Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » wo 18 mar 2015, 16:48

2pk verschil merk je inderdaad niet.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door edwin blank » wo 18 mar 2015, 17:31

Hallo,

Meer koppel is bij een moderne atmosferische motor vrijwel onmogelijk.
De enige oplossing is, zoals bijvoorbeeld bij BMW, dubbele vanos.
Zowel de inlaat als de uitlaat worden middels vervroeging / verlating van de
nokkenassen aangepast waardoor het koppel bij een lager toerental vrijkomt.
En dat merk je dus wel, de auto krijgt daardoor een snellere acceleratie.
Vroeger kon je nog een beetje prutsen met bijvoorbeeld Weber carburateurs waardoor er
een snellere gas response was in combinatie met de inlaat nokkenas 1 graad
te vervroegen. Het eindvermogen en het hoogste toerental gaat dan ook
iets naar beneden.
Ik bezit zelf al meer dan twintig jaar 2 Porsches met deze drievoudige Weber carburateurs.
Na de "tuning"van VAG heeft de Up bovenin gewoon meer vermogen, bij de
standaard 75 pk heeft men de eindoverbrenging hoger gemaakt waardoor
de auto sneller "op toeren" is.

Groet,

Edwin
Laatst gewijzigd door edwin blank op do 02 apr 2015, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door MauriceR. » wo 18 mar 2015, 21:05

Interessant! Vanmorgen heb ik het uitgebreid gehad over de 60 -> 75 PK-aanpassing met iemand die veel weet van tuning van oude BMWs, Porsches en Engels spul. En het hoge toerental waarop dit naar voren komt bij de Up. Onderweg naar huis eens even nauwkeurig naar de toerenteller gekeken. Wat blijkt... de naald komt nooit boven de 3500 rpm uit! Dat plaatst voorgaande grafiek wel in een ander daglicht. Of zie ik dat verkeerd?

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » wo 18 mar 2015, 21:10

Ik heb 7000 kilometer in een 60pk up! naar de noordkaap gereden en nu heb ik een 75pk up! voor mijn gevoel is de 75pk wat losser en wat soepeler.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Altos » wo 18 mar 2015, 21:14

Bij een "normale" manier van rijden komt deze idd niet hierboven, enkel als je "sportief" rijdt. Bij mij dus ook nooit behalve bij een enkele snelwegoprit ofzo. Daarom laat ik de update voor wat hij is...

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » wo 18 mar 2015, 21:18

Gewoon voor zorgen dat je wat vaker in die hoge toeren komt.

http://www.autoblog.nl/nieuws/audis-v10 ... ijdt-75462" onclick="window.open(this.href);return false;
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Altos » do 19 mar 2015, 09:11

Ik vind persoonlijk de vagling niet fijn rijden met toeren hoger dan 3500 hoor, heb hiervoor veel bmw 6 cylinders gereden, dat was prettig. Het is maar een mening hoor maar om nou iedereen aan te praten dat we met z'n allen boven de 3500/4000 toeren te komen vind ik zot en weinig blijk geven van enige autotechniek. Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mar 2015, 13:31

Heb je gelezen wat er met die Audi motor is gebeurt? Af en toe flink doortrekken is super goed voor een motor. Een auto Nooit verder belasten dan 3500 toeren vind ik van weinig autotechniek blijken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door JCC » do 19 mar 2015, 14:04

Ik ben heel zuinig op de up. Zeker als het blok koud is.
Maar na 30 minuten warm rijden is af en toe een keer toeren maken helemaal niet erg.
Soms zelfs handig met opritten bij snelwegen.

Maar ik ben het wel eens dat bv een aygo lijkt het wel leuker vindt om toeren te maken dan een up.
Net of je de up pijn doet als je tegen de 6000 toeren zit. :lol: :D

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mar 2015, 14:15

JCC schreef:Ik ben heel zuinig op de up. Zeker als het blok koud is.
Maar na 30 minuten warm rijden is af en toe een keer toeren maken helemaal niet erg.
Soms zelfs handig met opritten bij snelwegen.

Maar ik ben het wel eens dat bv een aygo lijkt het wel leuker vindt om toeren te maken dan een up.
Net of je de up pijn doet als je tegen de 6000 toeren zit. :lol: :D
Welke uitvoering heb jij? Mijn 75pk versie vind het wel een stuk leuker om toeren te maken dan de 60pk versie.

