Koude start ...... dus niet

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door Vinniepilon » vr 23 jan 2015, 09:44

PR010 schreef:
Vinniepilon schreef:
PR010 schreef:Ik heb pas geleden ook gehad dat die niet startte. Draaide wel Romd maar startte niet. Beetje gas erbij en toen deed die t weer.


Sent from my iPad using Tapatalk
Om even te mieren....... Dan slaat de motor niet aan ipv niet starten. Dat wordt vaak als het zelfde gezien, maar is heel wat anders. Bij de jouwe was ie lichtelijk verzopen. Kan komen door bv. Starten uitzetten of af te laten slaan als de motor koud is.
Had een week stil gestaan .. En daarom zei ik imdd ook hij draaidewel rond, alsje accu leeg/kapot is draait de motor niet rond. :)


Sent from my iPad using Tapatalk
[THUMBS UP SIGN]had het gelezen, maar ik krijg het zo vaak te horen. Voor de meeste is het ook hetzelfde:)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door PR010 » vr 23 jan 2015, 09:49

Die zullen dan geen verstand ervan hebben ghehe


Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door Johannus » vr 23 jan 2015, 11:09

Niet aanslaan: startmotor draait wel, en op voldoende snelheid, maar motor gaat niet lopen.

Niet starten: startmotor draait niet, of met onvoldoende snelheid (zeer traag), en de motor krijgt daarmee niet eens de mogelijkheid om aan te slaan.



Niet aanslaan heeft meestal met de brandstof te maken: Te veel ( verzopen ) door een fout in het injectiesysteem. Of te weinig/geen brandstof door een defecte pomp, lege tank of fout in het injectiesysteem
Niet aanslaan kan ook aan de ontsteking liggen: Wel brandstof, geen ontsteking (geen vonk)
Niet aanslaan kan in een extreem geval ook liggen aan onvoldoende compressie (defecte koppakking): Wel branfstof, wel ontsteking, geen compressie.

Niet starten is meestal door één van de volgende 4 oorzaken:
- Lege accu door defect aan accu
- Lege accu door defect aan dynamo
- Defect aan de startmotor/startrelais
- Defect aan het contactslot

Dit geval (lege accu door korte ritjes en veel verbruikers) is eigenlijk niet eens 'uitzonderlijk', maar niet een 'defect'. Te wijten aan een samenloop van omstandigheden.

Anekdote:
Een vriendin had ook altijd last van een lege accu. Ze reed niet zoveel, maar als ze reed had ze, naast de verlichting en de ventilatie ook altijd haar achterruitverwarming aan. Deze achterruitverwarming verbruikt echter zéér veel stroom. Bij oude, maar net zo goed bij nieuwe auto's. De ruit wordt verwarmd door de dunne weerstandsdraadjes op de achterruit. Die worden puur en enkel warm door de stroom die er doorheen loopt.
Met een beetje 'pech' heb je ook nog verwarmde buitenspiegels, waardoor ook deze behoorlijk wat stroom slurpen. In mijn vorige auto waren deze geschakeld via de achterrruitverwarming ( bij een up! volgens mij niet geschakeld via de achterruitverwarming, maar toch). Sommige auto's schakelt de achterruitverwarming vanzelf uit na een paar minuten (bij de up! ook??) sommige blijven ze gewoon continu aan. Hoe warmer hoe lager de weerstand, maar toch verbruikt t wel fiks.

Nog even ter vermaak:
De in 2002 geintroducerde Suzuki Swift Eco had een extra laag gewicht, was ontdaan van allerlei elektrische extra's en had destijds een A-label.
De auto moest onderandere achterruitverwarming ontberen, want dat scheelde niet alleen een paar honderd gram aan gewicht in draadjes, ook de dynamo (en accu) kon van een lichter kaliber zijn,.. gewicht gewicht gewicht én stroomverbruik!
Eco-up! kilometervretertje

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door enie-up » vr 23 jan 2015, 11:44

Lader eraf zojuist en meter erop ;)
12.67V
Ik ben tevreden :D

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door Tom Westendorp » vr 23 jan 2015, 14:27

Mooi! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door Vinniepilon » vr 23 jan 2015, 19:42

Top en nu wat meer rijden anders is de accu weer leeg en start ie niet meer. ;)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door Johannus » vr 23 jan 2015, 21:44

of meer rijden ( maar dat lijkt mij economisch gezien niet zo handig ) óf iets zuiniger omgaan met je electische verbruikers, óf af en toe even meten en eventueel ( structureel ) bijladen.

Want stoelverwarming kan erg prettig zijn,. en dat NIET gebruiken omdat de dynamo 't niet bijgeladen krijgt, is toch jammer van het comfort dat 't kan brengen.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Koude start ...... dus niet

Bericht door Vinniepilon » vr 23 jan 2015, 22:01

Ja het is het één of het ander! Anders wordt het inderdaad regelmatig bijladen:)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Plaats reactie