Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 sep 2015, 10:50

En mogelijk een miljardenboete.
Volkswagen wacht mogelijk een miljardenboete in de Verenigde Staten wegens overtreding van milieuwetgeving. Het bedrijf zou geknoeid hebben met systemen waarmee de NOX-uitstoot van dieselauto's wordt gemeten.


De Amerikaanse milieudienst EPA meldde dat vrijdag. In totaal 482.000 auto's zouden niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act en terug moeten worden geroepen. Het gaat om auto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en de Audi A3 met 2.0 TDI.

,,Het gebruik van zulke middelen om klimaatbeschermingsmaatregelen te omzeilen, is illegaal en een bedreiging voor de openbare gezondheid'', zei EPA-bestuurder Cynthia Giles. Zij sprak van een zeer ernstige zaak en sloot niet uit dat nog meer overtredingen aan het licht zullen komen.

De boete voor Volkswagen kan oplopen tot omgerekend ruim 33.000 euro per auto waarmee geknoeid is, wat in totaal neer zou komen op krap 16 miljard euro. Het bedrijf liet weten volledig mee te werken aan het onderzoek.
Bron Autoweek.nl
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 sep 2015, 10:50

Volkswagen heeft een extern onderzoek gelast naar mogelijk gesjoemel met systemen die de uitstoot van schadelijke stoffen van zijn dieselauto's meten. Topman Martin Winterkorn van de Duitse autofabrikant liet zondag in een verklaring weten de aantijgingen zeer serieus te nemen.

De Amerikaanse milieudienst EPA maakte vrijdag bekend dat enkele honderdduizenden VW's en Audi's terug moeten naar de garage omdat ze niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act. Dat kan de autobouwer op een boete komen te staan van omgerekend ruim 33.000 euro per auto waarmee geknoeid is. In totaal zou dat bedrag kunnen oplopen tot krap 16 miljard euro.

Het gaat om dieselauto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en daarnaast om de A3 van luxedochter Audi. Die wagens zijn voorzien van technologie die de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt. Dat gaat echter wel ten koste van de rijprestaties.

Om dat te omzeilen installeerde VW software die het mogelijk maakt de uitstootbeperking alleen in te schakelen bij officiële controles, zodat dan aan de milieunormen wordt voldaan. Maar in het dagelijks gebruik zijn de auto's veel vervuilender dan is toegestaan. De EPA liet weten de zaak zeer hoog op te nemen.

Winterkorn betuigde spijt dat VW kennelijk het vertrouwen van klanten en het publiek heeft beschaamd. "Wij zullen volledig samenwerken met de verantwoordelijke diensten'', beloofde hij. Om alle feiten boven tafel te krijgen laat het bedrijf de kwestie ook zelf onderzoeken. "Wij tolereren geen overtredingen van onze interne regels of van de wet'', aldus de topman.

Het schandaal is een fikse domper voor de Duitse autofabrikant, die de VS beschouwt als een belangrijke groeimarkt. Vorig jaar nog besloot Volkswagen miljarden te investeren in versteviging van zijn positie op de Amerikaanse automarkt. Juist de als relatief schoon gepresenteerde dieselmodellen, goed voor een kwart van de totale verkopen in de VS, speelden in die plannen een sleutelrol.
Bron: autoweek
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 sep 2015, 10:51

Volgens Amerikaanse media heeft Volkswagen besloten de verkoop van modellen met een 2,0-liter TDI-motor in de Verenigde Staten stil te leggen.


Momenteel ligt Volkswagen in de Verenigde Staten behoorlijk onder vuur. De Volkswagen Group of America wordt ervan beschuldigd de EPA en diens emissietests te hebben misleid om bepaalde dieselauto's zuiniger geregistreerd te krijgen. Meer informatie daarover lees je hier. Nu meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal - dat zegt te hebben gesproken met een woordvoerder van de Amerikaanse tak van Volkswagen - dat bepaalde dieselauto's per direct niet meer verkocht mogen worden.

Volkswagen houdt dieselmodellen van modeljaar 2015 en 2016 met een 2,0-liter TDI onder de kap op eigen terrein. Ook auto's die in voorraad staan, krijgen nu geen nieuwe eigenaar. De woordvoerder van Volkswagen kon de Amerikaanse krant niet vertellen om hoeveel auto's het zou gaan.

