Maat winterbanden

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
sjakkie123
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 15:34

Maat winterbanden

Bericht door sjakkie123 » wo 09 okt 2013, 15:37

Goedemiddag,

Ik ben van plan om winterbanden onder mijn High Up! te leggen. De auto staat nu op 185/55/R15 (standaard)banden. Raden jullie dezelfde maat aan voor winterbanden of een andere maat? 185/60/R15 banden zijn bijvoorbeeld goedkoper of kan je deze er niet zomaar onder leggen?

Ik hoor het graag.

Sjakkie

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Maat winterbanden

Bericht door Ron UP » wo 09 okt 2013, 18:24

Je krijgt wat meer tellerafwijking dan omdat je banden dan hoger worden. Je mag nl maar 1.5% afwijking hebben en dit zou dan ruim 3% worden...
Maar zoveel scheelt t toch niet in prijs toch? Heb ff gekeken maar als je bv een Vredestein Snowtrack 3 neemt scheelt t maar 20 euro per band.

Of je moet naar 195-50-15 gaan, die heb ik ook op mn vorige Up gehad. Prima maat !!!

Maar om op je vraag terug te komen.........ja het kan wel :D :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Maat winterbanden

Bericht door Autheo » wo 09 okt 2013, 21:06

sjakkie123 schreef: Ik ben van plan om winterbanden onder mijn High Up! te leggen. De auto staat nu op 185/55/R15 (standaard)banden. Raden jullie dezelfde maat aan voor winterbanden of een andere maat?

Ik hoor het graag.

Sjakkie
Voor winterbanden geldt, vooral in de sneeuw, dat je juist met een wat smallere band een betere wegligging hebt. De up wordt in de basis met 165 brede banden geleverd. Vooral gezien het lage gewicht van de auto, lijkt me dat voor winterbanden een betere breedte. Het rubber wordt dan goed op de weg gedrukt voor het beste contact. Maar hoe dan ook zou ik nooit breder dan de standaard gaan. Staat misschien wel stoerder met brede sloffen, maar de effectiviteit als winterband is dan minder.

sjakkie123
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 15:34

Re: Maat winterbanden

Bericht door sjakkie123 » wo 09 okt 2013, 21:36

Dank je wel voor jullie reacties. Het is mijn eerste auto dus weinig ervaring. Ik ga dan denk ik gewoon voor dezelfde maat winterbanden als mijn huidige banden.

sjakkie123
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 15:34

Re: Maat winterbanden

Bericht door sjakkie123 » wo 09 okt 2013, 21:38

Autheo schreef:
sjakkie123 schreef: Ik ben van plan om winterbanden onder mijn High Up! te leggen. De auto staat nu op 185/55/R15 (standaard)banden. Raden jullie dezelfde maat aan voor winterbanden of een andere maat?

Ik hoor het graag.

Sjakkie
Voor winterbanden geldt, vooral in de sneeuw, dat je juist met een wat smallere band een betere wegligging hebt. De up wordt in de basis met 165 brede banden geleverd. Vooral gezien het lage gewicht van de auto, lijkt me dat voor winterbanden een betere breedte. Het rubber wordt dan goed op de weg gedrukt voor het beste contact. Maar hoe dan ook zou ik nooit breder dan de standaard gaan. Staat misschien wel stoerder met brede sloffen, maar de effectiviteit als winterband is dan minder.
Welke maat zou jij aanraden?

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Maat winterbanden

Bericht door GasDwerg » do 10 okt 2013, 14:51

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Maat winterbanden

Bericht door @@lgra » vr 11 okt 2013, 17:32

GasDwerg schreef:
sjakkie123 schreef:Raden jullie dezelfde maat aan voor winterbanden of een andere maat? 185/60/R15 banden zijn bijvoorbeeld goedkoper of kan je deze er niet zomaar onder leggen?
185/60/15 gaat fysiek probleemloos - ik rij daar als zomerbanden mee.
Rijdt perfect, en haalt verbruik wat naar beneden (eindoverbrenging is wat mij betreft te kort bij de 75PK en CNG versies).

Of je er ook mee door de Nederlandse APK komt weet ik niet.
Er zit dan 3,4% verschil op de omtrek (of de diameter, zelfde verschil) en hier in België mag dat maar 2% zijn.
Dat is bekeken tov een 175/65/14, de standaardbanden op de aardgas up!
eindoverbrenging te kort?????? :shock: Ik heb echt het idee dat ik het ding zit te vermoeren als ik met 80 in de % rijdt. Zelfs bij 100 draait ie echt weinig toeren, naar mijn mening TE weinig toeren om een lang leven aan te kunnen zien. Het is maar een 1 liter motortje, die moet je niet helemaal willen afknijpen. Wel gunstig allemaal voor gebruik, maar voor de rest (lagerwerk, zuigers en vervuiling)is het een crime.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Maat winterbanden

Bericht door GasDwerg » za 12 okt 2013, 12:57

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Maat winterbanden

Bericht door el coche SEAT » za 12 okt 2013, 17:03

sjakkie123 schreef:Dank je wel voor jullie reacties. Het is mijn eerste auto dus weinig ervaring. Ik ga dan denk ik gewoon voor dezelfde maat winterbanden als mijn huidige banden.
Zoals al eerder beschreven, heb ik ook gekozen voor de smallere banden inclusief velgen.
Zou je namelijk eens op wintersport willen gaan, dan kan je bij smallere banden namelijk zonder probleem ook sneeuw kettingen monteren. Bij de 185 versie is montage van sneeuw kettingen dacht ik niet mogelijk.

Kijk eens bij reifen.com op de site, hebben vaak goede prijzen.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Plaats reactie