benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » wo 04 dec 2013, 23:35

Mijn Up gebruikt in deze koude tijden veel meer dan ik van de auto gewend ben. De motor komt nauwelijks op temperatuur (90 graden), en ritten die normaal altijd makkelijk 1 op 20 gereden werden, zijn nu niet zuinig meer te rijden. Ik reed vandaag naar huis en ik stopte de auto met op de boordcomputer 8.1 liter per 100 kilometer. Mijn motortemperatuur was nét 85 graden geworden. Ik heb gemerkt dat de motor moeilijk op temperatuur komt wanneer je de verwarming vol aanzet, en hem flink laat blazen - ik ben een zware koukleum - waardoor het verbruik dus ook omlaag gaat wellicht? Nou was mijn rit ongeveer zes kilometer, maar normaal ben ik na drie kilometer al op temperatuur en kom ik thuis met ongeveer 5.6 liter per 100 km op de boordcomputer. Het is koud maar rijdt een Up dan ook zo extreem verbruikend in deze tijden of ligt het aan totaal iets anders?

PS: Ik heb geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden, kijken of het een verschil zou maken; zonder succes. Rustig wegrijden na het starten, langzaam optrekken en op tijd schakelen.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » do 05 dec 2013, 07:07

TwitNour schreef:Mijn Up gebruikt in deze koude tijden veel meer dan ik van de auto gewend ben. De motor komt nauwelijks op temperatuur (90 graden), en ritten die normaal altijd makkelijk 1 op 20 gereden werden, zijn nu niet zuinig meer te rijden. Ik reed vandaag naar huis en ik stopte de auto met op de boordcomputer 8.1 liter per 100 kilometer. Mijn motortemperatuur was nét 85 graden geworden. Ik heb gemerkt dat de motor moeilijk op temperatuur komt wanneer je de verwarming vol aanzet, en hem flink laat blazen - ik ben een zware koukleum - waardoor het verbruik dus ook omlaag gaat wellicht? Nou was mijn rit ongeveer zes kilometer, maar normaal ben ik na drie kilometer al op temperatuur en kom ik thuis met ongeveer 5.6 liter per 100 km op de boordcomputer. Het is koud maar rijdt een Up dan ook zo extreem verbruikend in deze tijden of ligt het aan totaal iets anders?
Zoveel meer verbruikt een up! niet in koude tijden. Op mijn dagelijkse rit van 50km scheelt het 10% in vergelijking met de zomer, op de boordcomputer zit ik nu gemiddeld op 5,2 liter terwijl ik in de zomer op 4,8 liter zit. Een motor die nauwelijks op temperatuur komt? Als de motor veel stationair draait 's-ochtends en je hebt de verwarming vól aan, ja dan duurt het lang(er). Maar ik zit ook bij de huidige buitentemperaturen binnen ongeveer 3 km op de 90 graden (koelvloeistof), en ook ik gebruik de verwarming direct vanaf de start... Maar ik belast de motor gewoon (maximaal 3.0000 toeren). Als de motor veel stationair draait na de koudstart duurt het langer. Het verschil dat je aangeeft (normaal 5,6 liter, nu 8,1 liter) lijkt me onder exact dezelfde omstandigheden niet normaal. Ik vermoed dat je motor bij de laatste rit gewoon wat meer dan anders stationair draaide.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » do 05 dec 2013, 11:05

TwitNour schreef:Mijn Up gebruikt in deze koude tijden veel meer dan ik van de auto gewend ben. De motor komt nauwelijks op temperatuur (90 graden), en ritten die normaal altijd makkelijk 1 op 20 gereden werden, zijn nu niet zuinig meer te rijden. Ik reed vandaag naar huis en ik stopte de auto met op de boordcomputer 8.1 liter per 100 kilometer. Mijn motortemperatuur was nét 85 graden geworden. Ik heb gemerkt dat de motor moeilijk op temperatuur komt wanneer je de verwarming vol aanzet, en hem flink laat blazen - ik ben een zware koukleum - waardoor het verbruik dus ook omlaag gaat wellicht? Nou was mijn rit ongeveer zes kilometer, maar normaal ben ik na drie kilometer al op temperatuur en kom ik thuis met ongeveer 5.6 liter per 100 km op de boordcomputer. Het is koud maar rijdt een Up dan ook zo extreem verbruikend in deze tijden of ligt het aan totaal iets anders?

PS: Ik heb geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden, kijken of het een verschil zou maken; zonder succes. Rustig wegrijden na het starten, langzaam optrekken en op tijd schakelen.
Op zo'n kleine afstand wordt een auto gewoon niet warm. Ga van het weekend maar een keer tien kilometer achter elkara rijden. Je wordt gefrituurd door de verwarming. Wat ook bijzonder goed helpt om het sneller warm te krijgen is de eerste kilometer pet de verwarming op de koudste stand te rijden en hem vol te laten blazen. Zo onttrek je geen warmte aan de motor en warmt hij dus sneller op.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2834
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » do 05 dec 2013, 14:51

GasDwerg schreef:
Autheo schreef: Laten uitrollen in neutraal is minder zuinig dan in de (hogere) versnelling gewoon gas loslaten. Dan blijft de motor met gesloten brandstoftoevoer draaien. Bij uitrollen in neutraal heb je brandstof nodig om de motor stationair te laten draaien.
Dat lijkt zuiniger, maar is het niet :ugeek:
Dat is wel efficient als je moet remmen, anders niet.

Probleem is dat je door gewoon gas los te laten, ook afremt op de motor.
Je rolt dus aanzienlijk minder ver door dan in neutraal.
Het beetje dat je in neutraal verbruikt, weegt niet op tegen de extra afgelegde afstand.
Via de boordcomputer kan ik zien dat bij loslaten van het gas in de hogere versnellingen (5 en 4), het brandstofverbruik 0,00 l/km is, zonder dat er sprake is van merkbaar afremmen op de motor. Pas als het toerental beneden de 900 p/m komt, zie je dat er weer brandstoftoevoer is om de motor stationair te laten draaien. Ik heb de bakverhoudingen niet precies nagekeken, maar volgens mij is de 5 een overdrive, en de 4 een prise-direct (1:1) waarbij dan nauwelijks sprake van afremmen op de motor kan zijn. Dat effect speelt door de bakverhoudingen eigenlijk pas vanaf 3 en lager. Ik betwijfel of de extra afgelegde afstand in neutraal meer is dan die in de 5 en de 4 vanaf het moment van gas loslaten tot het bereiken van het stationair toerental. En zelfs als die afstand in neutraal langer is, even ter berekening een veronderstelling (met fictieve getallen):

Stel dat je in z'n 4 of 5 met uitrollen 500 m ver komt tot het stationair toerental, en in neutraal 600m. Voor de totale afstand van 600m in z'n 4 of 5 heb je dan slechts voor 100m het stationair brandstofverbruik. Echter, in neutraal heb je dan niet 100 m lang dat verbruik, maar 600m, dus 6 keer zoveel.

In dat voorbeeld is het doorrollen misschien niet aanzienlijk. Maar stel dat je ipv 600m het dubbele doorrolt, dus 1000m ver komt. Dan nog is er in z'n 4 of 5 sprake van slechts 500m stationair brandstofverbruik om die 1000m ver te komen, en in neutraal 1000m stationair draaien, dus 2 keer zoveel.

Lijkt me dus toch echt efficienter om in de hogere versnelling gas los te laten, ipv in neutraal uit te rollen. :auto-driving:

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » do 05 dec 2013, 17:39

Eigenlijk een enorm geneuzel of gas los in de versnelling al dan niet zuiniger is dan uitrollen in neutraal. Waarschijnlijk bespaar je 1 cent per 1.000 km met de methode die gunstiger is, volgens mij is een eventueel verschil echt niet de moeite waard. Met een beetje anticiperend rijden bespaar je pas echt substantieel... Overigens laat ik zelf het gas los in de versnelling, maar veel belangrijker is dat ik anticipeer. Overigens, met gas los in de 5e versnelling kan ik wel ruim een kilometer doorrollen met 0,0 verbruik (uit laten rollen van 120 km/h tot stilstand)....
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door MuziekUP » do 05 dec 2013, 20:08

:text-+1:
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NoTVR » vr 06 dec 2013, 16:48

Dat uitrollen valt moeilijk iets over te zeggen. Tijdens gas-los zal de dynamo de accu gaan laden, maar als je de motor ontkoppelt kan dat niet, dus zal de dynamo op een gegeven moment de motor gaan belasten.
Als je het echt goed wilt doen, dan moet je op snelheid de motor uitschakelen, bak in vrij -de stuurbekrachtiging en dimlicht blijfven het doen tot je stapvoets rijdt. Maar om steeds de sleutel om te draaien is ook niks, er zou dan een STOP en START knop moeten komen.

Ik heb dat een tijdje consequent gedaan op die manier met een oude Lancia Ypsilon 1.1, en haalde met dit soort trucs de 1:20.

Gebruikersavatar
bobbie
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 16:21

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door bobbie » vr 06 dec 2013, 18:00

up! schreef:Eigenlijk een enorm geneuzel of gas los in de versnelling al dan niet zuiniger is dan uitrollen in neutraal. Waarschijnlijk bespaar je 1 cent per 1.000 km met de methode die gunstiger is, volgens mij is een eventueel verschil echt niet de moeite waard. Met een beetje anticiperend rijden bespaar je pas echt substantieel... Overigens laat ik zelf het gas los in de versnelling, maar veel belangrijker is dat ik anticipeer. Overigens, met gas los in de 5e versnelling kan ik wel ruim een kilometer doorrollen met 0,0 verbruik (uit laten rollen van 120 km/h tot stilstand)....
Helemaal mee eens! Het ermee bezig zijn is de grootste winst denk ik. Vooruit kijken anticiperen

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door SuperEd » vr 06 dec 2013, 18:49

Ik lees net bij up dat z,n auto
30000 toeren maakt wow

Geen wonder dat hij snel warm wordt :shock: :shock:

Typo haha.... :D
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 08 dec 2013, 20:46

LOL! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

JanKoi
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 07:51

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JanKoi » di 24 dec 2013, 15:17

Goedemiddag Uppers,

Ben inmiddels aan mijn 2e UP! De nieuwe 60 PK versie bevalt ook weer prima, merk wel dat brede lichtmetalen velgen meer verbruiken.
De afgelopen 4 maanden heb ik steeds moeite gehad om de 1:24 te halen (berekend op basis van getankte KM).
Sind 4 weken heb ik er nieuwe winterbanden op stalen velgen onder en merk dat door de minder brede band het verbruik lager is. (vredenstijn SnowTrac 3)
Haal nu weer met gemak de 1:25/26.
Bij de nieuwe lijkt de boordcomputer wel minder af te wijken van het daadwerkelijke verbruik.
Blijft voor de rest een heerlijk autootje, onze oude UP! Is naar onze zoon en die haalt ook nog steeds de 1:24/25.
Het grootste geheim van de zuinige rijstijl is met name het anticiperen. Als je daarbij op de snelweg gemiddeld 90-95 km/uur rij dan is het goed te doen.

Alvast een zuinig 2014 toegewenst!

Groeten JanKoi

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NoTVR » di 24 dec 2013, 17:41

Ik heb wat zitten hoofdrekenen, aangezien ik dacht dat een TwinUp wel een goede opvolger zou kunnen worden...

Ik rijd ruim 1:20 gemiddeld, en tank de laatste tijd meestal onder de 1.63 Euro. Dat komt neer op 8ct/km aan brandstofkosten.

Stel dat een TwinUp aan 4ct/km komt -die 1:90 haal je alleen als je niet meer dan 50km/dag rijdt, dan bespaar ik met 30000km/jaar 1200 Euro. Je rijdt een jaar of 4 met zo'n ding, dus een kleine 5000 Euro minder brandstof.

De vraag is alleen: ga je ook echt minder dan 1200 Euro/jaar extra afschrijven op zo'n hybride? Ik neem voor het gemak even aan dat 'ie niet onder de 20kE op de markt gaat komen.

Alleen de veelrijder gaat goedkoper uit zijn, maar hoeveel veelrijders kopen een UP! die in 15,5 week naar de 100 accelereert?

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GasDwerg » di 24 dec 2013, 23:43

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door guggenheimer » za 28 dec 2013, 03:51

Ik heb een CNG UP met alles er op en er aan. Rij bijna uitsluitend snelweg op cruise control op 130km per uur (rij 120km per dag). Mijn verbruik is na 10.000km 4.4KG per 100km. Dus reken toch wel 5 cent per KM aan brandstof.

De CNG UP heeft naar mijn mening net te weinig vermogen en trekkracht. Het is een sloom karretje. Maar met Cruise Control rolt het prima.

En als je een ZZP'er bent... koop er morgen eentje! KIA, MIA & VAMIL.. vanaf 1 jan... niet meer!

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GasDwerg » za 28 dec 2013, 19:37

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door guggenheimer » zo 29 dec 2013, 16:02

@ GasDwerg...

CNG ECO UP is een sloom karretje... Sloom prima.. maar wat meer koppel... was wel leuk geweest. Het is nu te weinig en ik denk dat het komt doordat ze de 79 gram moesten halen.

Verder prima karretje. Zuinig :)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » zo 29 dec 2013, 23:58

Ik merk dat het verbruik echt exponentieel stijgt wanneer de temperaturen richting het vriespunt gaan. Ronde de 8 graden en hoger kan ik de motor nog redelijk snel op temperatuur krijgen terwijl bij lagere temperaturen dit wat moeilijker is. De laatste dagen rijd ik weer wat zuiniger dan ik voorheen deed in verband met de wat warmere temperaturen de laatste dagen.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Uppert » di 31 dec 2013, 14:07

De stand na 1 jaar rijden:
1 op 16,4 gemiddeld.

In de koude maanden op winterbanden.
Bijna altijd airco aan.
Vanaf augustus op LPG.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door oppermii » vr 10 jan 2014, 20:25

Eerste week ook verbruik bijgehouden.

Na 98.8km even de tank volgegooid om zeker te zijn de metingen te starten met een volle tank.

Er ging 4.57l in, dus 1:21,6.

Veelbelovend. 80km lange snelweg rit, rest andere ritjes in de stad.

Inmiddels tweede tankbeurt gedaan na 408km. Waarvan 250 op de snelweg, rest stadsritjes van 10km per stuk.

24,10 liter, dus 1:16,9.

Stuk minder veelbelovend.

Heb echt mega rustig gereden.

We zullen zien wat de lange termijn doet. Die korte stadsritjes zullen niet echt helpen voor een goed verbruik.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » vr 10 jan 2014, 22:17

Als je nog aan het inrijden bent gaat het verbruik nog verbeteren. Ik rij snelweg ongeveer 1 op 19.

Ik ben nu bezig om erg rustig te rijden en kom niet boven de 80km/u, ik zit nu op 180km en de naald is nog niet van zijn plek wat meestal wel zo is.

Ach met mijn gemiddelde van 1 op 21 ben ik tevreden, ben alleen benieuwd hoe goed het kan. Daarnaast heb ik wel het probleem dat ik moet sporten als er iemand naast me komt staan bij een stoplicht als er niemand achter me staat, en ik denk dat ik die auto aan kan haha.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie