Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
SplitCar
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 10:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door SplitCar » do 19 mei 2016, 10:59

Beste VW Up forum bezoekers,

Mijn naam is Gijs Muller. Zoals jullie wellicht in mijn voorsteltopic gelezen hebben ben ik momenteel met een oud-studiegenoot een nieuwe autodeelconcept aan het ontwikkelen genaamd SplitCar.

Aangezien het nog in ontwikkeling is hebben we voor nu een landingspage gemaakt waar het hele concept uiteen gezet wordt. We willen inzetten op het delen van een auto tussen buurtgenoten/bekenden over langere termijn waarbij iedereen op gelijke voet bespaart op een auto. Dit is volgens ons ook de essentie van de deeleconomie; samen besparen en niet verdienen aan een ander zoals je bij veel andere deelconcepten ziet gebeuren momenteel. Daarbij zal SplitCar gratis te gebruiken zijn!

Op www.splitcar.nl staat meer informatie en kan je je aanmelden als geïnteresseerde.

Wij zijn erg benieuwd wat jullie er van vinden. Zouden jullie SplitCar gaan gebruiken? Zo ja, top! Zo nee, waarom niet?

Hebben jullie nog vragen of tips?

We houden jullie graag op de hoogte!

Groeten,

Thomas & Gijs

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mei 2016, 11:02

Welkom! Veel succes met dit nieuwe concept. Ik blijf de ontwikkelingen met belangstelling volgen. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
SplitCar
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 10:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door SplitCar » do 19 mei 2016, 11:23

Petrolhead Tom schreef:Welkom! Veel succes met dit nieuwe concept. Ik blijf de ontwikkelingen met belangstelling volgen. :D
Thanks Tom, we houden jullie uiteraard op de hoogte!

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Autheo » do 19 mei 2016, 13:21

SplitCar schreef:Wij zijn erg benieuwd wat jullie er van vinden. Zouden jullie SplitCar gaan gebruiken? Zo ja, top! Zo nee, waarom niet?
Welkom Thomas en Gijs!
Leuk concept dat jullie aan het uitwerken zijn. Zeker interessant voor wie de auto niet dagelijks zelf nodig heeft, en jaarlijks niet zoveel km's maakt. Op jullie site geven jullie zelf max 13.000 km aan. Zelf zou ik er geen gebruik van maken, omdat ik met m'n 30.000 km/jaar en dagelijks gebruik daar waarschijnlijk geen voordeel bij zou hebben.
Jullie zullen het wel goed uitzoeken, maar ik kan me voorstellen dat het ook verzekeringstechnisch e.d. voor de eigenaar wel consequenties kan hebben. Zag op jullie site dat er nog naar een goede oplossing daarvoor gezocht wordt, en dat lijkt me wel een vraag die aspirant gebruikers wel graag uitgezocht willen hebben. Als iemand met nu bijvoorbeeld 70% no-claim ineens een hogere premie moet gaan betalen, zullen die meerkosten wel vanuit het 'samen delen' goed gedekt moeten worden. En zo zullen er wel meer dingen zijn, die om goede afspraken vragen. Veel succes met de verdere ontwikkeling van jullie concept!

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door N!jntje » do 19 mei 2016, 13:40

Het concept is leuk. Maar denk dat de verzekering als eerste rond had moeten zijn. Misschien nog wel eerder dan de site. Verzekeringstechnisch lijkt het me namelijk een heel moeilijk verhaal.
Hoeveel No claim heeft iedere bestuurder. Hoe combineer je verzekeringen als je al een auto hebt. Enz enz.

Leuke toevoegingen voor de site! Niet iedereen heeft een trekhaak voor klussen met aanhanger of juist met caravan. Het huren van een auto is toch flink duur als je voor de vakantie een auto wilt gebruiken. Met jullie verhaal zou dit een leuke kunnen zijn. En helemaal als je maar een dag of 2 een wat grotere auto nodig hebt voor bijvoorbeeld die trekhaak te gebruiken om eens wat te vervoeren.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door damianw26 » do 19 mei 2016, 14:08

Ik vind het een mooi idee maar voor mij is het niet relevant gezien ik dagelijks afhankelijk ben van de auto, van s'ochtends 6:30 tot een uur of 5 a 6 in de avond. Ook ben ik nog thuiswonend en maken mijn ouders soms gebruik van de up wanneer dit nodig is, al is dat slechts een gering aantal keer per week/maand. Succes met jullie idee!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mei 2016, 14:23

Volgens mij heb je het verhaal niet gelezen Nijntje. Het is geen veredelde huurmaatschappij maar een car share platform. Dat is iets anders dan even voor een uurtje een auto met trekhaak gebruiken. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door dennuus1 » do 19 mei 2016, 15:09

Ik denk dat dit alleen gaat werken bij mensen die hun auto puur als vervoermiddel hebben, een (beetje) liefhebber zal z'n auto niet uitlenen denk ik..

Ookal krijg ik 5,- per gereden km, mijn auto word door mij bereden en door niemand anders :)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door damianw26 » do 19 mei 2016, 16:09

dennuus1 schreef:Ik denk dat dit alleen gaat werken bij mensen die hun auto puur als vervoermiddel hebben, een (beetje) liefhebber zal z'n auto niet uitlenen denk ik..

Ookal krijg ik 5,- per gereden km, mijn auto word door mij bereden en door niemand anders :)

+1 :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Touchwood » do 19 mei 2016, 18:57

Ik wil mijn auto niet delen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Guy » do 19 mei 2016, 21:39

Touchwood schreef:Ik wil mijn auto niet delen.
en mocht een goede bekende hem willen lenen dan heb ik daar geen online platform voor nodig.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door N!jntje » do 19 mei 2016, 23:09

Petrolhead Tom schreef:Volgens mij heb je het verhaal niet gelezen Nijntje.
Ik heb het wel degelijk gelezen. En er zullen uiteindelijk zeker mensen zijn die dit concept zullen gaan gebruiken. Ik zie het concept alleen uitgebreider.
Even tussen de lijntjes doorlezen en dan kun je het ook zien als: mijn touareg met trekhaak staat op dit adres en stel ik beschikbaar voor mensen in mijn dorp tegen 1 euro per kilometer.
Je moest eens weten hoeveel mensen er bij de bouwmarkt komen en spullen nodig hebben die ze alleen via een aanhanger kunnen verslepen. Helaas heeft een upje geen trekhaak. Ik heb dan wel de luxe dat mn ouders een trekhaak hebben, maarja.... niet iedereen heeft dat.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 mei 2016, 06:32

Ik begrijp wat je bedoelt maar wat je beschrijft is SplitCar niet. Je vergelijkt dus appels met peren. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
SplitCar
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 10:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door SplitCar » vr 20 mei 2016, 09:41

Autheo schreef:
SplitCar schreef:Wij zijn erg benieuwd wat jullie er van vinden. Zouden jullie SplitCar gaan gebruiken? Zo ja, top! Zo nee, waarom niet?
Welkom Thomas en Gijs!
Leuk concept dat jullie aan het uitwerken zijn. Zeker interessant voor wie de auto niet dagelijks zelf nodig heeft, en jaarlijks niet zoveel km's maakt. Op jullie site geven jullie zelf max 13.000 km aan. Zelf zou ik er geen gebruik van maken, omdat ik met m'n 30.000 km/jaar en dagelijks gebruik daar waarschijnlijk geen voordeel bij zou hebben.
Jullie zullen het wel goed uitzoeken, maar ik kan me voorstellen dat het ook verzekeringstechnisch e.d. voor de eigenaar wel consequenties kan hebben. Zag op jullie site dat er nog naar een goede oplossing daarvoor gezocht wordt, en dat lijkt me wel een vraag die aspirant gebruikers wel graag uitgezocht willen hebben. Als iemand met nu bijvoorbeeld 70% no-claim ineens een hogere premie moet gaan betalen, zullen die meerkosten wel vanuit het 'samen delen' goed gedekt moeten worden. En zo zullen er wel meer dingen zijn, die om goede afspraken vragen. Veel succes met de verdere ontwikkeling van jullie concept!
Hoi Autheo, allereerst dank voor je leuke en lange reactie! Met 30.000 km/jaar en dagelijks gebruik zal dit voor jou inderdaad geen passende oplossing zijn. Onze doelgroep maakt niet dagelijks gebruik van hun auto en rijden derhalve ook minder kilometers per jaar. Vanuit die gedachte is het ook slim om met meerdere mensen een auto te gebruiken gezien je de vaste lasten (die je ook betaalt als de auto stil staat) over meerdere personen kan spreiden.

Wat betreft de verzekering; we zijn momenteel met een aantal landelijke verzekeringspartijen in gesprek om een passende oplossing te ontwikkelen. Dit zien wij inderdaad ook als een erg belangrijk punt. We hebben een bepaalde constructie in gedachten die erg interessant zal zijn voor de 'deel'gebruikers, maar het ontwikkelen vergt uiteraard tijd.

Nogmaals dank voor het meedenken, leuk!

Gebruikersavatar
SplitCar
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 10:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door SplitCar » vr 20 mei 2016, 09:51

N!jntje schreef:Het concept is leuk. Maar denk dat de verzekering als eerste rond had moeten zijn. Misschien nog wel eerder dan de site. Verzekeringstechnisch lijkt het me namelijk een heel moeilijk verhaal.
Hoeveel No claim heeft iedere bestuurder. Hoe combineer je verzekeringen als je al een auto hebt. Enz enz.

Leuke toevoegingen voor de site! Niet iedereen heeft een trekhaak voor klussen met aanhanger of juist met caravan. Het huren van een auto is toch flink duur als je voor de vakantie een auto wilt gebruiken. Met jullie verhaal zou dit een leuke kunnen zijn. En helemaal als je maar een dag of 2 een wat grotere auto nodig hebt voor bijvoorbeeld die trekhaak te gebruiken om eens wat te vervoeren.
Verzekering wordt aan gewerkt (zie mijn post hierboven voor verdere info daar over)! Zoals je aangeeft een heel belangrijk punt, zijn we met je eens!

Ik weet niet zeker of ik je tweede opmerking helemaal begrijp. Bedoel je dat we voor eenmalig gebruik van een auto ook een oplossing zouden kunnen aanbieden? Als je dit bedoelde; dat zit wel in de pijpleiding, maar de kern en het onderscheidende element van SplitCar is dat wij faciliteren dat je op langere termijn gemakkelijk met een vaste groep mensen een auto kan delen en daarbij zonder rompslomp gezamenlijk de kosten kan dragen.
Laatst gewijzigd door SplitCar op vr 20 mei 2016, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SplitCar
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 10:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door SplitCar » vr 20 mei 2016, 09:52

dennuus1 schreef:Ik denk dat dit alleen gaat werken bij mensen die hun auto puur als vervoermiddel hebben, een (beetje) liefhebber zal z'n auto niet uitlenen denk ik..

Ookal krijg ik 5,- per gereden km, mijn auto word door mij bereden en door niemand anders :)
Hi Dennis. Heb je gelijk in; onze doelgroep is dan ook de groep mensen die inderdaad een auto puur als vervoersmiddel ziet en er ook niet dagelijks van afhankelijk is.

Gebruikersavatar
SplitCar
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 10:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door SplitCar » vr 20 mei 2016, 09:53

Touchwood schreef:Ik wil mijn auto niet delen.
Gelukkig hoeft dat ook niet :-). Maar mag ik vragen wat je tegenhoudt om je auto te delen?

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door lupocor » vr 20 mei 2016, 09:58

er zijn natuurlijk veel dingen die dan goed geregeld moeten worden.
denk aan; wie wast de auto,wie betaald de rekening van onderhoud ,wie draait erop voor de kosten als er iets kapot gaat enz.
waarschijnlijk zal de eigenaar het allemaal moeten regelen en de rest kan er van genieten.
daar zit de eigenaar van de auto niet op te wachten denk ik.
denk dat het beter zou zijn dat je gezamenlijk een auto koopt en goed op papier zet hoe je alles gaat regelen(onderhoud tanken ,wassen enz).
ook zul je problemen tegenkomen zoals; meerdere mensen dezelfde tijd de auto willen gebruiken,lange tijd de auto gebruiken (weekeindje weg) enz.
neemt niet weg dat het een mooi idee is (splitcar) maar makkelijk zal het niet worden.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Touchwood » vr 20 mei 2016, 11:03

SplitCar schreef:
Touchwood schreef:Ik wil mijn auto niet delen.
Gelukkig hoeft dat ook niet :-). Maar mag ik vragen wat je tegenhoudt om je auto te delen?
Zeker mag dat. Een aantal praktische overwegingen worden hierboven al gegeven. De essentie is echter, dat een auto eigen persoonlijk vervoer is. Jouw idee haalt dat onderuit.

Het is net zoiets als carpoolen. Dat werkt maar voor een hele kleine groep. Verder is het slechter dan openbaar vervoer.

Gaat niet werken. Je kunt beter een goedkope taxidienst aanbieden. In stedelijke gebieden dan.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Een nieuw autodeelconcept: SplitCar

Bericht door Joch3m » vr 20 mei 2016, 13:16

Ik vind het wel een grappig idee maar een beetje overbodig als ik mn auto wil delen met familie of vrienden, daarvoor heb ik immers geen site voor nodig. Als ik hem wil delen met een community (en dus vreemden) dan bestaat https://www.snappcar.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; toch al? Nu heb ik niet het hele idee uitvoering bestudeert maar een soortgelijk idee bestaat dus al.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Plaats reactie