Pagina 20 van 84

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 16 okt 2012, 07:33
door Jantje
De rubbersamenstelling ( hardheid, rolweerstand ed ) zal naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak zijn. Ik mag er immers van uit gaan dat de totale diameter incl band nagenoeg hetzelfde is gebleven. Opeen bluemotion zitten immers lage rolweerstand banden ivm gebruik. Bij mijn vorige auto ( golf 5 ) werd het verschil , na de overstap van de goedkope Wanli, naar de dure Conti sportcontact 3 maar liefst 2 liter op honderd kilometer. Dit in het nadeel van de conti. Ik heb ook bewust gekozen voor 15 inch ivm de sportievere en dus zachtere 17 inch banden. Een auto als de up koop ik in ieder geval voor de zuinigheid en niet om hard te rijden.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 16 okt 2012, 10:57
door el coche SEAT
[quote="sneeuw] Even wiskundig gezien .... betekenen grotere velgen juist niet dat je zuiniger gaat rijden (even niet de prijs van de banden meegenomen), omdat je rotatie nogsteeds 360 graden is maar meer meters aflegt met een groter wiel door zijn oppervlak? [/quote]

Om te voorkomen dat er afwijkingen in de snelheidsmeter zijn, is de wielomtrek normaliter gelijk. Dus deze vlieger gaat niet op.

Door het bredere loopvlak, heb je wel een grotere weerstand (wrijving), waardoor het verbruik juist wel kan toenemen in plaats van afnemen.
Neem daarbij nog het extra gewicht van velg en band en je hebt dan een perfecte combinatie voor een hoger verbruik.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:53
door dirk
Ik heb er nu 20000 km opstaan ,dus is hij nu wel goed ingereden.De laatste keer dat ik getankt heb,
was het verbruik 1op 27.8!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dan heb ik zeer zuinig gereden.Je weet wel zeer rustig optrekken
uit laten vieren en zo konstant mogelijk rijden(85 km/h ) gr.Dirk. P.s. de versnellingsbak is
nog steeds goed.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:00
door dirk
Bandjes iets harder oppompen 2.4 bar helpt ook. Hoe smaller hoe zuiniger minder aquaplanning meer comfort
lagere aanschafprijs.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 27 okt 2012, 18:51
door Jeroen Spits
dirk schreef:Ik heb er nu 20000 km opstaan ,dus is hij nu wel goed ingereden.De laatste keer dat ik getankt heb,
was het verbruik 1op 27.8!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dan heb ik zeer zuinig gereden.Je weet wel zeer rustig optrekken
uit laten vieren en zo konstant mogelijk rijden(85 km/h ) gr.Dirk. P.s. de versnellingsbak is
nog steeds goed.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ?Ik heb een tijdje met bandenspanning 2,5 gereden, zeer kalm gereden en ook uitrollen etc. Verder als 1 op 22,5 ben ik niet gekomen. Wat tank je? en hoe heb je het verbruik gemeten?

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 27 okt 2012, 22:09
door up!
Ik heb nog zuiniger dan dirk gereden, namelijk 1 op 29,5 over een afstand van 157km. Oftewel 3,42 liter per 100km, en dat heb ik uitgerekend met de tankbon! Met Euro 95 benzine in Noorwegen, van Lillehammer naar Larvik. Op de teller stond het grootste deel van de tijd 70km/h. Af en toe waren er wat langere afdalingen, waar ik het gas over zeg 3km dicht had. Het laatste stuk van Oslo naar Larvik reed ik over de snelweg, het eerste deel was druk (dus daar reed ik noodgedwongen ook 70km/h) en toen bleken er op het tweede deel van dat traject grote wegwerwerkzaamheden te zijn, met een limiet van... 70km/h :lol: Een beetje anticiperen, uitrollen en constant rijden deed de rest... In Nederland had ik ook niet beter gescoord dan een ruime 1 op 22 (4,4 liter per 100km), maar het kan dus in de omstandigheden die ik had nog een stuk zuiniger. En dit alles met de 75pk, die door het hogere toerental iets onzuiniger is dan de 60pk...

Maar het moet gezegd, dit verbruik haalde ik over 157km. dirk rijdt kennelijk 1 op 27,8 op een hele tank, en dat is een hele prestatie, zeker in Nederland... Dirk, heb jij soms de 60pk, dan verbaast het me weer minder ;)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 15:40
door Jeroen Spits
is het dan gewoon niet realistischer om het verbruik over een hele tank te berekenen? :D

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 15:57
door up!
Jeroen Spits schreef:is het dan gewoon niet realistischer om het verbruik over een hele tank te berekenen? :D
Is het niet gewoon realistischer om het verbruik over 10.000km te berekenen in plaats van het verbruik over één enkele tank? :D ;)

Wat daarvan zij, als ik hetzelfde traject 5x had gereden, was het verbruik 1 op 29,5 over de hele tank geweest... ;) Het ging me er even om aan te geven onder welke omstandigheden je een dergelijk verbruik (wat mij overigens positief verbaasde!) kunt halen. Dus met maximaal 70km/h, uitrollen, goed anticiperen etc. Verder is de 60pk zuiniger dan de 75pk, dat kan zomaar 2km op 100km schelen. De rijtijd is natuurlijk ook van belang, als je 4 uur achter elkaar 85km/h rijdt, dan is dat wat anders dan wanneer je een 85km/h traject hebt op een dagelijkse route (met koude start) van 30km.

