benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
rondeg
Forum newbie
Berichten: 83
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 08:01
Locatie: Vlaardingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door rondeg » do 07 mar 2013, 22:24

up! schreef:
rondeg schreef:Het is, en blijft met onze Up een groot probleem omtrent het brandstof verbruik, wat we ook doen, alle schakeladviesen , c-control rijden etc. etc. wij komen absoluut NIET verder dan 1: 14,1 in de stad, op de snelweg worden er wat betere resultaten gehaald maar absoluut NIET wat de gemiddelde Up berijder haald.

Al met al een zeer teleurstellend resultaat, te meer deze UP o.a gekocht is op basis van brandstof verbruik.
Vandaag weer contact gehad met onze VW dealer, men gaat intern overleggen en mij contacten.
(wordt vervolgt)
Rijd eens een kilometer of 50 op de snelweg (als er geen sterke wind staat) met exact 100km/h op de teller, mijn verbruiksmeter (75pk) staat dan op 4,5-4,6 liter, jouw auto met 60pk zou op 4,3 of 4,4 moeten staan. Als dat de waarden zijn op jouw boardcomputer, dan is je verbruik normaal...


Uiteraard dit gedaan ( advies VW dealer) , wij komen niet verder dan 1:16,9, wij zijn overigens rustige rijders, ik ben 65 jaar dus de wilde race haren zijn inmiddels wel weg.

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door BarMove(d)Up » do 07 mar 2013, 22:32

rondeg schreef:Het is, en blijft met onze Up een groot probleem omtrent het brandstof verbruik, wat we ook doen, alle schakeladviesen , c-control rijden etc. etc. wij komen absoluut NIET verder dan 1: 14,1 in de stad, op de snelweg worden er wat betere resultaten gehaald maar absoluut NIET wat de gemiddelde Up berijder haald.

Al met al een zeer teleurstellend resultaat, te meer deze UP o.a gekocht is op basis van brandstof verbruik.
Vandaag weer contact gehad met onze VW dealer, men gaat intern overleggen en mij contacten.
(wordt vervolgt)

Welke banden liggen er onder de auto? Wellicht nog winst te behalen op dat vlak!


Kwam er vandaag achter dat de zomerbanden (Bridgestone Ecopia EP150 175/65 R14) die ik standaard meegeleverd heb gekregen een verbruiksindicatie E hebben. Dacht dat er wel andere zomerbandjes onder de Up! zouden zitten. Heb zelf andere besteld met een verbruiksindicatie B, ga er dan ook vanuit dat ik t.o.v. m'n winterbanden verbruik flink naar beneden kan schroeven.

Durf na 280 km verder nog geen zinnig woord te zeggen over mijn verbruik.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
rondeg
Forum newbie
Berichten: 83
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 08:01
Locatie: Vlaardingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door rondeg » do 07 mar 2013, 22:35

BarMove(d)Up schreef:
rondeg schreef:Het is, en blijft met onze Up een groot probleem omtrent het brandstof verbruik, wat we ook doen, alle schakeladviesen , c-control rijden etc. etc. wij komen absoluut NIET verder dan 1: 14,1 in de stad, op de snelweg worden er wat betere resultaten gehaald maar absoluut NIET wat de gemiddelde Up berijder haald.

Al met al een zeer teleurstellend resultaat, te meer deze UP o.a gekocht is op basis van brandstof verbruik.
Vandaag weer contact gehad met onze VW dealer, men gaat intern overleggen en mij contacten.
(wordt vervolgt)

Welke banden liggen er onder de auto? Wellicht nog winst te behalen op dat vlak!


Kwam er vandaag achter dat de zomerbanden (Bridgestone Ecopia EP150 175/65 R14) die ik standaard meegeleverd heb gekregen een verbruiksindicatie E hebben. Dacht dat er wel andere zomerbandjes onder de Up! zouden zitten. Heb zelf andere besteld met een verbruiksindicatie B, ga er dan ook vanuit dat ik t.o.v. m'n winterbanden verbruik flink naar beneden kan schroeven.

