Pagina 31 van 84

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 08 jun 2013, 17:42
door chriz
Voor de eerste keer getankt met m'n nieuwe Up, 528km op de teller, verbruik 1 op 16,9. :shock:
Valt me toch wat tegen..

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 08 jun 2013, 19:27
door Autheo
chriz schreef:Voor de eerste keer getankt met m'n nieuwe Up, 528km op de teller, verbruik 1 op 16,9. :shock:
Valt me toch wat tegen..
Misschien nog iets te vroeg om teleurgesteld te zijn. Je weet nooit precies hoeveel er in het begin in de tank heeft gezeten, als dit de eerste keer tanken was. Ook moet de motor nog 'los' komen. Het beste kun je meten door de km stand bij te houden en met de getankte liters te verrekenen. De boordcomputer geeft het iets te gunstig weer. Zelf houd ik het verbruik ook zo bij. In het begin zat ik ook hoger, inmiddels nu zo rond de 4,5 l/100km (1 op 22). Heb onlangs in Wolfsburg bij Autostadt nog interessante tips gekregen van een instructeur. In de één nooit meer dan een wagenlengte ver optrekken. Bij een ingereden motor kun je al heel vroeg opschakelen, zelfs met een vlotte rijstijl. Ook kun je regelmatig versnellingen 'overslaan'. Vaak kun je al van de drie rechtstreeks naar de vijf. En door goed anticiperen, kun je de auto in de versnelling goed laten uitrollen. Kan allemaal veel schelen. Hoewel ik al een zuinige rijstijl had, helpen de tips me om toch nog zo'n drie euro per tank te besparen. Lijkt niet veel, maar bij mijn jaarkilometrage scheelt dat toch weer zo'n 200 euro.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 08 jun 2013, 19:53
door chriz
Bedankt voor je tips!
Hier wordt rustig gereden, zoveel als mogelijk opgeschakeld en soms worden er ook versnellingen overgeslagen. Het verbruik gaan we bijhouden, het is inderdaad te vroeg om nu al een goed inzicht te hebben van het gemiddeld verbruik.
Wordt vervolgd.

:)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 00:20
door up!
Na een lange tijd zuinig rijden, rijd ik tegenwoordig vlot door in mijn up! Op de snelweg vaak zo'n 150km/h, en verder ook heel vlot op binnenwegen en in de stad. Verbruik volgens boardcomputer 5,6 liter, dus dat zal omstreeks 6 liter echt zijn, 1 op 16,5 dus. Valt me helemaal niet tegen, ik rijd op de snelweg echt hárd door. Dagelijkse trajecten doe ik ook vaak met 6,0 liter gemiddeld op de boardcomputer (dus 6,4 liter echt = 1 op 16).

Ik houd het verbruik inmiddels niet meer bij op spritmonitor.de, laten we zeggen dat ik andere prioriteiten heb dan mijn tijd daaraan besteden. Ik rijd gewoon zoals ik wil rijden, dus waarom nog bijhouden?

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 11:38
door rjw
Ook het verbruik eens berekend nadat ik voor de 2e keer getankt had, kom op 1:18 en een beetje.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 13:23
door aut5MIIsport60
Zie hier, dat ze in Duitsland (niet goedkoper daar) mijn A-label automaat daar als C-label classificeren. En dat klopt ook beter gezien het verbruik over 8500 km (1 op 16 en rijd rustig). Geen start and stop.
Ps: m'n oude megane cabrio automaat 1.6 16v (107pk)en 300 kg zwaarder rijdt over precies dezelfde routes gemiddeld ruim 1 op 15.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/se ... s=SmallCar

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 18:44
door Jos Bosch
Vandaag voor het eerst getankt met onze UP! Automaat.
Ik had 587 km gereden met onze automaat met volle tevredenheid.
Rijdt echt super relax.
Getankt in België 34,07l voor 1,517/l.
Dus gemiddeld 17,6 km op een liter benzine.
Valt me zeker niet tegen voor de eerste keer waar ik ongeveer 150 km snelweg heb gereden naar VAG Nuenen,en de rest allemaal kleine stukjes van 12 km of minder.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:14
door GuidoUp
Vandaag 430km gereden.. net geen halve tank verbruikt

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:54
door Patrick-Brand
GuidoUp schreef:Vandaag 430km gereden.. net geen halve tank verbruikt

