Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2834
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door Autheo » wo 24 jul 2013, 07:37

Hallo medeforummers,

Diverse van ons hebben vóór onze Citigo, Mii of Up! een ander model uit het A-segment gereden, zoals Aygo/C1/Peugeot 107, Picanto, Alto, Cuore etc. Hier en daar lees je in berichten wel eens een klein beetje over wat men van de ene of andere auto vindt of vond.
Maar wat zijn nu eigenlijk echt de verschillen, die men in het dagelijkse gebruik ervaart? Zelf heb ik een vergelijking gemaakt met m’n vorige auto, en dat voor de volgende punten in een 5 sterrenschaal uitgedrukt:

1. Verbruik
2. Motor
3. Geluidsniveau
4. Comfort
5. Praktisch gebruiksgemak

In mijn volgende post zal ik mijn beleving en beoordeling weergeven. Ik ben benieuwd of ook anderen hun ervaring willen delen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2834
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door Autheo » wo 24 jul 2013, 07:39

Na 10.000 km en vier maanden is het tijd om de eindbalans op te maken wat betreft de vergelijking tussen m'n vorige auto, de Daihatsu Cuore (Comfort uitvoering, bouwjaar 2009) en m'n huidige Mii (60 pk Style uitvoering, bouwjaar 2013).
De verschillen die mij persoonlijk het meest opvallen zijn samengevat de volgende:

1. Het verbruik.
Met de Cuore heb ik over 120.000 km gemiddeld 4,6 l/100km gereden (1 op 21,8). De Mii staat nu na 10.000 km gemiddeld op 4,9 l/100km (1 op 20,5). De vergelijking is niet helemaal eerlijk, omdat in verhouding de inrijperiode en het winterse weer nog wat zwaar meeweegt. Ik verwacht dat het overall gemiddelde van de Mii nog wel iets zal dalen. Toch zal vermoedelijk mijn percentage meerverbruik van de Mii ten opzichte van de fabrieksopgave (nu + 19%) veel hoger blijven dan dat van de Cuore (+ 4%). Dat heeft te maken met het bekende verhaal dat de ideale berekening van het brandstofverbruik niet klopt met de realiteit. In verhouding tot die ideale cyclus maak ik veel lange afstanden, waarbij het start/stopsysteem veel minder besparing oplevert.
Als ik mijn waardering voor het verbruik in een vijf-sterren schaal uitdruk, krijgt de Mii 4 sterren, en de Cuore 5.

2. De motor.
De Cuore heeft duidelijk een fellere motor. Het iets grotere vermogen voor een iets lichtere auto merk je heel duidelijk in de praktijk, vooral door de betere acceleratie. De Cuore reageert direct op het gaspedaal, de Mii is daarin bedachtzamer.
Mijn waardering: Mii 3 sterren, Cuore 4.

3. Geluidsniveau
De Mii is duidelijk veel stiller dan de Cuore. In de Mii blijft het motorgeluid altijd op de achtergrond, en ook de bandgeluiden klinken veel minder door. De Cuore was veel minder geïsoleerd, het geluid van zowel motor als banden was sterker aanwezig.
Mijn waardering: Mii 5 sterren, Cuore 3

4. Comfort
In de Mii heb je absoluut niet het gevoel dat je in een kleine auto rijdt. Je zit heel comfortabel in de stoelen, en de zit achter het stuur is prima. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voelt lekker aan. De bediening is uitstekend, de versnellingsbak werkt soepel. De Mii ligt heerlijk op de weg en heeft een aangename, iets stevige vering, die oneffenheden goed opvangt.
In de Cuore merk je meer dat je in een kleine, erg lichte auto rijdt. Je zit iets hoger, meer 'op' dan 'in' de stoel en hebt zijdelings minder steun. Wel heb je door de hogere zit iets meer zicht, je kunt ook wat voor je voorganger rijdt wat makkelijker zien. Door de elektrische stuurbekrachtiging voelt het sturen altijd wel erg licht aan. Ook hier is de bediening uitstekend, alleen de versnellingsbak is iets stugger. In bochten helt de Cuore meer over door z'n wat soepeler vering. Oneffenheden worden iets voelbaarder doorgegeven.
In de Cuore moesten de ramen gezwengeld worden, in de Mii gaan ze elektrisch open en dicht. Dat laatste gaat in de Mii dus wat makkelijker, al zit de knop voor de rechterdeur niet direct binnen je bereik. Maar dat was met de zwengel in de Cuore niet anders.
Zowel de Cuore als de Mii zijn uitgevoerd met standaard radio/CD. Bij de Cuore met twee luidsprekers, voorin op kuithoogte in de deur, maar bij de Mii (kwam als actie mee)met zes luidsprekers. De muziek klinkt in de Mii dan ook stukken beter! Maar de radio-ontvangst is in de Mii juist weer minder, vooral bij overgangsgebieden tussen de ene en andere zender. Het automatisch zendervolgsysteem van de Cuore had daar geen moeite mee, maar bij de Mii hoor je dat goed: dan lifpelen de nieuflefef fomf flink. Maar zodra je na een paar kilometers uit dat grensgebied bent, klinkt het weer prima.
Mijn waardering: Mii 5 sterren, Cuore 4

