Pagina 1 van 2

Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 17:27
door TwitNour
Beste Uppers,

Om maar meteen op mijn vraag te komen, nemen jullie een bocht en rotonde meestal in de tweede of derde versnelling?
Ik heb toch gemerkt dat de tweede versnelling soms toch echt wat te traag is voor sommige rotondes, waardoor ik deze automatisch in de derde versnelling neem, zeker wanneer al de eerste afslag wordt genomen. Hoe zit het bij jullie?

Groet,

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 18:17
door Riogio
Wanneer ik geen andere auto's op de rotonde verwacht en geen voorligger heb dan is het uitrollen en in de 3e versnelling de rotonde op- en afrijden.

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 18:46
door Autheo
TwitNour schreef:Beste Uppers,

Om maar meteen op mijn vraag te komen, nemen jullie een bocht en rotonde meestal in de tweede of derde versnelling?
Ik heb toch gemerkt dat de tweede versnelling soms toch echt wat te traag is voor sommige rotondes, waardoor ik deze automatisch in de derde versnelling neem, zeker wanneer al de eerste afslag wordt genomen. Hoe zit het bij jullie?

Groet,
Hangt vooral van de verkeerssituatie af, maar vaak kan het prima in z'n drie. De motor kan prima overweg met lage toeren. Maar het houdt helemaal verband met 'zuinig rijden'. Soms is het dan slim om in een hogere versnelling te rijden, maar soms is het nog slimmer om in een lagere versnelling even vlug op te trekken naar een hogere snelheid, om dan in een hogere versnelling veel zuiniger die snelheid vast te kunnen houden. Soms kun je dan gewoon een versnelling overslaan. Van z'n twee naar z'n vier, of van de derde direct naar de vijfde versnelling. Maar altijd afhankelijk van de praktische situatie op dat moment. Weliswaar is het verbruik in een lagere versnelling even iets hoger, maar dat duurt dan maar een paar seconden. Optrekken in een hogere versnelling lijkt een lager verbruik te laten zien, maar dat duurt dan vaak veel langer en per saldo kan dat dan uiteindelijk toch meer brandstof vragen. Maar het belangrijkste is: anticiperen, zodat je de juiste versnelling zo goed mogelijk kunt kiezen.

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 18:56
door piet48
Hoi
In z'n 3

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 21:22
door Xanderv
Ik geloof er vrij weinig van dat als je snel optrekt in een lagere, dat je dan minder verbruikt dan langzaam in een hogere.

Als ik vlot optrek en dan rustig 50 en 80 rij dan verbuik ik zeker veel meer dan dat ik nu doe. Ik rij nu puur op de schakelindicator en zie de benzinemeter nu al minder snel zakken. Ik heb het al eens ergens anders gezegd, ik rij niet op de boordcomputer, die is leuk als indicatie... Meer ook niet.

Rotondes meestal in zijn 3, soms zelfs in de 4e. 30km is 3e, 40 is 4e. Je moet daarna niet te snel weer vaart willen maken want dan pomp je onnodig veel benzine in het motortje terwijl je toch niet vooruit komt.

Ik zal niet zeggen dat het mijn favoriet is om als opa door het verkeer te rijden. Maar ik zie mijn verbruik wel zakken :)

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 21:36
door oppermii
Hey valt mij op dat de schakelindicator zich aanpast aan het rijgedrag. Als je sportief optrekt geeft hij een heel ander advies dan wanneer je heel rustig optrekt. Probeer maar eens.

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 22:21
door Xanderv
Das waar, hij past zich ook aan, aan de weerstand, heuvel op zal hij niet adviseren te schakelen. Het is niet een vooraf ingesteld advies bij bepaalde snelheden

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 22:39
door oppermii
Volgens mij past hij zich aan o.b.v. hoe hard je accelereert of hoe diep je het gaspedaal hebt ingedrukt. Moet er nog s mee expirementeren :-)

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: di 14 jan 2014, 23:17
door TwitNour
oppermii schreef:Hey valt mij op dat de schakelindicator zich aanpast aan het rijgedrag. Als je sportief optrekt geeft hij een heel ander advies dan wanneer je heel rustig optrekt. Probeer maar eens.
Dit heb ik ook gemerkt ja!

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 00:40
door CubeUp!
sirieus?.... word er nu ook al gevraagd hoe je auto moet rijden ? :lol:

TIP : Als je naar links wilt, draai je dat grote zwarte ding dat voor je neus zit naar LINKS :lol:

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 08:09
door Inge
Meestal in zijn drie.

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 14:28
door Sjoerd
In z'n twee, tegensturen en door zijraam kijken waar je naar toe wilt!

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: do 16 jan 2014, 10:33
door Pop Up!
Meestal in zijn 3, ook afhankelijk van de situatie...

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: do 16 jan 2014, 12:32
door enie-up
Te lui voor :oops:
Dus automaat gekocht :D

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: do 16 jan 2014, 13:14
door oppermii
enie-up schreef:Te lui voor :oops:
Dus automaat gekocht :D
Dan rij je toch in zijn D, of ben je echt lui en laat je hem in N?

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: do 16 jan 2014, 13:23
door Jeroen-Up
Sjoerd schreef:In z'n twee, tegensturen en door zijraam kijken waar je naar toe wilt!
Volgens mij heb jij het over 'driften' Sjoerd! :D

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: do 16 jan 2014, 20:53
door Up I go
Vergeten we geen richting aangegeven bij op en afrijden van de rotonden... :lol:
Maar in zijn drie soms vier

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 02:19
door GasDwerg
x

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 07:40
door TwitNour
GasDwerg schreef:Korte rotondes in 2 of 3.
Ruimere rotondes neem ik zelfs in 4.
oppermii schreef:Hey valt mij op dat de schakelindicator zich aanpast aan het rijgedrag. Als je sportief optrekt geeft hij een heel ander advies dan wanneer je heel rustig optrekt. Probeer maar eens.
Tuurlijk.
Die schakelindicator kijkt of het gevraagde vermogen ook in de hogere versnelling geleverd kan worden.
Als dat kan, geeft hij de melding op te schakelen, kan dat niet, mag je verder gassen.

Ik krijg soms zelfs de aanduiding om omlaag te schakelen ;-)
Hoe krijg je dat voor elkaar?!

Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 10:32
door GasDwerg
x