Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 224
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32
Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Motoren als in de Up! zijn min of meer gebouwd en afgesteld op de gewone standaard benzine soorten. Los van de discussie dat benzines als V-power zuiniger zijn, meer power en schoner zijn, vraag ik mij af of het veelvuldig gebruik van dit soort dure benzines danwel kwaad zou kunnen. Of niet? Wat denken jullie?
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Nee geen enkel probleem, alleen de minimale octaangetallen zijn belangrijk.
Loodhoudend zeker niet tanken, maar die zijn volgens mij nergens in Europa meer te verkrijgen.
Sterker je zal zien dat een 98 octaan brandstof je verder brengt dan 95. De veelrijder zal dit wellicht eens kunnen bevestigen.
Tevens zal een hoogwaardigere brandstofsoort schoner verbranden en zodoende treedt er minder vervuiling in de motor op.
O.a. Injectie systeem, zuigerbodem, en kleppen.
Probeer het maar eens.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Loodhoudend zeker niet tanken, maar die zijn volgens mij nergens in Europa meer te verkrijgen.
Sterker je zal zien dat een 98 octaan brandstof je verder brengt dan 95. De veelrijder zal dit wellicht eens kunnen bevestigen.
Tevens zal een hoogwaardigere brandstofsoort schoner verbranden en zodoende treedt er minder vervuiling in de motor op.
O.a. Injectie systeem, zuigerbodem, en kleppen.
Probeer het maar eens.
Met vriendelijke groet,
Leen.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
UpSie schreef:Nee geen enkel probleem, alleen de minimale octaangetallen zijn belangrijk.
Loodhoudend zeker niet tanken, maar die zijn volgens mij nergens in Europa meer te verkrijgen.
Sterker je zal zien dat een 98 octaan brandstof je verder brengt dan 95. De veelrijder zal dit wellicht eens kunnen bevestigen.
Tevens zal een hoogwaardigere brandstofsoort schoner verbranden en zodoende treedt er minder vervuiling in de motor op.
O.a. Injectie systeem, zuigerbodem, en kleppen.
Probeer het maar eens.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Leaseplan geeft in haar papieren voor berijders aan dat ze niet akkoord gaan met tankbeurten waarbij je de duurdere brandstoffen tankt. Vgs hun ervaringen weegt de 'winst' (betere verbruikscijfers etc) niet op tegen de meerprijs. En aangezien zo'n groot bedrijf écht wel op de kleintjes let... Tank ik het in mijn privé-Up!-je dus maar niet.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Dat de duurdere brandstofsoorten betere verbruikscijfers tonen, heb ik van meer mensen gehoord. Of het opweegt tegen de meerprijs weet ik niet, heb het zelf nooit geprobeerd. Vergelijking is ook lastig, want niet alleen verbruik wordt genoemd als argument, maar ook dat de kleppen schoner zijn en de motor intern e.d. (=langere levensduur)?
Wat wel nieuw was voor mij, wat betreft verbruik, is het verhaal van iemand die dezelfde ervaring heeft, maar dan met "gewone" 95 benzine. Ervaring heeft hem geleerd dat benzine getankt bij een Shell zelftank, hem verder brengt dan bijv. benzine van TinQ of Tango. Hij zweert dus bij de (zelftank) brandstof van Shell.
Dat ga ik ook maar eens uitproberen denk ik. Ik tank meestal bij TinQ, maar er tegenover zit een Shell zelftank en de prijs van Shell of TinQ/Tango etc. is niet/nauwelijks anders bij een zelftank. Baat het niet, dan schaadt het niet......
Wat wel nieuw was voor mij, wat betreft verbruik, is het verhaal van iemand die dezelfde ervaring heeft, maar dan met "gewone" 95 benzine. Ervaring heeft hem geleerd dat benzine getankt bij een Shell zelftank, hem verder brengt dan bijv. benzine van TinQ of Tango. Hij zweert dus bij de (zelftank) brandstof van Shell.
Dat ga ik ook maar eens uitproberen denk ik. Ik tank meestal bij TinQ, maar er tegenover zit een Shell zelftank en de prijs van Shell of TinQ/Tango etc. is niet/nauwelijks anders bij een zelftank. Baat het niet, dan schaadt het niet......
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Ik heb zelf bij beidde getankt en merk totaal geen verschil in verbruik. Rijd altijd even zuinig. En ga nu gewoon voor de voordeligste.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
De premium benzines beschikken over additieven die de motor reinigen door het gebruik. Veelvuldig tanken van dat soort benzines kan de levensduur van de motor aanzienlijk verlengen. Nee dit is niet een commercieel praatje van een Shell vertegenwoordiger maar van iemand die jarenlang aan de pomp heeft gestaan en in de praktijk heeft mogen waarnemen dat motoren aanmerkelijk beter lopen op goede benzine.
Ik tank zelf altijd V-power in Nederland en als ik in Duitsland ben 98 of hoger. De motor loopt wat rustiger, start makkelijker en wordt gelijktijdig gereinigd. Wat wil je nog meer?
