Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Tom Westendorp » zo 23 mar 2014, 23:45

Zijn er al mensen die echt al grote afstanden hebben gereden met hun auto? Kun je me vertellen wat de grootste afstand op een dag was en hoe je dat hebt ervaren? Ik kon afgezien van dit topic er niet zoveel over vinden: http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... and#p35281
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Xanderv » ma 24 mar 2014, 00:45

Tot nu toe is mijn langste 600 km en het geen last van mijn lijf. Vergeleken met mijn Leon hiervoor was er qua comfort weinig verschil!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door @@lgra » ma 24 mar 2014, 08:11

3 weken geleden ruim 700 (VV) naar Duitsland geweest. Is prima te doen, maar het verbruik viel wat tegen. Langdurig autobahnrijden tussen 140- 150 km/h en af en toe kijken hoe los ie nu echt is (174 km/h) had een verbruik van 1 op 13.6 tot gevolg. (Snelheden conform GPS, want de teller in de Up overdrijft echt waanzinnig.. :whistle: .)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door N!jntje » ma 24 mar 2014, 08:51

Ik heb afgelopen zomaar 2x 1100 km gereden richting het gardameer en terug. In 12 uur en in 14,5 uur. De ene rit was snachts en de ander was overdag. Beide ritten waren met een overbeladen auto! We gingen kamperen en alles zat erin. Tent/gasflessen/tassen/eten/.... Dus mijn stoel moest 1 standje naar voren... Maar ik heb de reis overleefd samen met Mn vriendin (die durft nog niet echt te rijden ij mijn up ivm schade maken:$) na ongeveer 8 uur merk je dat de zit wat minder word. Maar ik denk dat dit ook wel mag na zo lange tijd! In andere auto's zal dit gelijk of misschien wel sneller zijn.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 mar 2014, 08:55

Dat klinkt goed! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door RobertJ » ma 24 mar 2014, 10:11

N!jntje schreef:Ik heb afgelopen zomaar 2x 1100 km gereden richting het gardameer en terug. In 12 uur en in 14,5 uur.
1100 slechts? Mn laatste rit gardameer was 1430km (in 10 uur heen incl pauzes en tanken :D dat was dus niet in de up....:( )

Verder met de up is de langste rit slechts 300km. Prima te doen, hard rijden is idd erg onzuinig!

Sent from my XT897

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door up! » ma 24 mar 2014, 10:19

Langste ritten in de up! waren 1.000 km. Eén keer naar Oostenrijk, en één keer naar Noorwegen. Echt een heerlijke auto op de lange afstand... Je rijdt heerlijk 140-150 op de Autobahn in alle comfort. En af en toe tussen de 160 en 190 (op de teller)... Het zitcomfort is fantastisch. Ik heb ook een Phaeton 4.2, maar qua zitcomfort vind ik de up! echt even goed op de lange afstand. Enige reden om de Phaeton te verkiezen is dat je iets rustiger met hoge snelheden rijdt. Maar de up! is fantastisch op de Autobahn... Na 1.000 km ben ik even fit als wanneer ik uit de Phaeton stap.
RobertJ schreef:Mn laatste rit gardameer was 1430km (in 10 uur heen incl pauzes en tanken :D dat was dus niet in de up....:( )
143 km/h gemiddeld inclusief pauzes en tanken is onwaarschijnlijk snel voor een ritje van Nederland naar het Gardameer. Dan moet je knalhard doorrijden, en eigenlijk in Duitsland continu 220+ rijden :shock: (wat voor auto was dat eigenlijk waarmee je reed?). Zo'n gemiddelde haal ik in Duitsland ook wel, maar dan is het traject bijvoorbeeld Keulen-Frankfurt. Op het traject Nederland-Gardameer is het extreem snel. Je hebt het vast echt gedaan, maar sneller dan 128 km/h gemiddeld over 1.000 km (inclusief tankstops/pauze) heb ik nooit klaargespeeld, en dan reed ik in een Porsche naar Zwitserland met constante snelheden tussen de 160 en 240 in Duitsland :oops:
Laatst gewijzigd door up! op ma 24 mar 2014, 10:30, 4 keer totaal gewijzigd.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door enie-up » ma 24 mar 2014, 10:23

Van Amsterdam naar essen duitsland geweest 200 km in 1 uur en drie kwartier
Geen centje pijn, ondanks nog nieuwe citigo dus niet boven de 4000 touren geweest
Cruisecontrol aan, navi aan met bestemming erin en gaan 8-)
Prima auto stil en zuinig, en wegligging is prima en remmen ook

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 mar 2014, 10:43

Ik heb een idee voor een iets langere rit. De ervaringen tot nu toe maken dat ik het plan wellicht door ga zetten. :D :dance:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Upsilon » ma 24 mar 2014, 11:10

Ik ga wel een paar keer per jaar naar Londen, maar de heuvels in Engeland zou ik mij in zo'n 60 pk driepitter niet aan willen doen.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Rick-89
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 09:39
Locatie: Almere

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Rick-89 » ma 24 mar 2014, 12:38

Afgelopen zomer de auto eind Juni opgehaald en twee weken later onderweg naar Zuid Frankrijk (Ponteves), wat voor ons neer moest komen op 1285km. We vertrokken in de nacht voorafgaand Zwarte Zaterdag. Ik was slecht uitgerust, mijn vriendin iets meer. Onderweg heel veel drukte en nog flinke stukken om moeten rijden, waardoor het uiteindelijk 1350km is geworden. Niets dan lof over ons Miitje. Jaar daarvoor waren we met een Mini Cooper naar Kroatië gereden en eigenlijk deed dit niet veel onder.

