benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Auke
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 20:48

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Auke » vr 10 jan 2014, 23:01

ik snap echt niets van die enorme verschillen in verbruik. de een haalt vrij eenvoudig 1 op 20, terwijl ik en velen nog nooit zuiniger dan 1 op 18 heb gereden. en dan rij ik dus max 110. Zou de software van de auto enig invloed kunnen hebben. Ik lees regelmatig dat een dealer een update heeft gedaan. Maar wat zo'n update nu daadwerkelijk doet?

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » vr 10 jan 2014, 23:31

Auke schreef:ik snap echt niets van die enorme verschillen in verbruik. de een haalt vrij eenvoudig 1 op 20, terwijl ik en velen nog nooit zuiniger dan 1 op 18 heb gereden. en dan rij ik dus max 110. Zou de software van de auto enig invloed kunnen hebben. Ik lees regelmatig dat een dealer een update heeft gedaan. Maar wat zo'n update nu daadwerkelijk doet?
60pk of 75pk... Scheelt snel 2km op een liter, met name op de snelweg. Verder: uitrollen, anticiperen, aantal km's in stadsverkeer, wind tegen of wind mee. En 100 rijden op de snelweg ipv 110 scheelt ook. Zo verklaar je 1 op 18 tegenover 1 op 21.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door oppermii » vr 10 jan 2014, 23:33

Wat doe je als je tijdens het uitrollen weer door kan. Terugschakelen of tergend langzaam optrekken bij 1500 rpm?

Auke
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 20:48

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Auke » za 11 jan 2014, 00:08

60 pk!. bij inhalen op snelweg ga ik naar 120. Omdat ik zuinig wil rijden hoef ik mijn weg genoten niet te irriteren.
Verder doe ik mijn best om uit te rollen. Ik ben er nog niet uit of erg laag in toeren te blijven bij optrekken zuiniger is dan wat pittiger optrekken. Ik rij enkele reis 29 km. Ik merk wel dat op het einde het verbruik omlaag gaat.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » za 11 jan 2014, 00:14

Ja als je zuinig wil rijden is het optie 2 ;) ik rij nu echt als een opa om te kijken hoe zuinig ik haal. Maar als de schakelindicator anders aangeeft dan hou ik me daar aan.

Ik moet wel zeggen dat het heel erg veel mentaliteit is van het rijden. Ik ben overal net zo snel of 2 minuten langzamer.... Meestal kom je toch achter iemand die normaal rijdt. De meeste winst haal je uit verkeerslichten en een zondagrijdervrijedag ;)

Normaal schakel ik wel terug hoor. En snelwegen blijft moeilijk want je wil toch met de flow mee en dat betekend iets sneller optrekken dan goed is voor het verbruik (zo ervaar ik het tenminste)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » za 11 jan 2014, 00:16

Auke ik kan je nu al zeggen dat langzaam optrekken behoorlijk scheelt in het verbruik. Pittig optrekken drinkt de drieling aardig benzine, dat maak je niet goed door de langere tijd die je een constante snelheid rijdt
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Auke
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 20:48

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Auke » za 11 jan 2014, 00:27

Op die 29 km die ik rij maakt 100a110 of 130 maximaal 3 minuten verschil. Daar moet ik qua benzine verbruik veel langer voor werken. Maar het kost best wel moeite. Ik had het zuiniger verwacht.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » za 11 jan 2014, 00:29

oppermii schreef:Wat doe je als je tijdens het uitrollen weer door kan. Terugschakelen of tergend langzaam optrekken bij 1500 rpm?
Hangt er vanaf in welke versnelling ik zit. In 3 trek ik op vanaf 1000 rpm, het motortje trekt het prima. In 4 optrekken vanaf 1500 rpm gaat ook prima. In 5 trek ik op vanaf 2000 rpm. Tergend langzaam is ook relatief. Ik anticipeer veel, rem weinig en schakel weinig, bijv. bij stoplichten, ik weet wanneer ze op groen gaan en vaak gaat het licht op groen als ik aan het uitrollen ben, dan in de 3e versnelling de bocht door, gematigd gasgeven en ik trek snel een gat van 100-200-300 meter met de auto's die bij het stoplicht stil stonden :think: (en eerder bij het stoplicht waren omdat ze niet anticipeerden (met noodgang op stoplicht af en dan vól in de remmen :? ))
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Auke
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 20:48

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Auke » za 11 jan 2014, 00:38

up! schreef:
oppermii schreef:Wat doe je als je tijdens het uitrollen weer door kan. Terugschakelen of tergend langzaam optrekken bij 1500 rpm?
Hangt er vanaf in welke versnelling ik zit. In 3 trek ik op vanaf 1000 rpm, het motortje trekt het prima. In 4 optrekken vanaf 1500 rpm gaat ook prima. In 5 trek ik op vanaf 2000 rpm. Tergend langzaam is ook relatief. Ik anticipeer veel, rem weinig en schakel weinig, bijv. bij stoplichten, ik weet wanneer ze op groen gaan en vaak gaat het licht op groen als ik aan het uitrollen ben, dan in de 3e versnelling de bocht door, gematigd gasgeven en ik trek snel een gat van 100-200-300 meter met de auto's die bij het stoplicht stil stonden :think: (en eerder bij het stoplicht waren omdat ze niet anticipeerden (met noodgang op stoplicht af en dan vól in de remmen :? ))
Ja dat doe ik ook steeds meer. Grappig is dat hoeveel mensen je dan nog net even inhalen en dan plat op de rem moeten. Ik moet wel zeggen dat ik een paar maand geleden nog net zo was. Cruise control geeft veel rust.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door oppermii » za 11 jan 2014, 10:00