5. Praktisch Gebruiksgemak
Door de iets hogere, smallere bouw is het in- en uitstappen bij de Cuore heel makkelijk. Vooral oudere mensen kunnen dat bijzonder waarderen. Bij het instappen in de lagere Mii, die tevens een wat bredere dorpel heeft, zak je wat dieper weg. Daardoor vraagt ook het uitstappen een fractie meer inspanning. De achterpassagiers hebben in de Cuore een riante beenruimte. De Mii heeft duidelijk minder ruimte op de achterbank: met de voorstoelen op mijn lengte (1m85) ingesteld, raken achterin de Mii mijn knieën de rugleuning van de voorstoel.
De bagageruimte in de Cuore is, door de verschuifbare achterbank, variabel. In de achterste stand is de bagageruimte veel minder dan in de Mii, maar met de bank meer naar voren wordt die groter. Ook kun je in de Cuore met de leuning neer een redelijk vlakke bodem creëren. In de Mii blijft in dat geval een flinke 'drempel' bij de achterbank. De achterdeur in de Cuore is een stuk groter, zonder tildrempel. Door de kleinere klep en de tildrempel is de Mii wat minder makkelijk te beladen.
Tenslotte de draaicirkel: die van de Cuore is veel kleiner, waardoor die bijzonder wendbaar is. Bij de Mii moet je iets vaker 'steken' bij keren of parkeren.
Mijn waardering: Mii 3 sterren, Cuore 5

Totaalscore:
De waardering heb ik gegeven op basis van de voor mij opvallende verschillen. Opgeteld is de eindbalans van de 25 maximaal te behalen sterren voor de Mii 20 sterren, en de Cuore 21. Een nipte overwinning voor de Cuore dus, als je alleen naar het aantal sterren kijkt. Maar in de praktijk wegen voor mij het verbruik en het comfort het zwaarst. En als je die punten optelt, spelen ze voor mij quitte.
Met veel plezier heb ik de Cuore gereden, en nu mag ik volop genieten van de Mii.

rjw
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 11:36

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door rjw » wo 24 jul 2013, 10:43

Ik heb bijna 4 jaar gereden in een Toyota Aygo Dynamic Blue en dus sinds kort overgestapt naar een VW High Up.
Verbruik is hetzelfde, allebei zo'n 1:18.
De Aygo is iets sneller, zowel topsnelheid als acceleratie.(68PK vs 60PK voor de UP)
De VW Up is stiller en de stoelen zijn beter, vering daartegen is weer stugger dan van de Aygo(bij verkeersdrempels hoefde je met de Aygo niet te remmen :mrgreen: )
Kofferruimte is groter van de Up, en ook het interieur van de Up is mooier.
Al met al vind ik dat je voor hetzelfde geld meer auto krijgt bij VW.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door Inge » wo 24 jul 2013, 13:45

De Up heeft ook 68 Pk onder de motorkap liggen - kwam uit de test met de rollenbank bij Vagtechniek. Dus zou dan theoretisch dezelfde snelheid moten hebben als de Aygo.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door DonkUp » wo 24 jul 2013, 21:39

Inge schreef:De Up heeft ook 68 Pk onder de motorkap liggen - kwam uit de test met de rollenbank bij Vagtechniek. Dus zou dan theoretisch dezelfde snelheid moten hebben als de Aygo.
Is niet helemaal waar. De topsnelheid is ook afhankelijk van (onder andere) de versnellingsbakverhoudingen (leuk voor Scrabble), gewicht en luchtweerstandscoëfficiënt (ook een mooie voor Scrabble ;))
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo


Gebruikersavatar
JAWromper
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 16:24
Locatie: Tilburg

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door JAWromper » ma 27 jan 2014, 12:09

@rjw Ik zelf zit nu te twijfelen om de VW UP! of de toyota aygo aan te schaffen.
Wat kan je mij nog meer vertellen over de Aygo? Hoe is de weglegging van de Aygo? en het stuurgedrag?
Bij mij speelt de kofferruimte namelijk niet zo'n grote rol, gezien het feit dat ik niet veel hoef te vervoeren.
Financieel heb ik beide auto's op autoscout24 bekeken en dan zou de Aygo voordeliger zijn. Dus hoeveel meer auto je voor de UP! krijgt ben ik ook wel nieuwsgierig naar. In ieder geval wel goed om te horen dat je tevreden bent met je keuze voor de UP!
It's not winning that matters, it's winning in style that matters...

