Pagina 39 van 84
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: wo 04 dec 2013, 23:35
door TwitNour
Mijn Up gebruikt in deze koude tijden veel meer dan ik van de auto gewend ben. De motor komt nauwelijks op temperatuur (90 graden), en ritten die normaal altijd makkelijk 1 op 20 gereden werden, zijn nu niet zuinig meer te rijden. Ik reed vandaag naar huis en ik stopte de auto met op de boordcomputer 8.1 liter per 100 kilometer. Mijn motortemperatuur was nét 85 graden geworden. Ik heb gemerkt dat de motor moeilijk op temperatuur komt wanneer je de verwarming vol aanzet, en hem flink laat blazen - ik ben een zware koukleum - waardoor het verbruik dus ook omlaag gaat wellicht? Nou was mijn rit ongeveer zes kilometer, maar normaal ben ik na drie kilometer al op temperatuur en kom ik thuis met ongeveer 5.6 liter per 100 km op de boordcomputer. Het is koud maar rijdt een Up dan ook zo extreem verbruikend in deze tijden of ligt het aan totaal iets anders?
PS: Ik heb geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden, kijken of het een verschil zou maken; zonder succes. Rustig wegrijden na het starten, langzaam optrekken en op tijd schakelen.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: do 05 dec 2013, 07:07
door up!
TwitNour schreef:Mijn Up gebruikt in deze koude tijden veel meer dan ik van de auto gewend ben. De motor komt nauwelijks op temperatuur (90 graden), en ritten die normaal altijd makkelijk 1 op 20 gereden werden, zijn nu niet zuinig meer te rijden. Ik reed vandaag naar huis en ik stopte de auto met op de boordcomputer 8.1 liter per 100 kilometer. Mijn motortemperatuur was nét 85 graden geworden. Ik heb gemerkt dat de motor moeilijk op temperatuur komt wanneer je de verwarming vol aanzet, en hem flink laat blazen - ik ben een zware koukleum - waardoor het verbruik dus ook omlaag gaat wellicht? Nou was mijn rit ongeveer zes kilometer, maar normaal ben ik na drie kilometer al op temperatuur en kom ik thuis met ongeveer 5.6 liter per 100 km op de boordcomputer. Het is koud maar rijdt een Up dan ook zo extreem verbruikend in deze tijden of ligt het aan totaal iets anders?
Zoveel meer verbruikt een up! niet in koude tijden. Op mijn dagelijkse rit van 50km scheelt het 10% in vergelijking met de zomer, op de boordcomputer zit ik nu gemiddeld op 5,2 liter terwijl ik in de zomer op 4,8 liter zit. Een motor die nauwelijks op temperatuur komt? Als de motor veel stationair draait 's-ochtends en je hebt de verwarming vól aan, ja dan duurt het lang(er). Maar ik zit ook bij de huidige buitentemperaturen binnen ongeveer 3 km op de 90 graden (koelvloeistof), en ook ik gebruik de verwarming direct vanaf de start... Maar ik belast de motor gewoon (maximaal 3.0000 toeren). Als de motor veel stationair draait na de koudstart duurt het langer. Het verschil dat je aangeeft (normaal 5,6 liter, nu 8,1 liter) lijkt me onder exact dezelfde omstandigheden niet normaal. Ik vermoed dat je motor bij de laatste rit gewoon wat meer dan anders stationair draaide.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: do 05 dec 2013, 11:05
door Tom Westendorp
TwitNour schreef:Mijn Up gebruikt in deze koude tijden veel meer dan ik van de auto gewend ben. De motor komt nauwelijks op temperatuur (90 graden), en ritten die normaal altijd makkelijk 1 op 20 gereden werden, zijn nu niet zuinig meer te rijden. Ik reed vandaag naar huis en ik stopte de auto met op de boordcomputer 8.1 liter per 100 kilometer. Mijn motortemperatuur was nét 85 graden geworden. Ik heb gemerkt dat de motor moeilijk op temperatuur komt wanneer je de verwarming vol aanzet, en hem flink laat blazen - ik ben een zware koukleum - waardoor het verbruik dus ook omlaag gaat wellicht? Nou was mijn rit ongeveer zes kilometer, maar normaal ben ik na drie kilometer al op temperatuur en kom ik thuis met ongeveer 5.6 liter per 100 km op de boordcomputer. Het is koud maar rijdt een Up dan ook zo extreem verbruikend in deze tijden of ligt het aan totaal iets anders?