De Aygo was nog veel meer een toerenmonster maar had een veel zwakker middengebied waardoor hij minder prettig reed.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Altos » do 19 mar 2015, 16:56

laat maar, je beschrijft precies wat ik ook schrijf ook een paar posts terug maargoed, ik schrijf ook nergens dat het niet goed zou zijn, alleen dat ik het niet prettig aan vind voelen bij deze auto, jij komt met een vergelijk met een V10...achja...we kunnen het niet allemaal begrijpen blijkbaar.
Nogmaals: Het is NIET erg om je auto mits deze warm is boven de 3500 toeren te laten rijden, echter vind ik het niet prettig aan voelen bij de vagling. In vorige auto's met motorblokken met vele malen meer inhoud en cylinders voelde dit wel heerlijk soepel. Dat is alles wat ik zei...ik merk vooral op dit forum een soort jonge mindset met vooral hard en jagen en langzaam is raar enzovoorts...ik vind dit jammer, ik zit ook op het Skoda forum en daar gaat alles een stuk gemoedelijker en volwassener heb ik het idee.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft en mag zijn/haar mening hebben en deze uitspreken maar hou daarbij wel enigszins rekening met de situatie waar een ander zich in kan bevinden. Niet alles is zoals jou situatie is of lijkt...het kan bij een ander compleet anders zijn.
Maar goed, ik heb weer teveel gezegd...

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Autheo » do 19 mar 2015, 19:17

:text-offtopic:
Altos schreef:...ik merk vooral op dit forum een soort jonge mindset met vooral hard en jagen en langzaam is raar enzovoorts...ik vind dit jammer, ik zit ook op het Skoda forum en daar gaat alles een stuk gemoedelijker en volwassener heb ik het idee.
Ik ben de 40 al gepasseerd, maar vind het juist wel leuk op dit forum dat ook een 'soort jonge mindset' actief is. Ik zie nou niet bepaald dat daarbij alleen het hard jagen wordt verheerlijkt, volgens mij valt dat best mee. Ik zie 'jonge mindset' meer in de interesse voor tuning en zo, schroefsetjes, zwarte velgen en noem maar op. Zelf kies ik daar niet voor (dat hoort waarschijnlijk bij mijn grijze haren), maar ik vind het heel leuk om bij anderen het enthousiasme daarvoor te zien. Voor mijn gevoel gaat het hier op het forum lekker gemoedelijk aan toe. Ben je al eens op een meeting geweest? Prima sfeer altijd! En ik ben daar alleen nog maar volwassen forumgenoten tegen gekomen (oeps, niet helemaal waar, sommigen hadden ook hun kroost bij zich). ;)
OK, dat was even OFF TOPIC, nu weer verder genieten van de upgrades naar 75 PK. Zal ik zelf ook niet doen, maar vind het leuk om de ervaringen van anderen te lezen!

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door pkfreak » do 19 mar 2015, 19:46

Petrolhead Tom schreef:
JCC schreef:Ik ben heel zuinig op de up. Zeker als het blok koud is.
Maar na 30 minuten warm rijden is af en toe een keer toeren maken helemaal niet erg.
Soms zelfs handig met opritten bij snelwegen.

Maar ik ben het wel eens dat bv een aygo lijkt het wel leuker vindt om toeren te maken dan een up.
Net of je de up pijn doet als je tegen de 6000 toeren zit. :lol: :D
Welke uitvoering heb jij? Mijn 75pk versie vind het wel een stuk leuker om toeren te maken dan de 60pk versie.

De Aygo was nog veel meer een toerenmonster maar had een veel zwakker middengebied waardoor hij minder prettig reed.
Inderdaad de 60pk versie is geknepen en voelt daarom hoger in de toeren minder lekker aan. Dat is dus dan ook meteen de winst van de 75pk update.
Gr. Michel

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Jos Bosch » do 19 mar 2015, 20:04

Autheo schreef::text-offtopic:
Altos schreef:...ik merk vooral op dit forum een soort jonge mindset met vooral hard en jagen en langzaam is raar enzovoorts...ik vind dit jammer, ik zit ook op het Skoda forum en daar gaat alles een stuk gemoedelijker en volwassener heb ik het idee.
Ik ben de 40 al gepasseerd, maar vind het juist wel leuk op dit forum dat ook een 'soort jonge mindset' actief is. Ik zie nou niet bepaald dat daarbij alleen het hard jagen wordt verheerlijkt, volgens mij valt dat best mee. Ik zie 'jonge mindset' meer in de interesse voor tuning en zo, schroefsetjes, zwarte velgen en noem maar op. Zelf kies ik daar niet voor (dat hoort waarschijnlijk bij mijn grijze haren), maar ik vind het heel leuk om bij anderen het enthousiasme daarvoor te zien. Voor mijn gevoel gaat het hier op het forum lekker gemoedelijk aan toe. Ben je al eens op een meeting geweest? Prima sfeer altijd! En ik ben daar alleen nog maar volwassen forumgenoten tegen gekomen (oeps, niet helemaal waar, sommigen hadden ook hun kroost bij zich). ;)
OK, dat was even OFF TOPIC, nu weer verder genieten van de upgrades naar 75 PK. Zal ik zelf ook niet doen, maar vind het leuk om de ervaringen van anderen te lezen!
Theo,

De 40 gepasseerd.ik geloof je niet :lol:
Maar ik ben het helemaal met het bovenstaande eens.Ben zelf 52 en heb nog nooit zoveel met mijn auto gedaan als nu met de UP!
Mijn meeste vrienden verklaren mij voor gek dat ik daar zoveel tijd en wat geld in steek om hem mooi(wat ik vind)te maken.
De sfeer op de meetings is geweldig en loopt jong en (heel) oud gewoon door elkaar.Wat geweldig is.

