Selbst studien programm SSP508

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
UPskirt
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 29 nov 2013, 13:44

Selbst studien programm SSP508

Bericht door UPskirt » wo 01 jan 2014, 16:11

Voor de techneuten onder ons, een mooi inkijkje in onze Up techniek
Bijlagen
SSP508.pdf
(3.72 MiB) 217 keer gedownload

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door oppermii » wo 01 jan 2014, 16:27

Thanks!

Mooi stukje documentatie.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door Pop Up! » wo 01 jan 2014, 21:50

Mooie info! Dank je wel...
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door GasDwerg » wo 01 jan 2014, 23:39

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door TwitNour » do 02 jan 2014, 11:18

Leuk on te zien. Helaas is het met mijn Duits nooit wat geworden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
VinceP
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 21:22

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door VinceP » do 02 jan 2014, 18:36

Leuke info. ik zeg....goed bezig UPskirt.
Skoda CitiGO Tour

Gebruikersavatar
Lexris
Donateur member
Berichten: 29
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 11:10
Locatie: Voorschoten

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door Lexris » do 02 jan 2014, 20:47

Mooie en interessante documentatie
Skoda Citigo Sprint 5 Deurs 44kW Kleur: Silver Leaf. Opties: Media pakket, Comfort pakket, Reservewiel (thuiskomer), Zwarte beschermstrips op de deuren tbv parkeerschade voorkomen, 4 stalen velgen + Semperit winterbanden

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door UpSie » vr 03 jan 2014, 07:58

Moggu,

Leuk stukje techniek info,
Verwonderlijk he dat tegen deze centen zo een stuk techniek ontwikkeld en geproduceerd kan worden.
Een aantal highligts:
1. De variabele radius van het inlaat nokkenas tandwiel.
2. Verstelbare inlaat nokkenas timing.
3. Vast cylinderblok zonder losse cylinderbussen maar ingegoten gietijzer bussen in aluminium cylinderblok.
4. Twee krings koelsyteem, cylinderkop en blok apart met twee verschillende thermostaten.
5. Toerental sensor met draairichtings herkenning.
6. Gebroken drijfstangen.

En zo kan ik er nog wel een paar uitvissen.
Leuk om te lezen, als er mensen vragen over hebben, laat het mij maar weten.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door henri » vr 03 jan 2014, 19:49

@ UpSie/Leen:

Wat ik wel interessant vind, is het tweekrings koelsysteem met de twee thermostaten. Wat is de gedachtengang hier achter? Ik kan me wel voorstellen dat het o.a. te maken heeft met het zoveel mogelijk beperken van condenseren van brandstof op de cilinderwanden en daarmee brandstof besparen en uitstoot beperken.

Zodra de motor op temperatuur is, neem ik aan dat beide themostaten open blijven staan. Of koelt het cilinderblok tijdens het rijden ook nog af tot onder de 103 graden? Lijkt me haast niet vanwege de hoge temperaturen in de verbrandingsruimte.

Meer uitleg over dit specifieke koelsysteem stel ik erg op prijs :handgestures-thumbup:

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door UpSie » vr 03 jan 2014, 21:53

Ha Henri,

Het tweekrings koelsysteem is in de industrietak van de motoren vaker gebruikelijk.
Daar is de gedachtengang brandstofverbruiks optimalisatie, en het beperken van thermische belasting in componenten.
Hier is een deel van overgenomen in de VW motor, ik sta er echt van te kijken trouwens bij zo'n product.
We hebben twee koelkringen, voor elk een apart motor onderdeel.
Cylinderkop, cylinderblok, beide delen worden anders thermisch belast, de cylinderkop bv, is veel zwaarder belast dan het blok, zeker ook door het geintergreerde uitlaatspruitstuk, wat veel warmte afgeeft aan het koelwater.
Je ziet dit ook terug in de verschillen in openingstemperatuur. Kop veel lager dan blok.
Verder is het ook een wetgevers verhaal, de emissie regels schrijven voor dat de bij de wet minimaal vastgelegde buitentemperatuur, na de koude start binnen een aantal minuten emissonised gedraaid moet worden. Ook dit is een maatregel waar dit soort oplossingen voor verzonnen worden.
Verder kan de afdichting tussen de twee componenten simpeler gehouden worden en is de materiaalvevorming minder.
Dit geeft een langere levensduur, constantere uitstoot, snellere opwarming, en niet onbelangrijk een snellere opwarming van het interieur. Verder is de motor o.a. hierdoor al Nox arm en ksn de catalysator kleiner gehouden worden.

Wat betreft je opmerking over de thermostaten het volgende, thermostaten staan eigenlijk nooit constant open.
De thermostaten staan dicht in de opwarm fase, en circuleert motorblok intern over een by pass, als de thermostaat ( cylinderkop eerst) opent als bv. een kraan zou de motor weer enorm afkoelen, de thermostaat zorgt voor een modulerende situatie als gevolg van het wax element, een constant geopende situatie vindt alleen plaats onder worst case condities, maximale radiator vervuiling, en maximaal opgegeven omgevingstemperaturen ( meestal 40 graden Celsius) en continu maximale motorbelasting.
In onze omgeving gebeurt dit eigenlijk nooit bij goed onderhoud.
De cylindertemperaturen hebben invloed op het geheel maar zijn gewoon een onderdeel van het geheel.
Sterker nog door de constructie en timings mogelijkheden worden zelfs extreem lage verbrandingstemperaturen behaald, dit is sleutel tot een lagere Nox uitstoot.
Ik zie de motor temperatuur nooit hoger dan 90 graden Celsius komen.
Hoop dat dit een beetje meer duidelijkheid geeft.


Met vriendelijke groet,

Leen.

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Selbst studien programm SSP508

Bericht door CanisLupus » vr 03 jan 2014, 22:33

Mooi een inlaat systeem waar ze gebruik maken van tegenfase, zo onderdruk je heel wat geluid. Mooie info.

Plaats reactie