Weet ik zo niet meer. Er was het nodige aan te stellen maar of dat letterlijk de achteras was of alleen de uitlijning dat weet ik niet.Touchwood schreef:Kon je de achteras van die Panda verstellen?
Vreemd geluid
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
Re: Vreemd geluid
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com
Alleen de stand van de voorwielen kan afgesteld worden. En uitlijnen van die voorwielen heeft geen invloed op de achterwielen.
Heb voor de aardigheid de achterbanden van m'n Up eens beter bekeken en zie geen rare verschijnselen na zo'n 30.000 km. De Up is m'n eerste lichte FWD met starre achteras; dus dan zou het bij mij zolangzamerhand nu ook zichtbaar en hoorbaar moeten zijn. Niks te zien. Niks te horen.
Heb voor de aardigheid de achterbanden van m'n Up eens beter bekeken en zie geen rare verschijnselen na zo'n 30.000 km. De Up is m'n eerste lichte FWD met starre achteras; dus dan zou het bij mij zolangzamerhand nu ook zichtbaar en hoorbaar moeten zijn. Niks te zien. Niks te horen.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
De uitlijning aan de achterzijde kan wel degelijk aangepast worden. Een starre achteras betekent niet dat het een vaste balk is die onder de auto doorloopt waar de wielen aan geschroefd worden het is wel degelijk instelbaar. Ik begrijp niet waarom je zo stug vasthoud aan je eigen overtuiging. Als wat jij zegt zou kloppen dan zou dat betekenen dat wanneer je uitlijning op de achteras niet goed is je de hele achteras moet vervangen om het wel goed te krijgen. Dat slaat toch nergens op? Waarom zou een fabrikant daarvoor kiezen als de techniek er ligt om het instelbaar te maken. Sterker nog, je kunt de achterwielen op een starre achteras net zoveel camber geven als je wilt. Zij het door wat andere methoden dan een multi link ophanging maar het kan door shims toe te voegen.Touchwood schreef:Alleen de stand van de voorwielen kan afgesteld worden. En uitlijnen van die voorwielen heeft geen invloed op de achterwielen.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com
Nou ben ik heel benieuwd waar je dan die ringen gaat plaatsen om de achterwielen van een Up bv meer of minder camber, toe-in of caster te geven. 

- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
Gaan we op een meeting een keer samen onder een auto liggen en dan zal ik het je aanwijzen. Ik kan op dit moment geen duidelijke plaatjes vinden. Neem nou maar van mij aan dat het mogelijk is. Geloof je het niet bel dan even met je dealer en vraag bij de werkplaats of het mogelijk is om een achteras uit te lijnen of dat hij star is en wanneer de banden scheef afslijten je hem weg kunt flikkeren. Ik denk dat het antwoord verhelderend zal zijn en een monteur het je vast veel beter uit kan leggen dan een jurist. 

- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
Heeft hier niet iemand een ekta plaatje van de achter as? Dan kan Touchwood zien dat het net iets meer is dan alleen een starre as en kan ik uitleggen waar ik denk dat de shims moeten voor extra camber.
Maar ts, wat is het geworden? 
Sowieso hebben wij geen starre achteras natuurlijk
Sent from my XT897

Sowieso hebben wij geen starre achteras natuurlijk

Sent from my XT897
De enige manier om het camber van de achterwielen van een Up te beïnvloeden is verbuigen van de achteras precies in het midden. Zal nog niet meevallen, omdat het een U-profiel is. Nog afgezien van de problemen, die je dan krijgt met de 2 draagarmen. 

- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk. Laat maar.
Verstel mogelijkheden varieren, per merk en uitvoering.
Wat starre assen betreft, is uitlijnen beperkt maar niet onmogelijk.
De achteras is de referentie voor uitlijning voor, als deze niet goed gemonteerd is kan voor ook niet uitgelijnd worden.
Als de as er scheef onder zit gaat een auto in de zogenoemde hondeloop, dit gebeurd nogal eens zelfs bij nieuwe autos.
Door middel van sleufgaten in de bevestigingen is dit te corrigeren, kleine voorwiel aangedreven autos met een starre of semi starre achteras, ( traditioneel bij Duitse fabrikanten) hebben toespoor, als dit teveel is dan is cuppen ook een goed mogelijke veroorzaker.dit kan gecorrigeerd worden met shimms tussen de as en de montageflens van de astap.
Bij oudere autos zijn kapotte rubbers ook een probleem veroorzaker.
Verlagen of veel met zware belading rijden vehoogt ook het risico, in combinatie met hard remmen garantie op gecupte banden met een lekker gejoel in het interieur.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Wat starre assen betreft, is uitlijnen beperkt maar niet onmogelijk.
De achteras is de referentie voor uitlijning voor, als deze niet goed gemonteerd is kan voor ook niet uitgelijnd worden.
Als de as er scheef onder zit gaat een auto in de zogenoemde hondeloop, dit gebeurd nogal eens zelfs bij nieuwe autos.
Door middel van sleufgaten in de bevestigingen is dit te corrigeren, kleine voorwiel aangedreven autos met een starre of semi starre achteras, ( traditioneel bij Duitse fabrikanten) hebben toespoor, als dit teveel is dan is cuppen ook een goed mogelijke veroorzaker.dit kan gecorrigeerd worden met shimms tussen de as en de montageflens van de astap.
Bij oudere autos zijn kapotte rubbers ook een probleem veroorzaker.
Verlagen of veel met zware belading rijden vehoogt ook het risico, in combinatie met hard remmen garantie op gecupte banden met een lekker gejoel in het interieur.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Ik begrijp wat je beschrijft, maar bij de Up kunnen camber en toe-in van de achterwielen niet afgesteld worden. Caster is helemaal niet van toepassing. Dat is iets van voorwielen. Als op camber/toe-in vlak echt iets mis is moet simpelweg de hele achteras vervangen worden. Zie betreffende werkplaats handleiding van de Up.
En ik hoop toch echt, dat Volkswagen de beide geleide armen van de achteras niet aan de auto vastzet in sleufgaten...
En ik hoop toch echt, dat Volkswagen de beide geleide armen van de achteras niet aan de auto vastzet in sleufgaten...