Is het wel zo dat het verbruik van up altijd meestijgt met de snelheid? Je leest soms over auto's die bij 110 minder zouden verbruiken dan bij 90.
Wat zou ik graag de boordcomputer (+cruise control) hebben.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 11 jan 2014, 13:36

Ik heb een tijdje heel zuinig geprobeerd te rijden, en te kijken hoe zuinig ik hem nou echt kan rijden. Ik kwam uiteindelijk op bestemming met 5 liter per 100 km dus 1 op 20. Een andere keer dacht ik, laat ik eens gewoon de boordcomputer uit en ik kijk niet naar het verbruik. Heb heel sportief gereden en de motor dus snel warm laten draaien. Ik kwam aan op bestemming en keek meteen naar het verbruik in de BC. Een 4,9 liter op 100 km! Ik stond versteld. Ik vroeg me echt af hoe dat kon. Raar...

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door DonkUp » za 11 jan 2014, 13:38

TwitNour schreef:Ik heb een tijdje heel zuinig geprobeerd te rijden, en te kijken hoe zuinig ik hem nou echt kan rijden. Ik kwam uiteindelijk op bestemming met 5 liter per 100 km dus 1 op 20. Een andere keer dacht ik, laat ik eens gewoon de boordcomputer uit en ik kijk niet naar het verbruik. Heb heel sportief gereden en de motor dus snel warm laten draaien. Ik kwam aan op bestemming en keek meteen naar het verbruik in de BC. Een 4,9 liter op 100 km! Ik stond versteld. Ik vroeg me echt af hoe dat kon. Raar...
Het kan vele redenen hebben: was het dezelfde route, hoe druk was het, wat waren de weersomstandigheden, kruisingen, verkeerslichten, etc., etc.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 11 jan 2014, 13:42

DonkUp schreef:
TwitNour schreef:Ik heb een tijdje heel zuinig geprobeerd te rijden, en te kijken hoe zuinig ik hem nou echt kan rijden. Ik kwam uiteindelijk op bestemming met 5 liter per 100 km dus 1 op 20. Een andere keer dacht ik, laat ik eens gewoon de boordcomputer uit en ik kijk niet naar het verbruik. Heb heel sportief gereden en de motor dus snel warm laten draaien. Ik kwam aan op bestemming en keek meteen naar het verbruik in de BC. Een 4,9 liter op 100 km! Ik stond versteld. Ik vroeg me echt af hoe dat kon. Raar...
Het kan vele redenen hebben: was het dezelfde route, hoe druk was het, wat waren de weersomstandigheden, kruisingen, verkeerslichten, etc., etc.
Ja, het was dezelfde route, zelfde tijdstip van de dag (Ik kwam namelijk van mijn werk), dus ook bijna dezelfde verkeersomstandigheden. Het enige wat misschien verschilde was de buitentemperatuur. Bij het sportive rijden was het zo'n 5 graden en bij het zuinige rijden een 12 graden (Dat was laatst nog met die warme temperaturen in NL). Hoe de windrichting stond heb ik natuurlijk geen flauw idee van :P

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door DonkUp » za 11 jan 2014, 13:56

Vergeet niet dat de omstandigheden waaronder de tests gehouden worden om de 'opgegeven waarde' te bepalen erg afwijken van de 'werkelijke waarde'. Wij hebben dezelfde tests moeten doen en ik kan je vertellen dat er niemand ter wereld is die op dezelfde wijze aan het verkeer zou deelnemen. De tests zijn opgesteld door bureaucraten met de bedoeling om een goede vergelijking mogelijk te maken tussen de verschillende fabrikanten. Niet om een gemiddeld verbruik in de praktijk te testen, aangezien dat praktisch onmogelijk is. Vandaar dat het verbruik in de praktijk altijd afwijkt ten opzichte van het 'theoretisch' verbruik.
Je kan het de fabrikanten niet kwalijk nemen dat ze er alles aan zullen doen om zo gunstig mogelijke waardes te halen. Als je als fabrikant tegenwoordig ook maar 1 gram CO2 teveel uitstoot, word je door de milieu-ridders aan de schandpaal genageld. De discussie dat een auto meer verbruikt dan in de catalogus staat zal alleen maar op kunnen houden als de test-normen veranderd worden.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door DonkUp » za 11 jan 2014, 13:57

TwitNour schreef:Hoe de windrichting stond heb ik natuurlijk geen flauw idee van
De windkracht en -richting is juist van grote invloed op het verbruik ;)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 11 jan 2014, 14:12

Ik snap het punt van de fabrikanten en ik neem het ze ook niet kwalijk ofzo. Maar dat ik bij het ene ritje zuinig probeer te rijden en dan met 1 op 20 wegkom, en een andere dag zeer sportief rijgedrag ik wegkom met meer dan 1 op 20. Ik zal in toekomstige ritjes wat meer sportief rijden om te kijken of ik het ook zo mooi kan houden.

