Racebenzine

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Racebenzine

Bericht door up! » ma 12 mei 2014, 22:32

Hi allemaal,

Ik maak over een paar weken weer een lange reis door Duitsland, en wil de 191 km/h die ik eerder als top haalde gaan verbeteren. Zou Shell of Aral racebenzine helpen? Het motortje zal vast op euro 95 zijn afgesteld, maar zou Shell of Aral met 102 octaan ook maar iets helpen?

En tweede vraag: kan het kwaad? Wat doet racebenzine in je motor als je 190 op de teller rijdt, wordt je motor eerder warm vanwege die racebenzine, of blijft de motor juist koeler? Ik wil het graag proberen, maar als het up!-motortje er schade van ondervindt, doe ik het niet.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Racebenzine

Bericht door MiiRens » ma 12 mei 2014, 22:42

Kwaad kan het niet. Andersom wel, indien er slechtere benzine wordt getankt dan zal de motor willen pingelen. Een pingelsensor wilt dit voorkomen en zal het ontstekingstijdstip bijstellen. Dit gaat uiteraard ten koste van een optimale verbranding. Aral 102 tanken, of gewoon bio-ethanol bijmengen kan de prestaties verbeteren, maar dan moet je wel een 2.0 TSI hebben die gechipt is. Dan kan het 10 of zelfs 20 pk schelen. Best kans dat de Up mooier loopt op 102, maar of dit pk's scheelt :roll:

Maar waarom wil je de top van je Up verbeteren, die drie cilindertjes krijgen het dan wel voor hun kiezen. Ik zou het in ieder geval niet lang doen.
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » ma 12 mei 2014, 23:06

MiiRens schreef:Maar waarom wil je de top van je Up verbeteren, die drie cilindertjes krijgen het dan wel voor hun kiezen. Ik zou het in ieder geval niet lang doen.
Omdat het kan. En omdat ik denk dat het geen kwaad kan. Bij 190 op de teller liep de motor volgens mij zo'n 6.000 toeren, en dat is nog een afstandje verwijderd van de toerenbegrenzer als ik het goed heb. Waarom denk je dat de drie cilindertjes het zo voor hun kiezen krijgen? Het is geen hoogvermogende motor, 75 pk uit één liter cilinderinhoud is tamelijk bescheiden. Wat is het verschil met een 2 liter 6-cylinder die op topsnelheid óók 6.000 toeren loopt? Of middenklasse auto's die ook 6.000 toeren lopen op topsnelheid. Het up!-motortje kan toch wel 6.000 toeren aan, net zoals elke auto die in goede staat van onderhoud is? Ik zie het verschil niet in vergelijking met andere auto's. Maar ik hoor graag wat het eventuele verschil is.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Racebenzine

Bericht door Upsilon » di 13 mei 2014, 06:51

gezien de compressieverhouding zal deze motor niet profiteren van een hoger octaangehalte. hou lekker het extra geld in je zak :)
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door Tom Westendorp » di 13 mei 2014, 07:58

Ik heb deze proef al eens uitgevoerd met een Fiat 500 twinair turbo en een Fiat Panda 100HP. Het grote verschil vond ik dat de auto op 102 net iets mooier op leek te pakken en niet iets makkelijker loopt. De topsnelheid van 210 gps in de Twinair is ook behaald op 102 octaan benzine. Al moet ik zeggen dat je meer hebt aan een hele lange afdaling en een vastberaden rechtervoet dan een andere brandstof. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Racebenzine

Bericht door RobertJ » di 13 mei 2014, 08:06

Volgens mij komt het maximale vermogen vrij op 6000rpm, een hoger toerental zal dus geen verschil maken, behalve als je met minder vermogen af kunt

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door Tom Westendorp » di 13 mei 2014, 08:13

Ik blijf erbij: een hele lange steile afdaling. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » di 13 mei 2014, 08:29

En dan de vraag over de topsnelheid en de motor die het zwaar zou hebben in de Up... Topsnelheid rijden in de Up is toch niets anders dan bij een willekeurig andere auto? Moet toch gewoon kunnen gedurende een lange rit op de Autobahn? Met mijn Audi rijd ik ook altijd volgas :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door TwitNour » di 13 mei 2014, 09:48

