winterbanden vraag

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
kimmetjesup
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 19:12

winterbanden vraag

Bericht door kimmetjesup » di 12 nov 2013, 22:09

Hallo allen,

Ik heb een vraag, omdat het crisis is zat ik te denken waarom zouden er 4 winterbanden onder de up moeten aangezien de up alleen op de voorbanden aangedreven en afgeremd worden.

Zou het dan niet voldoende zijn om alleen de voorbanden te voorzien van winterbanden???
Vw up light silver metallic - Move up - Blue Motion - 60 pk - 3 deurs - 15" waffle velgen - Maps & More - Executive pakket - Polo 6R antenne - Plaats besparend reserve wiel .

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: winterbanden vraag

Bericht door Uppert » di 12 nov 2013, 22:33

De richtingsstabiliteit wordt bepaald door de achteras. Denk aan een heftruck. De banden op de achteras zijn dus minstens zo belangrijk, of belangrijker dan op de vooras.
Blokkeren je voorwielen, dan ga je rechtuit.
Blokkeren je achterwielen dan ben je stuurloos.
Trek de handrem er maar eens vol op bij 100 km/h.

Niet echt doen he.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: winterbanden vraag

Bericht door up! » wo 13 nov 2013, 00:00

Het is bar en boos met de crisis, als er geen geld is voor twee smalle bandjes van iets meer dan 100 euro :shock:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: winterbanden vraag

Bericht door Xanderv » wo 13 nov 2013, 00:15

Haha inderdaad, als je krap bij kas zit waarom dan winterbanden nemen. De winters in NL zijn niet zo dat het echt nodig is, maar meer een luxe. De smalle bandjes die er standaard opzitten gaan al makkelijker door sneeuw. Met 215 sloffen is het iets meer te begrijpen dat je winterbanden neemt. Daarnaast glij je met winterbanden nog steeds alleen heb je "meer" grip. Wil je besparen dan pas je gewoon je rijgedrag aan.

Maar om maar 2 banden te nemen ..... Of je wacht een jaar en doet voorzichtiger, of je breekt gewoon je spaarpot aan voor 100/150 euro extra voor banden waar je (als je ze er niet te vroeg om zet en te laat af haalt) 3 tot 5 jaar mee doet
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: winterbanden vraag

Bericht door Inge » wo 13 nov 2013, 07:52

Enige nadeel is als je spaarpot niet vol ziet dat je dan na de winter weer van banden moet wisselen om de zelfde velg. Lijkt me verre van ideaal. De year-round banden doen het ook prima - natuurlijk wel rijgedrag naar omstandigheden aanpassen. Maar dat lijkt me in iedere situatie met welke band dan ook logisch!
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: winterbanden vraag

Bericht door Autheo » wo 13 nov 2013, 22:57

Inge schreef:De year-round banden doen het ook prima - natuurlijk wel rijgedrag naar omstandigheden aanpassen.
@Inge:
Mag ik vragen wat jij met year-round banden bedoelt? Zijn dat 4-seizoenen banden, dus andere banden dan die er standaard opzitten bij aanschaf? Want bij mijn weten zijn die standaard banden gewoon zomerbanden.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: winterbanden vraag

Bericht door Inge » do 14 nov 2013, 06:39

Year round = all season en die zaten er bij mij standaard op bij aflevering.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: winterbanden vraag

Bericht door Jos Bosch » do 14 nov 2013, 17:03

Hoi Kimmetjesup,

Ik zou zeggen altijd doen die winterbanden.Ook als het onder de 7 graden is heb je al voordeel van winterbanden.de samenstelling van het rubber is heel anders.

En geloof me bij sneeuw is er echt een wereld van verschil.Ik was klaar voor 270 euro.Maar dat zijn alleen de banden die ik op de originele stalen velgen heb laten leggen.Zeker niet bij de dealer ook al hebben deze de actie van 66 per band.
Moet je het om leggen nog betalen ben je er 400 plus kwijt.Mocht je doorglijden en een trottoir raken ben je meer kwijt.
Ook met winterbanden is dat geen garantie maar niet zo snel.
En je spaart je zomerbanden een half jaar,

Veel wijsheid,

Jos.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

danielbloem
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 08:22

Re: winterbanden vraag

Bericht door danielbloem » do 14 nov 2013, 17:14

Ik heb nog wel een leuk setje liggen

http://link.marktplaats.nl/738214605

chrisup
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 01 okt 2012, 12:34

Re: winterbanden vraag

Bericht door chrisup » do 14 nov 2013, 19:57

up! schreef:Het is bar en boos met de crisis, als er geen geld is voor twee smalle bandjes van iets meer dan 100 euro :shock:
+1

Laat staan geld voor een nieuwe up
Highup/executive paket/4-deurs uitvoering/wit/maps en more/ en ik een cube ams 100 voor als de vrouw er in rijdt

Nog te doen: vag-com aanpassingen

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: winterbanden vraag

Bericht door @@lgra » vr 15 nov 2013, 08:53

Ik zou geen halfbakken maatregen gaan nemen. Neem je 2 dan moeten ze idd aan de achterzijde omdat de achterwielen voor spoorkracht zorgen. Andersom kan bloedlink zijn :!: .
Ik zou dit idee dus meteen overboord zetten. Doorrijden op je zomerbanden is beter. Je went dan iig aan de verminderde grip ( Als er al sneeuw ligt.....) en de auto gaat je niet op een of andere manier verrassen. Of: Schaf er 4 aan. Er komt nog wat bij: Je hebt winterbanden en winterbanden. Klinkt raar, maar sommige kwalitatief goede zomerbanden doen het vaak beter onder slechte weersomstandigheden (nat) en koude temperaturen dan een setje "prijsvechter" winterbanden. Succes met je keuze !
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: winterbanden vraag

Bericht door N!jntje » vr 15 nov 2013, 10:24

http://www.vwforum.nl/velgen-banden-te- ... 58786.html
Als 275 al teveel geld is? Een totall los up is duurder als je uiteindelijk gaat kijken ;) En kleine schades meestal ook :D

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: winterbanden vraag

Bericht door @@lgra » vr 15 nov 2013, 18:54

Tja. Ze noemen het wel winterbanden.... :mrgreen:

Voor 400 heb je toch wat goeds?? ;)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Plaats reactie