benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2836
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » wo 17 jul 2013, 09:11

Hallo topic lezers,
In deze topic over benzineverbruik worden regelmatig updates geplaatst van leden die het verbruik bijhouden.

Zelf houd ik het verbruik bij via http://www.spritmonitor.de en heb voor de liefhebbers de volgende tip:
In mijn onderschrift heb ik linkjes geplaatst naar die duitse site, zodat hier realtime de laatste stand wordt overgenomen. Als je met je account op Spritmonitor inlogt, heb je bij je auto in het menu de optie "Weitere Funktionen". Daar kun je de gewenste html code kopiëren en hier op dit forum in je homepage in je onderschrift plaatsen. Werkt subliem, en als je daar het verbruik bijhoudt, wordt het hier op dit forum in je onderschrift automatisch aangepast. Zo kunnen we elkaar makkelijk via elk geplaatst berichtje (in welk topic dan ook) op de hoogte houden. :idea:

Ik vind trouwens die duitse site best handig, door de filteropties kun je goed vergelijken. Bijvoorbeeld voor het onderscheid tussen 60 en 75 pk, of het verschil tussen handbakken en automaat. De rijomstandigheden in Duitsland zijn misschien niet 100% vergelijkbaar, maar juist doordat er veel meer deelnemers zijn krijg je wel beter vergelijkingsmateriaal.

rjw
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 11:36

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door rjw » wo 17 jul 2013, 12:19

Van de week voor de tweede keer getankt en kwam op 1:18,2.
Veel 80km wegen en airco en nog maar 2000km op de teller.

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Jos Bosch » vr 19 jul 2013, 14:38

Vandaag de tank weer vol gegooid nadat ik 631 km gereden heb.
Er ging 33.72 liter in.Nu kom ik uit op een verbruik van 18.71 per liter.
Dit valt me zeker niet tegen omdat ik zeker de helft van de tank heb leeg gereden met de auto helemaal vol geladen toen we terug kwamen van Zeeland.En ook nog automaat.
En als ik vol bedoel dan was hij vol.2 volwassen en 2 kids met de bagage van twee weken.
En ook nog een koffer op het dak waarvan ik dacht dat hij nu wel ging slurpen.
Ben wel een rustige rijder maar heb ook wel 130 op de snelweg gereden.

Kijken of het nog zuiniger kan met mijn automaat.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 26 jul 2013, 15:14

Heb de Mii ondertussen 9 maanden/10 dkm.

Afgelopen weken hadden we familie over de vloer en in die kleine kar.
Gisteren weer even van Almere naar Dortmund airport vv geweest (500km) met 2 mannen a 100kg en 2 vrouwen a 50kg plus 50kg bagage = 350kg en volle tank.
Een pk/gewichtsverhouding van 1pk op 20 kg :-( ,voelde dat wel bij scherpe afritten en weer op gang komen, verder prima.
Airco aan en de hele snelweg 100-130 km/u gereden (GPS, echte km's).

Blij verrast met de behaalde 1 op 18,5 (gereden afstand door later bijgetankte liters).
Gemiddeld (stad/snelweg) haal ik in de randstad er slechts 1 op 16.5 mee en dan met 1 a 2 personen, zonder airco (60pk aut5 en heb geen start/stop).

Volgende maand naar Kroatië, haalt ie vast weer 1 op 18.5 en onderweg is de benzine veel goedkoper :-)
MII style Sport 60pk semi-aut5

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door UpSie » vr 26 jul 2013, 21:52

