Panoramadak achteraf inbouwen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Bart007
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 09:55
Locatie: Zuid Holland

Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Bart007 » ma 17 sep 2012, 19:09

en
Laatst gewijzigd door Bart007 op di 30 jul 2013, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door TV_UP! » ma 17 sep 2012, 19:16

ik wil niet lullig doen maar had je niet beter het panoramadak als optie kunnen doen is veel goedkoper dan achteraf in bouwen.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Bart007
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 09:55
Locatie: Zuid Holland

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Bart007 » ma 17 sep 2012, 19:30

en
Laatst gewijzigd door Bart007 op di 30 jul 2013, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Marantz » di 18 sep 2012, 06:49

Lijkt mij een kansloze onderneming, als je het "gat" bekijkt wat er in het dak moet denk ik dat een hoop achteraf bouwers hier niet aan zullen beginnen, het moet wel veilig zijn.
Zo'n zonnedakje is natuurlijk geen probleem maar als een dealer hier al nee tegen zegt weet ik genoeg......
Ik heb het al niet eens voor elkaar gekregen om de dealer een grotere spoiler op de UP (zie grotere spoiler http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1030) te laten zetten omdat dat de dealer een verklaring wilde van 3M dat montage op hun folie geen probleem zou zijn.
Ondanks dat 3M zegt "geen probleem", en dat is ook geen probleem want het zit muurvast, wil 3M dit niet op papier zetten dus zegt de dealer, dat gaan wij niet doen, en heb ik dit zelf gedaan.
Zo gevoelig liggen dit soort dingen tegenwoordig..........

Janjer
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 22:40

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Janjer » zo 23 sep 2012, 14:16

Misschien kun je in de showroom eens kijken naar een Up (of Mii of Citigo) uitgerust met de panoramadakoptie.
Je kunt dan denk ik goed beoordelen of het eigenlijk wel kan.
Het feit dat het onderdeel te bestellen is heeft natuurlijk te maken met het feit dat het vervangen moet kunnen worden en niet zozeer met het feit dat het dan in te bouwen is in een versie waar het origineel niet in zit.

Ik zal toelichten waarom ik voorgaande schrijf, misschien heb je er wat aan: ik heb 2 Twingo's. Eentje met af fabriek panaramadak en eentje zonder. De dakconstructie wijkt een beetje af. Zo is de hoofdruimte iets lager bij de versie met dak en is het ook niet mogelijk om een handgreep rechts te monteren. Dat heeft ook te maken met de afwateringskanalen die langs de stijlen lopen en met een verstevingsbalk die anders geplaatst is. Ook de rondingen van de hemelafwerking zijn net wat anders. Het lijkt er dus bij mijn fabriekant op dat er echt net iets meer afwijkt dan alleen het glas dak etc. maar dat ook de constructie andere eisen stelde. Je kunt dat denk ik bij de Up ook zo waarnemen of dat het geval is en dan weet je snel genoeg hoe ingrijpend en of (on)mogelijk achteraf inbouw van een fabrieksdak is. Succes.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Tom Westendorp » zo 23 sep 2012, 21:10

De hemel is het probleem niet. Die kun je los bestellen. Het inbouwen van het dak an sich lijkt me alleen het probleem. Ik kan me voorstellen dat een schadebedrijf liever niet zomaar de flex in je dak zet. Wat als het fout gaat? Als je het panorama dak af fabriek hebt besteld dan is er een compleet andere bovenkant gemonteerd en is de kans dat het mis gaat nihil. Nu zijn er behoorlijk wat risico's. Je moet er toch niet aan denken dat je dak gaat lekken?

Ik zou ook zeggen. Ga overwegen om je up te verkopen en er één terug te kopen mét panorama dak.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Bart007
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 09:55
Locatie: Zuid Holland

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Bart007 » ma 24 sep 2012, 16:31

en
Laatst gewijzigd door Bart007 op di 30 jul 2013, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sneeuw
Vagling liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: do 05 jul 2012, 22:27

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door sneeuw » ma 24 sep 2012, 19:57

Tsja, ik snap de autodealers wel... ze kunnen moeilijk een auto ruilen zonder enige betaling (tenzij je écht achteruit moet gaan qua kilometers / opties). Ze moeten er zelf op voor uit, en je hebt zelf een luxe probleem vrees ik :-/

Volgens mij zijn er ook alternatieven die je kunt laten inbouwen als panoramadak, maar niet zo mooi als de officiele VW UP! die heeft.

