Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Remschijf problemen

Bericht door Paulus » wo 14 mei 2014, 07:20

--BUMP-- schreef:
Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!

ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Nou, weinig hoopgevend. Ik had de up weggebracht omdat de achterschokbrekers vervangen moesten worden (nu al?) en dus vooraf aangegeven dat ik graag wilde dat ze mijn trillingsprobleem verder gingen onderzoeken.
Toegezegd was dat een monteur de auto mee zou nemen voor een uitgebreide testrit. Jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn omdat ik moest werken, maar de uitkomst was als volgt: er is geen trilling geconstateerd.

De man achter de werkplaatsbalie had wel een meedenkende houding, hij bood aan om mij samen met de werkplaatschef een ronde te laten rijden. Zodoende zou ik kunnen laten zien/voelen wanneer de trilling zich voordoet. Omdat ik geen zin en tijd heb om tussen de beurten door nóg een keer terug te moeten, heb ik aangegeven dat ik dat graag bij de volgende beurt wil doen.

Ondertussen trillen we gewoon verder, op naar de 75.000 km. Ik vraag me af of er door de trillingen ook andere onderdelen van de wielophanging sneller slijten. Iemand enig idee? Ik zou me kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld de rubbers van de draagarmen eerder 'uitgelubberd' zijn?
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar doorrijden is dan nu jouw keuze. Weet niet of de dealer na die keuze nog zo meedenkend is. Ik zou doorzetten (dan heb je alles eruit gehaald, al vinden ze geen probleem). Dat je sneller slijtage aan andere onderdelen gaat krijgen klinkt aannemelijk. Als je handig bent kan je online voor rond de 150 euro schijven + blokken kopen, van Bosch. Scheelt ruim de helft als je toch elke +-15.000km aan de 'beurt' bent. Is voor mij een overweging.

Ik heb een paar 1000km doorgereden met het trillen (van een beetje totdat het stuur mee begon te doen). Ik merkte dat de remkracht merkbaar achteruit ging, omdat de remschoen door het trillen/ golven van de schijf niet meer volledig op de schijf 'kleeft'. Veiligheid speelt ook nog een rol.

Ik ga bijna denken dat deze schijven geschikt zijn voor de stad (lees: stadsauto) en als je veel snelweg rijdt deze de hitte van remmen vanaf hoge snelheid niet aankunnen?!? -> je gaat aan alles denken haha.

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » wo 14 mei 2014, 09:03

MauriceR schreef: Hoe kwam je er achter dat de achterdempers versleten waren? Van BMW in Nederland is bekend dat de VOORdempers snel(ler) slijten dan in andere landen omdat we meer verkeersdrempels hebben. En dat snap ik ook wel door de krachten die er op komen te staan. Maar achter... Ik weet niet hoe ik het aan elkaar moet verzinnen, maar heeft de -snelle- slijtage wellicht iets te maken met het trillen?
Hmm, ik denk dat dat er niets mee te maken heeft. Klachten waren enorm kraken van de achtervering bij lage snelheid klinkerwegen, verkeersdrempels, etc.
Paulus schreef: Je moet het natuurlijk zelf weten, maar doorrijden is dan nu jouw keuze. Weet niet of de dealer na die keuze nog zo meedenkend is. Ik zou doorzetten (dan heb je alles eruit gehaald, al vinden ze geen probleem). Dat je sneller slijtage aan andere onderdelen gaat krijgen klinkt aannemelijk. Als je handig bent kan je online voor rond de 150 euro schijven + blokken kopen, van Bosch. Scheelt ruim de helft als je toch elke +-15.000km aan de 'beurt' bent. Is voor mij een overweging.