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Nou heb ik wel altijd het idee dat het altijd lang duurt voordat hij op een kwart is.. maar het daarna heel snel gaat haha

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 21:05
door up!
GuidoUp schreef:Vandaag 430km gereden.. net geen halve tank verbruikt
Doe je goed, 430km op 17 liter, dat is een gemiddelde van 3,95 liter per 100km ofwel 1 op 25,3.
Of zegt je boardcomputer dit? :lol:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 21:31
door BarMove(d)Up
GuidoUp schreef:Vandaag 430km gereden.. net geen halve tank verbruikt

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Helaas, na de eerste helft gaat het snel. Haal ook altijd 430 tot 450 uit de eerste helft, maar met zelfde rijgedrag kom ik toch niet hoger uit dan 735 km op 35 liter. Denk dat ik max 780 km zou kunnen rijden, maar om door te gaan tot het gaatje, liever niet.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 23:37
door aut5MIIsport60
....[quote="Jos Bosch"]
Ik had 587 km gereden
Getankt in België 34,07l voor 1,517/l.
Dus gemiddeld 17,6 km op een liter benzine......


=17.23

Bij mij beweegt de benzinemeter bij volle tank de eerste 100km niet, volgens sommigen hier leg ik dus die afstand af met 0 liter :D

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 12:08
door Victorio
En als je benzinetank lek is maakt dat de auto 'niet minder zuinig'... ;)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 13:34
door Jos Bosch
aut5MIIsport60 schreef:....
Jos Bosch schreef: Ik had 587 km gereden
Getankt in België 34,07l voor 1,517/l.
Dus gemiddeld 17,6 km op een liter benzine......


=17.23

Bij mij beweegt de benzinemeter bij volle tank de eerste 100km niet, volgens sommigen hier leg ik dus die afstand af met 0 liter :D

Zelfs mijn telmachine kan ik niet meer vertrouwen :oops:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 16:14
door draske
Jos Bosch schreef:
Bij mij beweegt de benzinemeter bij volle tank de eerste 100km niet, volgens sommigen hier leg ik dus die afstand af met 0 liter :D
Mij viel het zelfde op. Ik dacht eerst nog dat de benzine meter kapot was. Daarna gaat ie snel inderdaad.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 18:58
door GrijzeUp
Ik heb bij de afgelopen keren tanken bijgehouden hoeveel hij verbruikt heeft:
1:20
1:19
1:20
Prima waardes!

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 11 jun 2013, 10:02
door Patrick-Brand
Net getankt. 1:20,1
Veel snelweg kilometers, maar wel behoorlijke snelheden.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: do 13 jun 2013, 13:24
door mohawkan
verbruik standaart zoon 1:19 ongeveer laatste tijd wel met 205/45r17 winterbanden gereden.

nu getrokken zomer bandjes 185/35 r17 dus kijken hoeveel dat scheelt.

ga het ff bijhouden.

high up blue motion, normale tot zuinige rijstijl 50% snelweg 30 % binnenweggetjes en 20 % korte stadsritjes.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: do 13 jun 2013, 14:29
door GuidoUp
mohawkan schreef:verbruik standaart zoon 1:19 ongeveer laatste tijd wel met 205/45r17 winterbanden gereden.

nu getrokken zomer bandjes 185/35 r17 dus kijken hoeveel dat scheelt.

ga het ff bijhouden.

high up blue motion, normale tot zuinige rijstijl 50% snelweg 30 % binnenweggetjes en 20 % korte stadsritjes.
Met die verhouding klopt je kmh verhouding niet meer let daar mee op

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: do 13 jun 2013, 14:47
door inMnUppie
Nou, mijn 75pk UP heeft net zijn eerste beurt achter de rug. En wat blijkt, het lijkt dat ie wat zuiniger loopt :?:
Dat kan toch helemaal niet. Ik ga van 1:22 naar 1:24 voor dezelfde rit (data boordcomputer). Olie verversen en bandenspanning kunnen toch niet zoveel effect hebben :?: Ik heb nagedacht over weer, wind en routes, maar ik kan niet echt een duidelijk afwijking in rijgedrag vinden.
Laatst een ritje met binnen de bebouwde kom, en 65km/h buitenwegen 1:26.5 gereden, op de boordcomputer. Leuk wel, zo zuinig. Ook op de snelweg lijk ik 1:20 te halen als je netjes 120 rijdt, voorheen was dat meer 1:19.