Durf na 280 km verder nog geen zinnig woord te zeggen over mijn verbruik.



Wij hebben de standaard Triangle velgen + Conti banden

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door BarMove(d)Up » do 07 mar 2013, 22:37

rondeg schreef: Wij hebben de standaard Triangle velgen + Conti banden
Dat zijn de laag verbruik banden, dus daar ligt het niet aan.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Uppert » do 07 mar 2013, 22:52

rondeg schreef:Het is, en blijft met onze Up een groot probleem omtrent het brandstof verbruik, wat we ook doen, alle schakeladviesen , c-control rijden etc. etc. wij komen absoluut NIET verder dan 1: 14,1 in de stad, op de snelweg worden er wat betere resultaten gehaald maar absoluut NIET wat de gemiddelde Up berijder haald.

Al met al een zeer teleurstellend resultaat, te meer deze UP o.a gekocht is op basis van brandstof verbruik.
Vandaag weer contact gehad met onze VW dealer, men gaat intern overleggen en mij contacten.
(wordt vervolgt)
In de stad het verbruik uit de folder halen is verre van haalbaar. Vaak accelereren kost de meeste brandstof en 1 op 14 is dan nog niet zo gek. Ik verwacht niet dat er iets mis is met je Up.
Ik haal op winterbanden 1 op 17a18 op een rit van 25km met 5km dorp en 20km snelweg waarbij ik max 100/h rijd.
Zelfde rit op zomerbanden 1 op 20 tot 1 op 25 (met 0,2bar hogere bandenspanning dan voorgeschreven). Dit geeft de invloed van banden alleen al aan.
De dealer zal in het uiterste geval bij PON een verbruiksmeting laten doen, maar dat gebeurd bijna nooit, in al die jaren dat ik bij de dealer gewerkt heb heb ik 1 auto naar PON gestuurd omdat we er met de klant niet uitkwamen. Een verbruiksmeting heeft pas zin als er geen afwijking in het benzinesysteem wordt gevonden, dit kan tegenwoordig binnen een minuut al bepaald worden met een simpel testertje. Bij geen afwijking, weet je eigenlijk ook al dat de verbruiksmeting goed zal zijn, maar dit is gewoon een formaliteit om de discussie te beeindigen.
Het verbruik van 4,1 van de BMT 60PK is zeker haalbaar maar dan moeten de (rij)omstandigheden het wel toelaten.
Neem eens de moeite om te lezen hoe de verbruiksopgave door de fabrikant wordt bepaald, dan zul je begrijpen hoe ze aan 4,1 liter op 100km komen: in 41 seconden naar 70 km/h door alle 5 versnellingen. 11 km totale afstand met gemiddeld 33,6 km/h.
Ik heb de cyclus zelf welf eens op een emissie-rollenbank gereden en je moet je gas enorm inhouden anders ben je te snel, zeker met een sterke motor.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Ik denk dat dit ver staat van jouw rijomstandigheden en dus mag je spijtig genoeg ook andere verbruikswaarden verwachten.
Hopelijk heb je iets aan deze info.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » do 07 mar 2013, 22:58

Ik denk ook dat er niks mis is met de auto van rondeg. Als er een beetje wind staat en het is koud buiten, dan is mijn verbruik ook 5,9 liter per 100km, zelfs al rijd ik niet sneller dan 100km/h. Alleen al de kou buiten zorgt voor een verbruik dat 10% hoger is dan in de zomer. En als je wind tegen hebt, kan je verbruik zomaar met nóg eens 20% stijgen... Uiteraard behoort het ook tot de mogelijkheden dat er wel wat mis is met de auto. Maar dat kan de VW dealer snel genoeg achterhalen lijkt me.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Uppert » do 07 mar 2013, 23:07

Up!naardedealer dan voor een checkUp! Of een Up!date.
Benieuwd of ze iets vinden.

