Pagina 1 van 1

Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 00:12
door MauriceR.
Vandaag mijn winterbanden onder mijn Up! gezet. (Is wel makkelijk wanneer je over een 2-koloms hefbrug beschikt!) De winterbanden zijn gemonteerd op 14" wielen. Zeg maar de standaard velgen en bandbreedte. De zomerbanden zijn de 185/50 R 16 banden die om de Triangle-velgen zitten. Dus breder.

Het eerste dat opviel, is het sturen. De auto stuurt lichter met de winterbanden. En dat ligt niet aan de druk in de banden. Die heb ik in de zomerbanden en winterbanden gelijk. Ik heb het na de eerste rit met de winterbanden natuurlijk even nagemeten bij de zomerbanden (voordat ik ze op zolder legde): gelijk.

Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter. Nu nog meten of het ook in het benzineverbruik scheelt.

Iemand ervaringen?

M.

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 05:05
door Ron UP
Gisteren de Aspenvelgen laten monteren.
Rijd geweldig goed, die smalle 14"bandjes

En eerlijk gezegd vind ik ze erg mooi staan op mijn kleur Up

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 05:06
door Ron UP
Gisteren de Aspenvelgen laten monteren.
Rijd geweldig goed, die smalle 14"bandjes

En eerlijk gezegd vind ik ze erg mooi staan op mijn kleur Up
Misschien nog wel mooier dan mn triangelvelgen....

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 08:00
door Tom Westendorp
Kleine wieltjes en hoge bandjes worden het weer helemaal de komende jaren. Let op mijn woorden. Onder mijn S2k komt ook niks groter dan 16 inch.

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 09:09
door up!
Petrolhead Tom schreef:Kleine wieltjes en hoge bandjes worden het weer helemaal de komende jaren. Let op mijn woorden. Onder mijn S2k komt ook niks groter dan 16 inch.
+1. Onder mijn Phaeton komt ook niks groter dan 18 inch.

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 09:53
door G&G
MauriceR. schreef:
Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter.
Ben bang dat dit een tijdelijk fenomeen is: nieuwe banden sturen tijdelijk lichter omdat ze vaak een ( siliconen ?) coating hebben vanuit de productie mallen van de fabriek. Je kunt dan met één vinger sturen. Na normale slijtage verdwijnt deze coating en worden de banden stroever. Direct gevolg: het sturen gaat zwaarder EN -niet onbelangrijk- je hebt een normale grip met je banden. Besef dus goed dat montage van splinternieuwe banden verhoogd slipgevaar oplevert de eerste kilometers zolang deze coating niet afgesleten is.
Het is niet ongebruikelijk kop staart botsingen te krijgen waarbij de bestuurder totaal verbaasd is dat hem / haar dit overkomen is want " men had nog wel nieuwe banden laten monteren........"

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: do 07 nov 2013, 11:32
door GrijzeUp
G&G schreef:
MauriceR. schreef:
Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter.
Ben bang dat dit een tijdelijk fenomeen is: nieuwe banden sturen tijdelijk lichter omdat ze vaak een ( siliconen ?) coating hebben vanuit de productie mallen van de fabriek. Je kunt dan met één vinger sturen. Na normale slijtage verdwijnt deze coating en worden de banden stroever. Direct gevolg: het sturen gaat zwaarder EN -niet onbelangrijk- je hebt een normale grip met je banden. Besef dus goed dat montage van splinternieuwe banden verhoogd slipgevaar oplevert de eerste kilometers zolang deze coating niet afgesleten is.
Het is niet ongebruikelijk kop staart botsingen te krijgen waarbij de bestuurder totaal verbaasd is dat hem / haar dit overkomen is want " men had nog wel nieuwe banden laten monteren........"
Nee dit is niet tijdelijk, smallere banden hebben nu eenmaal minder weerstand.

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 18:26
door GuidoUp
Dus eigenlijk.. Hoe smaller hoe beter

Verstuurd van mijn HTC Sensation Z710e met Tapatalk

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: za 09 nov 2013, 08:25
door Inge
Qua reactie van de band mbt het wegdek wel, denk ik. Ik ga heerlijk de winter weer in op mijn 14" met year-round banden. De standaard Bridgestones.

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 19:51
door GasDwerg
x

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 20:15
door GuidoUp
GasDwerg schreef:
GuidoUp schreef:Dus eigenlijk.. Hoe smaller hoe beter
Als je alleen het gemakkelijker / lichter sturen beschouwd wel

De up! rijdt en remt merkelijk beter op 185 banden dan op 175 of 165.
Ik heb nu 175/65/14

Verstuurd van mijn HTC Sensation Z710e met Tapatalk

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 21:35
door MuziekUP
Smal en breed zijn tegengestelde fenomenen, dat spreekt voor zich, en is het denk ik voor eenieder zoeken naar zijn/haar ideaal: (iets) breder ziet er over het algemeen beter uit (heersende norm? subjectief), ligt beter op de weg, remt beter, (te) breed betekent echter meer geluid, meer verbruik en meer kans op aquaplaning etc.; smaller is zuiniger, want minder weerstand, stuurt makkelijker, idem weerstand, en onder winterse omstandigheden kom je met smallere band meestal iets verder

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 19:13
door @@lgra
Heb net de Spoke-jes er weer onder. Lijkt een beetje schamel zo terwijl het zomerbandje ook 185 breed is. Naast het hogere geluidsniveau is de stuurpreciesie afgenomen. Hij rijdt gewoon wat "wolliger" en dat verbaast me omdat het toch nog een redelijk platte band is. (15 inch)

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: za 16 nov 2013, 15:09
door GasDwerg
x

Re: RE: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: za 16 nov 2013, 16:57
door NoTVR
Heb er nu 14" met Michelin Alpin 185 onder, en ik vind het verschil met de zomerconti's maar klein. Heb ze op 2.4 Bar gezet. Als je vastloopt in de diepe sneeuw in Nederland kun je er altijd nog lucht uit laten lopen.

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Geplaatst: za 23 nov 2013, 02:21
door JoVe
MauriceR. schreef:Vandaag mijn winterbanden onder mijn Up! gezet. (Is wel makkelijk wanneer je over een 2-koloms hefbrug beschikt!) De winterbanden zijn gemonteerd op 14" wielen. Zeg maar de standaard velgen en bandbreedte. De zomerbanden zijn de 185/50 R 16 banden die om de Triangle-velgen zitten. Dus breder.

Het eerste dat opviel, is het sturen. De auto stuurt lichter met de winterbanden. En dat ligt niet aan de druk in de banden. Die heb ik in de zomerbanden en winterbanden gelijk. Ik heb het na de eerste rit met de winterbanden natuurlijk even nagemeten bij de zomerbanden (voordat ik ze op zolder legde): gelijk.

Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter. Nu nog meten of het ook in het benzineverbruik scheelt.

Iemand ervaringen?

M.

Inderdaad het stuurt veel lichter dan de 16 inch Triangle velgen/banden. Hij/ze is ook wat gevoeliger met sturen. Maar er is ook een kilometerverschil. Bij exaxt 100 km op de navigatie staat de naald bij de 16 inch net voor het eerste blokje na de 100 en nu bij de 14 inch staat de naald iets na het blokje. En dit was ook zo bij mijn Polo BM. Was 106 km en 100 op de navigatie.