Schadelijk is het nooit. Tenzij je met een auto rijdt die is afgesteld op loodhoudende benzine of echt niet meer mag hebben dan octaan 95. Maar daar is bij de Up! geen sprake van. Ik zou wel adviseren om het een tank of 3 te proberen. De eerste tank is er vaak niet veel verschil omdat er nog oude benzine in de tank zit en het daar mee vermengd wordt. Dat gezegd hebbend: rij nooit de tank tot de laatste druppel leeg. Dat is erg schadelijk voor de brandstofpomp en zorgt ervoor dat er een hoop rotzooi de motor ingezogen wordt.
Ik tank zelf altijd V-power in Nederland en als ik in Duitsland ben 98 of hoger. De motor loopt wat rustiger, start makkelijker en wordt gelijktijdig gereinigd. Wat wil je nog meer?
Schadelijk is het nooit. Tenzij je met een auto rijdt die is afgesteld op loodhoudende benzine of echt niet meer mag hebben dan octaan 95. Maar daar is bij de Up! geen sprake van. Ik zou wel adviseren om het een tank of 3 te proberen. De eerste tank is er vaak niet veel verschil omdat er nog oude benzine in de tank zit en het daar mee vermengd wordt. Dat gezegd hebbend: rij nooit de tank tot de laatste druppel leeg. Dat is erg schadelijk voor de brandstofpomp en zorgt ervoor dat er een hoop rotzooi de motor ingezogen wordt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het onderlinge verschil tussen de benzine van verschillende merken in Nederland, of wat dat betreft Europa, groot is.
Ben in elk geval blij met de onbemande tankstations, scheelt >10 cent met bemande stations, hoewel het verschil tussen onbemande stations ook kan oplopen. Zelfs als ze van hetzelfde merk zijn, dus altijd even op de prijs letten
Ben in elk geval blij met de onbemande tankstations, scheelt >10 cent met bemande stations, hoewel het verschil tussen onbemande stations ook kan oplopen. Zelfs als ze van hetzelfde merk zijn, dus altijd even op de prijs letten
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
In verbruik zal het weinig schelen. Hebben hier een 2.0 TFSI staan welke ongeveer 20 pk extra heeft met het rijden op 98.
Dit resultaat zal bij een Up! niet aanwezig zijn, maar bij geblazen turbo motoren zeker de moeite waard.
Dit resultaat zal bij een Up! niet aanwezig zijn, maar bij geblazen turbo motoren zeker de moeite waard.
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Ik tank vanaf het begin Super 95 E10 in Duitsland.
Bij een van mijn vorige auto's met een getunede 2.0 TFSI tankte ik meestal Aral Ultimate. Merkte bij die auto duidelijk verschil t.o.v. gewone super 95.
Bij een van mijn vorige auto's met een getunede 2.0 TFSI tankte ik meestal Aral Ultimate. Merkte bij die auto duidelijk verschil t.o.v. gewone super 95.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Hier gaat de Keuringsdienst van Waarde kijken naar het verschil tussen de "normale" en "premium" brandstoffen.
Veel kijkplezier
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232
Veel kijkplezier
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Ik heb de aflevering even gekeken, en is leuk om te zien. Ergens zal Shell wel een kern van waarheid hebben met heel dat reinigingsgedoe, maar ik denk dat je dat met de kosten er niet uithaalt met 8 cent duurdere brandstof. 1 liter op 10.000 liter additief (hoe geconcentreerd dan ook) is gewoon heel weinig en geeft al aan dat de meerprijs van deze premium brandstof gewoon verloren geld is.Michiel schreef:Hier gaat de Keuringsdienst van Waarde kijken naar het verschil tussen de "normale" en "premium" brandstoffen.
Veel kijkplezier
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232
Je moet het ook allemaal beetje met een korreltje zout nemen, want niet alleen Shell kan het een en ander beweren. Ook de keuringsdienst van Waarde hoeft ook niet altijd gelijk te hebben. Het is in ieder geval belangrijk dat je de premiumbrandstoffen wel een kans geeft, en het een paar keer probeert. Je weet maar nooit? Verschil op een volle tank met normaal of premium brandstof zit tussen de twee en drie euro... Veel scheelt het dus ook niet en kan dus echt de moeite wel waard zijn om het te proberen.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Laat ik nog wat duidelijker zijn over Leaseplans houding en afweging: ze betalen ook de rekening van reparaties aan de motor. En ze zijn echt op de centen. Letterlijk. Als er een significante verbetering / minder slijtage op zou treden bij het gebruik van de duurdere benzine (of kort: 'duurdere benzine tanken = uiteindelijk geld verdienen want minder motorreparaties') dan zouden ze dat echt wel aangeven. Leaseauto's moeten tegenwoordig 180k km mee en worden veelal niet zachtzinnig gebruikt. Blijkbaar haalt Leaseplan het er niet uit. Ik ben benieuwd wie -als particulier- 180k kms gaat rijden met zijn Up! en wie 'm net zo rijdt als een leaseauto... Kortom, voor normaal gebruik, in een normale auto als de Up! is het echt niet voordeliger, ook niet op lange termijn!