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door DonkUp » za 11 jan 2014, 14:20

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je hebt geprobeerd om té zuinig te rijden, waardoor je meer vraagt van de motor dan wanneer je vlot doorrijdt. Ik ben benieuwd naar je bevindingen qua rijgedrag en de invloed op je brandstofverbruik :)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door SuperEd » za 11 jan 2014, 14:21

TwitNour schreef:Ik heb een tijdje heel zuinig geprobeerd te rijden, en te kijken hoe zuinig ik hem nou echt kan rijden. Ik kwam uiteindelijk op bestemming met 5 liter per 100 km dus 1 op 20. Een andere keer dacht ik, laat ik eens gewoon de boordcomputer uit en ik kijk niet naar het verbruik. Heb heel sportief gereden en de motor dus snel warm laten draaien. Ik kwam aan op bestemming en keek meteen naar het verbruik in de BC. Een 4,9 liter op 100 km! Ik stond versteld. Ik vroeg me echt af hoe dat kon. Raar...
Heb je de rit teller ook iedere keer op 0 ( nul) gezet ?? bij de vergelijking het gaat over het gemiddelde verbruik........

Maar als je BC aangeeft ongeveer 5 liter 100 dan rijd je in werkelijkheid ongeveer 1 op 18.

Mijn BC geeft ook aan bij rustig rijden 4,7 a 5 liter op 100 km

MAAR: als je de tankbeurten nu eens bijhoudt op papier en km door liters deelt heb je het echte verbruik.

Kortom BC is echt een heel optimistisch apparaatje.

Zoals veel vaker vermeld vind ook ik dat het verbruik boven de 110 km per uur (te) snel stijgt.......

Fabrieksopgave 1 : 23, nog wat :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 11 jan 2014, 14:24

SuperEd schreef:
TwitNour schreef:Ik heb een tijdje heel zuinig geprobeerd te rijden, en te kijken hoe zuinig ik hem nou echt kan rijden. Ik kwam uiteindelijk op bestemming met 5 liter per 100 km dus 1 op 20. Een andere keer dacht ik, laat ik eens gewoon de boordcomputer uit en ik kijk niet naar het verbruik. Heb heel sportief gereden en de motor dus snel warm laten draaien. Ik kwam aan op bestemming en keek meteen naar het verbruik in de BC. Een 4,9 liter op 100 km! Ik stond versteld. Ik vroeg me echt af hoe dat kon. Raar...
Heb je de rit teller ook iedere keer op 0 ( nul) gezet ?? bij de vergelijking het gaat over het gemiddelde verbruik........

Maar als je BC aangeeft ongeveer 5 liter 100 dan rijd je in werkelijkheid ongeveer 1 op 18.

Mijn BC geeft ook aan bij rustig rijden 4,7 a 5 liter op 100 km

MAAR: als je de tankbeurten nu eens bijhoudt op papier en km door liters deelt heb je het echte verbruik.

Kortom BC is echt een heel optimistisch apparaatje.

Zoals veel vaker vermeld vind ook ik dat het verbruik boven de 110 km per uur (te) snel stijgt.......

Fabrieksopgave 1 : 23, nog wat :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat op papier opschrijven doe ik ook, maar dat is alleen tussen volle tankbeurten door, nooit individuele ritjes. Op papier zit ik tussen 1 op 16 en 1 op 17. Er was eens een uitschieter 1 op 18 maar ook een uitschieter 1 op 15. Het kan dus alle kanten op.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » za 11 jan 2014, 14:49

DonkUp schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen dat je hebt geprobeerd om té zuinig te rijden, waardoor je meer vraagt van de motor dan wanneer je vlot doorrijdt
Extreem gefocust ergens op zijn leidt soms tot averechtse resultaten. Zo heb ik de indruk dat mijn up! bij 50km/h in de vierde versnelling zuiniger rijdt dan in de vijfde versnelling, ondanks dat de boardcomputer erop aandringt dat ik dan doorschakel naar 5... :? Bij die snelheid heeft het motortje het in de 5e versnelling wat moeilijker als er een klein beetje versneld moet worden, bijv. bij wind tegen of bij een weg die een (heel) klein beetje oploopt. In de vierde versnelling rijd je dan net zo zuinig. Een te grote aandacht voor het verbruik is soms niet goed. Zo heb je ook mensen die het schakeladvies van de boordcomputer vóór willen zijn en sneller opschakelen dan de boordcomputer adviseert (heb ik een keer hier gelezen...), waanzin wat mij betreft...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Plaats reactie