Dashboard verlichting,

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Dashboard verlichting,

Bericht door UpSie » ma 17 feb 2014, 06:49

Goedemorgen allemaal,

Gisteren is mijn vrouw terug van haar ouders gereden uit Zeeland,
Is nog niet zo vaak voorgekomen in het donker,
Ze vertelde me dat de dashboard verlichting hinderlijk fel is!
Bij het wegzetten van haar Up en er op lette moet ik toegeven dat het inderdaad erg fel is en op een wat langere rit vermoeiend is.
Kan dit gedimt worden? Volgens mij niet toch? Wel jammer, het zou volgens mij moeten kunnen.
Als je namelijk een tunnel inrijdt zonder verlichting aan dimt het dashboard paneel ook.
Een beetje gemiste kans.
Verder vertelde ze me dat opeens een ping signaal opkwam en in de boardcomputer het actueel verbruik indicatie begon te knipperen, iemand een idee wat dit betekend?
Verder rijdt de auto echt fantastich en is ze er superblij mee, wel zegt ze dat al de luxe en informatie een beetje over de top is.... Pingeltje hier knippertje daar, vele info mogelijkheden, ze wordt er onrustig van.
Cruise control? Oh ja zit dat erop dan goh had je wel eens uit mogen leggen hoe dat werkt?
Pffff het is ook nooit goed, verlangt ze dadelijk weer terug naar een rammelende, herriemakende met schuifknoppen bediening en twee meters tellende uitgeruste 107 of zo.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door Xanderv » ma 17 feb 2014, 08:01

Er zit links naast het stuur een draaiknop om de helderheid te dimmen.

Sommige vrouwen hebben altijd wel wat te zeuren ;) er zit maar 1 pingel op, dat is als het koude wordt dan geeft ie dat aan. Zelfde Ping als je benzine bijna op is.

Knippertjes weet ik niet ...
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2836
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door Autheo » ma 17 feb 2014, 09:33

Xanderv schreef:Er zit links naast het stuur een draaiknop om de helderheid te dimmen.
:?: Vraag me af wat voor uitvoering jij dan hebt, bij mij in de Mii dient de draaiknop alleen om de hoogtestand van de lichtbundel te regelen, niet de sterkte van de dashboardverlichting. In de gebruikershandleiding van de Mii staat niets over het kunnen regelen van de dashboardverlichting, in die van de Up! staat concreet genoemd dat bij ingeschakeld licht de dashboardverlichting met een constante lichtsterkte brand. Dus volgens mij valt er niets te regelen...
UpSie schreef: Ze vertelde me dat de dashboard verlichting hinderlijk fel is!
Bij het wegzetten van haar Up en er op lette moet ik toegeven dat het inderdaad erg fel is en op een wat langere rit vermoeiend is.
Kan dit gedimt worden? Volgens mij niet toch? Wel jammer, het zou volgens mij moeten kunnen.
Als je namelijk een tunnel inrijdt zonder verlichting aan dimt het dashboard paneel ook.
Een beetje gemiste kans.
Bij ingeschakelde dagrijverlichting dimt de dashboardverlichting zodra de omgeving donker wordt. Dat herinnert je eraan dat je de verlichting moet inschakelen, om niet in het donker met alleen je dagrijverlichting te blijven rijden.
Als de instrumentverlichting als te fel ervaren wordt, heb ik als tip om in het donker een nachtbril te gebruiken. Mijn eigen ervaring is dat het voor de ogen veel minder vermoeiend is doordat al het witte licht daarmee een constante gele kleur krijgt. Zowel licht van tegenliggers, achterliggers (via de spiegels) en instrumentenverlichting komt daardoor veel rustiger over. Diverse mensen in mijn omgeving heb ik die tip gegeven, en de meesten zijn enthousiast (één persoon had er geen baat bij, maar die gaf aan met een lastige oogafwijking te maken te hebben). Lijkt me het proberen waard.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door Xanderv » ma 17 feb 2014, 12:55

Haha was me nog nooit opgevallen dat het er niet op zit maar dat het te fel is was me nog nooit opgevallen.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door UpSie » ma 17 feb 2014, 16:43