Ik heb een paar 1000km doorgereden met het trillen (van een beetje totdat het stuur mee begon te doen). Ik merkte dat de remkracht merkbaar achteruit ging, omdat de remschoen door het trillen/ golven van de schijf niet meer volledig op de schijf 'kleeft'. Veiligheid speelt ook nog een rol.
Van echt lang doorrijden is geen sprake; over ongeveer een maand is ie weer toe aan een beurt. Ik ben niet van plan om elke twee weken een halve dag vrij te moeten nemen om de auto te kunnen brengen en halen. Misschien nog even voor de helderheid: het is een leaseauto, dus ik ga er zelf geen geld aan uitgeven om het probleem op te lossen. Dat neemt niet weg dat ik wel graag wil dat het probleem wordt opgelost, of dat er in elk geval duidelijkheid komt over de oorzaak van het trillen.
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

Gebruikersavatar
pianopass
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 21:57
Locatie: Dronten

Re: Remschijf problemen

Bericht door pianopass » wo 21 mei 2014, 12:09

Goededag, gister mijn upje weggebracht voor de kromme remschijven en een aantal andere zaken.
Ik moet zeggen de service deze keer was top! Mijn remschijven zijn onder ''garantie'' vervangen en de dealer zelf erkende dat dit probleem vaker voorkwam bij de up. Maar dat ze er niet achter waren waar het nou vandaan kwam. Daarnaast hebben ze naar de naven gekeken en volgens mij waren die gewoon binnen de tolerantie. Mijn KM stand staat tegen de 19.000 km dus ik vind het zeer netjes van Pouw Zwolle dat ze dit onder garantie hebben vervangen!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » do 22 mei 2014, 10:15

Goed om te lezen dat het netjes is opgelost. Al vraag ik me wel af waar het probleem vandaan komt. Ik vind het toch wel apart. Het moet haast wel in de naven zitten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door UPyouGO » di 24 jun 2014, 08:30

Vandaag de "einde" garantie check laten doen.
Een aantal zaken opgeven alsmede de naar mijn gevoel kromme remschijven.
Of ik maar even 375,00 euro wilde betalen..... :o .
Na een kort gesprek, waarin ik wat steekwonden van het forum heb gebruikt.....waarvoor dank.....wordt dit bedrag gereduceerd tot 90,00 euro.
Alleen het betalen van de remblokken was plots voldoende.
De schijven zelf werden onder garantie vervangen.

Onze Up! heeft er wel 29000 km opzitten, dus voor die 90,00 euro kon ik het niet laten.

Zo zie je maar......Niet gelijk je pinpas uit de knip trekken.....

Marco
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Niels9
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 08:19
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Niels9 » di 24 jun 2014, 09:27

Blijf mij verbazen over de prijzen van remschijven vervangen bij de dealer. Na aftrek van de €90 voor de blokken blijft er nog €285 voor de schijven over :shock:

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door RobertJ » di 24 jun 2014, 10:01

Niels9 schreef:Blijf mij verbazen over de prijzen van remschijven vervangen bij de dealer. Na aftrek van de €90 voor de blokken blijft er nog €285 voor de schijven over :shock:
lezen is ook een vak :)

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » wo 25 jun 2014, 00:55

Nog steeds verwonderlijk dat de schijven na geen 30.000 km krom kunnen zijn.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » wo 25 jun 2014, 05:34

Als je Googled op remschijven krom zie je dat het niet alleen bij de Up voorkomt. Zelfs bij Porsches. Raadselachtig allemaal. Zou het alleen voorkomen bij auto's, die 's nachts buiten staan en waar zich dan roest ontwikkelt op de schijven?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels9
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 08:19
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Niels9 » wo 25 jun 2014, 08:18

RobertJ schreef:
Niels9 schreef:Blijf mij verbazen over de prijzen van remschijven vervangen bij de dealer. Na aftrek van de €90 voor de blokken blijft er nog €285 voor de schijven over :shock:
lezen is ook een vak :)

Sent from my XT897

Ik snap dat ze uiteindelijk gratis zijn vervangen. Ik doelde op de tarieven in het algemeen ;) Setje fatsoenlijke schijven in DE kost je een paar tientjes.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » wo 25 jun 2014, 08:56

