Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » di 11 nov 2014, 00:25

Momenteel heb ik daar ook last van. Gaat in december, januari vanzelf weer weg. Is naar mijn idee vocht.

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » di 11 nov 2014, 11:00

Zo mijn auto staat inmiddels voor een kleine beurt bij de garage. Aangegeven dat remmen schokkend gaat. Garage erkende het probleem en gaan kijken naar een van de mogelijke oorzaken. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 11 nov 2014, 11:56

Frank1020 schreef:Zo mijn auto staat inmiddels voor een kleine beurt bij de garage. Aangegeven dat remmen schokkend gaat. Garage erkende het probleem en gaan kijken naar een van de mogelijke oorzaken. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Graag uw ervaring delen, we zijn benieuwd
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » wo 12 nov 2014, 13:10

Auto is inmiddels weer terug. Bij onderzoek troffen ze krommen remschijven aan. Konden het probleem niet achterhalen (controle gedaan op de naaf en wiellagers etc.) Wel hebben ze de schijven en blokken kosteloos vervangen omdat ze het erkende als een probleem bij VW. Fijne service en ik kan er weer even tegenaan. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze weer krom trekken.. Ik rijd zo'n 800 km per week, dus dan zou ik het ongetwijfeld binnen een jaar weer moeten merken..

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 12 nov 2014, 13:21

Frank1020 schreef:Auto is inmiddels weer terug. Bij onderzoek troffen ze krommen remschijven aan. Konden het probleem niet achterhalen (controle gedaan op de naaf en wiellagers etc.) Wel hebben ze de schijven en blokken kosteloos vervangen omdat ze het erkende als een probleem bij VW. Fijne service en ik kan er weer even tegenaan. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze weer krom trekken.. Ik rijd zo'n 800 km per week, dus dan zou ik het ongetwijfeld binnen een jaar weer moeten merken..

Dat is goed om te horen dat er toch dealers zijn die ondanks de reactie van PON dat het geen garantie issue is toch de schijven en blokken vervangen.
Hier zouden meerdere dealers een voorbeeld aan kunnen nemen door gewoon te vervangen en alles opsturen naar PON.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

rednax
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 08:48

Re: Remschijf problemen

Bericht door rednax » wo 19 nov 2014, 12:27

Auto vandaag voor 1e beurt, km stand 9000 en een beetje. Aangegeven dat de remmen trillen/schokken.

De boel is opgemeten, naven zijn recht, linkerschijf is krom.

Oplossingen:
- schijf afdraaien
- alleen linker schijf vervangen
- beide schijven vervangen

Gekozen voor het laatste, waarbij 50 % coulance vergoeding vanuit de dealer. Geen garantie vanuit Pon.
Seat Mii Sport 5d Tribu 2013 - 2017
VW High Up! 5d Honey Yellow 2017 - 2018
VW Up! GTI Tornado Red 2018 - 2021
Uploos 2021 -

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Remschijf problemen

Bericht door Autheo » wo 19 nov 2014, 14:34

rednax schreef:Auto vandaag voor 1e beurt, km stand 9000 en een beetje. Aangegeven dat de remmen trillen/schokken.

De boel is opgemeten, naven zijn recht, linkerschijf is krom.
Roept bij mij toch wat vragen op. Wat kan de verklaring zijn dat al na 9000 km één van de schijven krom is (en niet allebei)? Misschien een wiel verwisseld, en daarna de wielbouten verkeerd (cq ongelijk/te strak) vastgezet? Of regelmatig alleen met het linkerwiel door een diepe plas en dan de rem stevig ingedrukt houden bij het stoplicht? Dan zou het misschien kunnen. Maar hoe dan ook lijkt me dat er een plausibele verklaring voor moet bestaan, anders kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft met een materiaalfout (cq slechte schijven), en er wel degelijk garantie verleend moet worden (en niet alleen coulance). Bij normaal gebruik moet een remschijf toch veel langer dan 9000 km zonder problemen functioneren.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 19 nov 2014, 14:47

Autheo schreef:
rednax schreef:Auto vandaag voor 1e beurt, km stand 9000 en een beetje. Aangegeven dat de remmen trillen/schokken.

