De eerste rit
Nadat ik de vloeistoffen had gecheckt en de bandenspanning had gecontroleerd ben ik naar het tankstation aan de Ochtruper Straße gereden in Gronau. Onderweg heb ik al geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden om bij de serieuze poging niet direct een paar beginnersfouten te maken.
De tank van de up! was nog bijna vol. dus ik was snel klaar. om 11:19 was het dan zover, het zuinige deel van de rit. De dagteller stond op nul, de tank zat vol de auto was gecontroleerd, kortom: ik was zo klaar als ik ooit zou zijn. Door met zo min mogelijk gasgeven op te trekken en zo snel mogelijk naar een hoge versnelling op te schakelen probeerde ik de motor zo min mogelijk op “boost” te laten draaien. De TSI schijnt namelijk bijzonder zuinig te kunnen zijn bij weinig gas geven. Het invoegen op de B54 was wel weer leuk, zuinig rijden staat gelijk aan weinig remmen, dus is het zaak om met een zo hoog mogelijke snelheid door de bocht te gaan. Het was verder rustig op straat dus ik kon moeiteloos de snelheid van 100 kilometer per uur hanteren tot aan de grens met Duitsland meer dan 45 kilomter verderop. Wat opvallend was aan het langzame rijden was dat medeweggebruikers voorbij komen met een behoorlijk groot snelheidsverschil. Dat vond ik eigenlijk schokkender dan ik vooraf had gedacht en een paar keer vroeg ik me af of het achteropkomende verkeer mij wel had gezien. Al met al vond ik het behoorlijk inspannend rijden en zat ik niet op mijn gemakje te toeren.
Het 45 kilometer punt werd na ongeveer een half uur gepasseerd dus het kwam er op neer dat ik een gemiddelde snelheid haalde die iets lager was dan 100 kilometer per uur, met inachtneming van het stukje weg naar de snelweg toe, een stoplicht en een paar bochten leek me dat ongeveer juist
Aangekomen bij de grens heb ik het tempo verhoogd naar 120 kilometer per uur. Dit gaf direct meer rust, met deze snelheid kon ik écht met het verkeer meerijden. In verband met de vakanties was het eerste stuk op de E30 erg rustig maar was het bijzonder druk op de A31. Ondanks de drukte op de A31 had ik geen enkele moeite om 120 kilometer per uur te rijden en verliep de rit verder rustig. De afrit van de A31 naar de B54 was weer een leuke om te proberen zo min mogelijk snelheid af te schudden. De rit naar het tankstation verliep verder zonder incidenten of veel verkeer en na 59 minuten 58 seconden en 71 hondertste was ik over.
Maar toen het spannende deel! Wat heeft de auto nodig gehad voor deze rit van 94.7 kilometer? Slechts 3,72 liter tegen een prijs van € 6,58. Voor minder dan zeven euro heb ik bijna 100 kilometer afgelegd! Het verbruik kwam neer op een keurige 1 op 25,4 en om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat het zó zuinig zou zijn.
Screenshot_20180722-143221_Car Manager by
Tom westendorp, on Flickr
De tweede rit
Tijdens de tweede rit heb ik veel meer mijn normale rijstijl gehanteerd. Voor mijn gevoel vloog ik werkelijk over het traject met 130 kilometer per uur en zaten er halverwege al vele minuten tussen de eerste en tweede rit. Een snelle blik op de stopwatch leerde dat er inderdaad al zo’n 2 á 3 minuten tussen zaten. Minder dan ik had verwacht maar toch meetbaar. Tevens kon ik deze tweede rit veel meer ontspannen omdat ik niet de hele tijd in mijn spiegel hoefde te checken of iemand mij wel had gezien. Ik kon lekker met het verkeer meerijden en genoot veel meer van deze rit dan van de vorige. Toen doemde het mooiste verkeersbord dat de mens ooit heeft bedacht voor mij op, maar dat niet alleen ook de hele autobaan was leeg. Het pedaal ging tegen het schutbord, gedachtes aan zuinig rijden het raam uit en op dit moment was het alleen nog maar een kwestie van genieten. Je kunt niet anders stellen dan dat er serieus gang zit in zo’n kleine auto. Op 150 zit je zo, 180 komt niet veel later voorbij en ook de 200 duurt minder lang dan je zou verwachten. Daarboven krijgt de up! het wel zwaar maar met een lang genoeg leeg stuk en genoeg toewijding blijft de naald gewoon verder kruipen. Voor mijn gevoel liep de autobaan heel lichtjes af maar echt te zien was het niet. Ik denk wel dat het heeft geholpen om een nieuwe topsnelheid neer te zetten in de up! ik heb maar liefst 218 kilometer per uur op de teller voorbij zien komen.
IMG_20180722_155156_892 by
Tom westendorp, on Flickr
Direct daarna werd het tijd om te remmen omdat een dame in een Opel Zafira zonder enige blik in de spiegels te werpen met 120 opzij ging. Gelukkig had ik meer dan genoeg ruimte om af te kunnen remmen dus spannend werd het nooit. Inmiddels was het toch al tijd om vaart te minderen en moest ik de A31 op.
Uiteraard hoop je tijdens het vlotte deel van de rit op wederom een lege autobahn maar het mocht niet zo zijn. Voor de representativiteit van het onderzoek was het wel prettig dat het niet helemaal leeg was. De verkeersintensiteit maakte dat de kruissnelheid rond de 150 kilometer per uur lag (toch al gauw 30 kilometer per uur harder dan bij de zuinige rit) en dat ik niet langdurig plankgas door kon rijden. Bij het wegrijden voor de tweede rit had ik minder gelet op het tijdstip waarop ik wegreed dus wist ik niet precies hoe veel sneller deze rit was. Bij het tankstation aangekomen bleek het toch wel flink sneller! Deze rit heb ik volbracht in 50 minuten 2 seconden en 93 hondertste. Bijna tien mintuten verschil op een afstand van 94 kilometer. Dat is toch wel aanzienlijk.