Waar in DE koop jij je Up-onderdelen? Bij een webshop?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Remschijf problemen

Bericht door UpSie » do 26 jun 2014, 05:29

Originele schijven ongeveer 120 euro per set, blokken origineel 40 euro, betere kwaliteit blokken 15 euro meer.
1.5 uur arbeid, 112,50 euro, zet er eens 20% marge overheen.
Ben je zo 305 euro kwijt voor schijven en blokken vervangen.
Zonder echt tegen abnormale prijzen aan te lopen, de onderdeel prijzen zijn via de groothandel die ook aan merkdealers levert, met een kortings percentage van 30 procent. Met wat bekendheid en een vaste klant haal je er 10%extra korting uit.
Als je ze zelf monteerd spaar je dan de arbeid uit.
Veel goedkoper gaat het niet worden vrees ik, blijft toch wel weer een boel centen als je het zo even op een rijtje zet.
Zeker met die lage km standen, als die van ons het gaat doen, denk ik dat ik een goede kwaliteit set erop zet.

Groeten Leen.

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Remschijf problemen

Bericht door CitigoCNG » ma 07 jul 2014, 15:39

Ik heb afgelopen weekend mijn schijven gemeten met een meetklokje. Aan de buitenzijde heb ik rechtsvoor een max. uitslag van 0,5 mm gemeten en linksvoor van 0,6 mm. Nu heb ik echt totaal geen idee wat je wel en niet voelt, iemand hier?

Het ergste was nog wel dat ik een dikke onbalans in mijn rechtervoor wiel had, ik verwacht hiermee een groot deel van mijn stuurtrillingen opgelost te hebben. Ook heb ik de geleiding van de remmen even netjes schoongemaakt, daar kan het niet aan liggen.

Daarnaast trok het voertuig enorm naar rechts, daarvoor heb ik links en rechtsvoor omgewisseld en gisteravond ging het perfect rechtdoor.

Vraag blijft wat ik met de schijven aan moet, ze zullen niet vanzelf vlak worden, plus het feit dat ik de binnenzijde niet kon meten doordat m’n magneet te zwak was. Ik overweeg de schijven te vervangen en daarmee de remblokken te redden, originele delen komen er in ieder geval niet op, bestel ze wel after-market en monteer ze zelf.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » ma 07 jul 2014, 16:47

CitigoCNG schreef:Ik heb afgelopen weekend mijn schijven gemeten met een meetklokje. Aan de buitenzijde heb ik rechtsvoor een max. uitslag van 0,5 mm gemeten en linksvoor van 0,6 mm. Nu heb ik echt totaal geen idee wat je wel en niet voelt, iemand hier?

Het ergste was nog wel dat ik een dikke onbalans in mijn rechtervoor wiel had, ik verwacht hiermee een groot deel van mijn stuurtrillingen opgelost te hebben. Ook heb ik de geleiding van de remmen even netjes schoongemaakt, daar kan het niet aan liggen.

Daarnaast trok het voertuig enorm naar rechts, daarvoor heb ik links en rechtsvoor omgewisseld en gisteravond ging het perfect rechtdoor.

Vraag blijft wat ik met de schijven aan moet, ze zullen niet vanzelf vlak worden, plus het feit dat ik de binnenzijde niet kon meten doordat m’n magneet te zwak was. Ik overweeg de schijven te vervangen en daarmee de remblokken te redden, originele delen komen er in ieder geval niet op, bestel ze wel after-market en monteer ze zelf.
Volgens mij kun je de voorwielen niet verwisselen van links naar rechts en andersom. Banden hebben dacht ik een aangewezen draairichting. Kijk maar eens op de zijkant van de band. Je kunt wel wisselen van linksvoor naar linksachter
Dat plotseling naar rechts trekken zou te maken kunnen hebben met een defecte regelunit. Hierover is al een topic.http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=616#p49624 Deze is bij mij reeds vervangen onder garantie.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Remschijf problemen

Bericht door CitigoCNG » wo 09 jul 2014, 11:53

@Jove

Toch wel, ik heb een outside en inside kant. Dat blijft met links en rechts verwisselen in tact (band is heeft een symmetrisch profiel). Hij trekt niet plotseling naar rechts, met stuurrecht, gaat hij rechtuit, gelukkig.