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door oppermii » ma 27 jan 2014, 12:15

JAWromper schreef:@rjw Ik zelf zit nu te twijfelen om de VW UP! of de toyota aygo aan te schaffen.
Wat kan je mij nog meer vertellen over de Aygo? Hoe is de weglegging van de Aygo? en het stuurgedrag?
Bij mij speelt de kofferruimte namelijk niet zo'n grote rol, gezien het feit dat ik niet veel hoef te vervoeren.
Financieel heb ik beide auto's op autoscout24 bekeken en dan zou de Aygo voordeliger zijn. Dus hoeveel meer auto je voor de UP! krijgt ben ik ook wel nieuwsgierig naar. In ieder geval wel goed om te horen dat je tevreden bent met je keuze voor de UP!
Ik heb voor mijn werk regelmatig in een Aygo mogen rijden.
Naast het feit dat het een lelijk ding is (smaak), is de afwerking/kwaliteit gewoon minder.
Meeste is goedkoopogend plastic wat kwetsbaar aanvoelt. Mijn Mii heeft degelijk knoppen voor verlichting/verwarming etc, sinds dit jaar ook nog met verchroomde accenten.
Rijgedraag van de Mii is ook beter, alhoewel dat ook persoonlijk kan zijn.
De Aygo stuurt veel zwaarderen geeft minder feedback via het stuur in de bochten.
Gewoon proefrit maken in beiden dan kan je zelf kiezen.
In praktijk gegevens van sprittmonitor en werkelijkverbruik.nl is de Up drieling ook zuiniger.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door RobertJ » ma 27 jan 2014, 14:52

JAWromper schreef:@rjw Ik zelf zit nu te twijfelen om de VW UP! of de toyota aygo aan te schaffen.
Wat kan je mij nog meer vertellen over de Aygo? Hoe is de weglegging van de Aygo? en het stuurgedrag?
Bij mij speelt de kofferruimte namelijk niet zo'n grote rol, gezien het feit dat ik niet veel hoef te vervoeren.
Financieel heb ik beide auto's op autoscout24 bekeken en dan zou de Aygo voordeliger zijn. Dus hoeveel meer auto je voor de UP! krijgt ben ik ook wel nieuwsgierig naar. In ieder geval wel goed om te horen dat je tevreden bent met je keuze voor de UP!
Voorheen een nieuwe aygo gereden voor 2 jaar(my07), tussentijds oude vectra sedan, en nu een nieuwe up.

Een korte uiteenzetting van de verschillen/mijn ervaring:

- brandstofverbruik van aygo is flink minder. 1:19,7 over 20dkm, met de up zit ik nu rond de 1:18,2 over 2,5dkm.
- Veercomfort van UP! veel hoger.
- kofferbak up veel bruikbaarder, groter. In eerste instantie leek het mij ook niet belangrijk, maar zeker met een 3drs is alles op je achterbank kwakken gewoon heel hinderlijk.
- indien 3drs: instap naar achter beter bij up
- Afwerking up vele malen hoger. Uiteraard afhankelijk van uitvoering. (leren stuur, verwarmingsknoppen verlichting dashboard), maar ook het materiaalgebruik van de up is beter.
- verwarming aygo iets krachtiger. Evensnel warm overigens.
- geluidsset UP! vele malen beter (6speaker versie iig)
- Up is vele malen stiller. Mogelijk daardoor hoger verbruik (harder rijden)
- aygo 68pk is/voelt sneller dan up 60pk bmt.(gewicht, versnellingsbak) mogelijk ook door het sportieve geluid en de 2e versnelling waarin je hem naar de 100 kan smijten.
- aygo stuurde, zeker gezien de 155 bandjes, iets directer dan de up. De wegligging is van beide auto's goed, op de snelweg onbeladen is de aygo iets zweverig in de snelle bochten (120+), dus gezien je een betere wegligging met meer comfort in de up hebt, kun je stellen dat deze dus beter is.
- aygo achterruitenwisser gaat niet aan bij inschakelen achteruit bij ingeschakelde ruitenwissers voor, geen comfortknipperlichten, geen deurschakelaar interieurverlichting passagierszijde.
- geen (semi)geïntegreerde navi oplossing op aygo.
- 3jaar garantie aygo vs 2 van de up
- hoogte verstelling bestuurderstoel UP, was niet op mijn aygo.
Verder is de up af fabriek met veel meer opties uit te rusten dan de toyota. Denk hierbij aan cruise control, CEB, vrijwel allemaal esp (aygos niet), bredere banden, enz enz.