PS: Ik heb geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden, kijken of het een verschil zou maken; zonder succes. Rustig wegrijden na het starten, langzaam optrekken en op tijd schakelen.
Op zo'n kleine afstand wordt een auto gewoon niet warm. Ga van het weekend maar een keer tien kilometer achter elkara rijden. Je wordt gefrituurd door de verwarming. Wat ook bijzonder goed helpt om het sneller warm te krijgen is de eerste kilometer pet de verwarming op de koudste stand te rijden en hem vol te laten blazen. Zo onttrek je geen warmte aan de motor en warmt hij dus sneller op.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: do 05 dec 2013, 14:51
door Autheo
GasDwerg schreef:Autheo schreef:
Laten uitrollen in neutraal is minder zuinig dan in de (hogere) versnelling gewoon gas loslaten. Dan blijft de motor met gesloten brandstoftoevoer draaien. Bij uitrollen in neutraal heb je brandstof nodig om de motor stationair te laten draaien.
Dat lijkt zuiniger, maar is het niet
Dat is wel efficient als je moet remmen, anders niet.
Probleem is dat je door gewoon gas los te laten, ook afremt op de motor.
Je rolt dus aanzienlijk minder ver door dan in neutraal.
Het beetje dat je in neutraal verbruikt, weegt niet op tegen de extra afgelegde afstand.
Via de boordcomputer kan ik zien dat bij loslaten van het gas in de hogere versnellingen (5 en 4), het brandstofverbruik 0,00 l/km is, zonder dat er sprake is van merkbaar afremmen op de motor. Pas als het toerental beneden de 900 p/m komt, zie je dat er weer brandstoftoevoer is om de motor stationair te laten draaien. Ik heb de bakverhoudingen niet precies nagekeken, maar volgens mij is de 5 een overdrive, en de 4 een prise-direct (1:1) waarbij dan nauwelijks sprake van afremmen op de motor kan zijn. Dat effect speelt door de bakverhoudingen eigenlijk pas vanaf 3 en lager. Ik betwijfel of de extra afgelegde afstand in neutraal meer is dan die in de 5 en de 4 vanaf het moment van gas loslaten tot het bereiken van het stationair toerental. En zelfs als die afstand in neutraal langer is, even ter berekening een veronderstelling (met fictieve getallen):
Stel dat je in z'n 4 of 5 met uitrollen 500 m ver komt tot het stationair toerental, en in neutraal 600m. Voor de totale afstand van 600m in z'n 4 of 5 heb je dan slechts voor 100m het stationair brandstofverbruik. Echter, in neutraal heb je dan niet 100 m lang dat verbruik, maar 600m, dus 6 keer zoveel.
In dat voorbeeld is het doorrollen misschien niet aanzienlijk. Maar stel dat je ipv 600m het dubbele doorrolt, dus 1000m ver komt. Dan nog is er in z'n 4 of 5 sprake van slechts 500m stationair brandstofverbruik om die 1000m ver te komen, en in neutraal 1000m stationair draaien, dus 2 keer zoveel.
Lijkt me dus toch echt efficienter om in de hogere versnelling gas los te laten, ipv in neutraal uit te rollen.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: do 05 dec 2013, 17:39
door up!
