Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door --BUMP-- » ma 24 mar 2014, 23:01

Ik zit regelmatig (meerdere keren per week) langer dan 2 uur achtereen in de auto, misschien niet echt vakantieritten maar toch wel het vermelden waard. Ik stap gewoon fris uit, al heb ik soms wel een wat doof gevoel in mijn linkerbovenbeen. Dat wijt ik aan de niet helemaal optimaal in te stellen stoelen; de hoogteverstelling is fijn, maar net niet uitgebreid genoeg vind ik. Dat in combinatie met een zittend beroep is niet altijd even fijn; liever zou ik heerlijk comfortabele fauteuils in de Up hebben.

Maar, het is eigenlijk gewoon prima te doen. Ik had slechter verwacht! ;)
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door aut5MIIsport60 » di 25 mar 2014, 00:39

Wij dus, had het al ergens eerder getypt, in april 2013 naar Roemenié met de 60pk 3 drs geweest (eerste dag 1100km,wat voor Wenen/tweede dag 650km naar Timisoara).
In totaal die 2 weken 4500km. Na zo'n 900km aan 1 stuk toch wel last van de rug als 50plusser,door dat gestuiter vanwege korte wielbasis over Duitse autobahnrichels en de stuurbekrachtiging is te licht rechtuit (je blijft corrigeren).
4 maanden later weer 4500km , naar Pula Istrië/Kroatië (1000km en 450km ...urenlange files gehad voor de tunnels) ,omweg terug via het Gardameer en daar ook rondgereden.
We hebben met 3 personen (gezellig dikke schoonma opgepikt) ,hondje in achterbak plus 3 middelgrote koffers (1 achterbak, 2 op achterbank) over pittige bergpassen van 1700 mtr boven NAP gereden. Geen problemen gehad, die 4 keer door Oostenrijk. Bij de 15.000 km beurt was dan ook geen trilling, niets wat bijgesteld moest worden.

Moet wel zeggen, dat de Mii absoluut m'n verwachtingen overtrof wat betreft rijeigenschappen, echter deze zomer gaat hij in de verkoop met +/- 19.000 km. Heb er te weinig emotie bij :-( .Sorry.
Wil graag met een SLK of Z4 op vakantie en op de foto's ,dan maar wat meer benzinekosten.

groet
Laatst gewijzigd door aut5MIIsport60 op di 25 mar 2014, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door MauriceR. » di 25 mar 2014, 07:58

Wil graag met een SLK of Z4 op vakantie en op de foto's ,dan maar wat meer benzinekosten.
... en geen plek voor je schoonmoeder.

Dat van die lichte stuurbekrachtiging klopt wel. Eén van mijn zoons maakte me er op attend dat ik met de Up! stuur 'als met een zeilboot', constant een tikje corrigerend zodra de weg enigszins bolt. Ik had het niet gemerkt en ik heb er geen last van (want zoals eerder vermeld: weinig kms/jaar - korte afstanden). Wellicht ligt het ook aan de winterbanden - die er overigens morgen af gaan.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Jstruijk
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 20:43

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Jstruijk » di 25 mar 2014, 09:18

Heb de Up nog niet heel lang en mijn ervaring met lange afstanden is dan ook beperkt tot het ophalen van de auto en een rit van +/- 1 uur rijden. Wat mij vooral opviel was het feit dat de auto erg stil is. In mijn Audi A4 had ik veel meer last van vooral rijwind en daardoor was het veel onrustiger, in de Up daarentegen heb je daar bijna geen last van. Wat ik wel kan beamen is de erg lichte stuurbekrachtiging en het feit dat je daardoor erg makkelijk de auto laat slingeren op de snelweg terwijl je dat eigenlijk niet zou willen. Het stuur aanraken is al voldoende om de auto licht te laten bewegen naar links of rechts. Wat mij dan weer wel positief verraste was de wegligging. Ondanks dat het een relatief kleine auto is, is de wielbasis volgens mij groter dan veel concurrenten en daardoor voelt hij solider aan.

Wat ik echt een gemis vind is het niet in diepte kunnen verstellen van het stuur. Ik ben nog steeds een beetje aan het zoeken naar de ideale zithouding, maar ik ben bang dat het een compromis gaat worden omdat ik eigenlijk het stuur wat naar me toe wil halen en dat dus niet kan.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door up! » di 25 mar 2014, 10:19

Grappig die opmerkingen over lichte stuurbekrachtiging en slingeren op de snelweg. Heb ik totaal geen last van, mijn up! ligt als een blok op de snelweg, ook bij 190 op de teller :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Jstruijk
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 20:43

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Jstruijk » di 25 mar 2014, 10:33

Hij ligt ook zeker wel als een bok op de weg, dat is geen probleem. Ik heb er ook 170 mee gereden en het voelde totaal vertrouwd. Echter, de minste aanraking van het stuur geeft al een reactie en dat kan op de snelweg als minder prettig worden ervaren. Wellicht kan het ook zo zijn dat een andere uitlijning ook verschil kan brengen.
Ik weet even niet of de Up een variabele stuurbekrachtiging heeft?

