Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
yoyoman
Forum newbie
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 05:51
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door yoyoman » di 11 mar 2014, 09:55

Ik ga vandaag mijn nieuwe wagentje ophalen een seat mii een ding snap ik eigenlijk niet :
Dat is dat het VAG concern voor 3 merken dezelfde auto met kleine verschillen maakt oke dat kan doet Citroen/Peugeot/Toyota ook.
Het rare bij dit is dat VAG op de Seat 4 jaar fabrieks garantie geeft en op de Skoda en de VW up maar twee jaar. Terwijl de auto s technisch identiek zijn. Weet iemand waarom dit is??
Zelfde bij de andere drieling Toyota 3 jaar garantie de andere 2 maar 2 jaar.
Raar maar waar

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Psycho_Mantis » di 11 mar 2014, 10:17

Zelfs de importeur/fabriek is het zelfde.
Maar weet helaas geen antwoord hierop...

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Tom Westendorp » di 11 mar 2014, 10:39

Wat VAG probeert is de verkoop van het trio zo hoog mogelijk uit te laten komen. Veel mensen kiezen voor de up! Omdat zij denken dat die het beste is. De Citigo en de Mii staan dus op een kleine achterstand dat proberen ze met dit soort zaken op te lossen. Denk ik.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Menaz
Vagling liefhebber
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 16:09

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Menaz » di 11 mar 2014, 10:54

SEAT biedt op de andere modellen ook 4 jaar, dus dan zou het raar zijn als de Mii daar buiten zou vallen.
Ex: SEAT Mii Sport Dynamic - 5-drs - Diepzwart metallic - Drive pakket - SEAT Portable System - 2014

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Thijsvdvl » di 11 mar 2014, 10:59

Let wel even op, het jaar hier om 2 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar extra garantie vanuit PON. Hier zitten dus wel even andere voorwaarden aan verbonden.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door UpSie » di 11 mar 2014, 17:58

En dat zijn?

Neem aan dat de verschillen in voorwaarden bekend zijn?
Verder is alles wat met garantie te maken heeft een marketing aangelegenheid en hoe je iets in de markt wil zetten.
Normaal is een bepaald aantal procenten van de produkt kost gereserveerd voor garantie,
Een paar procenten meer resulteerd in 4 jaar dekking.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door MicroUp » vr 14 mar 2014, 09:02

Voorwaarden zijn bekend, wijkt niet veel af van fabrieksgarantie.

Vergeet ook niet dat je bij een Mii in verhouding meer kosten rijklaar maken betaald dan bij een up! of een Citigo. De twee jaar extra garantie betaal je dus als ware zelf :)
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Tom Westendorp » vr 14 mar 2014, 09:08

MicroUp schreef:Voorwaarden zijn bekend, wijkt niet veel af van fabrieksgarantie.

Vergeet ook niet dat je bij een Mii in verhouding meer kosten rijklaar maken betaald dan bij een up! of een Citigo. De twee jaar extra garantie betaal je dus als ware zelf :)
Voorwaarden zijn inderdaad gewoon op de site van PON te vinden. Aan de andere kant is het natuurlijk niet meer van deze tijd. 2 jaar garantie op een nieuwe auto. Die moet toch zeker 4 jaar zonder problemen mee gaan? Daar mag een fabrikant toch ook gewoon voor tekenen?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door MicroUp » di 18 mar 2014, 14:11

Wie zegt dat een auto met 2 jaar garantie niet langer mee gaat? Al geeft hij 100 jaar garantie, het zegt niks over kwaliteit. :)
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Tom Westendorp » di 18 mar 2014, 14:14

Wat er staat is dat een auto dermate goed moet zijn dat er, bij normaal gebruik, sowieso 4 jaar niets kapot gaat. Daar mag een fabrikant toch gewoon aan gehouden worden?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door RobertJ » wo 19 mar 2014, 09:22

Petrolhead Tom schreef:Wat er staat is dat een auto dermate goed moet zijn dat er, bij normaal gebruik, sowieso 4 jaar niets kapot gaat. Daar mag een fabrikant toch gewoon aan gehouden worden?
Idd, als de kilometerstand geen verklaring is voor bepaalde gebreken buiten de garantie periode, dan neem ik aan dat de dealer coulance kan bieden. Mocht het uitlopen op een conflict, dan denk ik dat de rechter daarin zal meegaan. (Dan heb ik het over echt grote gebreken uiteraard)

Sent from my XT897

Sjoerd
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 10:35

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Sjoerd » do 20 mar 2014, 06:51

Zit toch vaak in prijs verwerkt... meer garantie is een hogere aanschafprijs om zo risico op eventuele garantieclaims te kunnen betalen.
Waarschijnlijk zullen ze ook kijken naar aantal garantieclaims in verleden. Wellicht zijn SEAT rijders minder claimend ingesteld. -> VW rijders schalen hun auto hoger in en staan dan bij een rammeltje eerder bij de dealer.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Garantie 4 jaar seat de andere maar 2 ??

Bericht door Tom Westendorp » do 20 mar 2014, 08:52

RobertJ schreef:
Petrolhead Tom schreef:Wat er staat is dat een auto dermate goed moet zijn dat er, bij normaal gebruik, sowieso 4 jaar niets kapot gaat. Daar mag een fabrikant toch gewoon aan gehouden worden?
Idd, als de kilometerstand geen verklaring is voor bepaalde gebreken buiten de garantie periode, dan neem ik aan dat de dealer coulance kan bieden. Mocht het uitlopen op een conflict, dan denk ik dat de rechter daarin zal meegaan. (Dan heb ik het over echt grote gebreken uiteraard)

Sent from my XT897
Ik heb twee jaar op een advocaten kantoor gewerkt maar voor zulke relatief "kleine" zaken moet je niet naar de rechter willen. Dat is zo'n berg ellende en gedoe daar wordt je niet beter van.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie