benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
ricardovisser
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2013, 13:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door ricardovisser » zo 29 jun 2014, 08:27

wat gebeurd er als je de alpen in gaat. word een 3 pitter dan ineens een slurper ?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » zo 29 jun 2014, 08:41

Ja omhoog neemt het motortje een stukje meer natuurlijk, alleen doordat je ook weer naar beneden moet en dan je motor 0,0 neemt is het gemiddeld verbruik nog steeds netjes. Het verbruik neemt echt toe zodra je sneller dan 120 gaat rijden.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » zo 29 jun 2014, 09:45

Ik heb nou al meerdere keren gehad dat ik 1 op 20,5 reed en dat de BC aangaf 1 op 22 te hebben gereden. Denkt dat de afwijking dus ongeveer 1,5 km per liter is. Heb wel een keer een record gevestigd met maar een afwijking van 1,2 km/L op de BC. Ik denk wel dat elke Up een andere afwijking heeft, maar dat ze allemaal wel op het zelfde neerkomen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 29 jun 2014, 13:00

TwitNour schreef:Ik heb nou al meerdere keren gehad dat ik 1 op 20,5 reed en dat de BC aangaf 1 op 22 te hebben gereden. Denkt dat de afwijking dus ongeveer 1,5 km per liter is. Heb wel een keer een record gevestigd met maar een afwijking van 1,2 km/L op de BC. Ik denk wel dat elke Up een andere afwijking heeft, maar dat ze allemaal wel op het zelfde neerkomen.
Ik heb meer dan 30.000 km steeds m'n stand bijgehouden, en bij mij was de afwijking vrij constant tussen de 6,5 en 7% te zuinig op de BC. Vagtechniek heeft met Vagcom dit percentage in de basisinstelling verwerkt, en na diverse tankbeurten kan ik bevestigen dat er nu nauwelijks nog afwijking is tussen het werkelijke verbruik en de BC-weergave. Toch wel handig nu niet meer helemaal voor de gek gehouden te worden. Iedereen die hier juicht over hoe zuinig hij rijdt volgens de BC, neem ik met een korreltje zout. Zo'n cijfertje kan je behoorlijk misleiden.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » zo 29 jun 2014, 13:23

Daarom reken ik gewoon met tankbeurt en km's
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » di 01 jul 2014, 00:50

Xanderv schreef:Daarom reken ik gewoon met tankbeurt en km's
En dat blijft de meest nauwkeurige methode die er is.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » di 01 jul 2014, 00:51

Autheo schreef:
TwitNour schreef:Ik heb nou al meerdere keren gehad dat ik 1 op 20,5 reed en dat de BC aangaf 1 op 22 te hebben gereden. Denkt dat de afwijking dus ongeveer 1,5 km per liter is. Heb wel een keer een record gevestigd met maar een afwijking van 1,2 km/L op de BC. Ik denk wel dat elke Up een andere afwijking heeft, maar dat ze allemaal wel op het zelfde neerkomen.
Ik heb meer dan 30.000 km steeds m'n stand bijgehouden, en bij mij was de afwijking vrij constant tussen de 6,5 en 7% te zuinig op de BC. Vagtechniek heeft met Vagcom dit percentage in de basisinstelling verwerkt, en na diverse tankbeurten kan ik bevestigen dat er nu nauwelijks nog afwijking is tussen het werkelijke verbruik en de BC-weergave. Toch wel handig nu niet meer helemaal voor de gek gehouden te worden. Iedereen die hier juicht over hoe zuinig hij rijdt volgens de BC, neem ik met een korreltje zout. Zo'n cijfertje kan je behoorlijk misleiden.
Het is mooi dat dat aangepast kan worden in de Vagcom. Ik ga het komende tijd even bijhouden en een eigen conclusie trekken. Denk dat 6 a 7% inderdaad wel in de buurt komt.

JanKoi
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 07:51

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JanKoi » zo 06 jul 2014, 20:25

Een nieuw record voor mij met een 60 PK up met 16 inch velgen.

Wel over een hele tank!
Jan Koi
20140705_170909.jpg

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RobertJ » zo 06 jul 2014, 23:16

Zo! Ik ben blij als ik de 5 haal maar dit is zoals het hoort natuurlijk :) Veel prov weg?

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JCC » wo 09 jul 2014, 20:00

Vandaag eerste keer getankt en een verbruik van 1 op 17,5...
Rustig gereden maar wel voornamelijk binnen de bebouwde kom.
Zuinigste rit was 4,3l/100km op de BC.

Nu 35,5liter octaan 100 v-powohr getankt. :P (ja in duitsland)
En bandenspanning op 2.5 bar dus tot volgende tankbeurt moet het zuiniger kunnen.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RobertJ » do 10 jul 2014, 14:27

35,5 is lekker vol.... als je daarmee hebt gerekend kom je sowieso laag uit.(kleine kans dat de vorige tankbeurt ook zo vol was)

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JCC » do 10 jul 2014, 15:17

RobertJ schreef:35,5 is lekker vol.... als je daarmee hebt gerekend kom je sowieso laag uit.(kleine kans dat de vorige tankbeurt ook zo vol was)
Vorige (eerste) tank beurt was van de dealer.

Maps en more gaf aan dat ik nog 35km kon rijden.
Dus er kan denk ik minimaal 37,5 liter in de tank.