Aah dan was dat de pingel er stond op dat moment 4,4 in het scherm, zal het de gladheid waarschuwing zijn geweest.
De helderheid van de dashboard verlichting komt ook met name door de weerkaatsing van de brede witte rand rond de tellers.
Begreep dat die sinds model 2013 erin zit, was achteraf misschien niet zo handig.
Nou ja maar mee leren leven denk ik.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door Xanderv » ma 17 feb 2014, 16:49

Ah dat heb je bij de citigo niet dus misschien is dat het inderdaad.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door Psycho_Mantis » ma 17 feb 2014, 22:10

UpSie schreef:Aah dan was dat de pingel er stond op dat moment 4,4 in het scherm, zal het de gladheid waarschuwing zijn geweest.
De helderheid van de dashboard verlichting komt ook met name door de weerkaatsing van de brede witte rand rond de tellers.
Begreep dat die sinds model 2013 erin zit, was achteraf misschien niet zo handig.
Nou ja maar mee leren leven denk ik.

Groeten Leen.
Ik dacht ook even, wat een gezeur. Even vergeten dat de nieuwe up's anders zijn.
Ik heb zelf modeljaar 2012 en die heeft nog niet de brede witte rand in de teller zitten. Vandaar ik er dus geen last van ondervind.

Toch ben ik bang dat je ermee moet leren leven. Of een oude teller zoeken ;)

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door GuidoUp » ma 17 feb 2014, 22:54

Ik ook
Afbeelding
Veel fijner rijden met dit zachte licht dan die dikke rand erin


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door UpSie » di 18 feb 2014, 04:44

Zo zie je maar, al het nieuwere is niet per definitie beter.
Een nieuw teller unit, oudere type monteren gaat me wat ver.
Ze moet er maar aan wennen.

Groeten Leen.

Auke
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 20:48

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door Auke » di 18 feb 2014, 08:46

Totaal geen last van die brede witte rand. Vindt het persoonlijk wel mooi.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door MauriceR. » di 18 feb 2014, 08:46

... en het venster van de klokken-unit wrappen in een niet te donkere tint?

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door oppermii » di 18 feb 2014, 09:15

Auke schreef:Totaal geen last van die brede witte rand. Vindt het persoonlijk wel mooi.
Smaken verschillen, ik vind het er uitzien als n goedkope poging tot hipheid.

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door GunSpeed » ma 24 feb 2014, 11:28

oppermii schreef:
Auke schreef:Totaal geen last van die brede witte rand. Vindt het persoonlijk wel mooi.
Smaken verschillen, ik vind het er uitzien als n goedkope poging tot hipheid.
Ondervind er ook geen hinder van én vind het er op de koop toe nog veel mooier uitzien :D
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door StefanK-Mii » zo 02 mar 2014, 11:03

Dit klopt toch niet helemaal, als ik in de prijslijst van de Mii ga kijken zie ik bij instrumenten dat de dashboard verlichting regelbaar is (alle uitvoeringen). Lijkt me niet dat daar verschil in zit bij de 3
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door oppermii » zo 02 mar 2014, 11:56

Ik heb het nog niet gevonden in mijn Mii Chill out

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door el coche SEAT » zo 02 mar 2014, 12:13

StefanK-Mii schreef:Dit klopt toch niet helemaal, als ik in de prijslijst van de Mii ga kijken zie ik bij instrumenten dat de dashboard verlichting regelbaar is (alle uitvoeringen). Lijkt me niet dat daar verschil in zit bij de 3
In de prijslijst staan vaker fouten. Daar zou ik dus niet zomaar vanuit gaan.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door StefanK-Mii » zo 02 mar 2014, 15:53

el coche SEAT schreef:
StefanK-Mii schreef:Dit klopt toch niet helemaal, als ik in de prijslijst van de Mii ga kijken zie ik bij instrumenten dat de dashboard verlichting regelbaar is (alle uitvoeringen). Lijkt me niet dat daar verschil in zit bij de 3
In de prijslijst staan vaker fouten. Daar zou ik dus niet zomaar vanuit gaan.
Ik zal het eens bekijken als de auto bij de dealer aangekomen is, gezien het de meest luxe uitvoering is ben ik benieuwd.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Dashboard verlichting,

Bericht door UpSie » ma 03 mar 2014, 05:41

Nou dat heeft niet echt zin, de mrs der Up is full package, kan geen optie meer bij.
Echter geen regelbare dash verlichting, jammer.

Groeten Leen.

Plaats reactie