klapperende schakelkast

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
basic
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 12:40

klapperende schakelkast

Bericht door basic » wo 28 nov 2012, 12:51

hoi allemaal,

sinds een tijdje heb ik een seat MII style en ook ik heb de diverse aanpassingen gedaan, zoals de koplampen, andere knipperlichten en de vagcom instellingen.

nu valt het mij op, wanneer ik mijn ruitenwissers aan heb staan, dat je achter het dashboard links van het stuur een klik hoort als de ruitenwissers gaan vegen. dit is natuurlijk normaal, achter om de paar minuten hoor ik dit geluid heel snel een paar keer achter elkaar, zeker 5 a 7 keer heel snel.

ook als ik mijn koplampen aan heb staan en ik maak twee keer een scherpe bocht naar links en dan direct een scherpe bocht naar rechts, hoor je dit geluid ook. ( kleinen straatjes in de woonwijk).
als ik mijn koplampen uit heb staan, dus enkel met dagrijverlichting, dan hoor je dit geluid niet.

de dealer heeft het navegen van de wissers in de software uitgezet, maar dat maakt niets uit.
volgens vagtechniek, kan de softwareaanpassing, niet gerelateerd zijn de klacht.

morgen heb ik een afspraak bij de dealer, maar die gaat waarschijnlijk de softwareaanpassing de schuld geven.

zijn er meer mensen die dit "probleem" hebben en zo ja, heb je ook aanpassingen aan het voertuig gedaan?

tnx

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: klapperende schakelkast

Bericht door Antera » wo 28 nov 2012, 17:18

Is het sinds de vagcom aanpassingen? eigenlijk zou het daardoor idd niet mogen. Niks vermelden over software aanpassingen dan is er niks aan de hand. Ze gaan daar niet specifiek naar kijken en kunnen niet controleren welke wel en niet aan staan of gezet zijn normaal gezien
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: klapperende schakelkast

Bericht door henri » wo 28 nov 2012, 19:39

Het tikken van relais is bij een Up volgens mij normaal. Ik heb tot nog toe met vier verschillende Up's gereden. Bij allen deed zich dit verschijnsel (naar mijn idee volstrekt willekeurig) voor. De eerste paar keer vond ik het lichtelijk verontrustend.

Bij mijn eigen Up hoor ik het niet meer. Of het verdwenen is of dat het me niet meer opvalt, weet ik niet. Ik zal er de komende dagen eens op proberen te letten.

basic
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 12:40

Re: klapperende schakelkast

Bericht door basic » wo 28 nov 2012, 21:18

de dealer weet al van de aanpassing, ze hebben het naveeg systeem al uitgezet, omdat ze dachten dat het daardoor kwam.

of het voor de aanpassing ook al was kan ik niet zeggen want we zijn direct vanuit de dealer naar nuenen gereden en toen is het me niet opgevallen. het regende toen ook niet.

wel raar dat de relais op willekeurige momenten tikken.

heb ook al diverse dingen geprobeerd, zoals met of zonder radio, verlichting of andere dingen.
moet alleen nog proberen zonder dat noodstop systeem.

henri, het tikken dat jij hoort is dat af en toe een tikje, of is dat ook soms een reeks van tikken erg snel achter elkaar.

het klinkt nog het meest alsof je ineens een stokje tussen je spaken van je fiets houdt terwijl je rijdt.

basic
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 12:40

Re: klapperende schakelkast

Bericht door basic » wo 28 nov 2012, 22:46

klein updatje, na een uurtje |"testen"

bij het getik tijdens de geactiveerde ruitenwissers kan ik zeggen dat dit niet gebeurd bij snelheden lager dan 70 km per uur, geen idee waarom niet, mogelijk gaan de balden boven die snelheid sneller vegen op interval stand.

wat betreft het tikken tijdens "snel" bochtwerk kan ik zeggen dat dit niet gebeurd als het noodrem systeem is gedeactiveerd. het lijkt er dus op dat er iets gebeurd in de computer bij snel bochtwerk dat te maken heeft met dat systeem

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: klapperende schakelkast

Bericht door Psycho_Mantis » do 29 nov 2012, 09:47

Ik heb dit ook

Het gebeurd alleen boven de 70 km/h inderdaad en ook alleen als de ruiten wissers aanstaan.
Het is een soort van gerattel wat uit de relaiskast komt elke 2/3 minuten.
Ik heb me up sinds april, maar nog geen problemen mee ondervonden buiten dat het (zacht)geluid maakt.

basic
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 12:40

Re: klapperende schakelkast

Bericht door basic » do 29 nov 2012, 10:15

precies wat ik ook heb,

heb jij nog aanpassingen aan de auto gedaan wat betreft vagcom of andere dingen?

Gebruikersavatar
Tom
Forum newbie
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 17:50

Re: klapperende schakelkast

Bericht door Tom » do 29 nov 2012, 13:33

Mooi dat dit hier staat, ik heb het ook inderdaad. Heeft niets met die Vagcom te maken, m'n Up is origineel.

basic
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 12:40

Re: klapperende schakelkast

Bericht door basic » do 29 nov 2012, 23:25

ok vandaag bij de dealer geweest en die heeft de auto bekeken.
ze constateerden het "probleem" en zijn vervolgens met een auto uit de showroom gaan rijden.

ook hierbij constateerde ze hetzelfde geluid in dezelfde omstandigheden.

het blijkt naar alle waarschijnlijkheid de abs pomp te zijn die gemonteerd zit achter het dashboard.

blijkbaar denkt de auto bij regen of snel bochtenwerk dat je naar alle waarschijnlijkheid een aanrijding gaat maken en maakt het abs systeem klaar om te remmen.

het is dan ook niet het geluid van de relais, maar van de pomp van de abs.

hierover heeft de dealer een bericht gestuurd naar PON om te kijken of dit zo hoort of niet.

er is voor nu even niets aan te doen omdat het zo hoort ( zeg maar) .wordt dus vervolgd.

Gebruikersavatar
Bertje
Vagling liefhebber
Berichten: 161
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 00:38
Locatie: Nijkerk

Re: klapperende schakelkast

Bericht door Bertje » vr 30 nov 2012, 12:27

Ben erg benieuwd naar de uitkomst.

Ik heb mijn Up! nog niet maar weet nu al dat ik me ga storen aan schakelende relais of soortgelijke geluidjes. In mijn huidige auto erger ik me al aan het ruitenwisserrelais als hij op de intervalstand staat. :?

Misschien is er op de een of andere manier iets te isoleren...?
| High Up! 75 pk. Candy White | Executive | Drive | Dynamic | Panoramadak | Vier deuren | Nepleer ;-) met stoelverwarming | Winterbanden op Dezent F lichtmetaal | reservewiel |Polo 6R antenne|

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: klapperende schakelkast

Bericht door Psycho_Mantis » vr 30 nov 2012, 13:16

basic schreef:precies wat ik ook heb,

heb jij nog aanpassingen aan de auto gedaan wat betreft vagcom of andere dingen?
Ja mijn up is aangepast, maar dit geluid had ik van het begin al...

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: klapperende schakelkast

Bericht door Psycho_Mantis » ma 10 dec 2012, 11:46

Ik heb vandaag een tijdelijk up van de dealer ivm onderhoud.
De take up heeft dit geluid niet, maar heeft dacht ik ook minder veiligheids systemen...

Plaats reactie