Navigatie kuren van de Maps&More

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door Darryl » di 24 dec 2013, 15:25

Ik ben nu ongeveer 2 maanden in het bezit van mijn High Up!
Met de auto ben ik erg blij, rijdt lekker zuinig!

Echter, al meerdere keren bij het gebruik van de navigatie krijgt het apparaatje een eigen leven.

Gisteren bij een ritje van Den Haag naar Gouda vond de navigatie dat ik er plotseling af moest bij Zoetermeer/Pijnacke om daarna direct weer de snelweg op te gaan... Eindelijk in Gouda liet hij mij een afslag eerder eraf gaan om vervolgens de hele binnenstad door te rijden terwijl het 1 afslag verder maar 5 minuten zou duren tot mijn bestemming.

Dit soort situaties komen vaker voor, bijvoorbeeld ik rij op een 50km weg met een wijk ernaast. Dan volgens de navigatie moet ik de 50km weg af de wijk ernaast in, 100m rijden en weer de 50 km weg op.

Het is letterlijk een omweg. Wat ook verbeterd mag worden is de preview van een rit naar bestemming de lijnen zijn zo dik aangezet dat als die 3 suggesties geeft je niet een meer het verschil ziet tussen de suggesties.

Heeft iemand dezelfde symptomen met zijn maps and more of een oplossing? Ik neem aan dat het niet aan de kaart ligt en een factory reset misschien de oplossing is.

Gebruikersavatar
D-SUP!
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 06:30

Re: Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door D-SUP! » di 24 dec 2013, 15:39

Heb je wel de laatste versie van de firmware erop staan?
Volkswagen Groove Up! 60pk BMT | Oryx white pearl | Panorama dak

Gebruikersavatar
ma76
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 07:57
Locatie: regio 0164

Re: Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door ma76 » di 24 dec 2013, 15:40

Hoi

Het kan zijn dat je de navigatie moet updaten mijn vrouw had er last van dat ie uitviel.
Na update zichtbaar verschil
High up azul blue bijna full option 17 inch wielen

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door GasDwerg » di 24 dec 2013, 23:46

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door Witte Reus » di 24 dec 2013, 23:59

Ik heb mijn up alweer even (mei 2012) en tot voor kort werkte de navigatie altijd perfect. En dan bedoel ik ook echt perfect: heb m nog nooit op een foutje kunnen betrappen. Tot ik vorige week naar de Ziggo Dome moest. Even voorbij Utrecht vond ie dat ik maar van de rijksweg af moest??? Omdat ik wist dat dat niet goed was gewoon de rijksweg gevolgd, normaal gesproken volgt dan een herberekening en niks aan de hand. Deze keer ontregelde de boel een beetje. Navigatie sloeg vast en ook de cd-speler deed ineens niks meer. Even wat "knopjes"op het touchscreen geprobeerd en kreeg de vraag of ik de navigatie wilde beeindigen. Nee dus en vervolgens doet alles het weer.

Halverwege Utrecht en Amsterdam wil hij me weer van de rijksweg af hebben. Genegeerd en niks aan de hand, gewoon de gebruikelijke herberekening.

Hoe kan t? Geen idee. De volgende dag aan de computer gehangen. Laatste firmware zat er al in, alleen de kaarten moesten geupdate worden. Daarna niet meer gebruikt dus weet nog niet of het nu weer goed gaat. Maar t blijft vreemd dat dit soort afwijkend gedrag zich nog niet eerder heeft voorgedaan en nu ineens wel.

Mogelijke verklaring: de navigon raakt van slag van her-ingerichte wegen. Je rijdt dan volgens de kaart korte tijd "naast" de rijksweg en dat kan ie emotioneel niet aan :P.

Ben ik overigens van Garmin niet gewend. Heb voor m'n motor een apparaat van Garmin met vrij oude kaarten en rijd daarmee dus (volgens de kaarten) nog wel eens door niemandsland. Zumo houdt dan gewoon z'n mond en pakt de route weer op zodra je weer op een weg rijdt die ie wel kent. Mysterie dus :shock:
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Re: Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door Darryl » za 28 dec 2013, 19:19

D-SUP! schreef:Heb je wel de laatste versie van de firmware erop staan?
Nee, had al zo een vermoeden. Ben hem nu aan het installeren, versie 7.13.9
vwboy schreef:Hoi

Het kan zijn dat je de navigatie moet updaten mijn vrouw had er last van dat ie uitviel.
Na update zichtbaar verschil
Had gelukkig hier geen last van, naast de rare navigatie werkt de rest vrijwel perfect!
GasDwerg schreef:Ook al meegemaakt.
Een bocht op de snelweg "afsnijden" - afrit af, meteen weer oprit op - is een Garmin-bug vrees ik. Met een Nuvi ook voorgehad.