M.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Ik kan me er inderdaad iets bij voorstellen, Maurice. Het blijft een mystery wat ze er nou instoppen maar niet voor niets hebben meerdere bedrijven deze "premium" benzine. Zeker hogere marge
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Ik heb zelf V power getankt in Duitsland een volle tank en tank normaal altijd de fuelsave en merkte dat mijn tank eerder leeg was met V power. Dus voor mij was er verder weinig verschil te merken, ik geloof heus wel dat het beter is voor de motor om het af en toe te tanken maar over het algemeen rij ik het zuinigst met de fuelsave van Shell.
En voor een up! heb je de benzine niet echt nodig lijkt me, auto's met meer vermogen snap ik het wel.
En voor een up! heb je de benzine niet echt nodig lijkt me, auto's met meer vermogen snap ik het wel.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Goedeavond allen,
We dwalen iets af van de eerste vraag namelijk of het kwaad kon?
Deze is dus beantwoordt.
Verder blijf ik erbij dat een hoogwaardigere brandstof lager verbruik oplevert.
Is ook vrij logisch, een brandstof die meer als 95 octaan bevat, levert meer energie uit een kilo brandstof.
Ben het niet geheel eens met de test van de warendienst hier is meer techniek voor nodig om dit aan te tonen.
Verder leveren de brandstof leveranciers wat extra's in de vorm van additieven die betere loopeigenschappen opleveren, en het inwendige van de motor schoner houden.
Geloof me het verschil is duidelijk zichtbaar tussen de twee als je een motor openhaalt.
Ik rijd niet genoeg om altijd 98 te tanken en let ook op de centjes, maar tank ook regelmatig eens een premium voor een lange rit want dat is wel nodig om reiniging van het inwendige te bewerkstellen.
De reden dat lease bedrijven met brandstof in hun contract de voordeligste brandstof verplichten (lekker, geen eens baas over de auto die je rijdt) is dat garage bedrijven tijdens groot onderhoud een reinigings middel in je tank smijten, en dus dat stukje brandstof voordeel teniet gedaan wordt.
En let maar eens op hoe rustig een 95 motor loopt na een lange rit op 98.
Het is denk ook een kwestie van gevoel voor techniek, met de huidige materialen en met goed regulier onderhoud zal de levensduur ook geen probleem zijn.
De ontwikkeling wordt gedaan met worst case condities als uitgangspunt.
Met vriendelijke groet,
Leen.
We dwalen iets af van de eerste vraag namelijk of het kwaad kon?
Deze is dus beantwoordt.
Verder blijf ik erbij dat een hoogwaardigere brandstof lager verbruik oplevert.
Is ook vrij logisch, een brandstof die meer als 95 octaan bevat, levert meer energie uit een kilo brandstof.
Ben het niet geheel eens met de test van de warendienst hier is meer techniek voor nodig om dit aan te tonen.
Verder leveren de brandstof leveranciers wat extra's in de vorm van additieven die betere loopeigenschappen opleveren, en het inwendige van de motor schoner houden.
Geloof me het verschil is duidelijk zichtbaar tussen de twee als je een motor openhaalt.
Ik rijd niet genoeg om altijd 98 te tanken en let ook op de centjes, maar tank ook regelmatig eens een premium voor een lange rit want dat is wel nodig om reiniging van het inwendige te bewerkstellen.
De reden dat lease bedrijven met brandstof in hun contract de voordeligste brandstof verplichten (lekker, geen eens baas over de auto die je rijdt) is dat garage bedrijven tijdens groot onderhoud een reinigings middel in je tank smijten, en dus dat stukje brandstof voordeel teniet gedaan wordt.
En let maar eens op hoe rustig een 95 motor loopt na een lange rit op 98.
Het is denk ook een kwestie van gevoel voor techniek, met de huidige materialen en met goed regulier onderhoud zal de levensduur ook geen probleem zijn.
De ontwikkeling wordt gedaan met worst case condities als uitgangspunt.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Nog een vraag, ik woon aan de Duitse grens en wil eigenlijk E10 benzine gaan tanken.
Dit is gemiddeld 3 cent goedkoper, zou dat zinvol zijn? of weegt het niet op tegen meerverbruik of vermogens verlies?
Dit is gemiddeld 3 cent goedkoper, zou dat zinvol zijn? of weegt het niet op tegen meerverbruik of vermogens verlies?
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Met onze UP! 's hebben wij alleen maar Super E10 getankt. Zie voor het verbruik het onderschrift.UPskirt schreef:Nog een vraag, ik woon aan de Duitse grens en wil eigenlijk E10 benzine gaan tanken.
Dit is gemiddeld 3 cent goedkoper, zou dat zinvol zijn? of weegt het niet op tegen meerverbruik of vermogens verlies?
Waar je in Duitsland nog meer aan verdient, is de dag en het tijdstip waarop je gaat tanken. Ik kijk altijd even op aral.de.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023