Gebruikersavatar
rondeg
Forum newbie
Berichten: 83
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 08:01
Locatie: Vlaardingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door rondeg » do 07 mar 2013, 23:08

up! schreef:Ik denk ook dat er niks mis is met de auto van rondeg. Als er een beetje wind staat en het is koud buiten, dan is mijn verbruik ook 5,9 liter per 100km, zelfs al rijd ik niet sneller dan 100km/h. Alleen al de kou buiten zorgt voor een verbruik dat 10% hoger is dan in de zomer. En als je wind tegen hebt, kan je verbruik zomaar met nóg eens 20% stijgen... Uiteraard behoort het ook tot de mogelijkheden dat er wel wat mis is met de auto. Maar dat kan de VW dealer snel genoeg achterhalen lijkt me.

Wij hebben in iedergeval vertrouwen in onze VW dealer

Gebruikersavatar
rondeg
Forum newbie
Berichten: 83
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 08:01
Locatie: Vlaardingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door rondeg » do 07 mar 2013, 23:10

Uppert schreef:
rondeg schreef:Het is, en blijft met onze Up een groot probleem omtrent het brandstof verbruik, wat we ook doen, alle schakeladviesen , c-control rijden etc. etc. wij komen absoluut NIET verder dan 1: 14,1 in de stad, op de snelweg worden er wat betere resultaten gehaald maar absoluut NIET wat de gemiddelde Up berijder haald.

Al met al een zeer teleurstellend resultaat, te meer deze UP o.a gekocht is op basis van brandstof verbruik.
Vandaag weer contact gehad met onze VW dealer, men gaat intern overleggen en mij contacten.
(wordt vervolgt)
In de stad het verbruik uit de folder halen is verre van haalbaar. Vaak accelereren kost de meeste brandstof en 1 op 14 is dan nog niet zo gek. Ik verwacht niet dat er iets mis is met je Up.
Ik haal op winterbanden 1 op 17a18 op een rit van 25km met 5km dorp en 20km snelweg waarbij ik max 100/h rijd.
Zelfde rit op zomerbanden 1 op 20 tot 1 op 25 (met 0,2bar hogere bandenspanning dan voorgeschreven). Dit geeft de invloed van banden alleen al aan.
De dealer zal in het uiterste geval bij PON een verbruiksmeting laten doen, maar dat gebeurd bijna nooit, in al die jaren dat ik bij de dealer gewerkt heb heb ik 1 auto naar PON gestuurd omdat we er met de klant niet uitkwamen. Een verbruiksmeting heeft pas zin als er geen afwijking in het benzinesysteem wordt gevonden, dit kan tegenwoordig binnen een minuut al bepaald worden met een simpel testertje. Bij geen afwijking, weet je eigenlijk ook al dat de verbruiksmeting goed zal zijn, maar dit is gewoon een formaliteit om de discussie te beeindigen.
Het verbruik van 4,1 van de BMT 60PK is zeker haalbaar maar dan moeten de (rij)omstandigheden het wel toelaten.
Neem eens de moeite om te lezen hoe de verbruiksopgave door de fabrikant wordt bepaald, dan zul je begrijpen hoe ze aan 4,1 liter op 100km komen: in 41 seconden naar 70 km/h door alle 5 versnellingen. 11 km totale afstand met gemiddeld 33,6 km/h.
Ik heb de cyclus zelf welf eens op een emissie-rollenbank gereden en je moet je gas enorm inhouden anders ben je te snel, zeker met een sterke motor.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Ik denk dat dit ver staat van jouw rijomstandigheden en dus mag je spijtig genoeg ook andere verbruikswaarden verwachten.
Hopelijk heb je iets aan deze info.