Zeer goede stoelen, prima uit te houden die 18 uur lang. Motor is uiteraard niet super krachtig, zeker met de fijne heuvels flink terugschakelen etc.
Wel gemiddeld 1:18, incl bepakking en bezakking. Op de bestemming ook zeer veel rond gereden met bergpasjes enzo, gemiddeld 1:20. Terugweg wederom zeer goed bevallen. Hebben toen dus in 3 weken de eerste 5000km op de teller gezet en is ons enorm bevallen!
--------------------------------------------------------
Porsche 944S2 - 3.0l 4 cyl. - 211pk - 1989
Seat Mii - 1.0l 3 cyl. - 60pk - 2013 - Verbruik | Review

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door @@lgra » ma 24 mar 2014, 13:57

Gunner schreef:Ik ga wel een paar keer per jaar naar Londen, maar de heuvels in Engeland zou ik mij in zo'n 60 pk driepitter niet aan willen doen.
Ga weg. Een aantal jaren terug reed ik rally met een 2 cv...Moet je kijken hoe rap dat ding in zn 2 omhoogging. Tis natuurlijk wel aan te raden om het nieuwe rijden, sowieso al walgelijk voor de techniek, verre van je te houden....Gewoon 1 of 2 versnellingen lager en niets om je druk over te maken. ;)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Upsilon » ma 24 mar 2014, 14:03

dan nog, met drie passagiers en hun baggage niet de meest praktische wagen ;)
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Groovejunk » ma 24 mar 2014, 14:11

Langste rit in de UP is 250KM, maar ik moet zeggen dat dat in mijn Golf V toch fijner was. Die stoelen zitten vele malen beter. Ik zou toch wel graag een lendesteun hebben in die stoelen. Verder is de auto prima "stil" en net vlot genoeg op de snelweg om het comfortabel te houden.

Vince
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:02

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Vince » ma 24 mar 2014, 14:28

afgelopen December de UP! opgehaald en 2 weken later al onderweg naar de wintersport, net geen 1.000 km. grootste gedeelte heen 's nachts gereden. i.p.v. de autobahn te blijven volgen zijn we via de Fernpaß gereden, dus het autootje mocht ook nog wat klimwerk verrichten.

Ook in ons geval de auto vol bepakt, alleen de ski's lagen al in Oostenrijk. Voorheen reden we het zelfde stuk met een golf Variant Diesel, en ik had mij al voorbereid op een soort van zware rit, maar dat viel echt mee, sterker nog ik kwam beter uitgerust aan.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Upsilon » ma 24 mar 2014, 14:55

Groovejunk schreef:Langste rit in de UP is 250KM, maar ik moet zeggen dat dat in mijn Golf V toch fijner was. Die stoelen zitten vele malen beter. Ik zou toch wel graag een lendesteun hebben in die stoelen. Verder is de auto prima "stil" en net vlot genoeg op de snelweg om het comfortabel te houden.
Niet zo vreemd toch. Een Golf, ondanks dat die wat ouder zal zijn geweest, is toch een paar klasses hoger. Ergo; betere stoelen.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door Groovejunk » ma 24 mar 2014, 15:28

Weet ik, maar ik schreef het stukje vanuit mijn ervaring. Het gemis is dan ook echt die lendensteun.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door MauriceR. » ma 24 mar 2014, 16:31

Langste rit was ook de eerste rit: vanaf de dealer in West-Brabant naar de Veluwe. Op de kop af 200km... Tja, mijn Up! leidt een teruggetrokken (= regionaal) bestaan. Overigens ben ik de enige in een familie van 4 die van autorijden houdt; andere gezinsleden klagen al als ze langer dan een half uur in de auto moeten zitten...

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door el coche SEAT » ma 24 mar 2014, 17:08

Petrolhead Tom schreef:Ik heb een idee voor een iets langere rit. De ervaringen tot nu toe maken dat ik het plan wellicht door ga zetten. :D :dance:
Gaan we naar Bratislava??? :oops: ;) :o
Voor een fabrieksbezoek??? :dance:
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lange afstand rijden. Ervaringen.

Bericht door up! » ma 24 mar 2014, 17:12

Gunner schreef:
Groovejunk schreef:Langste rit in de UP is 250KM, maar ik moet zeggen dat dat in mijn Golf V toch fijner was. Die stoelen zitten vele malen beter. Ik zou toch wel graag een lendesteun hebben in die stoelen. Verder is de auto prima "stil" en net vlot genoeg op de snelweg om het comfortabel te houden.
Niet zo vreemd toch. Een Golf, ondanks dat die wat ouder zal zijn geweest, is toch een paar klasses hoger. Ergo; betere stoelen.
Ligt niet zozeer aan die paar klasses hoger, maar meer aan de vorm van de stoelen. Ik vind het zitcomfort in mijn Phaeton niet beter dan in de up, terwijl die toch 5 klasses hoger is. Maar mijn Phaeton heeft comfortzetels en geen sportstoelen, met echte sportstoelen (zoals je die wel vindt in Golfs) kan het comfort zeker beter zijn dan met gewone standaardstoelen, zelfs dan de stoelen in een Phaeton.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Plaats reactie