Eigenlijk een enorm geneuzel of gas los in de versnelling al dan niet zuiniger is dan uitrollen in neutraal. Waarschijnlijk bespaar je 1 cent per 1.000 km met de methode die gunstiger is, volgens mij is een eventueel verschil echt niet de moeite waard. Met een beetje anticiperend rijden bespaar je pas echt substantieel... Overigens laat ik zelf het gas los in de versnelling, maar veel belangrijker is dat ik anticipeer. Overigens, met gas los in de 5e versnelling kan ik wel ruim een kilometer doorrollen met 0,0 verbruik (uit laten rollen van 120 km/h tot stilstand)....
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: do 05 dec 2013, 20:08
door MuziekUP
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: vr 06 dec 2013, 16:48
door NoTVR
Dat uitrollen valt moeilijk iets over te zeggen. Tijdens gas-los zal de dynamo de accu gaan laden, maar als je de motor ontkoppelt kan dat niet, dus zal de dynamo op een gegeven moment de motor gaan belasten.
Als je het echt goed wilt doen, dan moet je op snelheid de motor uitschakelen, bak in vrij -de stuurbekrachtiging en dimlicht blijfven het doen tot je stapvoets rijdt. Maar om steeds de sleutel om te draaien is ook niks, er zou dan een STOP en START knop moeten komen.
Ik heb dat een tijdje consequent gedaan op die manier met een oude Lancia Ypsilon 1.1, en haalde met dit soort trucs de 1:20.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: vr 06 dec 2013, 18:00
door bobbie
up! schreef:Eigenlijk een enorm geneuzel of gas los in de versnelling al dan niet zuiniger is dan uitrollen in neutraal. Waarschijnlijk bespaar je 1 cent per 1.000 km met de methode die gunstiger is, volgens mij is een eventueel verschil echt niet de moeite waard. Met een beetje anticiperend rijden bespaar je pas echt substantieel... Overigens laat ik zelf het gas los in de versnelling, maar veel belangrijker is dat ik anticipeer. Overigens, met gas los in de 5e versnelling kan ik wel ruim een kilometer doorrollen met 0,0 verbruik (uit laten rollen van 120 km/h tot stilstand)....
Helemaal mee eens! Het ermee bezig zijn is de grootste winst denk ik. Vooruit kijken anticiperen
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: vr 06 dec 2013, 18:49
door SuperEd
Ik lees net bij up dat z,n auto
30000 toeren maakt wow
Geen wonder dat hij snel warm wordt
Typo haha....
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: zo 08 dec 2013, 20:46
door Tom Westendorp
LOL!
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: di 24 dec 2013, 15:17
door JanKoi
Goedemiddag Uppers,
Ben inmiddels aan mijn 2e UP! De nieuwe 60 PK versie bevalt ook weer prima, merk wel dat brede lichtmetalen velgen meer verbruiken.
De afgelopen 4 maanden heb ik steeds moeite gehad om de 1:24 te halen (berekend op basis van getankte KM).
Sind 4 weken heb ik er nieuwe winterbanden op stalen velgen onder en merk dat door de minder brede band het verbruik lager is. (vredenstijn SnowTrac 3)
Haal nu weer met gemak de 1:25/26.
Bij de nieuwe lijkt de boordcomputer wel minder af te wijken van het daadwerkelijke verbruik.
Blijft voor de rest een heerlijk autootje, onze oude UP! Is naar onze zoon en die haalt ook nog steeds de 1:24/25.
Het grootste geheim van de zuinige rijstijl is met name het anticiperen. Als je daarbij op de snelweg gemiddeld 90-95 km/uur rij dan is het goed te doen.
Alvast een zuinig 2014 toegewenst!
Groeten JanKoi
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: di 24 dec 2013, 17:41
door NoTVR
Ik heb wat zitten hoofdrekenen, aangezien ik dacht dat een TwinUp wel een goede opvolger zou kunnen worden...
Ik rijd ruim 1:20 gemiddeld, en tank de laatste tijd meestal onder de 1.63 Euro. Dat komt neer op 8ct/km aan brandstofkosten.
