klachten met de up

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

klachten met de up

Bericht door stefanup » za 06 jul 2013, 10:02

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het de juiste plaats is om dit topic te plaatsen maar zit met een gigantisch probleem met onze up!

Mijn vriendin en ik hebben de up in november 2012 aangeschaft. Het leek ons een leuke auto en omdat deze qua veiligheid en comfort zo goed scoorde in dit segment toch voor de up gekozen. Echter na 3 dagen begonnen de problemen. Zo was ik onderweg vanuit Utrecht terug naar huis. Opeens had ik toch wel erg veel moeite om de auto in het rechte spoor te houden. Dus ik wat testen en hij wilde alleen maar linksaf slaan. Dus ik de dealer opgebeld en die zegt van kom maar langs. Maar ja je raad het al.. Op het moment dat ik bij de dealer stond geen probleem natuurlijk. Dus ik had afgesproken dat mocht het probleem weer voorkomen ik aan de bel zou trekken.

Een maand later.. Ja hoor het was weer raak. Dit was een bijzonder enge situatie. Ik krijg een ruk in het stuur en zat plots op de verkeerde weghelft dus een ruk aan het stuur teruggegeven en aan de andere kant de berm in. Ben blij dat er esp op zit want kon em net houden. Dus ik weer terug naar de dealer.

Deze erkende het probleem en wilde het probleem onderzoeken. Na een update en nieuwe uitlijning van het stuurhuis moest het goed zijn. En ja het was ook goed, niks meer aan de hand. Totdat het probleem weer terug begon te komen en wederom een update uitgevoerd.

Nu heb ik sinds een week of 2 weer hetzelfde probleem. De dealer en fabrikant bieden een update aan maar zeggen er gelijk bij dat de nieuwste update niet gaat werken.

We hebben de auto nu een maand of 7 en ongeveer een 12d km mee gereden. Echter vind ik het nu te gevaarlijk om nog in de auto te rijden dus hij staat al 2,5 week werkeloos voor de deur.

Nu heeft de dealer me een aanbod gedaan om de auto terg te nemen. Omdat de auto een maand of 7 oud is zeggen ze dat er een waardevermindering op het voertuig zit van 2500 euro. Nou wil de dealer en importeur ons wel iets te gemoed komen maar moeten we nog steeds 1250 euro bijbetalen voor een nieuwe up. Eigenlijk moeten we wel voor deze oplossing kiezen want de dealer kan het probleem niet oplossen....

Sijo
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 22:31

Re: klachten met de up

Bericht door Sijo » za 06 jul 2013, 10:29

Het lijkt me niet een slechte oplossing, een beetje afhankelijk van de oorspronkelijke nieuwprijs en uitvoering.
Kijk eens op www.gaspedaal.nl wat een gebruikte up doet, die zoveel mogelijk lijkt op die van jou.
Kosteloos inleveren tegen een nieuwe, dat zal denk ik niet lukken....
Met een 5-deurs donkerblauwe High Up! BMT met 60pk van augustus 2012. En een donkerblauwe Citroën Xsara Picasso 2.0i 16v automaat op LPG uit 2004. Dit ben ik.

stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

Re: klachten met de up

Bericht door stefanup » za 06 jul 2013, 10:45

Nee maar dat is toch krom, of denk ik nu heel vreemd... Ik bedoel na 3 dagen deden de problemen zich al voor... Als hun toen hadden gezegd van we nemen hem terug... Maar zoals de wet voorschrijft heeft de leverancier de mogelijkheid om het probleem op te lossen. En wil dat niet lukken dan moeten ze het artikel vervangen. En moeten wij als consument dan de dupe worden van een ondeugdelijk product van vw?

rjw
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 11:36

Re: klachten met de up

Bericht door rjw » za 06 jul 2013, 17:25

Ik zal er geen genoegen mee nemen, de dealer erkend het probleem dus het is aan hun om te zorgen dat dat wordt verholpen.
Je hebt immers garantie dus bij een gebrek is het aan de dealer / VW om het gebrek te verhelpen.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt moet je die maar eens inschakelen.