Het brandstofverbruik liet ook zien dat deze rit vele malen vlotter was. Slechts 1 op 15,6 wat neerkomt op 6,07 liter tegen een bedrag van € 10,77. Toch eeen hoop kilometers voor slechts iets meer dan € 17,- .
Screenshot_20180722-143228_Car Manager by
Tom westendorp, on Flickr
Conclusie:
Ik had tijdens de eerste rit al wel door dat dit niet mijn nieuwe manier van rijden zou gaan worden. Ik had al eens 1 op 20 gehaald met de up! maar zuiniger nog nooit, ik was dus bijzonder benieuwd hoe ver ik zou kunnen komen. Dat er een 1 op 25,4 in zou zitten had ik nooit verwacht. Aan de andere kant van het spectrum had ik ook niet verwacht om 218 kilometer per uur op de teller te zien verschijnen.
Het hele langzame rijden gaf mij geen voldoening en om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat het bij de auto past. Waarom zou je een vlotte kleine auto kopen om vervolgens te proberen om het vermogen amper aan te spreken? Ik haal de lol er juist uit om bijvoorbeeld op de bumper van een SQ7 te blijven hangen en niet uit het zicht te raken als bij hem “de kraan echt vol open gaat”.
Het is wel handig om te weten dat wanneer het bijvoorbeeld druk op straat is het wel degelijk zinnig kan zijn om heel rustig te rijden en op die manier toch de nodige euro’s op zak te houden.
Zou het namelijk mogelijk zijn om onze zomervakantie met 1 op 25,4 te rijden dan zouden we slechts 275,59 liter brandstof nodig hebben gehad tegenover de 490 liter die we nu nodig hadden. Met een gemiddelde prijs van € 1,60 komt dat neer op 214,41 liter minder waarmee een bedrag is gemoeid van € 343,05 dat zijn toch stevige verschillen. Tevens zijn die verschillen ook weer minder relevant omdat je simpelweg niet op deze manier kunt rijden in het buitenland. Als je een berg op moet rijden zul je meer vermogen aan moeten spreken en zal het gemiddelde verbruik als een kaartenhuis in elkaar zakken. Uiteraard kun je bergaf een heleboel goedmaken maar het zal denk ik haast onmogelijk zijn om dit soort scores in, bijvoorbeeld Noord-Italië neer te zetten.
Verantwoording onderzoek.
Doel
Het doel van de rit is om te kijken wat het verschil in verbruik en tijd is bij twee keer hetzelfde rondje. Het eerste rondje zal in Nederland niet harder worden gereden dan 100 kilometer per uur op de teller en het tweede rondje zal niet harder worden gereden dan 130 op de teller. Er zou ook met GPS kunnen worden gerekend maar mijns inziens geven de teller snelheden toch een natuurgetrouwer beeld over het gebruik van de gemiddelde automobilist.
De auto
De auto in kwestie is een gechipte Volkswagen up! TSI met ongeveer 135 pk. Tevens is er een Milltek sport uitlaat gemonteerd die voor iets minder tegendruk zorgt. Ik ben me ervan bewust dat dit geen standaard auto is maar het idee was ook om te kijken hoe groot het verschil is met ondergetekende als bestuurder.
Bandenspanning.
Voorafgaand aan de rit is de bandenspanning gecontroleerd en aangepast naar de opgegeven waarden door de fabriek. Ja, je zou nóg betere resultaten kunnen behalen door de bandenspanning verder te verhogen maar dat is niet de manier waarop ik met mijn auto om ga en het is niet de manier om een natuurgetrouw beeld te krijgen.
Airconditioning
De airconditioning zal bij beide ritten aanstaan. Wederom is bekend dat er veel betere resultaten kunnen worden geboekt zonder gebruik te maken van de airconditioning maar in mijn geval gebruik ik de airco altijd in de zomer en zal deze dus bij beide ritten aanstaan. Het verschil zou naar mijn mening ook onnodig groot worden als bij de ene rit de airco niet aan zou staan en bij de andere rit wel.
Vloeistoffen
Het oliepeil van de auto is van te voren gecontroleerd en goed bevonden. De ruitensproeiervloeistof is vol en de koelvloeistof gecontroleerd. De auto is afgetankt met V-Power 100 Racing omdat ik dat altijd tank en wordt voor beide ritten gebruikt.
De route
De route is in beide gevallen gelijk. Bij de zuinigheidsrit zal een ronde van 94 kilometer worden gereden met het doel zo zuinig mogelijk te rijden, dus niet harder dan 100 op de teller in Nederland, rustig optrekken en niet harder dan 120 in Duitsland. De tweede ronde zal er in Nederland de maximumsnelheid op de teller worden gereden en op de onbegrensde autobaan zo hard als het verkeer toelaat om een sportieve rit over achteraf wegen te simuleren.
Rijstijl
Bij de zuinigheidsrit zal ik zoveel mogelijk zelf de auto op snelheid brengen in plaats van simpelweg de cruise control aan te zetten. Bij het aanzetten van de cruise control geeft de auto volgas en dat is onwenselijk bij het optrekken naar kruissnelheden.
Resultaten
De verschillen in verbruik zullen in mijn Car Manager app worden ingevoerd en het verschil in tijd zal door middel van een stopwatch bij worden gehouden.