Goedeavond allen,

Weer een interresant onderwerp eigenlijk waar heel veel over valt te vertellen.
Inderdaad de leaserijder in het algemeen intereseert het geen zier of hij 1 op 10 haalt of 1 op 20, tank leeg dkv pas erin en vol laten lopen, als ik naar mezelf kijk is het gewoon zo.
Over de rumoer met betrekking tot misleiding van consumenten en overheden kan ik kort zijn de overheden zijn de grote onozele aanstichters ervan. ( groot gebrek aan kennis bij de beslissers)
En daar profiteren wij en de fabrikanten van.
We vragen namelijk alleen om de best haalbare resultaten en niet om de slechtste.
Verder zijn verbruikstest condities vastgelegd, en worden SORT testen genoemd.
Dit zijn testen gehouden op circuits, waarbij afstanden en snelheden en stop punten plus stopduur zijn vastgelegd.
De tank is vervangen door een seperate tank waarin de toegevoerde brandstof wordt gewogen in kg.
De brandstof is een brandstof die reference fuel heet en altijd een voorgeschreven calorische waarde bevat.
De verbruikte hoeveelheid wordt aangeduid in kg per 100 km, hieruit is alles terug te rekenen.
Vroeger werdt dit gedaan door ervaren test chauffeurs, dit is allang niet meer zo.
Tegenwoordig plant men dit soort testen uitvoerig en zoekt men naar SORT gecertficeerde circuits met de gunstigste temperatuur en druk omstandigheden, hoge temperatuur en luchtdruk is altijd gunstiger voor het gebruik.
Nu wordt alles gedaan door een computer, optrekken wordt gedaan door de computer en rekent zelf uit hoeveel koppel er nodig is om binnen de gestelde afstand de voorgeschreven snelheid te behalen.
Er wordt dan ook door de computer niet meer gas dan nodig gegeven, een gps module bewaakt de afgelegde afstanden en de computer rekent uit hoeveel meter hij gebruik kan maken van de massa traagheid van het voertuig alvorens hij bij gaat remmen om op tijd weer stil te staan voor een aantal seconden.
Deze cycly wordt een aantal keren herhaald met verschillende snelheden en verschillende stoptijden.
Dat dit voor veel mensen als rocket sience wordt ervaren begrijp ik maar dit is zoals het nu uitgevoerd wordt door alle fabrikanten.
Dat de meeste van ons dit niet kunnen reproduceren moge duidelijk zijn, echter er zijn er genoeg die dit kunnen evenaren zo niet betere resultaten kunnen behalen.
Dit komt door de ervaren rijder en het bewust omgaan met het verbruik, en het trachten continu je prestaties te verbeteren. Ook het regelmatig afleggen van trajecten die positief afwijken van de testcycle werken hier aan mee.
De discussie van groeperingen over het aanpakken van fabrikanten is mijnz inziens ook volkomen onterecht.
Men zou overheden moeten aanpakken die deze testen opdringen aan fabrikanten.
Men zou de regels aan moeten passen, om iets aan de verstrekte gegevens te veranderen.
Hulde aan een ieder die deze resultaten kan benaderen of evenaren, ik doe het niet na helaas.
Ik organiseer dit soort testen samen met fabrikanten regelmatig, vandaar deze beknopte beschrijving.
Als er interesse is in deze materie en wat meer hierover wil weten laat maar horen.

Groeten Leen.

Peter Heine
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 22:48
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Peter Heine » zo 28 jul 2013, 00:20

Weer een tankje verder.
Deze keer vrijwel elke ochtend richting werk zonder airco, en braaf 100 gereden.
Elke middag met airco weer richting huis.
Éen keer 's ochtends flink doorgereden richting werk: beetje laat van huis vertrokken.
De laatste rit naar huis was spannend: gevoelsmatig zou ik de pomp vlak bij huis niet halen.
De laatste 30 km met 80 km/uur richting huis, zonder airco.
Met de wijzer zo ongeveer op de 0 toch de benzinepomp gehaald.
Wat ik er toen in kreeg: 41.7 liter.
Met een verbruik van 1:21.4 !
Ondanks de ritten met airco en een raceritje (hier en daar teller op 160) toch een prachtverbruik.
Ik zeg het bijna dagelijks tegen mijn vrouw: ik ben heeeel blij met mijn uppie :-)

Grappig: bij o.a. Whatsapp kan je binnen het toetsenbord met al die extra plaatjes ook kiezen voor een grijs vierkantje met UP! er op.

Kevin #34#
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 23 okt 2012, 20:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Kevin #34# » vr 09 aug 2013, 21:19

De Up in oktober gekregen en vandaag zijn 30.000km beurt gehad. Heb het verbuik altijd bijgehouden door het zelf te berekenen bij het tanken: beste waarde 1:23.5 slechtse waarde: 1:19.5 en gemiddeld over de 30.000km kom ik uit op 1:21.2. niet verkeerd dacht ik zo. :P

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » za 10 aug 2013, 19:09

Vandaag over de Autobahn, zo hard mogelijk waar het kon (191 km/h op de teller! :D )

Resultaat heenreis volgens de boordcomputer:

Gemiddelde snelheid: 125 km/h (in een up!) :lol:
Afstand: 586 km
Reistijd: 4 uur 42 minuten
Gemiddeld verbruik: 7,6 liter per 100 km
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door aut5MIIsport60 » za 10 aug 2013, 21:00

Ik zou het zelf nooit doen met zo'n klein motertje, maar iemand moet het toch uitproberen ;)

Gemidd.benz.verbruik 1 op 13,15 x 38 liter = 500 km.
Hoe jij er dan zonder bij te tanken liefst 586 km haalt ?