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door up! » di 25 mar 2014, 10:37

Jstruijk schreef:de minste aanraking van het stuur geeft al een reactie en dat kan op de snelweg als minder prettig worden ervaren.
Ik heb dit nog nooit zo ervaren... Vind het een fantastische auto, ook op de snelweg.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Xanderv » di 25 mar 2014, 11:02

Ik heb dat ook nooit ervaren, en volgens mij zit er wel actieve stuurbekrachtiging op, in de stad stuurt ie als een veertje en snelweg is zit er wel weerstand op.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Jstruijk
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 20:43

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Jstruijk » di 25 mar 2014, 11:07

Is er iets in aan de stuurbekrachtiging af te stellen met bv VCDS?

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door aut5MIIsport60 » di 25 mar 2014, 15:03

@Jstruijk , dat ervaar ik dus ook.
M'n Mii style sport , met iets verlaagd onderstel, rijdt en stuurt gewoon keurig rechtdoor ook als je de handen los van het stuur laat ...maar op lange stukken, zoals over of beter gezegd na die autobahnrichels ,moet je wat corrigeren. Op een rit van 1000km op 1 dag zeker honderden keren, op een gegeven moment voel je dat in de rug.
In Nederland of korte stukken valt dat niet op. De bandenslijtage is vrijwel nihil na 18.000 km, aan een verkeerde uitlijning ligt het niet. Wel aan de te nerveuze stuurbekrachtiging.

gr.
MII style Sport 60pk semi-aut5

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door GasDwerg » di 25 mar 2014, 16:40

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door SuperEd » wo 26 mar 2014, 10:18

up! schreef:Langste ritten in de up! waren 1.000 km. Eén keer naar Oostenrijk, en één keer naar Noorwegen. Echt een heerlijke auto op de lange afstand... Je rijdt heerlijk 140-150 op de Autobahn in alle comfort. En af en toe tussen de 160 en 190 (op de teller)... Het zitcomfort is fantastisch. Ik heb ook een Phaeton 4.2, maar qua zitcomfort vind ik de up! echt even goed op de lange afstand. Enige reden om de Phaeton te verkiezen is dat je iets rustiger met hoge snelheden rijdt. Maar de up! is fantastisch op de Autobahn... Na 1.000 km ben ik even fit als wanneer ik uit de Phaeton stap.
RobertJ schreef:Mn laatste rit gardameer was 1430km (in 10 uur heen incl pauzes en tanken :D dat was dus niet in de up....:( )
143 km/h gemiddeld inclusief pauzes en tanken is onwaarschijnlijk snel voor een ritje van Nederland naar het Gardameer. Dan moet je knalhard doorrijden, en eigenlijk in Duitsland continu 220+ rijden :shock: (wat voor auto was dat eigenlijk waarmee je reed?). Zo'n gemiddelde haal ik in Duitsland ook wel, maar dan is het traject bijvoorbeeld Keulen-Frankfurt. Op het traject Nederland-Gardameer is het extreem snel. Je hebt het vast echt gedaan, maar sneller dan 128 km/h gemiddeld over 1.000 km (inclusief tankstops/pauze) heb ik nooit klaargespeeld, en dan reed ik in een Porsche naar Zwitserland met constante snelheden tussen de 160 en 240 in Duitsland :oops:
Ergens tussen de 160 en 190 :o :o erg ruim genomen.

Maar een Phaeton is echt absoluut de overtreffende trap vind ik, geweldige auto :drool: :drool:
Zal wel wat meer verbruiken dan de UP.
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door up! » wo 26 mar 2014, 11:26

SuperEd schreef:Maar een Phaeton is echt absoluut de overtreffende trap vind ik, geweldige auto :drool: :drool:
Zal wel wat meer verbruiken dan de UP.
Ongeveer 13 liter per 100 km op traject Zermatt-Maastricht. Als ik met de up! een gelijke gemiddelde snelheid aanhoud, zit ik op ongeveer 8 liter per 100 km, scheelt 5 liter (8 euro) per 100 km. Valt wel mee :clap:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Plaats reactie