Hoeveel liter zou er nog in zitten als de BC 0km aangeeft? 2,5L?

sportmii
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 11:11

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door sportmii » za 12 jul 2014, 11:43

Gisteren voor het eerst getankt, teller staat op 711 en er ging 34,5 liter in. dus, 1 op 20,6. Niet slecht voor een eerste tank lijkt mij zo.
De eerste 700 km eigenlijk alles gereden, snelweg tot 130km per uur, 80km wegen, veel stad en zelfs behoorlijk wat file. De helft van de tijd met airco aan.
Als de Mii ingereden is moet dit zelfs nog iets beter worden. Als het zo blijft is het ook prima, de vorige auto reedt 1 op 8 dus dit is geweldig.

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door --BUMP-- » za 12 jul 2014, 14:00

JCC schreef:
RobertJ schreef: Dus er kan denk ik minimaal 37,5 liter in de tank.

Hoeveel liter zou er nog in zitten als de BC 0km aangeeft? 2,5L?
Ik heb inmiddels al een paar keer gehad dat er meer dan 37 liter in ging, boordcomputer stond dan net een paar km op 0.
Overigens zit ik gemiddeld na 80.000 km op 1 op 17,1, met 90% snelwegverkeer (120+).
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RobertJ » za 12 jul 2014, 15:01

De tank zelf is mogelijk 37,50, maar mensen die dit erin tanken hebben waarschijnlijk de hele vulpijp ook gevuld. Weet niet of dat echt goed is als het uitzet(koude ondergrondse tank naar 30graden zomerse tank) maar ach :)

Gebruikersavatar
mijndochters
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
Locatie: Heerhugowaard

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door mijndochters » ma 14 jul 2014, 09:29

Vakantie... 2882 km totaal met 130 autobaan en airco aan, de bergen in Tsjechië.. (en overwegend wegen waar een schadehersteller en een kwikfitter blij van zouden worden...) 1 op 20.1 gemiddeld! :D prijzen: E10 in DLD eur 1,59 en natural 95 in Tsjechië eur 1.36 :dance: :dance:
Ging als een trein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig in een 11-2022 Volkswagen T-ROC

Riogio
Forum newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 19:19

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Riogio » ma 14 jul 2014, 21:58

Heb de Citigo sinds januari 2013 en van alle tankbeurten het aantal liters, gereden km's, literprijs, en zelfs de tankstations bij gehouden. Tot en met juni dit jaar was het woon/werk verkeer 12 km (enkele reis) - overwegend 50km wegen met veel rotondes, drempels en stoplichten waarbij ik een gemiddelde haalde van 1 op 17,59. (met uitrollen en snel doorschakelen) Echter is mijn werk naar Rotterdam verhuisd waardoor ik nu elke dag een enkele reis heb van 64km over de snelweg. Af en toe een beetje file, maximaal toegestane snelheid 100km/u (traject controle) en op sommige stukken 80km/u waar ik nu een gemiddelde haal van 1 op 22,46 ;) Een wezenlijk verschil, verdien zelfs aan de reiskostenvergoeding van 19 cent/km. Zou het inbouwen van CC rendabel zijn, afgezien van het feit dat het een stuk relaxter rijdt, en het gemiddelde nog meer opkrikken?
Citigo Arctic, 60pk, Candy White, 5-drs
Superb Combi, Amethyst Purple Metallic

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RobertJ » ma 14 jul 2014, 23:15

@mijndochters: netjes!, zeker met e10 ertussen wat toch minder gunstig is voor je verbruik.

@riogio: je zal met die cc niet veel bijschaven omdat je sowieso al netjes zuinig rijdt, maar ook omdat de wegen rondom rotterdam redelijk druk zijn (a4 en a13? Voor jou?) Dan gebruik je het toch niet continu.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » di 15 jul 2014, 10:39

Riogio schreef:Zou het inbouwen van CC rendabel zijn, afgezien van het feit dat het een stuk relaxter rijdt, en het gemiddelde nog meer opkrikken?
Een cruise control bespaart bij regelmatig gebruik zo’n 5 tot 10%, kort door de bocht dus maximaal een halve liter per 100 km = € 0,85.
Als een cruise control je zo’n € 400 kost, moet je tenminste 47.000 km rijden om die investering er uit te halen, en heb je pas daarna financieel voordeel (los van eventueel 'voordeel' dat je boetes kunt uitsparen als je zonder CC zelf ongemerkt te hard zou gaan).
Wat je rendabel vindt, zul je natuurlijk ook in relatie willen zien tot wat je comfortabel vindt en hoeveel je daar voor over hebt. Da's ieders eigen keus. Ik heb het ook overwogen, maar omdat ik vooral in de spits rijd, denk ik niet echt zinnig van CC gebruik te kunnen maken. Die enkele keren, dat ik dan wel van het comfort van een CC zou genieten, wegen dan voor mij niet tegen de kosten op. Maar ik hoor ook van anderen, dat ze niet meer zonder CC zouden willen...

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JoVe » di 15 jul 2014, 11:01

CC is ideaal bij de vele trajectcontroles die wij in Nederland hebben.Ook gebruik ik hem regelmatig binnen de bebouwde kom en op provinciale 80 km wegen.
Het rijdt een stuk relaxter en je hoeft niet constant op je snelheidsmeter te kijken met al die flits controles.
Op mijn High UP! zat niet het drive pakket en heb dus achteraf cc laten inbouwen door de dealer en kostte 409 euro ex btw. Het was een UP! uit de voorraad en heb vanwege een actie 1200 euro uitgespaard omdat hij niet besteld had hoeven worden.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie