Autoradio/cd plaatsen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
mar
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 14:28

Autoradio/cd plaatsen

Bericht door mar » vr 13 jul 2012, 11:38

Ik had een Up! zonder ingebouwde radio en wil een Sony radio/cd-speler installeren. Heb een tussenstekker bij de vw-dealer gehaald, maar nu heb ik alles aangesloten en werkt hij nog niet. Hebben meer mensen dit probleem of een oplossing hiervoor?

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autoradio/cd plaatsen

Bericht door henri » vr 13 jul 2012, 16:29

Voor de voeding van je radio heb je een constante +, een geschakelde + en een massa nodig.

De constante + levert de hoofdstroom en zorgt ervoor dat je zenders in het geheugen van de radio blijven staan. De geschakelde +, ook wel +15 genoemd, is een signaal om je radio in- en uit te schakelen, werkend via je contactslot. De massa is een aardpunt.

Bij de Up is standaard geen geschakelde plus aanwezig. De originele radio wordt namelijk via het CANBUS-systeem in- en uitgeschakeld. Er zijn converters te krijgen die het CANBUS signaal omzetten in een 12 volt signaal. Deze zijn prijzig.

Zelf heb ik ervoor gekozen om de geschakelde + via de aansteker te laten lopen. De aansteker heeft drie draden: geschakelde +, verlichting en massa. Zelf even meten welke van de drie draden je moet hebben.

Gebruikersavatar
pvaken
Vagling liefhebber
Berichten: 108
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 13:26
Locatie: De Meern

Re: Autoradio/cd plaatsen

Bericht door pvaken » vr 13 jul 2012, 18:15

De specificatie "radio voorbereiding" moet je dus blijkbaar met een korreltje zout nemen.
Als je eerst nog een dure canbus convertor moet kopen vind ik het niet echt een voorbereiding.
|Skoda Citigo Tour 60PK|Deep Black Pearl Metallic|5 Deurs|Travel Pakket|media pakket|Sunset|Reservewiel|kofferbaklampje :)|
|Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI (140PK) titanium|Panther Black|7" Navi|getinte ramen|zilveren roofrails|Ipod integratie|

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: Autoradio/cd plaatsen

Bericht door eas » vr 13 jul 2012, 18:18

is het echt zo goedkoop zo'n take up :roll:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Autoradio/cd plaatsen

Bericht door Martin33 » vr 13 jul 2012, 20:01

Omdat vw geen geschakelde + heeft kan je deze gewoon doorverbinden met de normale +.
Je moet hem dan alleen met de hand uitzetten. Als het goed is staat in je handleiding van je radio welke draden dat moeten zijn. Ik dacht geel en rood.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autoradio/cd plaatsen

Bericht door henri » vr 13 jul 2012, 21:36

Een radiostekker met CANBUS-adapter ziet er zo uit:

Afbeelding

Het linkerblokje is de converter. Midden is quad-lock. Rechts zijn ISO-blokken, die jarenlang de standaard waren. Het geheel kost bij de meeste webshops rond de 53 euro. Stuk prijziger dus dan de verloopstekker van quad-lock naar ISO, die standaard wordt gebruikt. Prijs hiervan is 10 à 15 euro.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Autoradio/cd plaatsen

Bericht door Uppert » ma 14 jan 2013, 23:11

Ik heb mijn radio ook op de aansteker aangesloten. Jammergenoeg is dit geen +15 maar een 75X. Op 75X staat ook spanning bij ingeschakeld contact echter tijdens het starten valt daarop de spanning weg, op +15 niet, deze blijft tijdens de start spanning houden. Omdat de aansteker een grote verbruiker is en onnodig tijdens start wordt die op 75X gezet.

Is er iemand die op een eenvoudig bereikbare plek een echte +15 heeft gevonden?

Het probleem met die 75X is dat mijn radio opnieuw opstart na het starten bij gebruik van start-stop systeem.
Hierdoor valt het geluid even weg en stopt mijn iPhone met afspelen omdat de bleutooth verbinding ook even wegvalt.
Ik moet dus gaan kiezen tussen een +15 zoeken of een radio-verloopkabel kopen met CAN interface.
Maar wil er geen 3 uur voor hoeven sleutelen, dan spendeer ik liever die paar tientjes.

Plaats reactie