Parkeren in versnelling, remwerking?
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
Jeps, goed remmen voorkomt verglazing van remblokken.
Anderzijds als schijven goed warm zijn en dan door waterplassen gereden wordt is het mogelijk dat de schijven kromtrekken. Voet op rem bij warme blokken en schijven kan het kleven van blokken aan schijven geven.
Anderzijds als schijven goed warm zijn en dan door waterplassen gereden wordt is het mogelijk dat de schijven kromtrekken. Voet op rem bij warme blokken en schijven kan het kleven van blokken aan schijven geven.
- Bhuddymahn
- Donateur member
- Berichten: 366
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 00:59
- Locatie: Amstelveen/Delft/Den Haag
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
Is dat niet een beetje off topic sjoerd?
Asg heeft geen p stand, maar mooi dat het werkt jos!
Asg heeft geen p stand, maar mooi dat het werkt jos!
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.
|Peugeot 206 Roland Garros
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.
|Peugeot 206 Roland Garros
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
Ja, dat is normaal. 1e versnelling of achteruit is prima (Saabs kun je alleen parkeren / sleutel uit het slot nemen als ze in de achteruitversnelling staan).
Het heeft te maken met de compressieweerstand van de motor. Als je de auto probeert te verrollen in zijn 1, moeten de wielen vaak ronddraaien (theoretisch) om door de compressie te komen. Daar is veel kracht of vaart voor nodig. Als je 'm in zijn 4 zet, is er maar een kort stukkie dat de wielen moeten draaien om door de compressie te komen. Herinner je je de tijd nog dat je een auto aan moest duwen? Eerst vaart maken in neutraal / koppeling ingetrapt en dan de versnelling in 4 en op laten komen. Als de bestuurder dan versnelling in 1 zette, vloog je als duwer met je gebit op het kofferdeksel omdat de auto dan ineens veel vaart verloor door de weerstand van de compressie (tevens de reden dat je een diesel bijna niet aangeduwd krijgt).
Kortom, je hoeft niet naar de dealer.
M.
Precies verkeerd om. Als de auto in zijn 1 staat moeten de wielen weinig draaien voor draaing in de motor. Daardoor heb je bijvoorbeeld in 1 wielomtrek 3 compressiemomenten van de motor en dus veel weerstand. In hogere versnellingen wordt dit dus minder en kan je het wiel misschien wel 2 keer draaien voor slechts 1 compressiemoment van de motor. De kracht wordt dus verdeeld, maar veel kwalijker is dat de auto al een snelheid kan maken en die impuls kan gebruiken om door de compressie heen te duwen.
Logisch ook, want het omgekeerde(autorijden) is in de eerste versnelling lichter voor de motor [/quote]
Je hebt gelijk. Mijn uitleg was verkeerd-om. Gelukkig is het principe wat ik bedoel wel gelijk. Er is niets aan de hand met de auto.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
En nog bedankt voor de tipBhuddymahn schreef:Is dat niet een beetje off topic sjoerd?
Asg heeft geen p stand, maar mooi dat het werkt jos!
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.