Nee, had liever een uur (en zonder eventuele navolgende bonnen) er een uur langer over gedaan en E25,- en de auto wat gespaard.
Met een Laguna turbo haalde ik bij zulke kruissnelheden trouwens 1 op 12 gemiddeld (stadsverkeer 1 op 8.5) ,dus zo geweldig is die 1 op 13 van de Up! niet bij gelijke snelheden.
MII style Sport 60pk semi-aut5

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door @@lgra » za 10 aug 2013, 21:25

up! schreef:Vandaag over de Autobahn, zo hard mogelijk waar het kon (191 km/h op de teller! :D )

Resultaat heenreis volgens de boordcomputer:

Gemiddelde snelheid: 125 km/h (in een up!) :lol:
Afstand: 586 km
Reistijd: 4 uur 42 minuten
Gemiddeld verbruik: 7,6 liter per 100 km
Had je de wind mee. ;) Op GPS met zijwind 179 op GPS gehaald( 184 op teller) Hij haalt zn top echter wel in 4 en niet in 5, tenzij je de wind vol van achteren hebt.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » za 10 aug 2013, 23:41

aut5MIIsport60 schreef:Ik zou het zelf nooit doen met zo'n klein motertje, maar iemand moet het toch uitproberen ;)
Ik denk dat het motortje niet zo veel te lijden heeft. Bij 170 op de teller draait de motor ongeveer 5.000 toeren, terwijl de redline pas bij 6.500 toeren of zo ligt. De motor draait bij die hoge snelheden lang niet z'n maximale toerental. Dat scheelt denk ik.
aut5MIIsport60 schreef:Gemidd.benz.verbruik 1 op 13,15 x 38 liter = 500 km.
Hoe jij er dan zonder bij te tanken liefst 586 km haalt?
Waar staat dat ik het zonder te tanken haalde? De boordcomputer telt gewoon door als je hebt getankt. Dit waren de eindwaardes op de boordcomputer toen ik na 586 km op mijn eindbestemming in Duitsland was aangekomen. Onderweg wel 2x getankt!
aut5MIIsport60 schreef:Met een Laguna turbo haalde ik bij zulke kruissnelheden trouwens 1 op 12 gemiddeld (stadsverkeer 1 op 8.5) ,dus zo geweldig is die 1 op 13 van de Up! niet bij gelijke snelheden.
Er is misschien sprake van een misverstand. Die 125 km/h was de gemiddelde snelheid over het hele traject, en zeker geen kruissnelheid. Om een dergelijk gemiddelde snelheid te halen over die afstand moet je vaak 160-170+ rijden als kruissnelheid. Ik merkte dat de up! plankgas (180-190 op de teller) ongeveer 1 op 10 gebruikt...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » za 10 aug 2013, 23:44

@@lgra schreef:
up! schreef:Vandaag over de Autobahn, zo hard mogelijk waar het kon (191 km/h op de teller! :D )

Resultaat heenreis volgens de boordcomputer:

Gemiddelde snelheid: 125 km/h (in een up!) :lol:
Afstand: 586 km
Reistijd: 4 uur 42 minuten
Gemiddeld verbruik: 7,6 liter per 100 km
Had je de wind mee. ;) Op GPS met zijwind 179 op GPS gehaald( 184 op teller) Hij haalt zn top echter wel in 4 en niet in 5, tenzij je de wind vol van achteren hebt.
Nee, denk niet de wind, maar het was heuvelaf, op één van die geweldige Duitse Autobahnhellingen. Dan schiet je meteen naar de 180-190 :D Die 191 op de teller haalde ik overigens in de 5e versnelling. Bij die snelheid kun je denk ik beter niet naar de vierde versnelling terugschakelen :o
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » di 20 aug 2013, 00:18

Ik ben afgelopen week met de Citigo naar Duitsland - Winterberg op vakantie geweest.
Qua rijden doet het wagentje echt niet veel onder voor grotere wagens, aangezien ik hiervoor een Seat leon 1p reed kan ik wel een vergelijking leggen.
Als je de prijs van de drieling vergelijkt met het comfort in vergelijking met de duurdere wagens moet ik zeggen dat het comfort voor mijn gevoel
behoorlijk boven die schaal ligt. Je zit gewoon goed in de stoelen, want de 4 uur rijden gingen net zoals ik het had gedaan met de Leon.
Snelweg is ook lekker cruisen (helaas zonder cruise control) want je voelt amper dat je 120/130 rijdt.
Enige puntje is de wegligging in de bochten, aangezien de vering een beetje slapjes is, maar dat wil ondertussen wel bekend (aangezien zoveel mensen voor de verlaging gaan).

Ik heb ergens gelezen dat het motortje niet veel problemen heeft met bergen... Daar moet ik toch tegenin gaan.
Natuurlijk komt de auto wel bij bergen op, maar zodra de hellingspercentage boven de 15% komt gaat de motor toch tegenspartelen.
Je voelt je soms wel lullig als je na een dorp weer 100 mag rijden en je auto komt in de 3e versnelling nauwelijks de berg op met 60 km/u.
Ik had geen haast dus het maakte me verder niet uit maar ik kan me voorstellen dat als je er woont je misschien toch wat meer pk's wil hebben.
Desondanks heb ik toch een stuk of 10 Ups gezien, 5 tal Mii's en 1 Citigo ;).

Misschien doet de 75pk versie het wel beter in de bergen hoor maar ja dat kan ik niet zeggen, ik heb zelf de 60pk versie.

Qua verbruik ging het desondanks wel super.
Je moet natuurlijk hier en daar best wat meer gas geven om een berg op te komen maar met een gemiddelde van 1 op 21 kan ik niet klagen.
Om eerlijk te zeggen stond ik er versteld van want het motortje verbruikt dus meer als je op de snelweg rijdt (top 130km/u) dan in de bergen :) (top 100km/u).
Nou hoef je bergafwaarts geen gas te geven dus misschien compenseert dat genoeg, of de boordcomputer doet wel erg overdreven met zijn 9,5 liter/100km als je omhoog gaat.

Ik heb heerlijk genoten van mijn Citigo in de bergen. Verbruik en comfort waren super.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Uprijder1981
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 10:37

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Uprijder1981 » ma 07 okt 2013, 10:41

Hallo Up rijders!,

Ik rijd sinds een week een zwarte high up 75 pk automaat, met het triangle pakket en navigatie, parkeersensoren etc.

Nu vraag ik mij echter af, hoeveel ik nog kan rijden op het moment het lampje van de reserve tank gaat branden? Rijd meerendeel snelweg kilometers. Durf nooit lang met een reserve tank te rijden eigenlijk

Voor de rest is het een fijn wagentje moet ik zeggen

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » ma 07 okt 2013, 12:46

Kilometer of 60-70 :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door guggenheimer » di 08 okt 2013, 12:51

Ik heb een ECO UP. Verbruik ligt op 4KG/100KM. Ik rij voornamelijk 120KM per uur op de snelweg. Verbruik is niet de opgave maar voor €40 / 1000KM rijden is een hele leuke hobby :)

(Geleverd eind aug 2013 nu teller op 4700km)

Gebruikersavatar
GrijzeUp
Vagling liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 19:16

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GrijzeUp » di 08 okt 2013, 14:22

Op de afgelopen tank en die tank ervoor beide 875km gereden, daarna 34L getankt.
Dus 1 op 25,7, mooi verbruik!

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GasDwerg » di 08 okt 2013, 14:48

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door guggenheimer » wo 09 okt 2013, 21:44

12 euro tanken terwijl iemand 50 euro pompt naast je... blijft leuk. Heel leuk... (ja ik weet dat ik maar 260km haal.. maar blijft toch leuk :lol: )

Kevin #34#
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 23 okt 2012, 20:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Kevin #34# » ma 14 okt 2013, 20:33

Hoi Allemaal

20 oktober a.s. heb ik mijn Up 1 jaar (Move Up 60pk handgeschakeld) en de km stand staat op 39.675km. Ik heb de gehele periode mijn verbruik en kosten bijgehouden, voor de geïnteresseerde hier de cijfertjes:

gem. verbruik: 1:21.3 (hoogste verbruik: 1:19.4, laagste verbruik: 1:23.5) (elke dag 40 km binnendoor en 120km snelweg (105-110km/u op cc)
gem. benzineprijs: 1.647 Euro (hoogste prijs: 1.779 Euro (NL), laagste 1.481 Euro (B)), moet er wel bij vermelden dat ik veel in België ga tanken
Totaal bedrag benzine getankt: 2950 Euro wat overeenkomt met ongeveer 0.075 Euro/km (alleen benzine kosten).
Verder valt mij op dat het verbruik in de winter aanzienlijk hoger ligt dan in de zomer, heb hier een mooi grafiekje van maar weet niet hoe ik het moet plaatsen.
Verder goed tevreden over de auto, onder garantie vervangen: remschijven en remblokken en stuurhuis.
Tot zover mijn Up(date) :D :D

gr.

Plaats reactie