Inruilwaarde van je Up na een jaar of korter.
Inruilwaarde van je Up na een jaar of korter.
Hallo,
Ik zie steeds vaker forumleden besluiten hun Up in te ruilen of verkopen en ook ik overweeg dat te gaan doen. Los van de rij-eigenschappen ben ik daarom wel benieuwd hoe de restwaarde van onze Up's zich heeft ontwikkeld.
Ik krijg bijvoorbeeld op mijn Up een inruilprijs van 8500 euro na 10 maanden en 15000 km gereden te hebben (nieuwprijs 12000 euro). Zelf denk ik dat particuliere verkoop veel meer oplevert en je krijgt dan ook nog een korting bij je dealer. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik zie steeds vaker forumleden besluiten hun Up in te ruilen of verkopen en ook ik overweeg dat te gaan doen. Los van de rij-eigenschappen ben ik daarom wel benieuwd hoe de restwaarde van onze Up's zich heeft ontwikkeld.
Ik krijg bijvoorbeeld op mijn Up een inruilprijs van 8500 euro na 10 maanden en 15000 km gereden te hebben (nieuwprijs 12000 euro). Zelf denk ik dat particuliere verkoop veel meer oplevert en je krijgt dan ook nog een korting bij je dealer. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Laatst gewijzigd door Up&Go op ma 11 mar 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Inruilwaarde van je Up na een jaar of korter.
En wat was de nieuwprijs?
Get up! Stand up! Don't give up ...
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Toegevoegd in de tekst, inderdaad ook belangrijke info.erikvank schreef:En wat was de nieuwprijs?

- el coche SEAT
- Donateur member
Bij inruilen maakt het altijd uit wat de nieuwe aanschaf gaat worden.
Koop je een auto uit een vergelijkbare categorie of ga voor een andere categorie.
Dit maakt vergelijken altijd moeilijk. Hoe hoger de nieuwprijs van de vervangende auto is, des te groter is de kans dat er meer ruimte is.
Ook de nieuwprijs kosten van de inruiler is altijd een moeilijk vergelijk, is dit met of zonder bijvoorbeeld de bijkomende afleverkosten.
Kortom een vergelijk, denk ik blijft moeilijk.
Mijn ervaring is dat het benaderen van verschillende dealers altijd zin heeft. Ik hoef niet persé een auto bij de dealer om de hoek te kopen.
Vaker enorme verschillen in het totaal plaatje meegemaakt. Ik kijk dan ook altijd naar het bij te betalen bedrag bij de verschillende dealers en niet naar sec naar de inruilwaarde. Ook hier geldt dan wel dat je appels met appels vergelijkt.
Koop je een auto uit een vergelijkbare categorie of ga voor een andere categorie.
Dit maakt vergelijken altijd moeilijk. Hoe hoger de nieuwprijs van de vervangende auto is, des te groter is de kans dat er meer ruimte is.
Ook de nieuwprijs kosten van de inruiler is altijd een moeilijk vergelijk, is dit met of zonder bijvoorbeeld de bijkomende afleverkosten.
Kortom een vergelijk, denk ik blijft moeilijk.
Mijn ervaring is dat het benaderen van verschillende dealers altijd zin heeft. Ik hoef niet persé een auto bij de dealer om de hoek te kopen.
Vaker enorme verschillen in het totaal plaatje meegemaakt. Ik kijk dan ook altijd naar het bij te betalen bedrag bij de verschillende dealers en niet naar sec naar de inruilwaarde. Ook hier geldt dan wel dat je appels met appels vergelijkt.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Helemaal mee eens el coche! Maar ergens op de offerte wordt een prijs genoemd voor de in te ruilen auto en die geeft aardig weer wat de waarde (voor de dealer is). Het bij te betalen bedrag is waar het uiteindelijk om draait maar dealers toveren dan ineens met bedragen waarbij het bij te betalen bedrag altijd klopt maar de berekening anders is dan in de offerte. Het klopt zeker dat "shoppen" loont overigens.
De inruilwaarde na 1 jaar is altijd wel zo'n 20% lager dan de nieuwprijs. Verder klopt het wat el coche zegt, je krijgt meer inruil als de vervangende auto uit een hogere klasse is. Als je een auto van 100K koopt, dan krijg je aan inruil voor je up! (die 11K nieuw kostte) nog wel 18K
Kijk daarom altijd naar netto-inruilprijzen, waarin geen korting voor de nieuwe auto is verwerkt... Als je particulier verkoopt, moet je je up! kunnen verkopen voor 80% van de nieuwprijs na 1 jaar, voor 70% van de nieuwprijs na 2 jaar en voor 60-65% van de nieuwprijs na 3 jaar. Wat je minimaal voor je up! moet kunnen terugkrijgen? Check de VW-dealer verkoopprijzen, trek daar 20% vanaf en dat is de handelswaarde die je auto minimaal waard is...