Als ik jouw was zou ik 't voor lief nemen, of hem inruilen maar dan gaat het goed geld kosten vrees ik :-/ dilemma's dilemma's dilemma's !

Bart007
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 09:55
Locatie: Zuid Holland

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Bart007 » ma 24 sep 2012, 20:30

en
Laatst gewijzigd door Bart007 op di 30 jul 2013, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Tom Westendorp » di 25 sep 2012, 13:00

Ik zou opbellen en ze complimenteren met de luxe positie. En vragen waarom zij de enige dealer zijn die niet willen verkopen in deze tijd. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Marantz » di 25 sep 2012, 13:47

Het lijkt mij toch wel dat een dak met panoramadak voorzien zal zijn van extra verstevigingen.
Het schuifdak opzich zal niets bijdragen aan de contructie, maar het dak zwakker maken, dus zullen er onzichtbare voorzieningen zitten om het dak de juiste rol en/of botsing weerstand te geven.
Vandaar dat er zo moeilijk gedaan word, niemand wil zijn vingers hier aan branden.
Ik zou ook niet prettig zitten met het idee dat dit panoramadak in een dak gemonteerd zit die dat eigenlijk niet kan hebben qua formaat en constructie, want het is een behoorlijk gat, en niet zo maar een Hollandia klap dakje......

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Tom Westendorp » di 25 sep 2012, 16:08

Goed punt CBdicX, ik denk ook dat er daarom eerder kans op lekkages bestaat dan wanneer je het pano dak af fabriek besteld.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Martin_tdi
Donateur member
Berichten: 86
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 19:57

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Martin_tdi » wo 26 sep 2012, 06:48

Ik ben bezig geweest om een panoramadak in mijn Audi A3 Sportback te monteren maar heb afgehaakt toen bleek dat dat serieus veel geld kost wat betreft plaatwerk en spuit kosten.
Maw het is echt te duur om te doen, kan je beter je Up inruilen voor een exemplaar met dak.

De optie panoramadak is idd erg mooi dus snap wel dat je er mee bezig bent.

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door GunSpeed » wo 26 sep 2012, 08:49

Denk niet dat het alleen een financieel probleem zal worden maar dat het vooral technisch niet haalbaar is. Volgens mij is dat een volledig andere dakplaat omdat het hele systeem van dakgoot tot dakgoot gaat, dus de hele breedte van het dak. Als je dat er moet tussenuit halen dan haal je een deel van het zelfdragend koetswerk weg en daarmee de hele stijfheid ervan... lijkt me helemaal geen goed idee!!

Inruilen zal de enige mogelijkheid zijn... hopelijk krijg je een goede aanbieding :D
up! Black BMT 75pk 3d

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door up! » wo 26 sep 2012, 10:40

Gewoon inruilen op eentje met panoramadak, of anders door blijven rijden. Wat betreft dealers die inruilvoorstellen doen, je hebt er geen recht dat je voor een aantrekkelijke prijs kunt inruilen. Als een bepaalde dealer je niet bevalt, zoek dan eens een andere dealer op? Dealers moeten natuurlijk ook wat verdienen, net als jij.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Tom Westendorp » wo 26 sep 2012, 12:31

Ik ben benieuwd of de dealer een beetje wil inruilen. Een tweedehands Up! moet toch ook makkelijk te slijten zijn lijkt me.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Bart007
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 09:55
Locatie: Zuid Holland

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door Bart007 » wo 26 sep 2012, 20:54

en
Laatst gewijzigd door Bart007 op di 30 jul 2013, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sneeuw
Vagling liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: do 05 jul 2012, 22:27

Re: Panoramadak achteraf inbouwen

Bericht door sneeuw » wo 26 sep 2012, 21:05

Bart007 schreef:Ik heb inmiddels besloten om mijn Up! te houden, heb alweer behoorlijk geïnvesteerd in mijn Up-pie!
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Afbeelding

Plaats reactie