Bedankt voor de duidelijke uitleg !! ( hier hebben wij wat aan )

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Inge » vr 08 mar 2013, 07:49

Ik heb ook Bridgestone banden eronder liggen en zit nu op een verbruik van 1: 21 volgens de boordcomputer. Dat houdt wel in heel erg rustig rijden en niet boven de ca 100km uitkomen. Hiervoor reed ik 1:18.5/ 1: 19 en reed ik gemiddeld volgens de teller 10 km te hard (dus 110 km bij 100km wegen en 130km bij 120 km wegen). Verder ben ik een redelijk rustige rijder die gewoon met het verkeer mee rijdt.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

FlyingJeroen
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 10:37

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door FlyingJeroen » vr 08 mar 2013, 14:05

Na 1400 km Up! (60pk bmt) op Michelin Alpin winterbanden (185/55R15) komen wij gemiddeld uit op 6.16 l/100km ( zie http://www.spritmonitor.de/en/detail/538121.html ).
Valt een beetje tegen en BC geeft ongeveer 8% zuiniger aan.
Wel rijden wij voornamelijk in de stad. Veel korte eindjes met koude motor dus.
Zoals hierboven beschreven zal je dan nooit de fabrieksopgave gaan halen.De test die ze daar op de rollenbank doen is ook nog eens met een al opgewarmde motor.
Dat scheelt op kleine eindjes echt heel veel
Als mijn vriendin er (zoals meestal) in rijdt staat er op bc meestal 5,8 l/100 km.
Als ik een dagje boodschapen doe schop ik het wel eens tot 4,2 over meerdere ritjes (vanaf start bc).

Wij hebben de auto pas sinds 3 januari en dat betekent zeker deze winter veel koude ritten met veel grote stroomverbruikers (stoel-, achterruit- en spiegelverwarming!) en soms ook AC. Ik verwacht dus dat het verbruik zeker verder zal afnemen met het oplopen van de temperatuur, minder stroomverbrikers aan en de Triangle velgen met zomerbandjes (185/50R16).
Veel hangt dus af van het gebruik en hoe goed je anticiperend (mbt verbruik) kan rijden.
Dat laatste doe ik al jaren (ook met oog op verbruik) en mijn vriendin begint dat nu pas te leren (verbruik, veilig reed ze altijd wel).
Voor mij inmiddels vrijwel tweede natuur, wat dan ook meteen resultaat geeft.

Verder een heerlijk autotje vooral in de stad. De keren dat we op de snelweg waren viel het ook niet tegen.
Omwille van een laag verbruik moet je echter niet over de 100 km/h heen. Succes.

Drentjuh
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 10:49
Locatie: Hardenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Drentjuh » za 09 mar 2013, 12:59

Ik heb mijn Up nu ongeveer 2 weken. Een 60pk uitvoering. Gebruik mijn Up vooral voor woon-werkverkeer en rij zo'n 40km per dag en rij zo'n 80km daar.
Boordcomputer geeft bij mij nu gemiddeld verbruik van 5.1 aan. Ben al met al erg tevreden met de Up!
VW Black Up | Drive pakket | Sound pakket | Leren bekleding | Stoel verwarming | 5.1lt/100km

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door aut5MIIsport60 » za 09 mar 2013, 13:46

@FlyingJeroen, als je op dat zandlopertje voor 6,16L/100km klikt op die Duitse site, zie je dat jullie verbruik maar liefst 50% boven de fabrieksopgave ligt.
Niet echt geweldig en zelf zit ik op 48% slechter met een automaat.
Koude korte stukjes is slecht, harder dan 100 km/u op de snelweg is slecht, voor wat is die wagen dan gemaakt (om een testcentrum tevreden te stellen soms?).

Met V6-en en turbo's haalde ik wel aardig de fabrieksopgaves wb verbruik.
De EU moet echt die manier van meten aanpakken. Zo is het misleidend.
MII style Sport 60pk semi-aut5

FlyingJeroen
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 10:37

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door FlyingJeroen » za 09 mar 2013, 17:14

Inderdaad, die meet methode klopt voor geen meter. Dat ben ik met je eens.
Het is echter zo dat je wel genoeg ritten kan maken waar het verbruik wel dicht bij de fabrieksopgave komt.
Zelfs in de stad. Echter niet na een koude start en met veel stroomverbruikers aan. Vervolgens na 1,5 km de auto weer aan de kant zetten en na 2 uur weer zo'n ritje.
Om in de buurt te komen moet je wel heel erg je best doen, en alleen met warme motor. Precies zoals ze doen om aan de fabrieksopgave te komen.
Ook ik heb wel met een auto zuiniger gereden dan de gemiddelde fabrieksopgave (zandlopertje), echter dat was met een A6 1.9 tdi (1999) die vrijwel aleen met 120 km/h op de cruisecontrol gereden werd.
Geen stadsverkeer dus, en alleen lange afstand (gemonitord over ruim 230.000 km).
Ook met mijn Volvo kan dat, echter niet in combinatie met LPG en bij gebruik in de stad.

Daarbij, reken je zelf daarbij niet al te rijk.
Als een auto zuinig zou moeten zijn, een gering verbruik dus, betekent dat dat zelfs een kleine absolute toename in het verbruik procentueel een grote afwijking is, maar in absolute zin valt het dus wel mee.
Wij rijden immers met ons ongunstige gebruik van onze Up! nog steeds 16,23 km ver op een liter. (+50 % van weinig is wellicht meer, maar nog steeds weinig:)
Ik weet zeker dat als wij de auto zouden gebruiken zoals sommigen hierboven doen wij dezelfde gebruikscijfers zouden halen.
Je zal deze afwijkingen dan ook bij alle automerken tegenkomen als ze zo gebruikt worden.
Zelf denk ik dat er nog veel grotere afwijkingen zijn bij mensen die niet of nauwelijks het "nieuwe rijden" toepassen en ook hun auto voornamelijk in de stad rijden.

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door aut5MIIsport60 » do 14 mar 2013, 15:29

Ik vind het knap hoor, dat sommigen hier de opgegeven benzineverbruikscijfers halen, terwijl de fabrikanten de boel besodemieteren:

http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri ... atie.dhtml
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dubbel-UP! » do 14 mar 2013, 18:45

Over het algemeen is het verbruik sterk afhankelijk van de bestuurder, technische afwijkingen daargelaten. Rij nooooooit boven de 90 als je een gunstig verbruik wilt halen, schakel vroeg op (ja, dat kan prima in een up!) en anticipeer goed.
Als je maar weinig hoeft te stoppen is een goed verbruik zeker haalbaar. Optrekken kost eenmaal energie.

Heb zelf nu 27000 up kilometers gemaakt met 75 pk zonder bm, verbruik is ca. 1:18 in de winter en 1:19,5 in de zomer.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Savaan76
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 19:58

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Savaan76 » vr 15 mar 2013, 14:20

Ik merk zelf ook dat er veel winst valt te halen in het laten uitrollen van de auto, bijvoorbeeld voor een stoplicht of als je een afrit neemt van de snelweg.
Ik zit nu gemiddeld op 1 op 18,5. Dat is met 50% snelweg 35% stad en 15% buiten de bebouwde kom. Ik ben ook nog niet tevreden met het verbruik en probeer steeds mijn rijstijl bij te schaven maar wil wel een beetje normaal met het verkeer mee blijven rijden.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door henri » vr 15 mar 2013, 14:29

Voor degenen, die net in het bezit zijn van hun Up/Citigo/Mii, een troost: zodra de buitentemperatuur weer richting aangenamere niveaus gaat, dan zakt het verbruik sowieso met 5 tot 10 procent, is mijn ervaring.

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door @@lgra » ma 18 mar 2013, 11:35

Om niemand voor de ge te houden is het misschien wel wijs om bij de verbruikscijfers te vermelden hoe je ze hebt vastgesteld. Door simpel de dagteller te gebruiken en het aantal liters te bepalen kom ik steeds onzuiniger uit(plm 10-15 %) dan via de boordcompu: Die laat graag wat zonniger cijfers zien.

Waar ik me trouwens wel aan erger: De snelheidsmeter die bijna 8 % overdrijft. 120 is maar 111-112/ 80 maar 72-73. Dat verschil ben ik bij de Italiaantjes nog nooit tegengekomen. :geek: De dagteller blijkt trouwens wel redelijk te kloppen.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
GrijzeUp
Vagling liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 19:16

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GrijzeUp » ma 18 mar 2013, 12:11

Gister op een afstand van 100km 1 op 22 gehaald met mijn 60pk up!

Plaats reactie