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » wo 09 jul 2014, 12:30

Vorige week is de mijne weer voor een beurt bij de garage geweest. Ik heb nu zelf vooraf gezegd dat ze niet heel ver hoefden te zoeken omdat de trilling volgens mij meetbaar zou moeten zijn.

Constatering: 'remschijven iets krom'. Niet krom genoeg om tot vervanging over te gaan, dat komt dan bij de volgende beurt wel weer. Ik ben benieuwd!
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

whuitema
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 18 jul 2014, 17:43

Re: Remschijf problemen

Bericht door whuitema » za 19 jul 2014, 06:12

UPyouGO schreef:Vandaag de "einde" garantie check laten doen.
Een aantal zaken opgeven alsmede de naar mijn gevoel kromme remschijven.
Of ik maar even 375,00 euro wilde betalen..... :o .
Na een kort gesprek, waarin ik wat steekwonden van het forum heb gebruikt.....waarvoor dank.....wordt dit bedrag gereduceerd tot 90,00 euro.
Alleen het betalen van de remblokken was plots voldoende.
De schijven zelf werden onder garantie vervangen.

Onze Up! heeft er wel 29000 km opzitten, dus voor die 90,00 euro kon ik het niet laten.

Zo zie je maar......Niet gelijk je pinpas uit de knip trekken.....

Marco
Ook bij ons zijn de remschijven krom. White Up 2 jaar 25000 km. Ook geconstateerd bij einde garantie check . Welke dealer heb jij onze dealer geeft aan dat hij de enige is die een einde garantie check doet. Wij denken dat ze weten dat er problemen zijn met de up vandaar de einde garantie check. Niet alleen de remschijven krom maar ook de tandwielen van de versnellingsbak omdat deze problemen gaf om in zijn achteruit te zetten. Dit werd onder garantie gemaakt maar de remschijven niet. Wij zijn het er niet mee eens want over 25000 km hebben we dit probleem weer.

whuitema
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 18 jul 2014, 17:43

Re: Remschijf problemen

Bericht door whuitema » zo 20 jul 2014, 07:43

UPyouGO schreef:Vandaag de "einde" garantie check laten doen.
Een aantal zaken opgeven alsmede de naar mijn gevoel kromme remschijven.
Of ik maar even 375,00 euro wilde betalen..... :o .
Na een kort gesprek, waarin ik wat steekwonden van het forum heb gebruikt.....waarvoor dank.....wordt dit bedrag gereduceerd tot 90,00 euro.
Alleen het betalen van de remblokken was plots voldoende.
De schijven zelf werden onder garantie vervangen.

Onze Up! heeft er wel 29000 km opzitten, dus voor die 90,00 euro kon ik het niet laten.

Zo zie je maar......Niet gelijk je pinpas uit de knip trekken.....

Marco
Marco,

Welke dealer heb jij? Martin Schilder

Gebruikersavatar
Ketoembar
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 04:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door Ketoembar » zo 20 jul 2014, 09:05

Komt dit probleem nou alleen bij de Up! voor? Of ook bij de citigo en Mii?
Gebruiken deze dan exact dezelfde onderdelen van VW, of zit daar nog wat verschil in?
Als ik bij mijn citigo de motorkap open, dan zie ik alleen maar onderdelen waar vag opstaat, maar is dat ook zo bij carrosserieonderdelen en bv wielophaningen?
Met een hamer past alles

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door RobertJ » zo 20 jul 2014, 09:43

Uprijders klagen meer :D

Maar serieus, geen idee, volgens mij op alle modellen.

Plaats reactie