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: klachten met de up

Bericht door BarMove(d)Up » zo 07 jul 2013, 20:12

stefanup schreef:Nee maar dat is toch krom, of denk ik nu heel vreemd... Ik bedoel na 3 dagen deden de problemen zich al voor... Als hun toen hadden gezegd van we nemen hem terug... Maar zoals de wet voorschrijft heeft de leverancier de mogelijkheid om het probleem op te lossen. En wil dat niet lukken dan moeten ze het artikel vervangen. En moeten wij als consument dan de dupe worden van een ondeugdelijk product van vw?
Neem eens contact op met het telefoonnummer van www.consuwijzer.nl Hier zitten heel kundige mensen die je goed kunnen helpen met wat je rechten en plichten zijn. Vaak kunnen ze je ook aan uitspraken van het Europeesche gerechtshof helpen met vergelijkbare zaken.
Alsmje daarmee naar je dealer gaat, zijn ze vaak al geneigd over de brug te komen zonder dat je rechtsbijstand hoeft te gebruiken. Totdat je met gedegen info komt houden ze zich van de domme omdat het hun geld gaat kosten en ze hopen natuurlijk dat de klant niet alle wetgeving kent.

Jij kunt je in elk geval beroepen op het feit dat het produkt niet voldoet aan de verwachtingen die je er van mag hebben gezien, specificaties en prijs.

Sterkte.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Sijo
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 22:31

Re: klachten met de up

Bericht door Sijo » ma 08 jul 2013, 22:26

Ik kan me iets herinneren van een artikel van volgens mij de Consumentengids over een dergelijke situatie (een auto die teruggenomen zou moeten worden door de dealer). Daarin werd van de eigenaar van de auto een vergoeding verwacht voor het gebruik van de auto - hij heeft tenslotte km's gemaakt en dat "gebruiksgenot" kon niet op de dealer verhaald worden, al voldeed de auto niet.
Met een 5-deurs donkerblauwe High Up! BMT met 60pk van augustus 2012. En een donkerblauwe Citroën Xsara Picasso 2.0i 16v automaat op LPG uit 2004. Dit ben ik.

draske
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 15:43

Re: klachten met de up

Bericht door draske » wo 10 jul 2013, 14:59

De UP hoort niet naar links of rechts te trekken. Dat doet ie van mij, en met mij velen anderen ook niet. Er is dus iets niet juist en de dealer dient dit op te lossen. Puur garantie.
Als het werkelijk een issue met het ontwerp was, zou inruilen ook geen zin hebben, en heb je weer het zelfde probleem.
Heeft je dealer aangegeven dat er nog andere mogelijkheden zijn ? Zolang hij reparaties, ed. aanbiedt voldoet hij aan de garantie voorwaarden. Als je dus zelf een vervanging eist kan ik mij voorstellen dat hij je laat bijbetalen.
Indien de dealer echter geen andere oplossing weet en zelf een inruiling voorstelt dient dit als garantie te worden afgehandeld.

Uber
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 19:17

Re: klachten met de up

Bericht door Uber » wo 08 jan 2014, 22:29

Geen zorgen, dat naar links en rechts trekken deed mijn up ook. Komt alleen voor als je de wielen niet recht zet wanneer je parkeert.
Geklaagd bij de importeur, er is nu een onderdeel vervangen, dus niet alleen maar een software update. 4000km verder en so far so good.

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: klachten met de up

Bericht door --BUMP-- » wo 08 jan 2014, 23:06

Ik parkeer ook wel eens met de wielen nog naar een kant ingestuurd, maar heb nergens last van. Wat is er precies vervangen en is dat dan de oorzaak van het scheef trekken?
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: klachten met de up

Bericht door EdUp! » wo 08 jan 2014, 23:27

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat de dealer allemaal eigen oplossingen aandraagt terwijl er voor dit probleem inmiddels al wat oplossingen voor handen zijn.

Plaats reactie