er zou beweert wordeb dat model 2013 aangepast zoh zijn, nou niet dus......sterkte ermee, je bent ds zoveelste hiero
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: UP trekt naar links

Bericht door jefvanhouten » zo 20 jan 2013, 09:56

ik parkeer mijn up altijd achteruit op de oprit das 30meter recht na achter rijden duss staan de wielen recht
maar dat helpt niet blijft gewoon na links trekken :?:
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » zo 20 jan 2013, 12:01

Ik wordt morgen verlost van de problemen.

Dealer heeft toestemming gekregen om een nieuwe UP! te bestellen (modeljaar 2013, stiekem net meer vertrouwen in als mijn 2012)

Aangezien ik de auto alweer 9 weken kwijt ben en ik er echt wakker van heb gelegen, kies ik wel voor een iets andere
uitvoering (zit een beetje tussen de oren).
Er staan er genoeg op voorraad maar helaas geen blauwe of donkergrijze in high up + drive trim. Dealer gaat
er morgen achteraan bellen

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: UP trekt naar links

Bericht door DonkUp » zo 20 jan 2013, 12:41

Goed om te horen dat ze eindelijk aktie ondernemen. Hopelijk vinden ze een mooie uitvoering voor je kan je snel weer genieten van een storingsvrije Up! :)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Plaats reactie