Snelheden bijstellen voor buitenwegen en stadswegen (merkelijk lager) en ev. hoger op snelwegen)
Zeer irritant dit. Ik vindt het nu erg lastig om deze navigatie te vertrouwen voor de lange afstanden. Ik check nu altijd met Google Maps of de maps&more wel de juiste route neemt.
Witte Reus schreef:Ik heb mijn up alweer even (mei 2012) en tot voor kort werkte de navigatie altijd perfect. En dan bedoel ik ook echt perfect: heb m nog nooit op een foutje kunnen betrappen. Tot ik vorige week naar de Ziggo Dome moest. Even voorbij Utrecht vond ie dat ik maar van de rijksweg af moest??? Omdat ik wist dat dat niet goed was gewoon de rijksweg gevolgd, normaal gesproken volgt dan een herberekening en niks aan de hand. Deze keer ontregelde de boel een beetje. Navigatie sloeg vast en ook de cd-speler deed ineens niks meer. Even wat "knopjes"op het touchscreen geprobeerd en kreeg de vraag of ik de navigatie wilde beeindigen. Nee dus en vervolgens doet alles het weer.

Halverwege Utrecht en Amsterdam wil hij me weer van de rijksweg af hebben. Genegeerd en niks aan de hand, gewoon de gebruikelijke herberekening.

Hoe kan t? Geen idee. De volgende dag aan de computer gehangen. Laatste firmware zat er al in, alleen de kaarten moesten geupdate worden. Daarna niet meer gebruikt dus weet nog niet of het nu weer goed gaat. Maar t blijft vreemd dat dit soort afwijkend gedrag zich nog niet eerder heeft voorgedaan en nu ineens wel.

Mogelijke verklaring: de navigon raakt van slag van her-ingerichte wegen. Je rijdt dan volgens de kaart korte tijd "naast" de rijksweg en dat kan ie emotioneel niet aan :P.

Ben ik overigens van Garmin niet gewend. Heb voor m'n motor een apparaat van Garmin met vrij oude kaarten en rijd daarmee dus (volgens de kaarten) nog wel eens door niemandsland. Zumo houdt dan gewoon z'n mond en pakt de route weer op zodra je weer op een weg rijdt die ie wel kent. Mysterie dus :shock:
Ik denk inderdaad dus ook dat het iets met de gps te maken heeft. Aangezien op de preview van de rit geen verkeerde route wordt aangegeven en tijdens de rit ineens wel zou ik dus denken dat het iets met de gps te maken heeft (slechte positie bepaling?).

Wat ik eerst dacht was dat als je de maps&more los klikt het profiel automatisch op loopstand gaat. Als je vervolgens een route invoert hij een loopt route neemt. Het zou wel de rare routes door de binnenwijken verklaren (100 meter omrijden etc).

Heb al enige tijd in de instellingen veranderd dat bij elke rit ik zelf het profiel wil kiezen. Met deze verandering had ik minder last van de navigatie kuren maar nu deze laatste dat ik ineens de snelweg af moest halverwege mijn rit was absurd.

Wat mij wel opviel is dat er die ene keer een ' blokkade' teken midden op de snelweg stond, terwijl er niets aan de hand was. Ik vraag me af hoe de navigatie aan deze informatie komt en mij misschien een omleiding wou geven.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Navigatie kuren van de Maps&More

Bericht door Witte Reus » zo 29 dec 2013, 01:10

Heb m gisteren weer gebruikt en deed het weer als vanouds. Wel uitsluitend over al langer bestaande wegen maar weer een foutloze navigatie.
Voor wat betreft het (tot nu toe eenmalige) probleem denk zelf eerder aan een kaartfout dan aan een slechte plaatsbepaling. Ook foutieve info (file o.i.d.) die er voor zorgt dat de navigatie een omleiding kiest zou idd een mogelijkheid kunnen zijn.

Heb inmiddels de laatste nieuwe kaarten weer geladen en ga er voorlopig maar vanuit dat dit geen structureel probleem in de M&M is. De ervaringen tot nu toe zijn verder zondermeer steeds goed geweest.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Plaats reactie