Verder is een verbruik van gemiddeld 1 op 27,8 in de praktijk zeer uitzonderlijk. Van de 114 up's op http://www.spritmonitor.de is er niemand die dat gemiddelde haalt. De allerzuinigste zit op 1 op 25 gemiddeld, met een bandendruk van 2,8 bar. En het meerendeel van de zuinigheidsfreaks rijdt met een 60pk, het zou me niet verbazen als dirk ook een 60pk heeft...

Ben overigens ook benieuwd hoe dirk zijn verbruik heeft uitgerekend ;)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 17:41
door el coche SEAT
Zal wel aan mij liggen, maar die continue discussies over verbruik (en het hoe en waar, wat en dergelijke, voltanken, aflezen kilometerstand, aflezen via boordcomputer, enz) leidt er steeds meer toe dat ik dit topic, een onzin topic wordt.

Moest deze frust even kwijt.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 17:47
door up!
Als ik een objectieve weergave van verbruikscijfers wil zien, kijk ik op www.spritmonitor.de. Dit topic vind ik juist leuk voor de meer subjectieve verhalen. Iedereen gebruikt zijn auto weer anders, en ik vind het leuk om te lezen onder welke omstandigheden men een bepaald verbruik haalt, wat de invloed is van grotere wielen etc.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 18:55
door el coche SEAT
Gebruik zelf ook Spritmonitor.
VW UP 75 pk (45 auto's) gemiddeld met 1 liter 18,12 kilometer.
VW UP 60 pk (69 auto's) gemiddeld met 1 liter 19,50 kilometer.
Skoda Citigo 75 pk (10 auto's) gemiddeld met 1 liter 18,78 kilometer.
Skoda Citigo 60 pk (10 auto's) gemiddeld met 1 liter 18,85 kilometer.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 20:55
door sneeuw
M'n eerste tank verbruikt: precies 600km op 1 tank (helemaal leeg gereden), moet zeggen dat ik de stoelverwarming bijna aldoor aan had :D + ik rij automaat.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: vr 02 nov 2012, 22:32
door john
voor de 2 de keer getankt blijft 1 op 17 wel veel korte stukken.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: vr 02 nov 2012, 23:44
door THID
ik kan de up! redelijk eenvoudig op 1 op 20 krijgen met redelijk veel snelweg gebruik en 115km/u op de teller. Echter daar heb ik geen zin in dus mijn verbruik zal hoger blijven liggen :)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 03 nov 2012, 14:26
door up!
Vandaag 350km gereden over de snelweg (in Duitsland winterbanden ophalen :) ), met meestal 120/130 op de gps (via navigatie te zien). Dit was de meest onzuinige rit tot nu toe :arrow: boardcomputer staat op 6,0 liter gemiddeld, dit zal dus wel 6,4 liter echt zijn (1 op 15,6).

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 11:38
door Kevin #34#
Hoi Allemaal

Heb mijn Up nu 2 weken en heb 2000 km op de teller staan, ik ben er zeer tevreden over. Ik gebruik de auto alleen voor w/w verkeer en dat is 155 km/dag. Ik rijd eerst ± 18 km binnendoor en dan ±60 km snelweg. Ik rij veel op CC ook op secundaire wegen. Ik kom na 3 keer tanken op een gemiddeld verbruik van 1:21.5. Het display geeft na elke rit een gemiddeld verbruik op van 4.0 - 4.3 L/100km. Dit klopt dus niet helemaal met de praktijk. Volgens mij is het verbruik bij lage temperatuur ook een beetje hoger.

gr. Henk

p.s. Ik heb de 60 PK versie

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 11:45
door Up&Go
Dat de lagere temperatuur een hoger verbruik geeft valt mij ook op. Ik rijd doorgaans stadsverkeer en af en toe wat snelweg. Met mijn 75 pk versie kom ik de laatste dagen ineens niet veel zuiniger dan 1:18 terwijl 1:20 in de zomermaanden heel normaal was. Daarnaast is langdurig 120/130 rijden ook een aanslag op de zuinigheid.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 13:57
door Pete10
De zomermaanden zijn vaak ook minder druk. Beetje meer drukte en slechter weer en meer remmen en optrekken lijken me aannemelijke oorzaak. Rolweerstand misschien (met winterbanden zeker), als banden niet op druk zijn.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 14:12
door up!
Up&Go schreef:Dat de lagere temperatuur een hoger verbruik geeft valt mij ook op
De lagere temperatuur meende ik te merken aan het verbruik bij stationair draaien met motor op bedrijfstemperatuur. Mijn vorige up! verbruikte bij stationair draaien 0,4 liter per uur (in de zomer), de nieuwe up! (die ik sinds vorige week heb) verbruikt 0,5 liter per uur. Iemand die kan bevestigen dat 0,5 liter per uur een normale waarde is met deze temperaturen?

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 04 nov 2012, 17:07
door henri
Ik merk dat mijn Up ook meer verbruikt met de lagere buitentemperaturen en gelijkgebleven rijstijl.

Eerst haalde ik vrij eenvoudig zuiniger dan 1:19. Nu moet ik toch serieus mijn best doen om dat te halen. Doe ik dat niet, dan haal ik momenteel 1:17-18. Geen wereldschokkende cijfers, maar het is verschil is duidelijk merkbaar.