benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » ma 12 jan 2015, 00:25

Via mijn Fuelly account heb ik van het afgelopen jaar een analyse gemaakt van het verbruik van de Up. Een tankbeurt heet in Fuelly een Fuel-up.

Feitelijke waardes

In totaal heb ik in het jaar 2014 20 keer getankt. Het totale gemiddelde verbruik was 1 op 18,8 met pieken omhoog en omlaag. Mijn zuinigste Fuel-up was 1 op 21,4 en mijn minst zuinige Fuel-up was 1 op 17,3.

Grafiek:
Afbeelding

Zoals je kunt zien gaat het verbruik omlaag naarmate de temperaturen omhoog gaan. In de zomer ligt het verbruik over het algemeen wel hoger, maar is zeker niet constant. De lagere waardes van die periode komen door het airco-gebruik. Ik heb afgelopen zomer namelijk geprobeerd zo min mogelijk gebruik te maken van de airco, maar soms dus wel. En dat kan je goed zien in de grafiek.

In 2014 heb ik in totaal 12.107 km gereden. De gemiddelde prijs die ik in 2014 per liter betaalde was €1,68 en valt nu relatief hoog uit aangezien de prijzen afgelopen weken fors zijn gedaald.

In totaal heb ik 644 L benzine verbruikt.

Bij de 5 ‘minst zuinige’ Fuel-Ups was de reden het airco-gebruik. Bij elke Fuel-Up kan je namelijk notitie maken van bepaalde zaken.

Van de afgelopen paar Fuel-Ups heb ik ook bijgehouden hoeveel de Boordcomputer aangeeft. Dit wilde ik namelijk graag vergelijken met het daadwerkelijke verbruik. Het is algemeen bekend dat de boordcomputer te optimistische waardes laat zien. Ik heb pas sinds 3 tankbeurten geleden besloten dit bij te gaan houden, dus de conclusies die ik trek zijn nog onder voorbehoud aangezien ik het voor de komende paar maanden nog ga bijhouden en er dus betrouwbaardere gemiddeldes uit gaan komen.

Hieronder de waardes

24.

Getankt: 1 op 17,2

Boordcomputer: 1 op 18,5

Verschil van 1,3 km/L

Percentage: 7,6% km/L te zuinig aangegeven

23.

Getankt: 1 op 20,8

Boordcomputer: 1 op 22,7

Verschil van 1,9 km/L

Percentage: 9,1% km/L te zuinig aangegeven

22.

Getankt: 1 op 19,4

Boordcomputer: 1 op 20,9

Verschil van 1,5 km/L

Percentage: 7,7% km/L te zuinig aangegeven

De waardes die de boordcomputer aangeeft zijn aan te passen via de vagcom instellingen en dus kan ik na verloop van tijd, wanneer ik meer vergelijkingen kan maken, de vagcom aanpassen met een percentage verbruik omlaag. Gemiddeld gezien nu geeft de boordcomputer nu 8,1% meer km/L aan.

Meeste getankte liters in een Fuel-up was 35,7 liter dus meer dan de officiële tankinhoud. Ik heb dan ook het vermoeden dat ik op reservetank reed en dat dit 1 of 2 liter extra volume in de tank is.

Wat valt op?

Het valt op dat ik bij Fuel-up 19, de 15e Fuel-up van 2014, ondanks dat ik heb aangegeven heel onzuinig te hebben gereden door snel optrekken, geen start/stop systeem en stationair laten draaien toch een verbruik heb behaald van 1 op 18,5.

Daarnaast valt het op dat ik bij de zuinigste Fuel-up van 1 op 21,4 ook gebruik heb gemaakt van de airco.

Voor de toekomst

Voor komende tijd ben ik van plan weer een wedstrijd met mezelf te houden om zo zuinig mogelijk te rijden.

Daarnaast ben ik van plan om dus ook komende tankbeurten bij te houden wat de boordcomputer aangeeft als verbruik. Daarna een correctie laten doen in de boordcomputer zodat het verbruik wat realistischer gepresenteerd wordt.

Alle Fuelly gegevens zijn openbaar en hier te bekijken
https://www.fuelly.com/car/volkswagen/u ... our/272423

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » ma 12 jan 2015, 14:44

Erg leuk dit wetenschappelijke overzichtje. Ik wist niet dat VAG techniek ook de verbruiksberekening kan aanpassen. Dat staat in elk geval niet in het lijstje van hullie in het te koop aangeboden forum. Wel de omschakeling van liter/100km naar km/liter. Enfin. Dat blijkt wel als ik er heen ga wat vroeg of laat toch zal moeten gebeuren. Heeft iemand trouwens een idee of die afwijking tussen boordcomputer en het echte verbruik bij een 75 pk motor ook ongeveer die 8 procent is die twitnour gevonden heeft?

Verder haat ik mijn airco. Natuurlijk vanwege het hogere verbruik maar vooral omdat ik meer hou van frisse lucht en koeling via het open dakje. Wat ik me wel afvraag - al is het niet 100 procent on topic - is of ik de airco met een gerust hart altijd uit kan laten staan. Of is het beter om hem tenminste een keer per maand of zo een half uurtje of zo aan te zetten? Iemand een idee?

PS Behalve de airco zorgt ook de verlichting voor hoger verbuikscijfers. Dacht iets van een procentje. Vandaar dat ik die alleen aan heb als het moet. Dit nog afgezien van de verlaging van de levensduur van lampen die branden. Dit voor de echte krenten onder ons.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » ma 12 jan 2015, 16:37

Ikzelf gebruik de airco enkel en alleen in de zomer. Heel de vorige winter uit gehad en deze winter ook niet. Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Thijsvdvl » ma 12 jan 2015, 16:55

TwitNour schreef: Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
Onze ervaring is dat wanneer wij bij auto's relatief vroeg de aircocompressor moeten vervangen. Dat de eigenaren regelmatig met airco uit rond rijden.
Daarom zou ik hem altijd aan laten staan.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door kgroot.nl » ma 12 jan 2015, 16:56

1x per maand is prima. Ik rij nagenoeg altijd met de airco uit en heb nog nooit de airco hoeven te vervangen
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » ma 12 jan 2015, 16:59

Thijsvdvl schreef:
TwitNour schreef: Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
Onze ervaring is dat wanneer wij bij auto's relatief vroeg de aircocompressor moeten vervangen. Dat de eigenaren regelmatig met airco uit rond rijden.
Daarom zou ik hem altijd aan laten staan.
Altijd aan vind ik onzin. Soms aan zou ik wel doen.

Anil2013
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 09:51

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Anil2013 » ma 12 jan 2015, 21:02

High UP 75 Pk Automaat
Bijlagen
IMG_0817.jpg
Dit heb ik weleens op mijn display gehad

Gebruikersavatar
Keesf
Forum newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 15:18

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Keesf » di 13 jan 2015, 23:03

Thijsvdvl schreef:
TwitNour schreef: Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
Onze ervaring is dat wanneer wij bij auto's relatief vroeg de aircocompressor moeten vervangen. Dat de eigenaren regelmatig met airco uit rond rijden.
Daarom zou ik hem altijd aan laten staan.

wat is jullie definitie van regelmatig?



mijn verbruik over twee tankbeurten is 1-15.8

tegevnallend resultaat, wel is t zo dat ik voornamelijk korte stukken rijd

broker
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 01:44

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door broker » di 13 jan 2015, 23:15

Een keertje per week een kwartiertje je airco aan en dat is genoeg. Mijn Volvo S90 uit 1998 heeft nog steeds de originele pomp en condensor na 17 jaar en bijna 3 ton op de klok. Wel 1x per 4 jaar opnieuw vullen voor een optimale werking en 1x per jaar even een rookpatroon erin om alles goed schoon te houden.

