Concurentie voor de Up

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
robert
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 19:49
Locatie: Rotterdam

Concurentie voor de Up

Bericht door robert » vr 21 feb 2014, 09:51

Nu de eerste foto's bekend zijn van de nieuwe Twingo en oa de nieuwe Peugeot 108 ben ik eigelijk wel benieuwd wat de Up rijders hier van vinden. Wat mij betreft zien ze er niet verkeerd uit en zal het zeker een flinke concurent voor de Up worden.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door RobertJ » vr 21 feb 2014, 10:17

Beide zien er inderdaad erg leuk uit! De 108 is sowieso kleiner(50l minder kofferbak) en de twingo heeft de motor achterin (wel een turbomotor: GAAF! Leker spelen als het nat of glad is)

Echter denk ik dat deze autootjes ook voor een groot deel een mode artikel zijn, waar de up door zijn redelijk saaie maar functionele ontwerp toch een andere doelgroep aanspreekt (zakelijke rijder?)

Ik zou in ieder geval, tot zover de huidige informatie reikt, alleen een twingo tce als alternatief voor mezelf overwegen, maar ik heb mn up net en ben er erg blij mee :)

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Xanderv » vr 21 feb 2014, 10:20

Dit topic is niet zoveel zonder plaatjes en informatie.
Als eerste de Peugot 108
Afbeelding
Afbeelding

De 108 is 3,47 meter lang en 1,62 meter breed en blijft dus qua formaat een échte stadsauto. Zijn draaicirkel is met 9,60 meter bijzonder klein. Er zijn twee motoren beschikbaar, beide van Peugeot zelf en niet meer van Toyota zoals bij de 107. De 1.0 e-VTi heeft 68 pk en stoot slechts 88 g/km uit, goed voor 14 procent bijtelling. Deze driecilinder is ook te koppelen aan een halfautomaat met vijf versnellingen. De tweede motor is de 1.2 VTi met 82 pk, die valt net buiten de 14 procent bijtellingscategorie. Het nieuwe onderstel zorgt volgens Peugeot voor betere stuureigenschappen en meer stabiliteit.

Zijn nog geen prijzen van bekend. maar ik denk dat deze meer gaat kosten dan 1 van de drieling.

Dan de Twingo
Afbeelding
Afbeelding

De derde generatie van Renaults kleinste heeft nu standaard vijf portieren en de motor is naar achteren verhuisd.
Het platform voor de nieuwe Twingo werd in samenwerking met Daimler ontwikkeld, dat het gaat gebruiken voor de nieuwe Smart Forfour. Opvallend is dat de wielen ver op de hoeken staan, met als gevolg een korte overhang aan zowel de voor- als de achterzijde. En dat komt de binnenruimte weer ten goede. De achterlichten vormen een geheel met de glazen achterklep en scharnieren dus mee omhoog.

Ook van deze zijn nog geen prijzen bekend.
Ik denk dat dit wel een concurrent kan worden voor onze drieling.
Ben wel benieuwd hoe het gaat rijden als je de motor achterin hebt zitten in zo'n kleine auto.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Concurentie voor de Up

Bericht door NoTVR » vr 21 feb 2014, 10:43

Eigenlijk is een basis 208 ook een concurrent van de duurdere ups, maar je ziet ze weinig.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Xanderv » vr 21 feb 2014, 10:51

Hangt er vanaf wat je voor een basis 208 gaat betalen ;)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door EdUp! » vr 21 feb 2014, 14:19

Aan die achterwielaandrijving op de Twingo heb je volgens mij helemaal niets. Met zo'n wielbasis kan je de auto niet echt in een hoek zetten. De kans dat je achterstevoren staat is erg groot in een drift. Vermogen om met het gas te spelen is er vooralsnog ook niet.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door RobertJ » vr 21 feb 2014, 15:00

Xanderv schreef:.....
Ik denk sowieso dat de 108 goedkoper gaat worden, omdat ze bij peugeot heel goed weten waarmee ze moeten concurreren, hij is ook nog kleiner.
De twingo lijkt mij duurder dan de up, deze heeft immers een krachtigere motor en een vrij ingewikkelde(dure?) achterklepconstructie. De tijd zal het leren :)


Sent from my XT897

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door HeHo » vr 21 feb 2014, 15:12

Mooie auto die Twingo/gefacelifte Fiat 500. ;)
Ik dacht dat chinezen konden kopiëren, maar fransen dus ook.