Als je het maar niet met een koud motorblok doet. Dat vindt geen enkele motor leuk. Volgens de dealer destijds is de Up op z'n staart trappen geen probleem. Als hij het niet aankon dan stond het ook nergens aangegeven in de brochure.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » di 13 mei 2014, 09:57

Ik draai alleen topsnelheid als ik al 200 km heb gereden. Eerst nog een stukje door Nederland, en pas daarna kom ik op de Autobahn. Van een koude motor is gelukkig geen sprake :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door TwitNour » di 13 mei 2014, 10:13

up! schreef:Ik draai alleen topsnelheid als ik al 200 km heb gereden. Eerst nog een stukje door Nederland, en pas daarna kom ik op de Autobahn. Van een koude motor is gelukkig geen sprake :)
Denk dat het pas ter spraken is als je aan de Duitse grens, langs de autobahn woont. Haha

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » di 13 mei 2014, 10:29

Ik werd getriggered door de opmerking van MiiRens die suggereerde dat je de Up dit niet zou moeten aandoen. (zo las ik het...)

MiiRens schreef:
die drie cilindertjes krijgen het dan wel voor hun kiezen. Ik zou het in ieder geval niet lang doen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Leskart
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 12:27

Re: Racebenzine

Bericht door Leskart » di 13 mei 2014, 12:01

Als je op een parkeerplaats of tankstation stopt na een lange rit wel even laten afkoelen dmv van stationair laten lopen is mij wel eens verteld.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Racebenzine

Bericht door Upsilon » di 13 mei 2014, 12:21

Leskart schreef:Als je op een parkeerplaats of tankstation stopt na een lange rit wel even laten afkoelen dmv van stationair laten lopen is mij wel eens verteld.
das alleen bij turbomotoren. de up heeft geen turbo
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door Tom Westendorp » di 13 mei 2014, 12:51

Upsilon schreef:
Leskart schreef:Als je op een parkeerplaats of tankstation stopt na een lange rit wel even laten afkoelen dmv van stationair laten lopen is mij wel eens verteld.
das alleen bij turbomotoren. de up heeft geen turbo
Toch doe ik het ook altijd. Gewoon voor peace of mind. Even rustig na laten draaien en dan uitzetten. Baat het niet dan schaadt het niet.

Topsnelheid moet hij toch gewoon aankunnen? Uren achter elkaar zou je zeggen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Racebenzine

Bericht door Xanderv » di 13 mei 2014, 14:08

Moet wel goed gaan lijkt me, bij de top draait de motor nog niet in het rode. Volgens mij ook niet in de buurt dus moet de motor echt wel aankunnen.

En stationair is eigenlijk alleen voor turbomotoren om de turbo af te koelen. Maar als je er prettiger bij voelt, waarom niet :)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Racebenzine

Bericht door UpSie » di 13 mei 2014, 21:59

Mede forummers,
Dit is weer een leuke discussies met vele stellingen welke niet echt goed onderbouwt zijn.
Ik zal proberen hier iets over te vertellen, wat enigzins begrijpelijk is voor alle lezers.

Het octaan getal in benzine brandstof geeft aan over de energie waarde van de gebruikte brandstof.
Simpel gezegd hoe hoger de waarde, hoe bereidwilliger de brandstof ontsteekt en hoe meer energie uit te halen valt met gelijk blijvende massa.
Dus op een kilo brandstof met een octaan getal van 102 kan verder gereden worden dan met een getal van 95.
Fijne bijkomstigheid is soepelere motorloop met een iets beter koppel en vermogen, maar dat is rommelen in de marge, je moet weten dat fabrikanten een tolerantie opgeven tussen de drie en zes procent, dit noemt men de cop conformity of production tolerance.

Schade als gevolg van deze brandstof in combinatie met dit gebruik aan de motor,
Moeilijk te voorspellen denk het niet direct als het maar voor een niet al te lange duur is.
Motor levensduur wordt uitgedrukt in het aantal kilo's brandstof, de gebruiker bepaalt hoe snel hij dit erdoor heen jaagt.
Samengevat diegene die het zuinigst rijdt geniet het langst van de motor in de auto.