Stel dat een TwinUp aan 4ct/km komt -die 1:90 haal je alleen als je niet meer dan 50km/dag rijdt, dan bespaar ik met 30000km/jaar 1200 Euro. Je rijdt een jaar of 4 met zo'n ding, dus een kleine 5000 Euro minder brandstof.
De vraag is alleen: ga je ook echt minder dan 1200 Euro/jaar extra afschrijven op zo'n hybride? Ik neem voor het gemak even aan dat 'ie niet onder de 20kE op de markt gaat komen.
Alleen de veelrijder gaat goedkoper uit zijn, maar hoeveel veelrijders kopen een UP! die in 15,5 week naar de 100 accelereert?
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: di 24 dec 2013, 23:43
door GasDwerg
x
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: za 28 dec 2013, 03:51
door guggenheimer
Ik heb een CNG UP met alles er op en er aan. Rij bijna uitsluitend snelweg op cruise control op 130km per uur (rij 120km per dag). Mijn verbruik is na 10.000km 4.4KG per 100km. Dus reken toch wel 5 cent per KM aan brandstof.
De CNG UP heeft naar mijn mening net te weinig vermogen en trekkracht. Het is een sloom karretje. Maar met Cruise Control rolt het prima.
En als je een ZZP'er bent... koop er morgen eentje! KIA, MIA & VAMIL.. vanaf 1 jan... niet meer!
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:37
door GasDwerg
x
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: zo 29 dec 2013, 16:02
door guggenheimer
@ GasDwerg...
CNG ECO UP is een sloom karretje... Sloom prima.. maar wat meer koppel... was wel leuk geweest. Het is nu te weinig en ik denk dat het komt doordat ze de 79 gram moesten halen.
Verder prima karretje. Zuinig
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: zo 29 dec 2013, 23:58
door TwitNour
Ik merk dat het verbruik echt exponentieel stijgt wanneer de temperaturen richting het vriespunt gaan. Ronde de 8 graden en hoger kan ik de motor nog redelijk snel op temperatuur krijgen terwijl bij lagere temperaturen dit wat moeilijker is. De laatste dagen rijd ik weer wat zuiniger dan ik voorheen deed in verband met de wat warmere temperaturen de laatste dagen.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: di 31 dec 2013, 14:07
door Uppert
De stand na 1 jaar rijden:
1 op 16,4 gemiddeld.
In de koude maanden op winterbanden.
Bijna altijd airco aan.
Vanaf augustus op LPG.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: vr 10 jan 2014, 20:25
door oppermii
Eerste week ook verbruik bijgehouden.
Na 98.8km even de tank volgegooid om zeker te zijn de metingen te starten met een volle tank.
Er ging 4.57l in, dus 1:21,6.
Veelbelovend. 80km lange snelweg rit, rest andere ritjes in de stad.
Inmiddels tweede tankbeurt gedaan na 408km. Waarvan 250 op de snelweg, rest stadsritjes van 10km per stuk.
24,10 liter, dus 1:16,9.
Stuk minder veelbelovend.
Heb echt mega rustig gereden.
We zullen zien wat de lange termijn doet. Die korte stadsritjes zullen niet echt helpen voor een goed verbruik.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: vr 10 jan 2014, 22:17
door Xanderv
Als je nog aan het inrijden bent gaat het verbruik nog verbeteren. Ik rij snelweg ongeveer 1 op 19.
Ik ben nu bezig om erg rustig te rijden en kom niet boven de 80km/u, ik zit nu op 180km en de naald is nog niet van zijn plek wat meestal wel zo is.
Ach met mijn gemiddelde van 1 op 21 ben ik tevreden, ben alleen benieuwd hoe goed het kan. Daarnaast heb ik wel het probleem dat ik moet sporten als er iemand naast me komt staan bij een stoplicht als er niemand achter me staat, en ik denk dat ik die auto aan kan haha.