Voor mensen die een Fiat 500 te duur vinden is dit een mooie oplossing. Ik denk dat de Twingo het erg goed gaat doen tzt. Hij oogt iig stukken beter dan de VW Up!

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Inge » vr 21 feb 2014, 15:34

Zien er beidde qua design goed uit maar als ze net zo oncomfortabel zitten als de voorgangers dan hoef ik er nooit een.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Xanderv » vr 21 feb 2014, 17:06

Dat is puur smaak dat de twingo beter oogt. Ik vind het een namaak fiat 500 en die vond ik al lelijk.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door henri » vr 21 feb 2014, 19:21

Zowel de 107 als de Twingo vind ik er goed uitzien. Ben benieuwd naar de interieurfoto's, specificaties en prijzen van beide modellen. Ook nieuwsgierig of beide modellen net zo volwassen aanvoelen qua rijden als de VAG-drieling. Zo ja, dan zijn het serieuze concurrenten voor de Up, Mii en Citigo.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Pop Up! » vr 21 feb 2014, 19:58

Sorry dan ben ik maar de fanboy, vind ze allebei niet zo mooi en aantrekkelijk....
Ben toch heel blij nog steeds met mijn Up!
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door up! » vr 21 feb 2014, 20:04

Xanderv schreef:Dat is puur smaak dat de twingo beter oogt
Nee, werkelijk? Ik dacht dat het een feit was als iemand dat zo zegt :lol:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Xanderv » vr 21 feb 2014, 20:39

... Waardevolle aanvulling
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Janjer
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 22:40

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Janjer » vr 21 feb 2014, 22:48

Beide erg mooi en wat meer frivool. Denk ook nog met plezier terug aan de paar Citybugs die ik heb gehad. Ik wilde niet meer wachten nu vandaar dat het een VAG drieling is geworden.

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door StefanK-Mii » za 22 feb 2014, 20:31

Ik denk dat die 108 wel serieuse concurentie gaat worden dat doen de 107, C1 en Aygo op het moment ook.

Hoop alleen dat ze het interieur beter maken en dan met namen de stuurinrichting...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door GunSpeed » ma 24 feb 2014, 12:30

Een week of twee geleden waren beide heel kort te zien op het Franse autoprogramma "Auto/Moto"... Nooit gedacht dat ik dit nog ooit van een Franse wagen zou zeggen maarre... ik vind ze allebei een serieuze verbetering tegenover de huidige generaties. Vooral de mid-engined Twingo zie ik wel zitten haha!! :D

Wat betreft de Aygo, Toyota zal niet meer samenwerken met Peugeot en Citroën... blijven alleen nog de 108 en de C1 zusjes over ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door StefanK-Mii » ma 24 feb 2014, 15:15

Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door Xanderv » ma 24 feb 2014, 16:05

Hoezo de achterklep van de up en Volvo afgekeken .... Maar hij oogt wel leuk, op de ronde koplampen voor wat ik niet vind staan
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Concurentie voor de Up

Bericht door GunSpeed » ma 24 feb 2014, 17:54

Xanderv schreef:Hoezo de achterklep van de up en Volvo afgekeken .... Maar hij oogt wel leuk, op de ronde koplampen voor wat ik niet vind staan
Haha toch niet... volgens Renault afgekeken van de R5 Turbo... ze hadden hem zelfs in de handen gegeven van "mister" R5 Turbo himself, namelijk Jean Ragnotti... :D
up! Black BMT 75pk 3d

Plaats reactie