High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Het is inderdaad zo dat de inruilwaarde van veel factoren afhangt, zoals wat je terugkoopt, wat de dealer op voorraad heeft, etc. Maar de ANWB-koerslijst neemt die gegevens niet mee en komt toch met een inschatting op basis van leeftijd, kilometers, uitvoering en marktwaarde. Daar wordt wel onderscheid gemaakt tussen inruil bij een garage of bij een particulier.
Verder is de inruilwaarde volgens mij erg moeilijk hard te maken. Er zijn al veel studies gedaan naar de totstandkoming van de prijs, en dan blijft het een feit dat je met dezelfde auto bij de ene dealer soms veel meer krijgt dan bij de andere dealer. Shoppen en onderhandelen zijn nu eenmaal factoren die de ANWB moeilijk in de koerslijst kan verwerken.
Verder is de inruilwaarde volgens mij erg moeilijk hard te maken. Er zijn al veel studies gedaan naar de totstandkoming van de prijs, en dan blijft het een feit dat je met dezelfde auto bij de ene dealer soms veel meer krijgt dan bij de andere dealer. Shoppen en onderhandelen zijn nu eenmaal factoren die de ANWB moeilijk in de koerslijst kan verwerken.
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf Variant
De inruilwaarde is niet afhankelijk van wat je terugkoopt, of wat de dealer op voorraad heeft. Die factoren zijn wel relevant voor de korting die de dealer op de nieuwe auto wil geven. De inruilwaarde van een up! hangt er niet van af of je een andere up! koopt of een Mercedes S-klasse. Een onderscheid moet worden gemaakt tussen netto-inruilwaarde en winstmarge op de aan te kopen auto die de dealer wil weggeven en 'verwerkt' in een bod op je huidige auto.erikvank schreef:Het is inderdaad zo dat de inruilwaarde van veel factoren afhangt, zoals wat je terugkoopt, wat de dealer op voorraad heeft, etc
Als je je in prijzen verdiept, dan weet je wel wat een reële inruilwaarde is. Een vuistregel die heel vaak opgaat is dat de netto-inruilwaarde van een auto zo'n 20-25% ónder de dealervraagprijs ligt. Sommige handelaren proberen je 'op te lichten' en geven een bod dat wel 35-60% onder de dealervraagprijs ligt ("de gek die er in trapt"). In de meeste gevallen is een bedrag dat 20-25% onder de dealervraagprijs ligt een zeer reële (netto!) inruilwaarde. Bij particuliere verkoop krijg je een bedrag dat daar ergens tussenin ligt...erikvank schreef:Verder is de inruilwaarde volgens mij erg moeilijk hard te maken. Er zijn al veel studies gedaan naar de totstandkoming van de prijs, en dan blijft het een feit dat je met dezelfde auto bij de ene dealer soms veel meer krijgt dan bij de andere dealer. Shoppen en onderhandelen zijn nu eenmaal factoren die de ANWB moeilijk in de koerslijst kan verwerken.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Als een dealer heel veel heeft staan van wat jij wilt inruilen dan heeft hij minder zin om iets met de prijs te doen. Ruil jij iets in waar veel vraag naar is en waar hij minder van heeft staan, dan is zo'n dealer wat makkelijker met een bod. Dat is wel degelijk invloed op de inruilwaarde, lijkt mij. En als jij van plan bent om veel geld uit te gaan geven aan een nieuwe auto, dan krijg jij makkelijker een hoger bedrag voor je oude auto, dan wanneer je hetzelfde of een lager bedrag besteed aan je nieuwe auto. Dat is inderdaad geen echte inruilwaarde maar heeft meer te maken met de korting op de auto die je terugkoopt.up! schreef:De inruilwaarde is niet afhankelijk van wat je terugkoopt, of wat de dealer op voorraad heeft. Die factoren zijn wel relevant voor de korting die de dealer op de nieuwe auto wil geven. De inruilwaarde van een up! hangt er niet van af of je een andere up! koopt of een Mercedes S-klasse. Een onderscheid moet worden gemaakt tussen netto-inruilwaarde en winstmarge op de aan te kopen auto die de dealer wil weggeven en 'verwerkt' in een bod op je huidige auto.erikvank schreef:Het is inderdaad zo dat de inruilwaarde van veel factoren afhangt, zoals wat je terugkoopt, wat de dealer op voorraad heeft, etc
Als je je in prijzen verdiept, dan weet je wel wat een reële inruilwaarde is. Een vuistregel die heel vaak opgaat is dat de netto-inruilwaarde van een auto zo'n 20-25% ónder de dealervraagprijs ligt. Sommige handelaren proberen je 'op te lichten' en geven een bod dat wel 35-60% onder de dealervraagprijs ligt ("de gek die er in trapt"). In de meeste gevallen is een bedrag dat 20-25% onder de dealervraagprijs ligt een zeer reële (netto!) inruilwaarde. Bij particuliere verkoop krijg je een bedrag dat daar ergens tussenin ligt...erikvank schreef:Verder is de inruilwaarde volgens mij erg moeilijk hard te maken. Er zijn al veel studies gedaan naar de totstandkoming van de prijs, en dan blijft het een feit dat je met dezelfde auto bij de ene dealer soms veel meer krijgt dan bij de andere dealer. Shoppen en onderhandelen zijn nu eenmaal factoren die de ANWB moeilijk in de koerslijst kan verwerken.
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf Variant
Ja eens. Als een dealer een snelle verkoop verwacht van de inruiler, dan neemt ie doorgaans genoegen met minder marge, en kan de inruilprijs hoger zijn. Dat is wel het voordeel van een up! die je snel inruilt.. er is veel vraag, maar nog weinig occassions.erikvank schreef:Als een dealer heel veel heeft staan van wat jij wilt inruilen dan heeft hij minder zin om iets met de prijs te doen. Ruil jij iets in waar veel vraag naar is en waar hij minder van heeft staan, dan is zo'n dealer wat makkelijker met een bod. Dat is wel degelijk invloed op de inruilwaarde, lijkt mij
- aut5MIIsport60
- Vagling liefhebber
Eén ding niet vergeten, als er nog fabrieksgarantie op de wagen zit, is deze wagen wel degelijk meer waard dan beweerd voor de particulier.
Mijn Mii heeft zelfs 4 jaar (en ook overdraagbare) fabrieksgarantie.
Best nog aanlokkelijk bij particuliere verkoop na 2 of 3 jaar, lijkt me. Eerder zou wel onverstandig zijn.
Vind het trouwens ronduit belachelijk, dat een dealer voor bijv. een halfjaar oude wagen ,van hetzelfde merk,met bijv. 5000 km wederom afleveringskosten gaat berekenen.
Mijn Mii heeft zelfs 4 jaar (en ook overdraagbare) fabrieksgarantie.
Best nog aanlokkelijk bij particuliere verkoop na 2 of 3 jaar, lijkt me. Eerder zou wel onverstandig zijn.
Vind het trouwens ronduit belachelijk, dat een dealer voor bijv. een halfjaar oude wagen ,van hetzelfde merk,met bijv. 5000 km wederom afleveringskosten gaat berekenen.
MII style Sport 60pk semi-aut5
Toevallig met mn maat erover gehad, die aftersalesmanager is bij de dealer........
Ik gaf aan dat ik wel een 4 deurs Up wilde maar hij raadde me dit niet aan. Binnen een jaar de Up inruilen kost gewoon teveel geld zei hij. Plus dat de nieuwe Ups gewoon duurder zijn geworden. Beter is het om minimaal 3 jaar te rijden met de Up, was zijn advies. Toch wel eerlijk van hem, hij had ook geld uit mn zak kunnen troggelen (daarom is t ook een maatje van me
)
Beter is het om de Up gewoon op te rijden, je kunt echt niet veel goedkoper gaan rijden lijkt me....
Ik gaf aan dat ik wel een 4 deurs Up wilde maar hij raadde me dit niet aan. Binnen een jaar de Up inruilen kost gewoon teveel geld zei hij. Plus dat de nieuwe Ups gewoon duurder zijn geworden. Beter is het om minimaal 3 jaar te rijden met de Up, was zijn advies. Toch wel eerlijk van hem, hij had ook geld uit mn zak kunnen troggelen (daarom is t ook een maatje van me

Beter is het om de Up gewoon op te rijden, je kunt echt niet veel goedkoper gaan rijden lijkt me....
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350