Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door Psycho_Mantis » di 22 jan 2013, 12:35

Bertje schreef:Puur technisch gezien zullen er inderdaad onderdelen zij die harder slijten door het start-stop systeem. Met name de startmotor, de accu en de dynamo. De startmotor spreekt voor zich, de accu omdat hij veel capaciteit moet leveren als de motor uit staat en daarna om weer snel te kunnen starten en de dynamo die sterk genoeg moet zijn om die capaciteit weer snel bij te laden.
Het is natuurlijk wèl zo dat ze allemaal ontworpen zijn om zwaarder belast te worden. Heb je bijvoorbeeld wel eens gezien wat een giga accu er in onze Up's staat? Die van een Cuore is nog niet de helft zo groot... :shock:
De accu van de Honda Civic Hybrid is ook de helft kleiner dan die van de up...

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door Pop Up! » di 22 jan 2013, 13:12

Het heeft ook pas echt nut als je langer dan een minuut moet wachten, bijv. voor een brug of spoorwegovergang.
Bij elk stoplicht je motor laten afslaan lijkt me wat overdreven....en meer kans op slijtage.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
Bertje
Vagling liefhebber
Berichten: 161
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 00:38
Locatie: Nijkerk

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door Bertje » di 22 jan 2013, 16:31

Psycho_Mantis schreef:De accu van de Honda Civic Hybrid is ook de helft kleiner dan die van de up...
Ja, maar die speelt vals :o Daar liggen nog 36 andere in. :lol:
| High Up! 75 pk. Candy White | Executive | Drive | Dynamic | Panoramadak | Vier deuren | Nepleer ;-) met stoelverwarming | Winterbanden op Dezent F lichtmetaal | reservewiel |Polo 6R antenne|

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door dubbel-UP! » di 22 jan 2013, 19:47

Tja, start-stop systeem: wat er niet op zit, kan ook niet kapot of kapot gemaakt worden. Liever niet........... :?
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door GunSpeed » wo 23 jan 2013, 09:38

Initieel had ik de wagen zonder Start/Stop geconfigureerd tot ik er zelf een testrit mee gemaakt had. Ben er zeer tevreden over mede doordat je zelf makkelijk kunt bepalen of je het nu gebruikt of niet. Bij normale verkeerslichten vind ik het redelijk zinloos omdat je daar meestal niet zo lang moet stilstaan. Echter bij kruispunten waar elk voorsorteervak afzonderlijk mag doorrijden is dit zeer handig en kan je er wel wat mee bezuinigen. En als je het op deze manier gebruikt denk ik dat de extra slijtage wel zal meevallen en ook door alle beveiligen die erop zitten bij lage temperaturen is het risico klein dat je de batterij overbelast.

Ik zou niet meer zonder willen!! :D
up! Black BMT 75pk 3d

Up! Lover
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 10:57

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door Up! Lover » do 24 jan 2013, 10:04

Gisteravond vroor het 3,5 graden en mijn motor sloeg gewoon af toen ik stilstond. Toen het bijrijdersportier geopend werd startte ie weer. Dus het is niet alleen de bestuurderskant. Of het moet toeval zijn dat ie uit voorzorg ineens weer startte toen het bijrijdersportier geopend werd.
Dit uit voorzorg starten heb ik al meerdere keren meegemaakt. Dat doet ie als de accu teveel belast wordt. Schrok er in het begin wel van, leek wel spookauto hahaha.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door Psycho_Mantis » do 24 jan 2013, 21:49

Het lijkt erop dat als de condities goed zijn, dat hij ook onder het vriespunt nog wilt afslaan. Echter staat hij dan meestal maar voor maximaal 1 minuut uit en slaat hij al aan.

Het openen van het bijrijders portier heeft hier niets mee te maken, dit is gewoon toeval geweest.
Open maar eens de bestuurders deur als je motor in start/stop staat, dan zal hij helemaal niet meer starten. Het zelfde geld voor als je de bestuurder gordel los maakt.

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Kou + start/stop systeem werkt niet?

Bericht door Antera » vr 25 jan 2013, 18:47

wees gerust zelfs bij de A5 enz werkt het SS ook niet met extreme kou. De motor koelt te snel af wat dan niet goed is voor deze.
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

Plaats reactie