De boel is opgemeten, naven zijn recht, linkerschijf is krom.
Roept bij mij toch wat vragen op. Wat kan de verklaring zijn dat al na 9000 km één van de schijven krom is (en niet allebei)? Misschien een wiel verwisseld, en daarna de wielbouten verkeerd (cq ongelijk/te strak) vastgezet? Of regelmatig alleen met het linkerwiel door een diepe plas en dan de rem stevig ingedrukt houden bij het stoplicht? Dan zou het misschien kunnen. Maar hoe dan ook lijkt me dat er een plausibele verklaring voor moet bestaan, anders kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft met een materiaalfout (cq slechte schijven), en er wel degelijk garantie verleend moet worden (en niet alleen coulance). Bij normaal gebruik moet een remschijf toch veel langer dan 9000 km zonder problemen functioneren.
Als je dit probleem nooit met vorige auto's hebt gehad ligt het duidelijk aan de schijven of naaf. Mogelijk andere materiaalkeuzes bij de VAG drieling gebruikt. Ik heb met vorige auto's hier nooit problemen gehad. Laatste was een Polo BM en nooit geen probleem met de remmen.
En PON maar zeggen, nee valt niet onder de garantie. Zou onder een terugroepactie moeten vallen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Remschijf problemen

Bericht door MauriceR. » wo 19 nov 2014, 16:55

'k Lees dit toch met enige regelmaat en ook mij bekruipt het gevoel dat het een terugkerend (fabricage) probleem is.

Wat ik tot nu toe niet heb gezien of gelezen is het verslag van iemand die in de richting van de Consumentenbond of ANWB heeft gereageerd. Per slot van rekening lijkt het er op dat meer en meer mensen dit fenomeen ervaren. Met een grote slagkrachtige organisatie als de C'bond moet er toch meer te bereiken zijn. (Qua ANWB heb ik twijfels... ze hebben te veel banden met PON, denk maar aan de WW-auto's)

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 19 nov 2014, 17:08

MauriceR. schreef:'k Lees dit toch met enige regelmaat en ook mij bekruipt het gevoel dat het een terugkerend (fabricage) probleem is.

Wat ik tot nu toe niet heb gezien of gelezen is het verslag van iemand die in de richting van de Consumentenbond of ANWB heeft gereageerd. Per slot van rekening lijkt het er op dat meer en meer mensen dit fenomeen ervaren. Met een grote slagkrachtige organisatie als de C'bond moet er toch meer te bereiken zijn. (Qua ANWB heb ik twijfels... ze hebben te veel banden met PON, denk maar aan de WW-auto's)

M.

Misschien iets voor TNO
Maar dan zou er een inventarisatie gemaakt moeten worden onder de VAG drieling wie deze problemen heeft of gehad. En deze aanbieden aan PON.
UP!>>>aantal=
Mii>>>aantal=
Citigo>>>aantal=
?? Nieuw Topic (Tom)
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

martinschep
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 jul 2014, 19:55

Re: Remschijf problemen

Bericht door martinschep » za 22 nov 2014, 10:31

25k gereden. Heb geen problemen met de remmen, ligt mogelijk toch aan het gebruik.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Remschijf problemen

Bericht door MauriceR. » za 22 nov 2014, 11:32

Los van de terechte postings over dit fenomeen, viel me eerder deze week iets anders op: als je het gas loslaat terwijl de auto nog in een versnelling staat, remt 'ie af op de motor. Vooral als de snelheid sterk is afgenomen en je hebt de koppeling nog niet ingetrapt, voelt het uitrollen schokkerig aan (is wrs de computer die de brandstof toevoer afknijpt en nog net een beetje brandstof doorlaat om afslaan te voorkomen). Het voelt ook aan alsof de auto trilt. Als je dat voelt én je hebt je voet op de rem, lijkt het net alsof de remmen trillen. Heeft iemand dat wel eens onderzocht?

Dan een automaat... het lijkt me -en corrigeer me wanneer ik het mis heb- dat een automaat meer van de remmen vraagt: hij remt immers niet / minder goed op de motor. Dus gebruik je de remfunctie vaker en langer. Hebben auto's met een automaat nu significant meer problemen met de remmen dan handgeschakelde? Of is dat gelijk?

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » za 22 nov 2014, 12:27

martinschep schreef:25k gereden. Heb geen problemen met de remmen, ligt mogelijk toch aan het gebruik.

Heb al vele auto's gereden maar dit nog nooit meegemaakt op 1 uitzondering na. Golf diesel bj 1978 meer als ton gelopen nieuwe schijven en blokken gemonteerd vanwege trillingen. daarna probleem weg.
Bij vorige Polo BM diverse keren naar Oostenrijk in de bergen o.a. Gross Glockner en Silvetia Hochalpenstrasse, dus ook veel dalen en veel remmen geen problemen.
En bij de UP! bj 2013 bij 9000k al lichte trilling bij aanremmen. Dus volgens mij zit er iets niet goed bij de schijven en/of naven. En wielbouten worden op het juiste moment kruislings aangedraaid bij winterbanden wissel.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » za 22 nov 2014, 12:33

MauriceR. schreef:Los van de terechte postings over dit fenomeen, viel me eerder deze week iets anders op: als je het gas loslaat terwijl de auto nog in een versnelling staat, remt 'ie af op de motor. Vooral als de snelheid sterk is afgenomen en je hebt de koppeling nog niet ingetrapt, voelt het uitrollen schokkerig aan (is wrs de computer die de brandstof toevoer afknijpt en nog net een beetje brandstof doorlaat om afslaan te voorkomen). Het voelt ook aan alsof de auto trilt. Als je dat voelt én je hebt je voet op de rem, lijkt het net alsof de remmen trillen. Heeft iemand dat wel eens onderzocht?

Dan een automaat... het lijkt me -en corrigeer me wanneer ik het mis heb- dat een automaat meer van de remmen vraagt: hij remt immers niet / minder goed op de motor. Dus gebruik je de remfunctie vaker en langer. Hebben auto's met een automaat nu significant meer problemen met de remmen dan handgeschakelde? Of is dat gelijk?

Maurice
quote; Het voelt ook aan alsof de auto trilt. Als je dat voelt én je hebt je voet op de rem, lijkt het net alsof de remmen trillen. Heeft iemand dat wel eens onderzocht?

Inderdaad, ook ik heb dit probleem. Als je rustig aan komt rijden voor een verkeerslicht en je remt zachtjes voel ik sterk overdreven dat mijn rempedaal op en neer gaat tijdens het aanremmen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Remschijf problemen

Bericht door GuidoUp » za 22 nov 2014, 16:41

UP!>>>aantal= 1
Mii>>>aantal=
Citigo>>>aantal=



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Remschijf problemen

Bericht door Autheo » za 22 nov 2014, 17:42

UP!>>>aantal= 1
Mii>>>aantal= 1
Citigo>>>aantal=

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » za 22 nov 2014, 17:53

UP!>>>aantal=2
Mii>>>aantal=1
Citigo>>>aantal=
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » za 22 nov 2014, 18:25

UP!>>>aantal=3
Mii>>>aantal=1
Citigo>>>aantal

rednax
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 08:48

Re: Remschijf problemen

Bericht door rednax » zo 23 nov 2014, 21:12

UP!>>>aantal=3
Mii>>>aantal=2
Citigo>>>aantal
Seat Mii Sport 5d Tribu 2013 - 2017
VW High Up! 5d Honey Yellow 2017 - 2018
VW Up! GTI Tornado Red 2018 - 2021
Uploos 2021 -

What'sUp
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door What'sUp » zo 07 dec 2014, 15:50

rednax schreef:UP!>>>aantal=4
Mii>>>aantal=2
Citigo>>>aantal

Plaats reactie