Dit (onderhouds)systeem houd ik dan in mijn Up ook maar aan. Ook in alle andere auto's die ik heb gehad met airco heb ik dat zo gedaan en nooit een pomp of condensor hoeven vervangen.
Groove UP,hot orange,75pk,semi-automaat,panoramadak,ypsilon velgen,DAB+ Fenderaudio.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » do 22 jan 2015, 18:39

Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Vinniepilon » do 22 jan 2015, 19:36

TwitNour schreef:Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?
Accu te leeg, waarschijnlijk korte stukjes en zeker de temperatuur is een oorzaak. Mocht je wel lange stukken rijden kan het zijn dat de accu niet helemaal goed meer is, anders als je de mogelijkheid hebt de accu een keertje volledig opladen met een externe acculader.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JoVe » do 22 jan 2015, 20:20

TwitNour schreef:Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?

Volgens mij werkt de startstop niet onder de +3 graden. Was ook bij de Kia Venga waar ik eens mee heb proef gereden
Zou in het instructieboekje moeten staan
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
mijndochters
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
Locatie: Heerhugowaard

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door mijndochters » do 22 jan 2015, 20:46

TwitNour schreef:Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?
Was mij ook al opgevallen dat de start stop niet werkt. Geen idee of het de buitentemperatuur is :roll:
Ging als een trein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig in een 11-2022 Volkswagen T-ROC

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Brenda_L » do 22 jan 2015, 22:46

Heeft idd met de buitentemperatuur te maken. Vaochtend bij min 2 deed ie het niet bij mij maar vanmiddag was het plus een half ofzo en toen deed ie het wel. Ik denk dat ie ook wel moet blijven draaien om de temperatuur van de motor en in de auto op peil te houden. Met de airco aan doet ie het ook niet.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door oppermii » vr 23 jan 2015, 08:24

Hier hetzelfde. Bij koud weer geen start/stop. Al rij je n uur op de snelweg.

robbert-h
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: za 20 sep 2014, 13:49

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door robbert-h » vr 23 jan 2015, 09:06

Het heeft te maken met de temperatuur van de accu. Deze moet boven een bepaalde temp zijn en uiteraard onder een bepaalde max. Het staat dus los van de motor en de olie die 90C is.
Volkswagen Groove UP! Deep Black Metallic uit November 2013.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » vr 23 jan 2015, 16:54

robbert-h schreef:Het heeft te maken met de temperatuur van de accu. Deze moet boven een bepaalde temp zijn en uiteraard onder een bepaalde max. Het staat dus los van de motor en de olie die 90C is.
Ahhh dat zal wel de verklaring zijn inderdaad.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door oppermii » vr 23 jan 2015, 19:34

oppermii schreef:Dat aangegeven verbruik klopt van geen meter. Het gemiddelde verbruik klopt wel, hetzij met zo'n 8% afwijking.
Merk wel dat hoe kouder het weer, hoe beter de boordcomputer klopt.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » vr 23 jan 2015, 21:38

oppermii schreef:
oppermii schreef:Dat aangegeven verbruik klopt van geen meter. Het gemiddelde verbruik klopt wel, hetzij met zo'n 8% afwijking.
Merk wel dat hoe kouder het weer, hoe beter de boordcomputer klopt.
Misschien omdat je met een percentage rekent. Als er een 8% afwijking op zit zou echte verbruik bijv 1 op 21 zijn en dan zou de BC 1 op 22,7 aangeven. Verschil is dan 1,7 km/L. Echter als het kouder is, dan is je verbruik ook lager. 1 op 16 echte verbruik zou dan 1 op 17,3 aangeven. Verschil van 1,3 dus nauwkeuriger.

Samantha1988
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 09:39

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Samantha1988 » di 27 jan 2015, 12:03

ik rijd er dagelijks mee voor mijn werk heb hem sinds afgelopen vrijdag in mijn bezit.

ik rijd er in de stad mee op 1.20/1.22 op de snelwegen soms hetzelfde soms 1.23 al!

Plaats reactie