Jos.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Saetmii
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 19 feb 2015, 21:15

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Saetmii » do 19 mar 2015, 20:25

Ik heb nu 60pk, zit er wel over te denken om te updaten naar 75pk. Maar als er niet meer koppel bij komt, dan hoeft het voor mij niet en levert het niks op. Laat ik liever bij de 60 pk
Seat mii mango black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mar 2015, 20:51

Altos schreef:laat maar, je beschrijft precies wat ik ook schrijf ook een paar posts terug maargoed, ik schrijf ook nergens dat het niet goed zou zijn, alleen dat ik het niet prettig aan vind voelen bij deze auto, jij komt met een vergelijk met een V10...achja...we kunnen het niet allemaal begrijpen blijkbaar.
Nogmaals: Het is NIET erg om je auto mits deze warm is boven de 3500 toeren te laten rijden, echter vind ik het niet prettig aan voelen bij de vagling. In vorige auto's met motorblokken met vele malen meer inhoud en cylinders voelde dit wel heerlijk soepel. Dat is alles wat ik zei...ik merk vooral op dit forum een soort jonge mindset met vooral hard en jagen en langzaam is raar enzovoorts...ik vind dit jammer, ik zit ook op het Skoda forum en daar gaat alles een stuk gemoedelijker en volwassener heb ik het idee.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft en mag zijn/haar mening hebben en deze uitspreken maar hou daarbij wel enigszins rekening met de situatie waar een ander zich in kan bevinden. Niet alles is zoals jou situatie is of lijkt...het kan bij een ander compleet anders zijn.
Maar goed, ik heb weer teveel gezegd...
Dit is nu typisch weer een situatie waarbij het ongenuanceerde van het internet naar voren komt.

Wat in het artikel naar voren komt en wat ook vaker blijkt is dat, met zaken als EGR en dergelijke, het juist goed is om je motor richting het rode lijntje te drukken. Ik zeg helemaal niet dat iedereen met hoogst illegale snelheden door het land moet rijden en er voor moet zorgen dat dat de toerenteller altijd aan de rechterkant van de schaal zit.

Wat me wel opvalt is dat de up! echt makkelijk tussen de 4000 en 5000 toeren cruised. Ik was net te laat voor een afspraak dus moest even wat tijd goed maken en ik deel je mening niet helemaal dat het niet goed voelt. Vol doortrekken is inderdaad niet de grootste hobby van deze motor maar het kan wél met de 75 pk motor. Met de 60pk motor is het inderdaad pure mishandeling. :lol: Die slaat dood als je bijna bij de 5000 toeren bent.

@Saetmii je mag binnenkort wel een keer in mijn up! rijden op een meeting om het verschil te ervaren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door AlexVDL » do 19 mar 2015, 22:41

Van 0 naar 100 op zijn snelst optrekken in mijn 75pk UP voelt ook niet heel lekker aan. Heb nooit echt verder doorgetrokken dan de 5000 toeren, maar dan heb ik het gevoel alsof ik het motorblokje opblaas. Echter van 140 op de snelweg ff doortrekken naar 160 of 170 voelt wel weer erg soepel en solide aan. Vreemd he.
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Gebruikersavatar
citikenny1702
Vagling liefhebber
Berichten: 178
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 18:19
Locatie: Vlaardingen

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door citikenny1702 » wo 01 apr 2015, 21:44

Persoonlijk rijdt ik mijn Citigo eerst lekker warm voordat ik wat sportiever ga rijden, maar er is wel een groot verschil tussen 60 75pk variant zelf rij ik 75 pk variant
Na mate de motor lekker warm ik heb ik het idee dat mijn Citigo er meer zin heeft zeg maar.
Dus af een toe lekker toeren maken is geen probleem daarnaast rij ik automaat en als je deze wat sportiever behandeld is het echt een lekkere combinatie ondanks het geen DSG of CVT automaat is. :D :D
Skoda Citigo Sport ASG -> 3 deur's -> Sprint! -> Alba Leder interieur -> Serpens LM -> ST-X Schoefset
-> TT-Rubbers -> W8 Skoda Verlichting -> VAGcom -> Citigo ready to GO

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door enie-up » ma 15 jun 2015, 20:04

Gister van Friesland naar Amsterdam gereden 176km/uur op de GPS 8-)
Er stond geen wind, airco uit en idd 75pk software op een 60PK citigo ASG ;)
Lekker snel thuis :lol:

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door arnout84 » vr 23 okt 2015, 15:28

Twee weken geleden de 75pk upgrade uit laten voeren door vagtechniek. Persoonlijk merk ik er niks van maar ik vind het blokje wel soepeler en vrijer lopen. Ook in combinatie met een K&N filter merk ik niks bijzonders. Op zich wel een goede gedachte dat ik wel (mocht het nodig zijn) de auto beter kan doortrekken

Plaats reactie