Er zijn twee punten op de kromme van een motor die kritisch zijn voor de levensduur van een motor.
Dit is het max koppelpunt en max vermogen punt. Beide zijn de hoogst belaste condities en langdurig gebruik hiervan wil je eigenlijk voorkomen.
Belasting en versnelde slijtage staat los van slagvolume en toerental in combinatie met het vermogen.
Eerder het design oogpunt, voertuig type en duty cycle.
We kunnen er niet omheen deze A klasse auto's zijn ontwikkeld als stadsauto's de typische gebruiks omstandigheden, hebben de constructie en gebruikte materialen bepaalt, waarbij topsnelheid op de snelweg bij max vermogen maar bv 3 procent bedraagt van de totale levensduur, alles langer bekort levensduur van de hoogbelaste motor componenten zoals zuiger bodems, drijfstanglagers, zuigerveren, zuigerwanden, kleppen zittingen, etc. En niet te vergeten de levensduur van de smeerolie is veel korter dan bij normaal gebruik!

Onbeperkt vol gas met een willekeurige automotor moet kunnen.
Niet correct gelet op de gebruikelijke slagvolumes, maakt niet uit wat, al is het een ferarri motor of een Up, de specifieke vermogens zijn relatief hoog, de al eerder vernoemde duty cycles zijn hier debet aan.
Ik zal proberen hier wat duidelijker in te zijn.
Ga even een industrieel voorbeeld hiervoor gebruiken aangezien ik dit zo uit mijn hoofd weet.
We hebben hier een 13 liter diesel motor die ik continu in wil zetten voor bv een pomp of scheeps voortstuwing op vol vermogen zonder levensduur consequenties.
Dit noemt men een continu, base load of fel rating, max vermogen 350 pk bij 1600 omwentelingen per minuut.
Nu heb ik een situatie met dezelfde motor maar dan in zeer sterk varierende belasting met een gemiddelde vermogensvraag die niet over de base load rating gaat van 350 pk we noemen dit prime rating, of intermittent rating. Max vermogen is dan 425pk bij 1800 omwentelingen per minuut. Bij volledig correct prime rating gebruik zal de levensduur 80% van de base load levensduur verwachting zijn.
Als ik kort durende hoge piek vermogens nodig heb, noodstroom in een ziekenhuis bv. Of in een speedboot met recratie gebruik, dan wordt dit bv high output, of stand by rating genoemd.
Max gebruik onder deze condities niet meer dat 25 uur per jaar max vermogen 635 pk op 2100omwentelingen per minuut in een speedboot en 1800 omwentelingen in een stand by situatie, enigste verschil is hogere cylinder piekdrukken, die de levensduur verkorten.
De rally uitvoering levert 950pk bij 2500 omwentelingen levensduur verwachting is 10.000km!
Race 1200pk bij 3000omwentelingen levensduur niet meer dan 5000km.

Koude motor zwaar belasten is altijd slecht.
Er zijn zeer goede redenen om dit niet te doen gelukkig is dit bij een ieder wel bekendt.
Ik zal een voorbeeld noemen die misschien niet heel bekend is, koude smeerolie is dik, olie warmt veel trager op dan koelwater, in koude toestand kan de verpompte smeerolie nooit eerst door het filter naar de te smeren delen, dit gaat dmv een drukregelklep veelal in het filter element zelf buiten het filter om, dus ongefilterd naar lagerwerk en degelijke, niet echt bevordelijk voor de levensduur.

