[THUMBS UP SIGN]had het gelezen, maar ik krijg het zo vaak te horen. Voor de meeste is het ook hetzelfde:)PR010 schreef:Had een week stil gestaan .. En daarom zei ik imdd ook hij draaidewel rond, alsje accu leeg/kapot is draait de motor niet rond.Vinniepilon schreef:Om even te mieren....... Dan slaat de motor niet aan ipv niet starten. Dat wordt vaak als het zelfde gezien, maar is heel wat anders. Bij de jouwe was ie lichtelijk verzopen. Kan komen door bv. Starten uitzetten of af te laten slaan als de motor koud is.PR010 schreef:Ik heb pas geleden ook gehad dat die niet startte. Draaide wel Romd maar startte niet. Beetje gas erbij en toen deed die t weer.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Koude start ...... dus niet
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: Koude start ...... dus niet
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS
Re: Koude start ...... dus niet
Die zullen dan geen verstand ervan hebben ghehe
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black
Re: Koude start ...... dus niet
Niet aanslaan: startmotor draait wel, en op voldoende snelheid, maar motor gaat niet lopen.
Niet starten: startmotor draait niet, of met onvoldoende snelheid (zeer traag), en de motor krijgt daarmee niet eens de mogelijkheid om aan te slaan.
Niet aanslaan heeft meestal met de brandstof te maken: Te veel ( verzopen ) door een fout in het injectiesysteem. Of te weinig/geen brandstof door een defecte pomp, lege tank of fout in het injectiesysteem
Niet aanslaan kan ook aan de ontsteking liggen: Wel brandstof, geen ontsteking (geen vonk)
Niet aanslaan kan in een extreem geval ook liggen aan onvoldoende compressie (defecte koppakking): Wel branfstof, wel ontsteking, geen compressie.
Niet starten is meestal door één van de volgende 4 oorzaken:
- Lege accu door defect aan accu
- Lege accu door defect aan dynamo
- Defect aan de startmotor/startrelais
- Defect aan het contactslot
Dit geval (lege accu door korte ritjes en veel verbruikers) is eigenlijk niet eens 'uitzonderlijk', maar niet een 'defect'. Te wijten aan een samenloop van omstandigheden.
Anekdote:
Een vriendin had ook altijd last van een lege accu. Ze reed niet zoveel, maar als ze reed had ze, naast de verlichting en de ventilatie ook altijd haar achterruitverwarming aan. Deze achterruitverwarming verbruikt echter zéér veel stroom. Bij oude, maar net zo goed bij nieuwe auto's. De ruit wordt verwarmd door de dunne weerstandsdraadjes op de achterruit. Die worden puur en enkel warm door de stroom die er doorheen loopt.
Met een beetje 'pech' heb je ook nog verwarmde buitenspiegels, waardoor ook deze behoorlijk wat stroom slurpen. In mijn vorige auto waren deze geschakeld via de achterrruitverwarming ( bij een up! volgens mij niet geschakeld via de achterruitverwarming, maar toch). Sommige auto's schakelt de achterruitverwarming vanzelf uit na een paar minuten (bij de up! ook??) sommige blijven ze gewoon continu aan. Hoe warmer hoe lager de weerstand, maar toch verbruikt t wel fiks.
Nog even ter vermaak:
De in 2002 geintroducerde Suzuki Swift Eco had een extra laag gewicht, was ontdaan van allerlei elektrische extra's en had destijds een A-label.
De auto moest onderandere achterruitverwarming ontberen, want dat scheelde niet alleen een paar honderd gram aan gewicht in draadjes, ook de dynamo (en accu) kon van een lichter kaliber zijn,.. gewicht gewicht gewicht én stroomverbruik!
Niet starten: startmotor draait niet, of met onvoldoende snelheid (zeer traag), en de motor krijgt daarmee niet eens de mogelijkheid om aan te slaan.
Niet aanslaan heeft meestal met de brandstof te maken: Te veel ( verzopen ) door een fout in het injectiesysteem. Of te weinig/geen brandstof door een defecte pomp, lege tank of fout in het injectiesysteem
Niet aanslaan kan ook aan de ontsteking liggen: Wel brandstof, geen ontsteking (geen vonk)
Niet aanslaan kan in een extreem geval ook liggen aan onvoldoende compressie (defecte koppakking): Wel branfstof, wel ontsteking, geen compressie.
Niet starten is meestal door één van de volgende 4 oorzaken:
- Lege accu door defect aan accu
- Lege accu door defect aan dynamo
- Defect aan de startmotor/startrelais
- Defect aan het contactslot
Dit geval (lege accu door korte ritjes en veel verbruikers) is eigenlijk niet eens 'uitzonderlijk', maar niet een 'defect'. Te wijten aan een samenloop van omstandigheden.
Anekdote:
Een vriendin had ook altijd last van een lege accu. Ze reed niet zoveel, maar als ze reed had ze, naast de verlichting en de ventilatie ook altijd haar achterruitverwarming aan. Deze achterruitverwarming verbruikt echter zéér veel stroom. Bij oude, maar net zo goed bij nieuwe auto's. De ruit wordt verwarmd door de dunne weerstandsdraadjes op de achterruit. Die worden puur en enkel warm door de stroom die er doorheen loopt.
Met een beetje 'pech' heb je ook nog verwarmde buitenspiegels, waardoor ook deze behoorlijk wat stroom slurpen. In mijn vorige auto waren deze geschakeld via de achterrruitverwarming ( bij een up! volgens mij niet geschakeld via de achterruitverwarming, maar toch). Sommige auto's schakelt de achterruitverwarming vanzelf uit na een paar minuten (bij de up! ook??) sommige blijven ze gewoon continu aan. Hoe warmer hoe lager de weerstand, maar toch verbruikt t wel fiks.
Nog even ter vermaak:
De in 2002 geintroducerde Suzuki Swift Eco had een extra laag gewicht, was ontdaan van allerlei elektrische extra's en had destijds een A-label.
De auto moest onderandere achterruitverwarming ontberen, want dat scheelde niet alleen een paar honderd gram aan gewicht in draadjes, ook de dynamo (en accu) kon van een lichter kaliber zijn,.. gewicht gewicht gewicht én stroomverbruik!
Eco-up! kilometervretertje
Re: Koude start ...... dus niet
Lader eraf zojuist en meter erop
12.67V
Ik ben tevreden
12.67V
Ik ben tevreden
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Koude start ...... dus niet
Mooi!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: Koude start ...... dus niet
Top en nu wat meer rijden anders is de accu weer leeg en start ie niet meer.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS
Re: Koude start ...... dus niet
of meer rijden ( maar dat lijkt mij economisch gezien niet zo handig ) óf iets zuiniger omgaan met je electische verbruikers, óf af en toe even meten en eventueel ( structureel ) bijladen.
Want stoelverwarming kan erg prettig zijn,. en dat NIET gebruiken omdat de dynamo 't niet bijgeladen krijgt, is toch jammer van het comfort dat 't kan brengen.
Want stoelverwarming kan erg prettig zijn,. en dat NIET gebruiken omdat de dynamo 't niet bijgeladen krijgt, is toch jammer van het comfort dat 't kan brengen.
Eco-up! kilometervretertje
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: Koude start ...... dus niet
Ja het is het één of het ander! Anders wordt het inderdaad regelmatig bijladen:)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS