De Vagling, hoe vaak zie je hem?
Geplaatst: wo 30 nov 2016, 20:54
Hoewel de Vagling heel populair is in het A-segment, is bekend dat bijvoorbeeld de andere drieling (citybug) veel vaker gezien wordt. Logisch, omdat die ook al veel langer geleverd wordt. Maar binnen het hele A-segment, hoe vaak zie je de Vagling dan ten opzichte van de andere A-segmenters? Er is wel een topic verkoopaantallen, maar daar kun je dat totaalbeeld niet goed zien. Daarin kan je wel zien welk model in een jaar de topper was. Maar het totaal plaatje van wat je op de weg tegenkomt, is heel anders.
Ik heb me de volgende vraag gesteld:
Van elke duizend A-segmenters, hoeveel Vaglings zijn daar bij (dus ten opzichte van andere merken)?
Na even rekenen en puzzelen met de beschikbare informatie blijkt het volgende:
Van elke duizend A-segmenters op de weg zijn er 7 een Seat Mii, 5 een Skoda Citigo en 33 een Volkswagen up!. Dus in totaal 45 van de 1000 is een Vagling. Voor de veel langer bestaande andere drieling (citybug) is dat maar liefst 223 van de 1000, dus 5 keer zoveel!
In gedetailleerde volgorde van meeste A-segmenters per duizend is de ranglijst per merk als volgt:
1. Fiat (Panda, 500 en Seicento): 136
2. Renault (Twingo): 105
3. VAG (Mii, Arosa, Citigo, up!, Lupo en Fox)*: 94
4. Ford (Ka): 92
5. Suzuki (Splash, Alto en Nissan Pixo): 88
6. Peugeot (107/108): 83
7. Toyota (Aygo): 78
8. Hyundai (Atos en i10): 65
9. Citroen (C1): 62
10. Kia (Picanto): 57
11. Opel (Adam, Agila): 49
12. Chevrolet (Matiz, Spark): 48
13. Daihatsu (Cuore): 29
14. Smart: 14
* Als je de VAG-groep als aparte merken in deze lijst zou presenteren, betekent dit dat op plek 8 Volkswagen staat met 66 auto’s, op plek 15 Seat met 22 en als hekkensluiter op plek 17 Skoda met 5 auto’s.
Als conclusie blijkt dus dat Fiat het A-segment aanvoert, en dat VAG als groep op de derde plek komt.
(NB: voor de volledigheid: bovenstaande aantallen zijn gebaseerd op de mij bekende laatste gegevens van alle op de weg zijnde a-segmenters per 2015 ( http://bovagrai.info/auto/2015/bezit/1- ... n-en-type/ ). De nieuwste modellen als bijvoorbeeld de Opel Karl zijn dus nog niet meegerekend. Ook heb ik de kleine aantallen voor de overige A-segmenters (zoals Subaru Justy e.d.) hier verder buiten beschouwing gelaten). Afronding is per hele auto (ik heb immers nog nooit bijvoorbeeld 0,43 auto zien rijden…).
Ik heb me de volgende vraag gesteld:
Van elke duizend A-segmenters, hoeveel Vaglings zijn daar bij (dus ten opzichte van andere merken)?
Na even rekenen en puzzelen met de beschikbare informatie blijkt het volgende:
Van elke duizend A-segmenters op de weg zijn er 7 een Seat Mii, 5 een Skoda Citigo en 33 een Volkswagen up!. Dus in totaal 45 van de 1000 is een Vagling. Voor de veel langer bestaande andere drieling (citybug) is dat maar liefst 223 van de 1000, dus 5 keer zoveel!
In gedetailleerde volgorde van meeste A-segmenters per duizend is de ranglijst per merk als volgt:
1. Fiat (Panda, 500 en Seicento): 136
2. Renault (Twingo): 105
3. VAG (Mii, Arosa, Citigo, up!, Lupo en Fox)*: 94
4. Ford (Ka): 92
5. Suzuki (Splash, Alto en Nissan Pixo): 88
6. Peugeot (107/108): 83
7. Toyota (Aygo): 78
8. Hyundai (Atos en i10): 65
9. Citroen (C1): 62
10. Kia (Picanto): 57
11. Opel (Adam, Agila): 49
12. Chevrolet (Matiz, Spark): 48
13. Daihatsu (Cuore): 29
14. Smart: 14
* Als je de VAG-groep als aparte merken in deze lijst zou presenteren, betekent dit dat op plek 8 Volkswagen staat met 66 auto’s, op plek 15 Seat met 22 en als hekkensluiter op plek 17 Skoda met 5 auto’s.
Als conclusie blijkt dus dat Fiat het A-segment aanvoert, en dat VAG als groep op de derde plek komt.
(NB: voor de volledigheid: bovenstaande aantallen zijn gebaseerd op de mij bekende laatste gegevens van alle op de weg zijnde a-segmenters per 2015 ( http://bovagrai.info/auto/2015/bezit/1- ... n-en-type/ ). De nieuwste modellen als bijvoorbeeld de Opel Karl zijn dus nog niet meegerekend. Ook heb ik de kleine aantallen voor de overige A-segmenters (zoals Subaru Justy e.d.) hier verder buiten beschouwing gelaten). Afronding is per hele auto (ik heb immers nog nooit bijvoorbeeld 0,43 auto zien rijden…).