Afkoelen na een lange rit met hoge belasting niet nodig bij een turboloze motor.
Oei wat fout, dit is altijd aan te raden, alleen met een turbo is dit nog belangrijker aangezien deze eerder schade krijgen hierdoor.
Hoge belasting langdurig aaneen, levert hogere temperaturen op, bv olie, koelwater, en niet te vergeten materialen en onderdelen.
Als nu ineens de motor wordt afgezet zonder eerst een afkoelperiode, kan materiaal en onderdeelwarmte niet afgevoerd worden, met klemming als gevolg en hoge spanningen in componenten onderling, bv cylinderkop en motorblok.
Je zal verbaasd zijn hoe hoog de temperatuur oploopt nadat de motor is stilgezet, als je nu de motor opstart zullen verschillende componenten zonder smering en negatieve speling opstarten en versnelde slijtage vertonen, om over vreemde lekkages maar te zwijgen, fabrikanten zoals wij zijn echt uitstekend gedocumenteerd om deze schade beelden te herkennen, ook de motor uitlezen beantwoordt vele vragen hieromtrend.
Advies doe altijd even rustig aan en laat even rustig een aantal minuten afkoelen alvorens de motor stil te liggen.
Op onze motoren vanaf 30 liter installaties, zijn uitgerust met een automatische cooldown periode. Dus men zet de motor uit maar deze draait nog 5 minuten op stationair na voordat hij automatisch stilvalt.

Hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.
Zo niet, vragen!

Met vriendelijke groet,
Leen.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » di 13 mei 2014, 22:12

Nou, misschien gaat mijn motortje dan maar 250.000 km mee, en niet 500.000 km die de zuinige rijder haalt. Wat maakt het uit, dan kan ik alsnog 10 jaar rijden in mijn up! Waarschijnlijk is ie na een jaar of 5 toch wel verkocht :D
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door Tom Westendorp » di 13 mei 2014, 22:17

Machtige post weer Leen!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Racebenzine

Bericht door UpSie » wo 14 mei 2014, 05:15

Goedemorgen,

Bij net gebruik en goed onderhoud is dit in 'Up!' zijn situatie een geaccepteerd risico.
Wel vind ik de km (levensduur) opgave wat optimistisch voor eendergelijke auto met dito motor.
Je vergeet hier even de onverwachte gevolgen van een dergelijk gebruik mee te nemen.
De olie ververs termijnen gaan drastisch omlaag, zelfs een hoogwaardigere olie is aan te bevelen met een kortere standtijd.
De hoge thermische belastingen geven een versnelde slijtage aan zuigers voeringen en veren, en andere hoogbelaste delen die op termijn een hoog olie verbruik opleveren, die weer voor een defecte katalysator zorgen op de langere termijn.
Verder zijn lekke koppakingen ook een goede indicator voor zware motorbelastingen en materiaal vervorming als veroorzaker.
Maar goed iedereen moet doen wat hij wilt met zijn bezit zolang men maar de gevolgen ervan overweegt en accepteerd.
Ik zie regelmatig zaken voorbij komen die als gevolg van verkeerd gebruik of oorzaken van buitenaf het product of ondersteunende diensten worden aangerekend. Wat niet altijd even terecht is
Het is moeilijk om nieuwe producten direct 100% in orde in de markt te zetten, zeker in deze hectische en economisch moeilijke tijden.
Maar fabrikanten die zo veel produceren, testen en ingediende claims bijhouden weten vaak heel snel te achterhalen waarom iets kapot is gegaan en met wat voor oorzaak. Dit is niet op dealer nivo overgins.
Dit is ook de reden dat fabrikanten bij een garantie aanvraag altijd opdracht voor reparatie verwachten, aangezien die de claims beoordelen, onderzoek is eerst nodig om te bepalen of iets onder de garantie valt of niet. Indien niet, kan op basis van de opdracht verstrekking de factuur opgemaakt worden.
Policy wordt afgehandelt op dealer nivo om klant en reputatie te behouden, en is voor de volledige dealer verantwoording, zij hebben immers de volledige omzet en winst bepalingen op de verkochte goederen.

Ik heb het hierover garantie omdat als we het in het extreme trekken, bv elke dag circuit inzet van de auto,
De levensduur van het voertuig maar zeg even 10000km is na verstrekken van de twee jarige termijn.
En de eigenaar niet aangeeft dat hij het voertuig anders heeft gebruikt dan de bedoeling was, en claimt dat de te verwachte levensduur bij lange na niet behaald is, bv 200000km. En daarvoor compensatie eist, dan heeft hij een case met goede kans van slagen. Ook na het verlopen van de garantie termijn.

Succes met het experiment, ben toch wel blij te zien dat er altijd mensen zijn die dit soort dingen willen uitproberen.
Zou dit zelf niet zo snel doen.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Plaats reactie