Wel heeft de EPA de mogelijkheid om Volkswagen uiteindelijk te verplichten zo'n 482.000 dieselmodellen terug naar de garage te halen om de techniek zo aan te passen dat de auto's wél aan de eisen voldoen. Bovendien zou de verkooplicentie - voor de betrokken modellen - in de Verenigde Staten op het spel staan.

Volgens The Wall Street Journal is de waarde van de aandelen van Volkswagen deze ochtend met zo'n 12 procent gedaald. Volkswagen heeft een extern onderzoek ingelast om de kwestie te onderzoeken. Eerder al liet topman Winterkorn weten de aantijgingen zeer serieus te nemen.

Meer informatie volgt.
Bron: Autoweek.nl
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door TwitNour » ma 21 sep 2015, 15:39

Het aandeel VW is ook zo'n 16% gezakt vandaag. Big loss

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Touchwood » ma 21 sep 2015, 17:51

Heb het met stijgende verbazing tot mij genomen vanuit de media. Hoe krijgen ze het voor elkaar?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 sep 2015, 19:21

Ik snap er ook helemaal geen reet van. Ik ben op dit moment vooral benieuwd naar de gevolgen voor het CEO-schap van Winterkorn. Komt Piech terug? :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door lupocor » ma 21 sep 2015, 19:30

eerst zien dan geloven.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » di 22 sep 2015, 10:05

lupocor schreef:eerst zien dan geloven.
Wat wil je eerst zien dan geloven?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » di 22 sep 2015, 11:26

Het is een heel stuk groter geworden dan aanvankelijk gedacht werd. Mogelijk 11 miljoen auto's wereldwijd.
Volkswagen heeft een persbericht de wereld in geslingerd met een officieel statement over de softwarefraude met hun dieselmotoren.

Laten we er niet teveel doekjes om winden, hieronder het statement.

ADVERTENTIE

“Volkswagen is working at full speed to clarify irregularities concerning a particular software used in diesel engines. New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards. The software in question does not affect handling, consumption or emissions. This gives clarity to customers and dealers.

Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.

Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures. The company is therefore in contact with the relevant authorities and the German Federal Motor Transport Authority (KBA – Kraftfahrtbundesamt).

To cover the necessary service measures and other efforts to win back the trust of our customers, Volkswagen plans to set aside a provision of some 6.5 billion EUR recognized in the profit and loss statement in the third quarter of the current fiscal year. Due to the ongoing investigations the amounts estimated may be subject to revaluation.
Earnings targets for the Group for 2015 will be adjusted accordingly.

Volkswagen does not tolerate any kind of violation of laws whatsoever. It is and remains the top priority of the Board of Management to win back lost trust and to avert damage to our customers. The Group will inform the public on the further progress of the investigations constantly and transparently.”

Kort samengevat houdt Volkswagen dus 6,5 miljard apart om de schade te herstellen in het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar. De EU 6 dieselmotoren van de Volkswagen Group die momenteel in Europa leverbaar zijn voldoen aan alle normen.
Bron: Autoblog.nl
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door HeHo » di 22 sep 2015, 12:38

Verbaasd?

Ik heb nog nooit een VW gehad die haalde wat die op papier zou moeten halen.
Heel misschien heuvel af, wind mee, snoeiharde smalle bandjes, volledig leeg gestript van binnen, enz... dat ik er in de buurt zou kunnen komen, maar ik geloof er niets van.

De VW Up! loopt gemiddeld ook zo'n 1:16 a 1:19 als ik het zo overal lees. Op papier zou dit veel hoger moeten zijn.

Maar op zich is dit wel een mooi moment om aandelen VW aan te schaffen :lol:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Autheo » di 22 sep 2015, 15:03

HeHo schreef:
Maar op zich is dit wel een mooi moment om aandelen VW aan te schaffen :lol:
Leuk, dat optimisme ;) Ik denk dat VW het meeste winst haalt uit de Chinese markt, dus die tegenvaller in Amerika komen ze vast wel weer te boven.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Autheo » di 22 sep 2015, 16:03

Autheo schreef:
HeHo schreef:
Maar op zich is dit wel een mooi moment om aandelen VW aan te schaffen :lol:
Leuk, dat optimisme ;) Ik denk dat VW het meeste winst haalt uit de Chinese markt, dus die tegenvaller in Amerika komen ze vast wel weer te boven.
Over die Chinese markt gesproken, daarover kun je nog wel interessante blogs lezen:
http://www.z24.nl/ondernemen/volkswagen ... orn-545780
http://www.z24.nl/ondernemen/vw-baas-wi ... che-555157

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Autheo » di 22 sep 2015, 16:26

Hier een paar reclamefilmpjes, die in deze situatie m.i. extra grappig zijn:

http://www.z24.nl/ondernemen/deze-volks ... pig-587989

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Touchwood » di 22 sep 2015, 16:31

Denk nu, dat Volkswagen niet de enige is, die zich aan dit gesjoemel schuldig heeft gemaakt. De kortzichtigheid van de hedendaagse manager. Weg met dat volk.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Gert » di 22 sep 2015, 19:59

De concurrentie is moordend en ik heb begrepen dat verbruikscijfers door iedereen mooier voorgesteld worden dan ze zijn maar dit ligt toch geloof ik net wat vervelender want er wordt aantoonbaar - mbv software - bedrog gepleegd.

Wat ik me afvraag is hoe hebben ze in vredesnaam kunnen denken dat dit niet zou uitkomen?

Dat het de topman zijn kop kost lijkt mij vanzelfsprekend en onvermijdelijk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door lupocor » di 22 sep 2015, 20:25

eerst kon ik het niet geloven.
nu ik het gezien heb in de kranten en op tv kan ik niet anders dan het geloven.
snap alleen niet dat vw zo stom kon zijn om gedacht te hebben dat men er niet achter zou komen.
hoe dom kun je zijn?

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door lupocor » di 22 sep 2015, 20:28

HeHo schreef:Verbaasd?

Ik heb nog nooit een VW gehad die haalde wat die op papier zou moeten halen.
Heel misschien heuvel af, wind mee, snoeiharde smalle bandjes, volledig leeg gestript van binnen, enz... dat ik er in de buurt zou kunnen komen, maar ik geloof er niets van.

De VW Up! loopt gemiddeld ook zo'n 1:16 a 1:19 als ik het zo overal lees. Op papier zou dit veel hoger moeten zijn.

Maar op zich is dit wel een mooi moment om aandelen VW aan te schaffen :lol:
geloof het of niet,ik heb er een.(full options)
de lupo 3l haalt wel degelijk het verbruik wat ze beloofd hebben. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » di 22 sep 2015, 21:47

lupocor schreef:
HeHo schreef:Verbaasd?

Ik heb nog nooit een VW gehad die haalde wat die op papier zou moeten halen.
Heel misschien heuvel af, wind mee, snoeiharde smalle bandjes, volledig leeg gestript van binnen, enz... dat ik er in de buurt zou kunnen komen, maar ik geloof er niets van.

De VW Up! loopt gemiddeld ook zo'n 1:16 a 1:19 als ik het zo overal lees. Op papier zou dit veel hoger moeten zijn.

Maar op zich is dit wel een mooi moment om aandelen VW aan te schaffen :lol:
geloof het of niet,ik heb er een.(full options)
de lupo 3l haalt wel degelijk het verbruik wat ze beloofd hebben. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bedank Piech maar, de 3l was een van zijn prestige-projecten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Tom Westendorp » wo 23 sep 2015, 08:58

Waar ik op dit moment vooral benieuwd naar ben is of dit het begin is van een enorme beerput. Het schijnt dat de hele kwestie aan het licht is gekomen toen bleek dat een BMW X5 diesel wel gewoon de opgegeven normen haalde en het testinstituut dacht dat zij een verkeerde manier van meten gebruikte. Dat zou impliceren dat bijvoorbeeld BMW niet onder vuur komt te liggen. Ik ben heel erg benieuwd. Op dit moment is het allemaal koffiedik kijken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Volkswagen onder vuur na dieselschandaal

Bericht door Joch3m » wo 23 sep 2015, 10:46

Ik haal met mn Mii ook gewoon 1:25, neem aan dat er geen verschil in zit mbt de Up!
lupocor schreef:
HeHo schreef:Verbaasd?

Ik heb nog nooit een VW gehad die haalde wat die op papier zou moeten halen.
Heel misschien heuvel af, wind mee, snoeiharde smalle bandjes, volledig leeg gestript van binnen, enz... dat ik er in de buurt zou kunnen komen, maar ik geloof er niets van.

De VW Up! loopt gemiddeld ook zo'n 1:16 a 1:19 als ik het zo overal lees. Op papier zou dit veel hoger moeten zijn.

Maar op zich is dit wel een mooi moment om aandelen VW aan te schaffen :lol:
geloof het of niet,ik heb er een.(full options)
de lupo 3l haalt wel degelijk het verbruik wat ze beloofd hebben. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Plaats reactie