Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Tibbi3
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za 01 dec 2012, 16:13

Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Tibbi3 » za 01 dec 2012, 16:29

Hallo,

Ik heb nu 3 maanden de Volkswagen Move Up! 60PK BM.

Erg tevreden mee, lekker zuinig en gewoon een leuk bakkie.

Er zijn echter 2 dingen die me de laatste tijd opvalt en ik vroeg me af of er meer mensen die hier last van hebben.

1. Soms komt het voor dat de Up! niet wil starten. Alle lampjes gaan we gewoon aan/uit zoals normaal. Alleen zodra dan wil "doordrukken" dan gaat de sleutel niet verder en de auto dus niet aan. Pas als ik 1 of 2 keer het slot erop en eraf zet dan gaat de auto weer aan.

2. Wanneer ik aan het rijden ben hoor ik soms een veer springen. Ik heb al wat gezocht en ik hoorde dat sommige mensen dat hebben bij hun stoel alleen komt het bij mij van mijn gaspedaal vandaan. Ik voel namelijk een duidelijke trilling op mijn rechtervoet bij het gaspedaal. Soms heb ik het een week niet, en soms 5x op 2 minuten.

Iemand die dit ook wel eens heeft?

Pup!
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 11:32

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Pup! » za 01 dec 2012, 18:51

Hallo,

Wij hebben vanmorgen onze nieuwe Up! opgehaald en direct een rit van 200km gemaakt. Onderweg dacht ik paar keer het geluid van een veer te horen, ik begon eerst aan mezelf te twijfelen maar nu ik jouw bericht lees weet ik zeker dat het inderdaad het geluid van een veer was. Dus ja ik heb het ook, als het blijft ga ik ermee terug naar de dealer.

Pup!

Gebruikersavatar
Tom
Forum newbie
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 17:50

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Tom » za 01 dec 2012, 21:43

1. Komt me zo niet bekend voor maar kan het zijn dat het stuurslot nog niet ontkoppeld is?

2. Lijkt op dit probleem : viewtopic.php?f=6&t=1328 Heb er zelf ook last van.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Psycho_Mantis » zo 02 dec 2012, 01:23

Betreft het starten, trap je de koppeling wel altijd in?
Klinkt misschien stom, maar je zou niet de eerste zijn die het wel eens vergeet. Mog ik ernaast zitten dan heb ik niets gezegt ;)

Betreft de "veer" geluiden
Het is nog niet duidelijk wat het is, maar alle ups hebben het blijkbaar. Dus we kunnen het als normaal beschouwen denk ik...
Hadden jullie toevallig jullie ruitenwissers aan toen jullie dit geluid hoorden?

MAZE
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 10:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door MAZE » zo 02 dec 2012, 18:58

Geluid waarneembaar met de wissers aan, wissers uit niet waargenomen. Ik hoor het ook en voel het in het gaspedaal door.

Pup!
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 11:32

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Pup! » zo 02 dec 2012, 21:08

De ruitenwissers waren aan. Ik durf wel te stellen dat het daar direct of indirect iets mee te maken moet hebben.

Pup!

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door piet48 » ma 03 dec 2012, 08:27

Ik weet niet of dit helpt bij het niet starten,heb wel eens gehad dat ik de sleutel in het contact stak en dat ik hem niet
verder kon draaien om te starten ,alle lampjes branden toen maar ik had de koppelingspedaal niet ingetrapt.Trapte ik hem daarna in nadat ik de sleutel had omgedraaid dan deed hij het ook niet.Maar hij deed het wel nadat ik eerst de koppelingspedaal had ingetrapt en daarna de sleutel had omgedraaid .Dat met de veer tot nu toe nog niet ondervonden
Grt
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

Gebruikersavatar
THID
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 10:32

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door THID » wo 05 dec 2012, 18:51

de veer hoor ik ook vaker, zeker bij regen spray e.d.
ook als ik te dicht op een slagboom af rij. Ik dacht zelf aan de City Emergency Braking die zich voorbereid maar weet niet of dit klopt. Overigens voel ik het niet in het gaspedaal maar voor mijn gevoel komt het bij het rempedaal weg.
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Mr10 » wo 05 dec 2012, 20:30

Dat veergeluid herken ik ook. Inderdaad bij regen, soms een paar keer kort achter elkaar. Ik heb het ook vaak als ik bij een bepaald parkeerterrein een korte helling af rijd en de koppeling en rem ingedrukt houd. Na de opmerking over de slagboom ga ik daar eens op letten want er staat inderdaad een slagboom daar.

Tibbi3
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za 01 dec 2012, 16:13

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Tibbi3 » vr 07 dec 2012, 11:48

Ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben die dit "probleem" heeft. Maar echt lekker rijden is het niet...

Wat betreft het starten. Ik trap altijd mijn koppeling in, dus dat kan het probleem niet zijn. Dat kijk ik nog wel even aan.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Psycho_Mantis » ma 10 dec 2012, 12:20

Een take-up heeft dit geluid niet.
Ik denk inderdaad dat dit een veiligheids systeem is.

De up maakt zowiso al veel bijgeluiden bij het gebruik van een veiligheids systeem, dat viel me up tijdens de sneeuw.

Gebruikersavatar
THID
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 10:32

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door THID » ma 10 dec 2012, 15:36

heb tijdens de sneeuw de up! even op de handrem gegooid, ook toen begon de "veer" te klapperen. Mogelijk dus de ESP die iets probeert te regelen, kan me alleen niet voorstellen dat de ESP tijdens regenspray iets wil doen. Wat natuurlijk wel waarschijnlijk is, is dat de CEB de ESP inschakelt om te remmen/het remmen voor te bereiden.
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

bruno
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 19:47

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door bruno » zo 16 dec 2012, 11:30

1. Dit klinkt duidelijk als een stuurslot probleem, ik weet niet of je altijd je stuurslot erop zet bij het verlaten van je auto? Als je even aan je stuur trekt dan gaat hij erin. Als je daarna je auto weer wilt starten kan het voorkomen dat je stuurslot net in zijn uiterste stand staat, waardoor je even aan het stuur moet trekken om je sleutel door te kunnen duwen (je hoeft overigens alleen een kort klikje met de sleutel te geven, de motor start vanzelf).