Persoonlijk zou ik geen geld meer in een nieuwe aygo investeren. Deze voertuigjes worden massaal gedumpt, zeker nu de wegenbelastingvrijstelling is vervallen en de keuze voor een iets leukere bsegmenter weer interessanter wordt. Mocht je echt niet veeleisend zijn, kun je best een 2ehands aygo scoren voor weinig(denk aan de echte koopjes), maar ik zou zelf niet snel meer teruggaan naar de primitiviteit van de aygo.

Vergis je niet, de aygo is geen slechte auto, toen hij uitkwam was hij veruit de beste in het segment, maar de leeftijd hakt er nu gewoon dubbel zo hard in.

Een alternatief voor de up of aygo zou een picanto kunnen zijn. Deze biedt een vergelijkbaar weggedrag (zij het iets minder koersvast op de snelweg) maar wel een goede afwerking van binnen (sam sam met up. Mindere materialen, maar wel raambediening voor alle ramen aan bestuurderskant). Verder rijdt de picanto iets afstandelijker en minder zuinig. Door de kleine bandenmaat van de picanto zijn winterbanden wel weer lekker goedkoop.

Gebruikersavatar
JAWromper
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 16:24
Locatie: Tilburg

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door JAWromper » di 28 jan 2014, 11:25

Oke bedankt mannen! Dit is nuttige info!
Ik ga eens kijken of de financien het toelaten, maar anders is de UP! dus gewoon de beste optie?!
It's not winning that matters, it's winning in style that matters...

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door GasDwerg » di 28 jan 2014, 19:36

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door RobertJ » wo 29 jan 2014, 00:07

GasDwerg schreef:De CitiGo en Mii zijn financieel steeds een beetje interessanter dan de up! als je ze zelf op rijdt.
Als je vaak van auto wisselt, houdt de up! wat beter zijn restwaarde vast.
Mee eens, maar het verschil is ZO minimaal (afhankelijk van de opties) dat je het beste kunt luisteren naar je smaak. Je moet hem natuurlijk wel mooi vinden.
@ JAWromper: Als je geen voorraadmodel wilt, heb ik twee dealers die mij een dermate sterke aanbieding deden, dat je deze zeker zou moeten overwegen. (1 dealer van seat, 1 dealer van vw(waar ik ook gekocht heb)). Mocht het een van die merken worden, kun je me een PM sturen en dan zal ik je de dealers pb-en)

Verder hangt het erg van de gewenste opties af. Zo kun je bij de UP pas lichtmetaal krijgen vanaf de high up (15"), bij de seat en skoda actiemodellen krijg je dus voor minder LM, maar dan wel 14" (moet je wel mooi vinden uiteraard).
Zo ook krijg je bij het seat actiemodel donkere achterruiten(cc optioneel), bij de skoda cruise control.... (donkere ruiten optioneel)

Maak een lijstje met de voor jou belangrijke opties en vergelijk alle mogelijkheden met die opties. belangrijk als je het mij vraagt:
-Cruise control
-radio met 6 speakers (kan 90 meerkosten op sommige uitvoeringen, maar biedt naar mijn mening voldoende kwaliteit om niet meteen aangepast te worden)
-airco
-lederen stuur/pook/handrem (dat raak je continu aan als je rijdt immers)

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door up! » wo 29 jan 2014, 00:17

RobertJ schreef:
GasDwerg schreef:De CitiGo en Mii zijn financieel steeds een beetje interessanter dan de up! als je ze zelf op rijdt.
Als je vaak van auto wisselt, houdt de up! wat beter zijn restwaarde vast.
Mee eens, maar het verschil is ZO minimaal (afhankelijk van de opties) dat je het beste kunt luisteren naar je smaak. Je moet hem natuurlijk wel mooi vinden.
Eens. Zeker als je je auto lang houdt scheelt het ZO weinig. Ik denk eigenlijk dat het onder de streep helemaal niets scheelt... Maar iedereen zo zijn eigen idee :dance:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
JAWromper
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 16:24
Locatie: Tilburg

Re: Vergelijking Citigo/Mii/Up! met andere A-segmenters

Bericht door JAWromper » wo 29 jan 2014, 17:50

Oke bedankt, denk dat ik er vrijwel uit ben! Dit weekend zal ik de knoop doorhakken!
It's not winning that matters, it's winning in style that matters...

Plaats reactie