2. Dit zogenaamde klik geluid is waarschijnlijk het geluid van een relais, bij mij komt dit alleen als ik het rempedaal indruk. Dit relais zal ongetwijfeld van een veiligheidssysteem afkomstig zijn (ABS, ESP you name it. ze meten allemaal het toerental van je wielen). Niks om je druk om te maken dus.

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Mr10 » zo 16 dec 2012, 12:11

Nee dit is geen klikgeluid. Ik merk duidelijk een klik bij mijn rempedaal, vlak voordat ik het loslaat, wat ik overigens behoorlijk irritant vind. Het geluid bij punt 2 is een geluid alsof je een springveer loslaat die gespannen stond.

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door TV_UP! » zo 16 dec 2012, 23:46

Mr10 schreef:Nee dit is geen klikgeluid. Ik merk duidelijk een klik bij mijn rempedaal, vlak voordat ik het loslaat, wat ik overigens behoorlijk irritant vind. Het geluid bij punt 2 is een geluid alsof je een springveer loslaat die gespannen stond.
Zo dat klik dat voelt in rempedaal niet van het hillhold systeem kunnen zijn??
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Gebruikersavatar
THID
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 10:32

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door THID » di 18 dec 2012, 19:02

Mr10 schreef:Nee dit is geen klikgeluid. Ik merk duidelijk een klik bij mijn rempedaal, vlak voordat ik het loslaat, wat ik overigens behoorlijk irritant vind. Het geluid bij punt 2 is een geluid alsof je een springveer loslaat die gespannen stond.
klik in pedaal is waarschijnlijk de veer die in het pedaalmechanisme zit, heb ik ook gehad bij mijn vorige auto bij het koppelingspedaal. even mee naar de dealer, moeten ze er zo achter zijn lijkt me...
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

Tibbi3
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za 01 dec 2012, 16:13

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Tibbi3 » ma 14 jan 2013, 14:04

Wat betreft het niet willen starten van de Up! Ik heb het afgelopen week weer 3x gehad. Zodra ik doordruk gaat de up! simpelweg niet aan. 1 of 2x deurvergrendeling erop en eraf verhelpt het probleem. Het viel me overigens op dat wanneer ik de auto b.v. pas na een minuut start dit probleem vaak opduikt. Herkenbaar bij iemand?

Gebruikersavatar
Travel Wolf
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 10:05
Locatie: Zwolle

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Travel Wolf » ma 14 jan 2013, 18:34

THID schreef:
Mr10 schreef:Nee dit is geen klikgeluid. Ik merk duidelijk een klik bij mijn rempedaal, vlak voordat ik het loslaat, wat ik overigens behoorlijk irritant vind. Het geluid bij punt 2 is een geluid alsof je een springveer loslaat die gespannen stond.
klik in pedaal is waarschijnlijk de veer die in het pedaalmechanisme zit, heb ik ook gehad bij mijn vorige auto bij het koppelingspedaal. even mee naar de dealer, moeten ze er zo achter zijn lijkt me...
Ik heb soms een vergelijkbaar?? geluid in het gaspedaal. Dan voel je ook even een kleine trilling door het pedaal. Lijkt me onschuldig, maar voelt ook als een veer die even trrrrriltttt.
** VW Move Up - wit - 1 juni 2012 - Maps & More - dakdragers t.b.v. canadese kano of dakkoffer - hulpveren t.b.v. lekker rijden bij maximaal vakantiebagage/gewicht **

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Up-Jury » ma 14 jan 2013, 23:59

Tibbi3 Mijn vraag over het niet starten is:

Start je de auto meteen nadat je ingestapt bent of duurt het een minuut of 2.

Want als je de auto ontgrendeld op afstand en je hebt je auto niet geopend na een minuut dan vergrendeld de auto zich zelf weer.
Ook als je auto op start/ stop afslaat dan kan je hem na een paar minuten (5 min ongeveer) nier meer starten met je koppeling en moet je de sleutel geheel terug en heen draaien.

een idee-tje

Jimup
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 21:01

Re: Up! wil niet altijd starten + springende veer?

Bericht door Jimup » wo 13 nov 2013, 23:17

Tibbi3 schreef:Hallo,

Ik heb nu 3 maanden de Volkswagen Move Up! 60PK BM.


2. Wanneer ik aan het rijden ben hoor ik soms een veer springen. Ik heb al wat gezocht en ik hoorde dat sommige mensen dat hebben bij hun stoel alleen komt het bij mij van mijn gaspedaal vandaan. Ik voel namelijk een duidelijke trilling op mijn rechtervoet bij het gaspedaal. Soms heb ik het een week niet, en soms 5x op 2 minuten.

Iemand die dit ook wel eens heeft?
Even een oud topic omhoog schoppen.

Tibbe, is bovenstaande punt ooit opgelost? Ik heb hetzelfde wanneer ik harder rij dan 70/80 en de ruitenwisser aan heb staan. Vandaag bij de dealer geweest en die was er niet bekend mee. Vrijdag staat hij er de hele dag zodat ze er zelf mee kunnen testen. Maar misschien heeft iemand ervaring met de oplossing?!
Volkswagen up! - 2013 - 60pk - 5drs - high up! - Executive pakket - wit

Plaats reactie